Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ainedidaktiikan perusteet. Esittely Miksi olet täällä? Mitä odotat täältä saavasi? Opetuskokemus? Kuinka perusteellisesti tunnet filosofiaa? Miksi olet.
Advertisements

Ainedidaktiikan perusteet
Ryhmätehtävät 2.1 Korjattu Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
FILOSOFIAA LAPSILLE Hannu Juuso
Elämänkatsomustiedon työtavoista Tarinan jatkaminen Eero Salmenkivi HY, opettajankoulutuslaitos.
Isä mummu pappa veli sisko vaari äiti isä isoisä täti mummi isä veli eno Lapsi nauttii yhteisistä lukuhetkistä Lukuhetkien aikana lapsi oppii tärkeitä.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
 Vaaleilla valitaan Sastamalaan 21-jäseninen Nuorisovaltuusto toimikaudeksi  Nuorisovaltuusto valitsee keskuudestaan.
YouTube Rules and we want too… OKKY:n KOTISIVUJEN SUUNNITTELUKILPAILU.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Ainedidaktiikan perusteet Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Filosofian oppimateriaalit AD-perusteet 2016 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
MYK työrauhaa ja järjestystä
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kulttuurikurssi - historia ja yhteiskuntaoppi / HVu Carl Gustaf Emil Mannerheim Villistä lyseolaisnuorukaisesta… kansakunnan kaapin päälle!
Opiskelu eLukiossa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Väittelyharjoitus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
”SIELLÄ SITTEN KÄYTTÄYDYTÄÄN”
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TAI-E1126 Taidekasvatusseminaari
Opeka-kyselyn tulokset
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
Liikesaksan perusteet I
Ryhmätehtävä 1.2 Katsomusopetuksen mallit
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mikä on elämänkatsomus?
Vanhempainilta c.
Luku- ja tenttivihjeet 7
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Mikä on elämänkatsomus?
Opetuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi: ET ja filosofia
Ajattelun opettaminen ja Lipmanin P4C (FILA)
Omppu-diplomi ja Omppu-kokoelma
Tervetuloa postiin!.
Filosofiaa lapsille -tehtävä (kaikille)
Osaamispuntari Syntynyt keväällä 2015 tehdyn Digitalisaation vaatimat osaamiset valtiolla - kyselyn pohjalta Toivotaan auttavan viraston henkilöstön osaamisen.
Mikä on elämänkatsomus?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Lukutaito ja syrjäytyminen
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Filosofian kandiohjelma
[kehittämisidean nimi]
Seuraparlamenttityöryhmä klo 17-19
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Esityksen transkriptio:

Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Filosofiaa lapsille Matthew Lipman: Filosofiaa lapsille Lyhenne FILA, Lipmanin alkuperäinen muotoilu P4C Käsitelty yhdessä ajattelun opettamisen kanssa.

Muuta filosofiaa lapsille Gareth Matthews: Filosofisia keskusteluja lasten kanssa. (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003) Hans-Ludwig Freese: Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992) Esim: sivustot Sophia – Eusropean Foundation for the Advancement of Doing Philosophy with Children: www.sophia.eu.org ICPIC – International Council of Philosophical Inquiry with Children: www.icpic.org  

Toimintatapa Filosofin ja vapaiden lapsiryhmien keskustelut. Itse kehitellyt keskustelun aiheet (Matthews) tai esim. kirjallisuudesta otetut tarinat (Freese), joiden pohjalta keskustellaan Luottamus lasten filosofisiin kykyihin lasten avoimuus lapsuuden erityiset filosofiset pohdinnat Ei hyväksy kehityspsykologian (Piaget, Kohlberg) väitteitä

Arviointia Kritiikkiä (ks. Saranpää M. niin & näin 4/95) käsitys lapsista saattaa olla sekä perusteeton että heille vaarallinen sopii vain erityislahjakkaille ei sovellu kouluun Ansioita kritiikki saattaa olla suurelta osin perusteetonta aidosti filosofista (kysymykset jäävät auki, ihmisillä kyky filosofiaan)

Muita versioita Post-strukturalismista vaikutteita saaneet lähestymistavat Esim Cohen & Kennedy (Aioon) Sokrates koulussa kirjassa (vrt. myös Lipmanin opplas Ann Margaret Sharp: Postmodern Child). Varhaiskasvauksen FILA (erit. Bo Malmhester), joka on mukana isompien kirjassa Ajatellaan yhdessä

FILA-tehtävä 2 4+4 op:n AD suorittajat (ja muut jotka haluavat tämä osaksi suoritustaan ja osallistuvat 17.10. istuntoon = "FILA-seminaari, purku” lukevat yhden seuraavista: Hans-Ludwig Freese, Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992). Gareth Matthews, Filosofisia keskusteluja lasten kanssa (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003). Maughn Gregory, Filosofiaa lapsille & nuorille. (suom. Jarkko S. Tuusvuori, n&n, 2009.) (Lipmanilainen) Paketti Kennedy & Cohen ja Sharp kirjasta Sokrates koulussa (2008)

FILA-tehtävä 2 Kaikki lähettävät ke 12.10. klo 20.00 mennessä lyhyen ojenteen (väh. vajaa sivu; esim. 5–7 ransk.viivaa) Moodle FILA keskustelualueelle. Kaikki pitävät luetusta kirjasta n. 5 min alustuksen, jonka pohjalta keskustellaan (yht. 15 min/kirja, alustusten pituus riippuu ko. kirjan lukeneiden määrästä).

FILA-tehtävä 2 (jatkoa) Ojenteessa ja suullisessa puheenvuorossa otetaan kantaa seuraaviin kysymyksiin: tekstiin liittyvä filosofiakäsitys sen didaktinen toimivuus lukiolaisten ja pienempien lasten erot filosofian oppijoina FILAn katsomuksellinen merkitys muut tekstin herättämät kysymykset Keskustelu tapahtuu ns. FILA-seminaari-istunnossa 17.10.