Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Katso Aitolasta lisää:
Advertisements

Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
OHJAAMINEN.
Integraalilaskenta MA 10
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Matematiikan oppiminen.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
KERTAUSTA PERUSASTEEN MATEMATIIKASTA Piia junes
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
AINEKOHTAISIA OPISKELUOHJEITA
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
MAB3 suorat.
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
T Automaatiotekniikka 2 4op Matemaattinen mallinnus Matemaattinen malli on ensimmäinen askel säädön suunnittelussa (tietokoneavusteisessa) Matemaattinen.
Ops seminaari Askola.
Mitä osattava (minimivaatimus)?. Yhtälöiden ja epäyhtälöiden ratkaiseminen –Huom! Määrittelyehdot Peruslaskutoimitukset –polynomien erityisesti binomin.
Matematiikka vuosiluokkaistettu Tampereen seutu. 7. Luokka, tavoitteet: Merkitys, arvot ja asenteet T1 Oppilasta innostetaan matematiikan opiskeluun.
Esimies ja haasteelliset johtamistilanteet Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
Tyokalupakki.net Tupakoinnin lopettaminen. tyokalupakki.net Suurin osa tupakoitsijoista haluaa lopettaa Miksi kannattaa lopettaa? Kynnet ja sormet muuttuvat.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Proosatekstin analyysi
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
MATEMATIIKKA.
VAPAASEEN KYSELYYN PERUSTUVA OPPIMINEN (IBL) Kymintehtaan koulu
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Kyselylomakkeen tekeminen
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Ohjeita….
Työkaluja tehtävien tueksi
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
3 Suureyhtälöt Fysiikan tehtävän ratkaisu:
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Sujuva väylä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun
Mikä ihmeen pecha kucha?
Rohkea paikka BRAVE 5. oppimiskerta.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Ohjeita kirjaesitykseen
Oma kuva päänpäällä Piirretään oma kuva päänpäällä paperia pitäen.
Kirje, sähköposti, blogi
Murtoluku Murtoluku on jakolasku, jota ei ole laskettu loppuun asti.
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Vieraiden kielten opiskelusta
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Sujuva väylä ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun
Opiskelu Oulun yliopistossa
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Auttava keskustelu
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus Matemaattiset aineet

Perustus Matemaattiset aineet pohjautuvat suurilta osin aikaisemmin opittuun. Jos perusta ei ole kunnossa, uuden oppiminen on vaikeaa. Välillä aiheet ovat muista irrallisia (kuten geometria), mutta sielläkin tarvitaan perustaitoja, kuten polynomien sieventämistä ja murtoluvuilla laskemista. Jos perustassa on aukkoja, paikkaa ne harjoittelemalla.

Miten opiskelen? Keskity kokonaisuuden ymmärtämiseen ja pohdi, mikä merkitys asialla on ja mihin se liittyy. Pura tehtävä pieniin osiin. Mitä tiedetään? Mitä kysytään? Tarvittaessa voi piirtää kuvan. Matematiikkaa oppii laskemalla, tekemällä, pohdiskelemalla ja keskustelemalla. (Lähde: Lukio-suunta 2016 SanomaPro)

Miten opiskelen? Keskity opetukseen Harjoittele tehtävillä Teoria (opettaja/videot), esimerkit Harjoittele tehtävillä Käytä esimerkkejä apuna Kysy apua, miettikää yhdessä Harjoittele ja vahvista osaamistasi. Muista perustella aina, muuten sitäkään ei opi. Tärkeintä on ymmärtää, mitä tekee!

Tehtävän ratkaiseminen Lue tehtävänanto huolellisesti! Tehtävän alkuun kirjoitetaan kaikki alkutiedot ja tarvittavat kaavat. Kirjoita matematiikassa myös lasku/yhtälö/ funktio, joka on tarkoitus ratkaista. Perustele ratkaisusi vaiheet. Kerro, mitä teet. Perustele vastauksesi. Kerro, mitä laskun tulos tarkoittaa.