KRISTILLISTEN KIRKKOJEN EETTISET PAINOTUKSET

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Luther, regimenttioppi, lähetys
Advertisements

TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
Valittu kansa – Israel vai me?
ETIIKKA.
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
KESKEISIÄ ETIIKAN TEORIOITA
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
USKONTO VUORISAARNA 4.LUOKKA.
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Miten meidän tulee toimia?
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Lähetysopetus rippikoulussa Esimerkkejä lähetysoppitunnilla käsiteltävistä asioista.
Katolinen kirkko. Historia ja faktat Katolinen kirkko syntyi vuonna 1054, kun kristityt jakaantuivat katolilaisiin ja idän ortodokseihin. Katolilaisen.
RAAMATTU JA ETIIKKA Luku 8 – Ydinsisältö. Raamattu ja etiikka Raamattu on –kristillisten kirkkojen pyhä kirja –kulttuurin kirja  vaikuttanut voimakkaasti.
OIKEUDENMUKAISUUS Luku 15 – Ydinsisältö. Oikeudenmukaisuus tärkeä yhteiskuntaetiikan ja uskontojen käsite oikeudenmukaisuuden vaatimusten periaatteet:
ELÄMÄ TOTEUTUU SUHTEESSA MUIHIN Luku 11  Ydinsisältö.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
-Eutanasia on armokuolema tai kuolinapu ja se on tarkoituksella suoritettu toisen ihmisen kuoleman tuottaminen, jonka tarkoituksena on kyseisen henkilön.
Etiikka Hyvän ja oikean jäljillä.  S. 42  Onko olemassa jotain,mitä ei saa tehdä koskaan?  Älä tapa, vai saako tappaa? Jos henkeäsi uhataan tai rakkaasi.
PELASTUS Luku 4 – Ydinsisältö. Kristillinen oppi pelastuksesta Pienoisevankeliumissa (Joh. 3:16) on tiivistettynä kristillinen näkemys pelastuksesta:
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
10. Kristinusko – ristin tie
Patio 1 1.
10. Kristinusko – ristin tie
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Luku 14 – Raamatun tulkinta
A Rocha Suomi, Panu Pihkala
Humanismi.
Moraali Eräät nohevat 9A.
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
6 MORAALIN PAIKKA JA MERKITYS
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Etiikka MORAALI ETIIKKA (lat. mores, ’tavat’)
NORMATIIVISEN ETIIKAN TEORIAT
Rakkaus, tieto ja elämäntapa Gnostilainen pelastuskäsitys
Etiikan teoriat s Etiikan teoriat tarkastelevat eri näkökulmista sitä, millä perusteella jokin teko on oikein.
PELASTUS Luku 4 – Opetusvinkki 1.
Uskonpuhdistuksen vuosisata 1500-luku
OPETUSVINKKI.
Katolinen kirkko.
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
Uskonpuhdistuksen vuosisata 1500-luku
KRISTINUSKO kpl 8.
Reformaation merkitys uskonnon ja tieteen suhteelle.
Reformoitu opetus.
ihminen tunnistaa luonnostaan oikean ja väärän (ns. luonnollinen laki)
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
Kristinusko – armo ja sovitus
Reformaatio Luther REFORMAATION SISÄLTÖPERIAATE:
LUTERILAISEN KIRKON SYNTY
Protestanttiset kirkot
Reformoidun ja anglikaanisen kirkon synty
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Lähetysopetus rippikoulussa
Reformoitu kirkko eli kalvinismi
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
Martti Luther ( ) Martti Luther ( )
RAAMATUN PUNAINEN LANKA
Mitä hyve-etiikka on? Normatiivisen etiikan suuntaus, jonka mukaan eettisen toiminnan kannalta ratkaisevia eivät ole yksittäiset teot, vaan hyveiden toteuttaminen.
RAAMATUN ETIIKKA.
Reformoidun teologian oppi
Mikä/kuka on kristitty?
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
4. Luterilainen kristillisyys
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Lähetysopetus rippikoulussa
Esityksen transkriptio:

KRISTILLISTEN KIRKKOJEN EETTISET PAINOTUKSET

KATOLINEN KIRKKO Katolisen etiikan pohjana on Tuomas Akvinolaisen (1225-1274) ajattelu: Kaikki Jumalan luoma on hyvää ja pyrkii kohti hyvää eli Jumalaa, erilaisin, luotua olemustaan vastaavin tavoin. Ihmisen tavoitteena hyveiden kehitys ja pyrkimys tosi ihmisyyteen. Tämä näkyy onnellisuuden tavoitteluna. Syvin onnellisuus ei toteudu tässä elämässä vaan vasta kuoleman jälkeen, jolloin täyttymys ja onnellisuus saavutetaan Jumalan luona. Syntiinlankeemuksen seurauksena ihminen erehtyy usein valitsemaan väärät keinot päämääränsä toteuttamiseen. Kirkon opetus edustaa jumalallista todellisuutta vastaavaa oikeaa moraalia maailmassa; se auttaa hyvissä töissä edistyvää kristittyä tietämään oikean ja väärän.  >> Uskonto ohjaa moraalia.

