Ryhmätehtävä 1.2 Katsomusopetuksen mallit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos
Tehtävä Keskustelkaa noin 5 hengen ryhmässä (4 ryhmää) parhaasta tavasta järjestää katsomusopetus. Saatte lisää ohjeita keskustelun edetessä.
Menetelmä Jakautukaa noin 5 hengen ryhmiin. Valitkaa puheenjohtaja, joka toimii myös ajanottajana, henkilö vaihtuu useamman kerran harjoituksen aikana. Valitkaa kirjuri, kirjurin ei tarvitse toimia pj:na/ajanottajana, mutta hän on mukana keskustelussa. Olkaa valmiit aloittamaan keskustelu annetuin ohjein. Ohjeita tulee vähitellen lisää.
Ohjeet Ohje: kunkin puheenvuoron tulee olla lyhyt (max enintään n. 40 sekuntia) eikä sama henkilö saa käyttää kahta peräkkäistä puheenvuoroa Ohjeet: Vaihtakaa ajanottajaa/puheenjohtajaa. Joka puheenvuoro max n. 40 sekuntia Joka puheenvuoron jälkeen tauko, vähintään 4 sekuntia.
Ohjeet (jatkoa) Ohjeet: Vaihtakaa ajanottajaa Puheenvuorot max 30 sekuntia Joka puheenvuoron jälkeen tauko, väh. 4 sek. Joka puheenvuoro alkaa lyhyellä referaatilla edellisestä puheenvuorosta (referaattia ei lasketa 30 sekunttiin).
Ohjeet (jatkoa) Ohjeet: Vaihtakaa ajanottajaa Puheenvuorot max 30 sekuntia Joka puheenvuoron jälkeen tauko, väh. 4 sek. Joka puheenvuoro alkaa lyhyellä referaatilla edellisestä puheenvuorosta Oman puheenvuoron jälkeen saa uuden puheenvuoron vasta, kun kaikki muut ovat käyttäneet puheenvuoron. Tällaisen täyden kierroksen jälkeen ajanottaja aina vaihtuu.
Purku Miten keskustelu sujui muunnellulla nelivaiheisen raketin menetelmällä? Mitä eri argumentteja katsomusaineiden mallista jäi mieleen?