Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
Advertisements

Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
VOKKE1 Kysymyksiä tiedekunnille tutkintorakenteeseen liittyen: 1.Hyväksytäänkö lähtökohdaksi ajatus tutkinnon rakentumisesta pääainetta painottavaksi?
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Ohjattu harjoittelu HY:n opettajankoulutuksessa Erja Syrjäläinen.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Taito kasvaa tekijäksi.. Koulutuskeskus Sedu, Jurva Kuvallisen ilmaisun perustutkinto, kuva- artesaani Graafisen suunnittelun koulutusohjelma / kuvallinen.
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YKSIKKÖ Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu.
Aineenopettajan pedagogiset opinnot 60 op ( ) Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto Informaatiotilaisuus
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
Tammifuksien info 2016 Riikka Leikola. Päivän ohjelma Johdatus opiskeluun Sähkötekniikan kandidaattiohjelmassa –kurssi tammifukseille Opintojen käytännön.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
OPISKELIJAKSI KASVATUSTIETEIDEN TIEDEKUNTAAN. Opiskelu Kasvatustieteen kandidaatti –3 vuotta –180 op Kasvatustieteen maisteri –2 vuotta –120 op.
Esitysgrafiikka Terhi Salomaa
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
Tervetuloa Joensuuhun!. Itä-Suomen yliopiston yleisesittely Kampukset –Joensuu –Kuopio –Savonlinna Perustutkinto-opiskelijoita yhteensä n Yliopiston.
OTK infotilaisuus opinnoista lukuvuonna Dekaani Juha Karhu klo ls 10.
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
Opettajan pedagogiset opinnot, aineenopettajakoulutus Kari Sormunen yliopistonlehtori, pedagogisten opintojen vastuuhenkilö Soveltavan kasvatustieteen.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Infotilaisuus ”vanhoille” tietojärjestelmätieteen maisteriopiskelijoille Taustaa Uuden KTM-tutkinnon yleisrakenne ja sisältö tietojärjestelmätieteessä.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Pohjoisen Puolesta – maailmaa varten Tähän muokattava vuosiluku.
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Opettajan pedagogiset opinnot
Liiketalouden opiskelu
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
Kemian laitoksen OPS-info 2.5.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Pedagogiset aineopinnot lv
Tutkintorakenteen tekninen malli
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Muotoilija (ylempi AMK)
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Vaatetusalan jatko-opintovaihtoehtoja
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Opiskelu Oulun yliopistossa
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Syventävien opintojen opinnäytetyö
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Kuvataidekasvatuksen opetussuunnitelma uudistuu
Vuosikurssi-info vaka
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Kaksoistutkinto.
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Opiskelijavalinta 2019 Kasvatustieteiden tiedekunta
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Ammattikorkeakouluopinnot​
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Esityksen transkriptio:

Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset Hyväksytty Vokke-projektin neuvottelukunnassa vuonna 2004 (Viimeistelty Vokke-konttorissa 10.2.2005)

Aineenopettajan pedagogiset opinnot vähintään 60 op/Vokke-suositus Opintokokonaisuus Kandidaatin tutkinto Maisterin yhteensä vähintään Aineenopettajan pedagogiset opinnot - Voivat jakaantua kandidaatti-tutkintoon (25-30 op) ja maiste-rintutkintoon (30-35 op) tai ne voidaan suorittaa kokonaan maisterivaiheessa (vähintään 60 op) tai erillisinä opintoina maisterin tutkinnon jälkeen. Ohjatun harjoittelun osuus on yhteensä vähintään 20 op. - Opettajan pedagogisiin opintoihin sisältyvästä ohjatusta harjoittelusta pääosa tulee suorittaa vasta sen jälkeen kun opetettavan aineen opinnot ovat pääosin suoritettu. 25-30 sisältävät ohjattua harjoittelua 30-35 josta ohjatun harjoittelun osuus vähintään 15 op 60

Luokanopettajakoulutus: Vokke-suositus Opintokokonaisuus KK 180 KM 120 300 Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Pääaineopinnot 60 80 140 opinnäyte tutkimusmenetelmäopinnot muut pääaineopinnot ------------------------------------------------------------------------------------ opettajan pedagogiset opinnot joista ohjattu harjoittelu vähint. 20 op 10 15 ------------ 40 -------- 35 Monialaiset opinnot Sivuaineen opintoja tai vapaasti valittavia opintoja, esim. yliopistokohtaisia sovelluksia teemoista: monikulttuurisuus, erityisopetus, tieto- ja viestintätekniikka jne. 75

