Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos
Filosofiaa lapsille Matthew Lipman: Filosofiaa lapsille Lyhenne FILA, Lipmanin alkuperäinen muotoilu P4C Käsitelty yhdessä ajattelun opettamisen kanssa.
Muuta filosofiaa lapsille Gareth Matthews: Filosofisia keskusteluja lasten kanssa. (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003) Hans-Ludwig Freese: Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992) Esim: sivustot Sophia – Eusropean Foundation for the Advancement of Doing Philosophy with Children: www.sophia.eu.org ICPIC – International Council of Philosophical Inquiry with Children: www.icpic.org
Toimintatapa Filosofin ja vapaiden lapsiryhmien keskustelut. Itse kehitellyt keskustelun aiheet (Matthews) tai esim. kirjallisuudesta otetut tarinat (Freese), joiden pohjalta keskustellaan Luottamus lasten filosofisiin kykyihin lasten avoimuus lapsuuden erityiset filosofiset pohdinnat Ei hyväksy kehityspsykologian (Piaget, Kohlberg) väitteitä
Arviointia Kritiikkiä (ks. Saranpää M. niin & näin 4/95) käsitys lapsista saattaa olla sekä perusteeton että heille vaarallinen sopii vain erityislahjakkaille ei sovellu kouluun Ansioita kritiikki saattaa olla suurelta osin perusteetonta aidosti filosofista (kysymykset jäävät auki, ihmisillä kyky filosofiaan)
Muita versioita Post-strukturalismista vaikutteita saaneet lähestymistavat Esim Cohen & Kennedy (Aioon) Sokrates koulussa kirjassa (vrt. myös Lipmanin opplas Ann Margaret Sharp: Postmodern Child). Varhaiskasvauksen FILA (erit. Bo Malmhester), joka on mukana isompien kirjassa Ajatellaan yhdessä
FILA-tehtävä 2 4+4 op:n AD suorittajat (ja muut jotka haluavat tämä osaksi suoritustaan ja osallistuvat 17.10. istuntoon = "FILA-seminaari, purku” lukevat yhden seuraavista: Hans-Ludwig Freese, Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992). Gareth Matthews, Filosofisia keskusteluja lasten kanssa (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003). Maughn Gregory, Filosofiaa lapsille & nuorille. (suom. Jarkko S. Tuusvuori, n&n, 2009.) (Lipmanilainen) Paketti Kennedy & Cohen ja Sharp kirjasta Sokrates koulussa (2008)
FILA-tehtävä 2 Kaikki lähettävät ke 12.10. klo 20.00 mennessä lyhyen ojenteen (väh. vajaa sivu; esim. 5–7 ransk.viivaa) Moodle FILA keskustelualueelle. Kaikki pitävät luetusta kirjasta n. 5 min alustuksen, jonka pohjalta keskustellaan (yht. 15 min/kirja, alustusten pituus riippuu ko. kirjan lukeneiden määrästä).
FILA-tehtävä 2 (jatkoa) Ojenteessa ja suullisessa puheenvuorossa otetaan kantaa seuraaviin kysymyksiin: tekstiin liittyvä filosofiakäsitys sen didaktinen toimivuus lukiolaisten ja pienempien lasten erot filosofian oppijoina FILAn katsomuksellinen merkitys muut tekstin herättämät kysymykset Keskustelu tapahtuu ns. FILA-seminaari-istunnossa 17.10.