Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tunteet ja niiden synty
Advertisements

Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
MOTIVAATIO.
TUNTEET s. 8-.
LAZARUKSEN TUNNETEORIA
IHMISSUHTEET MOTIVOIVAT UUDEMPI S. 98- VANHEMPI S. 98-
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Psykologian koulukuntien ihmiskuvat
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Kielen tehtäviä Informatiivinen tehtävä Vaikuttava tehtävä
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Ihmisen kolme olemusta
Mielenterveys s. 110 –
Universaalius Yksilö Emootio Kulttuuri Ryhmä
Kognitiivinen psykologia tutkii
Oppimisorientaatioita
Toimintakyky s.36 Fyysinen Psyykkinen Kognitiivinen Sosiaalinen
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
Suuttumuksen hallinta
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Kroppasuhde, mielihyvä ja riippuvuus Kirjan sivut
1. Tietoinen tiedonkäsittely
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
TIETOISUUS Sensorisen deprivaation koe - alkuperainen Split brain
Psykologian perustiedot 1
TYÖNHAKU PROSESSINA Kimmo Salakka.
tunteet ja kehityspsykologia
päihderiippuvuus fyysinen
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Sosioemotionaalinen kehitys
Havainnointi ja maailmankuva
PS3S Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
Skeema Aivojen otsalohkot osallistuvat toiminnanohjaukseen
11 Psyykkinen itsesäätely on puolustus- ja hallintakeinojen käyttöä
3 Minuudessa on kaksi puolta
Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
EMOOTIOIDEN FYSIOLOGIAA
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
Sosiaalistuminen (sosialisaatio)
1. Mitä tiedonkäsittely on?
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
opiskeluorientaatio (+)
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
10. Ajattelu.
Kognitiivis-konstruktivistiset teoriat
Skeema Tunteet ilmenevät monin tavoin Ydinsisältö MUOKATTU
Skeema 1 Koko kurssia koskevat materiaalit Mitä jäi mieleen -tehtävät
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Opintopsykologi Katja Hietanen
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Opintopsykologi Katja Hietanen
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Esityksen transkriptio:

Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus Ihminen - Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus

PSYYKE KEHON REAKTIOT KÄYTTÄYTYMINEN MUIDEN VAIKUTUS (tunteet, motivaatio, tiedon käsittely) KÄYTTÄYTYMINEN MUIDEN VAIKUTUS

ilo Esim. havainnon synty ilo tunteisiin liittyvät aivoalueet aktivoituvat ilo

- Ihmisen toiminnan taustalla: Perimä Ympäristö Psyykkinen toiminta (= motivaatio, tunteet, tiedonkäsittely)

- Psyykkiset toiminnat: Kognitiiviset toiminnat esim. muisti oppiminen tarkkavaisuus taustalla vaikuttavat havaitseminen B. tunteet ja C. motivaatio, kieli esim. valikoiva tarkkaavaisuus ajattelu

Mitä haittaa niistä voi olla? Toimintaamme ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat = käsitys siitä mikä jokin on tai miten se toimii Mistä ne ovat peräisin? Mihin niitä tarvitaan? Mitä haittaa niistä voi olla?

 Skeemat muuttuvat: Neisserin havaintokehä muokkaa ympäristö valikoi ohjaa havainnointi

 Skripti = käsikirjoitus, miten tilanteessa toimitaan keskeisiä skeemoja: Minäkäsitys Millainen olen? Maailmankuva Millainen maailma on ja miten siinä tulee toimia? Ihmiskäsitys Millaisia ihmiset ovat?

Miksi syöt? B. Motivaatio = motiivi + motiivi + motiivi = halu, tarve tehdä jotain Miksi syöt?

Esim? Esim? - Motivaatio: Synnynnäistä ja opittua Biologiset Sosiaaliset ja psyykkiset motiivit motiivit Esim? Esim?

TAVOITE TUNTEET - lyhyen ja pitkän aikavälin motivaatio - tietoinen ja tiedostamaton Fordin motivaatioteoria: MOTIVAATIO = + + TAVOITE ONNISTUMISEN ENNAKOINTI TUNTEET

C. Emootiot = tunteet Koostuvat sosiaalinen psyykkinen biologinen Tilannetekijöistä: muut ihmiset, kulttuuri Ilmaisusta: Ilmeet, eleet, äänensävy Kehon fysiologisista reaktioista Tunnekokemuksesta

- perustunteet synnynnäisiä, kaikille yhteisiä - Osa tunteista opitaan, esim. hylätyksi tulemisen pelko HUOM! Mieliala ei ole sama asia kuin tunne!