Luokanopettajakoulutus: pääaineen sisältöjen jakautuminen, Vokke-suositus Kasvatustiede KK KM Opinnäyte 10 40 50 Tutkimusmenetelmäopinnot 5 15 Muut pääaineopinnot Opettajan pedagogiset opinnot 25 35 60 Yhteensä 80 140

Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Pääaineopinnot 70 80 Kotitalousopettaja, käsityönopettaja, pääaineena kotitaloustiede/käsityötiede, mukana opetettava sivuaine: tutkintojen rakenne, malli A, Vokke-suositus Opintokokonaisuus KK 180 KM 120 300 Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Pääaineopinnot 70 80 150 opinnäyte muut pääaineopinnot 10 60 40 Sivuaineopinnot/valinnaiset opinnot 65 Opettajan pedagogiset opinnot 35

Kotitalousopettaja, käsityönopettaja, pääaineena kotitaloustiede/käsityötiede, mukana opetettava sivuaine: pääaineen sisältöjen jakautuminen, malli A, Vokke-suositus Kotitaloustiede/käsityötiede KK KM Opinnäyte 10 40 50 Tutkimusmenetelmäopinnot 20 Muut pääaineopinnot 30 80 Yhteensä 70 150

Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Pääaineopinnot 35 60 Kotitalousopettaja, käsityönopettaja, pääaineena kasvatustiede: tutkintojen rakenne, malli B, Vokke-suositus Opintokokonaisuus KK 180 KM 120 300 Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Pääaineopinnot 35 60 95 opinnäyte muut pääaineopinnot 10 40 20 Opettajan pedagogiset opinnot Kotitaloustiede tai käsityötiede vähintään 60 (25+35) Valinnaiset opinnot

Kotitalousopettaja, käsityönopettaja, pääaineena kasvatustiede: pääaineen sisältöjen jakautuminen, malli B, Vokke-suositus Kasvatustiede KK KM Opinnäyte 10 40 50 Tutkimusmenetelmäopinnot 20 Muut pääaineopinnot 15 25 Opettajan pedagogiset opinnot 35 60 Yhteensä 95 155

Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 20 (15+5) 5 25 Pääaineopinnot Aineenopettajakoulutus, pääaineena käsityökasvatus: tutkintojen rakenne, Vokke-suositus Opintokokonaisuus KK 180 KM 120 300 Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 20 (15+5) 5 25 Pääaineopinnot pääaine: käsityökasvatus opetettava aine: tekninen työ 60 70 130 opinnäyte muut pääaineopinnot: käsityökasvatus-opinnot = tno 10 (6+4) 50 (aine 15, tutkmen.10, per.opin.25 40 30 (tno 10 + tutk.men. 20) Opettajan pedagogiset opinnot (väh.) 35 60, josta oh-jattua väh. 20 Toinen opetettava aine Sivuaine 15 10

Aineenopettajien koulutus, pääaineena käsityökasvatus: pääaineen sisältöjen jakautuminen, Vokke-suositus Käsityökasvatus KK KM Opinnäyte 10 (6+4) 40 50 Tutkimusmenetelmäopinnot 10 20 30 Muut pääaineopinnot (tekninen työ = tno) 40 (aineop. 15 + perusop. 25) 10 tno Opettajan pedagogiset opinnot 25 väh. 35 väh. 60, josta väh. 20 op. ohjattua harjoittelua Yhteensä 85 105 190

Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Pääaineopinnot Lastentarhanopettajakoulutus ja sen jälkeinen maisterin tutkinto (varhaiskasvatus): tutkintojen rakenne, Vokke-suositus Opintokokonaisuus KK 180 KM 120 300 Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Pääaineopinnot 75 (60+15) 80 (70+10) 155 opinnäyte muut pääaineopinnot harjoittelu 10 50 15 40 30 Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen ammatillisia valmiuk-sia antavat opinnot 60 Esi- ja alkuopetus/va-linnaiset opinnot/sivu-aine 35

Lastentarhanopettajakoulutus ja sen jälkeinen maisterin tutkinto (varhaiskasvatus): pääaineen sisältöjen jakautuminen, Vokke-suositus Kasvatustiede KK KM Opinnäyte 10 40 50 Tutkimusmenetelmäopinnot 20 Harjoittelu 15 25 Muut pääaineopinnot 60 Yhteensä 75 (60+15) 80 (70+10) 155

Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Oppilaan- ja opinto-ohjaajan koulutus: tutkintojen rakenne, Vokke-suositus Opintokokonaisuus KK 180 KM 120 300 Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Pääaineopinnot (kasvatustiede, ohjaus) 55 75 130 opinnäyte muut pääaineopinnot (sis. ohjattua harjoittelua) 10 45 (5-10) 40 35 Opettajan pedagogiset opinnot 25-30 30-35 (10-15) 60 Sivuaineen opintoja (opetettava aine) Valinnaisia opintoja 20 85

Oppilaan- ja opinto-ohjaajan koulutus: pääaineen sisältöjen jakautuminen, Vokke-suositus Kasvatustiede (ohjaukseen painottunut) KK KM Opinnäyte 10 40 50 Tutkimusmenetelmäopinnot 20 Ohjattu harjoittelu sis. opettajan ped. opintoihin 5-10 10-15 20-25 Muut pääaineopinnot Opettajan ped. opinnot 28 25-30 25 15-20 53 Yhteensä 55+ 75+ 30-35

Liikunnan aineenopettajakoulutus: tutkintojen rakenne, Vokke-suositus Opintokokonaisuus KK 180 KM 120 300 Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+3 3 21 Liikunnan yhteiset opinnot Liikunnan yhteiset opinnot on monitieteinen opintokokonaisuus kaikille liikuntatieteiden opiskelijoille (liikunnan aineenopettaja-koulutuksessa olevien lisäksi liikuntabiologian ja liikunnan sosi-aalitieteiden laitosten pääaineopiskelijoille). Liikunta nähdään monitieteisenä ilmiönä (= pedagogiikkaan ja didaktiikkaan, ana-tomiaan, biologiaan, fysiologiaan, biomekaniikkaan , terveyteen ja yhteiskuntaan liittyvä ilmiö) ja siksi liikunta- ja terveystieteiden tiedekunnassa on nähty erittäin tärkeäksi sisällyttää tutkinto-vaatimuksiin tiettyjä perusteita em. näkökulmista liikunta-ilmiöön. 20 Liikuntapedagogiikan opinnot tutkielma tutkimusmenetelmäopinnot 72 10 67 40 139 50 Opettajan pedagogiset opinnot 30 60 Sivuaineen opintoja tai vapaasti valittavia opintoja

Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Pääaineopinnot Kasvatustieteen kandidaatin ja maisterin tutkinto, pääaineena kasvatustiede: tutkinnon perusrakenne, Vokke-suositus Opintokokonaisuus KK 180 KM 120 300 Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Pääaineopinnot vähint.60 vähint.70 vähint.130 opinnäyte muut pääaineopinnot 10 (6+4) 50 40 30 Kandidaatin tutkintoon tulee sisältyä työelämään perehtymistä Harjoittelu (pääaineessa) 10 20 Sivuaineet*/vapaasti valittavat opinnot *maisterin tutkintoon yhdessä sivuaineessa aineopintotasoiset opinnot ** pääaineopiskelija voi sisällyttää tutkintoon opettajan pedagogisia opintoja yhteensä 30p 90 35** 125

Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Pääaineopinnot Kasvatustieteen kandidaatin ja maisterin tutkinto, pääaineena aikuiskasvatustiede: tutkinnon perusrakenne, Vokke-suositus Opintokokonaisuus KK 180 KM 120 300 Viestintä ja orientoivat opinnot, HOPS 15+5 5 25 Pääaineopinnot vähint.60 vähint.70 vähint.130 opinnäyte muut pääaineopinnot 10 (6+4) 50 40 30 Kandidaatin tutkintoon tulee sisältyä työelämään perehtymistä Harjoittelu (pääaineessa) 10 20 Sivuaineet*/vapaasti valittavat opinnot *maisterin tutkintoon yhdessä sivuaineessa aineopintotasoiset opinnot ** pääaineopiskelija voi sisällyttää tutkintoon opettajan pedagogisia opintoja yhteensä 30p 90 35** 125

Opinnäyte (voi sisältää seminaarit) 10 40 50 Tutkimusmenetelmät 20 Kasvatustieteen kandidaatin ja maisterin tutkinnot, pääaineena kasvatustiede tai aikuiskasvatustiede: pääaineen sisältöjen jakautuminen, Vokke-suositus Opintokokonaisuus KK KM yht. Perusopinnot (15+10) - yleisessä kasvatustieteessä perusopinnot voivat olla joko kokonaan pääainetta tai niissä voi olla 10 opintopisteen ”suuntau-tumisvaihtoehto” tai painotettuja opintoja esim. aikuiskasvatus tai varhaiskasvatus 25 Opinnäyte (voi sisältää seminaarit) 10 40 50 Tutkimusmenetelmät 20 Pääaineen substanssi 15 35 Harjoittelu Yhteensä vähintään 60 80 140