W5W2 PILOTTI OPISKELIJOIDEN AJANKÄYTTÖ JA TYÖMÄÄRÄ PROSESSITEKNIIKAN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

MITOITUS OPAS TYÖTAVAT JA MITOITETAAN NE OIKEIN
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
RYHMÄT SYKSY 2013 RYHMÄTOIMINTA ON MAKSUTONTA KUNTOSALIHARJOITTELUN ABC Fysioterapeutin ohjaamat kuntosaliharjoittelun ABC-kurssit Atalpassa ja TamppiAreenalla.
AS Harjoitustyön opiskelijapalaute Palaute vuosilta 2010, 2011, 2012.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
A Rakenteiden fysiikka ja mekaniikka (3op) Syksy 2013
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Mittaustekniikka (3 op)
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Laskuharjoitukset Suvi Jutila, W5W
Rahoitusmarkkinat ja sijoitustoiminta
Ongelmaperustainen oppiminen
Palaute elämää diabeteksen ja diabeetikon kanssa päivästä Lauantai
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Johdatus signaaleihin – fysiikan perusteet, 1,5 ov
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Projektisuunnitelma A12-08 Beckhoff-teollisuustietokoneen käyttöönotto Lauri Lötjönen Mikko Pulkki.
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
Perinteisen biokemian luento-opetuksen soveltaminen, rytmittäminen ja tukeminen paneelikeskustelulla Antti Railo, FT Biokemian ja molekyylilääketieteen.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Hajautettujen kurssien organisointi OSCu-hankkeessa ITK’04 Stiina Kojonen TTY/Ohjelmistotekniikka.
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
Tervetuloa orientoitumaan!
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Mitä yliopisto-opiskelu on? Yliopistossa opiskeluun liittyviä käytänteitä, ihmisiä ja kommervenkkejä kirjallisuuden fukseille.
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
Tentti. Olio-ohjelmoinnin perusteet | Kevät 2015 | Jorma Laurikkala2 Tentti Torstaina klo 16–20 D10ab (Päätalo). Pääasiassa Java-ohjelmien kirjoittamista.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Porin Yksikkö/Elektroniikka Piirilevyn suunnittelu – Tanja Jokinen ELEP-3310 PIIRILEVYN SUUNNITTELU 4 op Kevät 2007 Kurssin www-sivut:
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
Anne Salmela & Harri Eskelinen Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Ohjelmistotuotanto - kurssin yleiset asiat Kevät 2004 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Ohjelmistotekniikka - kurssin yleiset asiat Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTKK/Tite.
Projektityöskentely Luento 1: kurssin käytännön asiat Hanna-Kaisa Lammi
– Tietoliikennetekniikan perusteet Tietoliikennetekniikan perusteet 1, 2 ov 2. vuosi, periodi 1 - Introduction to Telecommunications.
Porin Yksikkö / Elektroniikka Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2007 www-sivut:
Porin Yksikkö / Elektroniikka Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2009 www-sivut:
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Projektinhallinta it. lut
1 Tanja Jokinen ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET 4 Op Syksy 2007 www-sivut:
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
HYVY001 – Akateeminen opiskelukyky – muutakin kuin pisteitä Syksy 2012 (2 op.)
Viestintätekniikan perusteet Digitaalinen media. Luennot Tavoitteena digitaalisen median toimialueen, tekniikoiden ja perustyökalujen hallinta. Luennot.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Säteilysuojelu-kurssi 0,5 op
Ohjelmistojen mallintaminen
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
T Signaalinkäsittelymenetelmät, 5 op
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
T Kuva- ja videosignaalien käsittely, 3 op
Multimediatekniikka OPS
465104A Metallien lämpökäsittely ja hitsaus 5op
Mat Riskianalyysi, Syksy 2004 (3 ov)
Johdatus kaupunkitutkimukseen (5 op=24 h + harjoitustyö + lopputentti)
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Luennot : Esa Muurinen Harjoitukset : Tiina Pääkkönen ja Ari Vuokila
Partion johtamismallin avulla
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Infoa vaihtoonlähtijöille 2018
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Painopisteenä: Oodin hops
TIETOJENKÄSITTELYN OPETUS AMMATTI-KORKEAKOULUISSA
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Esityksen transkriptio:

W5W2 PILOTTI OPISKELIJOIDEN AJANKÄYTTÖ JA TYÖMÄÄRÄ PROSESSITEKNIIKAN OPINTOJAKSOILLA LUKUKAUDELLA 2007 – 2008 Ritva Tuunila Kati Ylinen

HANKKEEN TARKOITUS Hankkeen tarkoituksena oli kartoittaa opiskelijoiden työmääriä LTY:n prosessitekniikan opintojaksoilla ja verrata käytettyjä työtunteja kursseista saataviin opintopisteisiin. Taustalla opiskelijoilta usein saatava palaute, että kemiantekniikalla saataviin opintopisteisiin nähden kurssit ovat liian kuormittavia. Ajanseuranta suoritettiin kyselylomakkeiden avulla.

OPINTOJAKSOT Nesteiden, kaasujen ja kiintoaineiden käsittely, 5 op, TkK2 Mekaaniset erotusmenetelmät, 4 op, TkK2 Mekaanisen prosessitekniikan laboratoriotyöt, 3 op, TkK3 Prosessisimuloinnin perusteet, 5 op, TkK3 Filtration and Mixing, 6 op, DI1 (IPPE)

KYSELYLOMAKE

VASTAUSAKTIIVISUUS Lomakkeen täyttäminen ja palauttamien oli täysin vapaa- ehtoista, jonka vuoksi vastausprosentit jäivät varsin alhaisiksi:

KYSELYN TULOKSET Tuloksista laskettiin Keskiarvot kohdittain sekä kokonaisuutena, h Minimi- ja maksimituntimäärät Opiskeluun käytetyn ajan suhde laskennalliseen tuntimäärään Keskihajonnat (σ) Opiskeluun käytetyn ajan jakautuminen eri opetusmuotoihin (%)

KYSELYN TULOKSET

KYSELYN TULOKSET

JOHTOPÄÄTÖKSET Opiskelijat hyödyntävät annettua kontaktiopetusta keskimäärin seuraavasti: * luennoista noin 50 % * laskuharjoituksista noin 70 % Arvosteltaviin harjoitus- ja laboratoriotöihin panostetaan näkyy työmäärissä ja kurssiarvosanoissa kurssipalautteissa kommentteja * työmäärä suuri * on opittu paljon

JOHTOPÄÄTÖKSET Itsenäisen opiskelun määrä jää huomattavasti pienemmäksi kuin se on kurssimitoituksessa ajateltu. Ongelma erityisesti DI-vaiheen opintojaksossa Filtration and Mixing, jossa itsenäiseen opiskeluun + tenttiin lukemiseen oli käytetty aikaa ainoastaan keskimäärin 12,4 tuntia, kun kurssiin on mitoitettu itsenäistä työtä noin 100 h. Tämä näkyy * heikkona tenttimenestyksenä * opiskelijapalautteessa: ’kurssi on vaikea’

MITÄ JATKOSSA… Opiskelijoille kerrottava aina kurssin alussa, miten opintojakso on mitoitettu eli mistä opintopisteet muodostuvat ja mikä on opiskelijan odotettu panos kurssilla Kursseilla olevien harjoitustöillä olisi oltava joku vaikutus loppuarvosanaan Luentoja ja harjoituksia yhdistettävä mahdollisuuksien mukaan