TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Advertisements

KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
 ”Bring Your Own Device” – ”Tuo oma laitteesi”  Jokaisella oppilaalla henk.koht. laite  Käytössä kolme eri alustaa: › iOS ( iPad 3 Mini ) › Android.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Jarno Laakso kirjastonhoitaja OULUN KAUPUNGINKIRJASTO
Laaja-alainen osaaminen
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Laaja-alaisen osaamisen taidot laajemmin selitettynä:
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Pedagoginen kehittäminen
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Opeka-kyselyn tulokset
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Pelit opetuksen tukena
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Datan avaamisen ohjeistus
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Ravinne- ja energiatehokas maatila
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Iäkkäiden yhteen sovitettujen palvelujen kokonaisuus Päijät-Hämeessä Tiedotustilaisuus Anu Olkkonen-Nikula, I&O kärkihankkeen muutosagentti.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
- ja tähän mahdollinen ala
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ryhmänohjaajien palaveri
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Syventävät valinnaisaineet 2h valinta (8.-9. lk)
Osallisuus Yhteisissä keittiöissä
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Kouvolan Yhteislyseon
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Esityksen transkriptio:

TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä

1-2.lk Kielellinen ja kulttuurinen identiteetti medioituneessa yhteiskunnassa Tekstien tuottaminen, näppäintaidot Tiedon hankinta ja jakaminen Rakentava ja vastuullinen vuorovaikutus erilaisissa viestintäympäristöissä Mediakasvatus: mediasisältöjen tulkitseminen, tuottaminen, ymmärtäminen Viestintäteknologia: kokemusten ja elämysten jakaminen, taitojen harjoitteleminen Mediavälineiden monipuolinen ja turvallinen käyttö

3-6.lk Kielellinen ja kulttuurinen identiteetti medioituneessa yhteiskunnassa Tekstien tuottaminen, näppäintaidot Tiedon hankinta, jakaminen Rakentava ja vastuullinen vuorovaikutus erilaisissa viestintäympäristöissä Verkossa eettisesti toimiminen: yksityisyys ja tekijänoikeudet Koulun ulkopuolinen mediatarjonta Lukuharrastuksen ja lukuelämysten jakaminen

7-9.lk Edistetään oppilaiden kielellisiä ja kulttuurisia taitoja monimuotoisissa viestintäympäristöissä. Opitaan toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja monimediaisissa ympäristöissä Rohkaistaan vaikuttamaan omaan elämäänsä ja ympäröivään yhteiskuntaan eri viestintävälineitä hyödyntäen Ohjataan turvalliseen ja vastuulliseen mediaympäristössä toimimiseen Tekstejä tuotetaan yksin ja yhdessä myös viestintäteknologiaa hyödyntäen.