KATOLINEN KIRKKO moraaliteologia on luonnollisen lain etiikkaa = luonto (todellisuus) sisältää lain, jonka mukaan hyvää on tehtävä ja pahaa vältettävä

LUTERILAINEN KIRKKO Luterilainen kirkko noudattelee ns. luonnollista moraalilakia, jonka mukaan ihmiskunnalla on luonnostaan jonkinlainen ymmärrys siitä, mikä on oikein ja väärin. Moraali- ja pelastus on erotettu toisistaan: ”Ihminen pelastuu yksin uskosta...”   Usko antaa kuitenkin motivaatiota moraaliseen toimintaan. Ihminen on Jumalan rakkauden välikappale lähimmäiselle. Syntisenä ihminen pyrkii omaan etuunsa, ja hänet on pakotettava ottamaan lähimmäinen huomioon. Eettisissä kysymyksissä korostetaan yksilön omantunnon toimintaa ja järjen käyttöä. >> Kirkko ei voi antaa tarkkoja moraaliohjeita yksityistapauksia varten, vaan kristityn tulee ratkaista ne siten, että hän pyrkii toteuttamaan yleisiä kristillisiä arvoja, kuten rakkauden kaksoiskäskyä ja kultaista sääntöä.  Lähimmäisen hyvä on teon ainoa kriteeri.

MARTTI LUTHERIN REGIMENTTIOPPI uskonpuhdistaja Martti Lutherin (k. 1546) luoma käsitys Jumalan nk. kahdesta hallintavallasta eli regimentistä. Regimenttioppi syntyi Lutherin ratkaisumalliksi Jeesuksen vuorisaarnassa (Matt. 5–7) esittämiin eettisiin vaatimuksiin, joissa edellytetään mm. kääntämään viholliselle aina toinen poski. Keskeinen kristillisten kirkkojen eettinen ongelma kautta aikojen on ollut se, miten soveltaa tällaista täydellistä väkivallasta kieltäytymisen periaatetta yhteiskuntaelämässä. Luther ratkaisi asian seuraavalla tavalla: Jumala hallitsee maailmassa kahden ”kätensä” eli lain ja evankeliuminavulla:

Luther ratkaisi asian seuraavalla tavalla: Jumala hallitsee maailmassa kahden kätensä avulla: HENGELLINEN REGIMENTTI MAALLINEN REGIMENTTI >> KIRKKO >> ESIVALTA julistaa evankeliumia ja jakaa sakramentteja muistuttaa oikeudenmukaisuuden vaatimuksesta evankeliumin sanan avulla kirkko voi vedota yksityisen kristityn omatuntoon, mutta ei voi puuttua maalliseen vallankäyttöön.   käyttää jumalallista valtaa ja pitää yllä lainsäädännön avulla yhteiskunnallista rauhaa ja järjestystä estää vahvempia sortamasta heikompia pakottaa lain avulla oikeudenmukaisuuteen ei saa pakottaa ihmisen omaatuntoa.

Mitä tekee kristitty tuomari rosvolle tai murhamiehelle?

Mitä tekee kristitty tuomari rosvolle tai murhamiehelle? Tuomarin virassa hän kuuluu maallisen regimentin piiriin ja tuomitsee syyllisen lain edellyttämällä tavalla. Hengellisen regimentin alueella eli yksityisenä kristittynä hänen tulee antaa lähimmäiselleen tämän pahat teot anteeksi.  Lain ”kahta käyttöä” tarvitaan Lutherin mukaan siksi, että lähimmäisenrakkaus ei kuitenkaan koskaan toteudu täydellisenä ihmisten välisessä kanssakäymisessä ja siksi tarvitaan maallista lakia suojelemaan lähimmäistä ja hänen oikeuksiaan.

REFORMOIDUT KIRKOT Reformoidut kirkot korostavat Raamattua lakikirjana: Oikeat eettiset ohjeet ovat löydettävissä Raamatusta.  Syntiinlankeemuksessa ihmisen luonnollinen moraalitaju on turmeltunut, mutta uskovaisilla on erityistä eettistä tietoutta. Jumalan armo auttaa ihmisiä tekemään oikeita tekoja. Oikeasta elämästä seuraa siunaus. Ihmisen on julistettava Jumalan kunniaa teoillaan.  Oppi predestinaatiosta tarkoittaa, että toiset ihmiset on etukäteen määrätty joko pelastukseen tai kadotukseen. Tällainen näkemys on johtanut ulkonaisen elämän menestyksen tavoitteluun, jota on pidetty merkkinä ”valittujen” joukkoon kuulumisesta.   Yhteiskunta tuli kristillistää ja siitä seurasi, että varsinkin uskonpuhdistuksen ja sitä seuranneella puhdasoppisuuden ajalla (1600–1700) reformoituja kirkkoja leimasi ankara kirkkokuri. 

LISÄTIETOA REFORMOIDUSTA KIRKOSTA Reformoidun kirkon perinteestä on lähtöisin myös joukko radikaaleja ryhmiä ja lahkoja. Yhteisenä korostuksia: Ryhmällä on hallussaan oikea usko ja sen mukainen oikea elämä. Uskova elää pahan maailman keskellä. Yhteistyö maallisissakin asioissa voi johtaa uskon kannalta vaarallisiin kompromisseihin. Ns. menestyksen teologian mukaan oikea, vahva usko tuottaa Jumalan siunauksen ja sen myötä uskova menestyy elämässään kaikella tavalla.

ORTODOKSINEN KIRKKO Usko on perimmältään mysteeri.  >> Kirkko on ottanut niukasti kantaa eettisiin kysymyksiin. ei kokonaisesitystä opista tai etiikasta oppi ja etiikka tulevat esille liturgiassa arki on jumalanpalveluksen jatkumista Oikea usko synnyttää ihmisessä oikeaa moraalia. Eläminen kirkon yhteydessä ja ahkera liturgiaan osallistuminen kasvattavat ihmistä hyvyydessä ja rakkaudessa, hän jumalallistuu. Jumalallistumisessa ihminen löytää todellista olemustaan eli sitä millaiseksi Jumala on hänet tarkoittanut.  >> Löytäessään todellista itseään ihminen alkaa nähdä Jumalan kuvan myös toisissa.

LÄHTEITÄ: http://www02.oph.fi/etalukio/uskonto/kurssi3/sivu_3_3_3.html Uusi Arkki 3: opettajan materiaali