Kannustinloukkujen purkamista ja työvoiman alueellista liikkuvuutta selvittäneen työryhmän havaintoja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mistä työtä huonosti koulutetuille
Advertisements

Sosiaalipolitiikka ja rakenteellinen työttömyys Huonotuottoisen työvoiman työllistyminen VATT-seminaari Osmo Soininvaara.
Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
KESKUSTELLAANKO KOKOOMUKSESSA PERUSTULOSTA? - EI TÄLLÄ HETKELLÄ Harri Jaskari kansanedustaja Kokoomuksen eduskuntaryhmä.
TYÖLLISYYS- JA KASVUSOPIMUKSESSA SOVITUT TYÖTTÖMYYSTURVAMUUTOKSET 1.Omavastuuaika lyhenee 5 päivään nykyisestä 7 päivästä o Toimeentulo paranee työttömyyden.
Köyhyys ja asuminen Vuokra-asumisen tulevaisuus Suomessa -seminaari
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
Onko mahdollista yhdistää Vihreä verouudistus ja tuloerojen kaventaminen? Anni Sinnemäki
Sixten Korkman ETLA JULKISEN TALOUDEN KESTÄVYYYSNÄKYMÄT AJANKOHTAISTEN POLITIIKKAVALINTOJEN VALOSSA 1. Julkisen talouden alijäämätaipumus (deficit bias)
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos
Perustulo Mitä se maksaa?. Esitettyjä väitteitä Perustulo kaksinkertaistaa valtion menot Perustulo vie rahat hyvinvointipalveluista Perustulo pakottaa.
Ulla Hämäläinen & Pentti Takala
IS-LM -malli crash course
Perustulo ja työmarkkinat Ruurik Holm Työn vaihtosuhde  Työn vaihtosuhde käsitteenä viittaa työpanoksen ja työstä saatavien palkkioiden suhteeseen.
SOVITELTU PÄIVÄRAHA VÄHÄN NIIN KUIN PERUSTULOAKO?
Kansantalouden häiriöt:
Perustulo Mitä se on ja mitä se ei ole. Perustulon historia Social dividend (kansalaisosinko) –Menneiden sukupolvien työ kuuluu kaikille Milton Freedman:
Suomalaisen perusturvan taso ja toimeentulo-ongelmat Olli Kangas kela.
Tekoja-kampanja Maailmassa on tällä hetkellä ennätysmäärä nuoria ihmisiä. Enemmistö heistä asuu kehitysmaissa. Moni nuori on kasvanut konfliktin.
Toimeentulotuki 2013 Ari Virtanen THL1.
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Vihreiden tavoitteet sosiaaliturvan uudistukselle 1.Perusturvaa parannettava 2.Henkilökohtaisuutta vahvistettava 3.Byrokratiaa vähennettävä 4.Työnteon.
Eri tavoin ongelmallinen perustulo: utopia, sumuverho tai turha himmeli Ilkka Kaukoranta ekonomisti (VTM)
1 Ansioturva torjuu köyhyyttä 5 väitettä ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta (Lähde: Palkkatyöläinen 1/2015)
Amiram D. Vinokur & Michelle van Ryn Social Support and Undermining in Close Relationships: Their Independent Effects on the Mental Health of Unemployed.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
TYÖLLISYYS- JA KASVUSOPIMUKSEN OSTOVOIMATARKASTELU.
Oma koti - osaprojekti Kohti sujuvampaa arkea. Mistä on kyse? Tavoitteena on, että pystymme täyttämään kasvavan asiakastarpeen järkevästi siten, että.
Olet ostamassa omaa asuntoa Pirkanmaalta. Bruttopalkkasi on 2971 €/kk, josta sinulle käteen jää verojen jälkeen 2018 €/kk. Omia säästöjä sinulla on 8000.
Toimintaympäristö Muuttajien taustatiedot Leena Salminen Muuttajien taustatiedot julkaistaan verotuksen valmistumisesta johtuen yli kahden.
Kokonaiseläke 2016 Eläketurvakeskus 1 Lähde: Kokonaiseläke Katsaus työeläkkeen, kansaneläkkeen ja verotuksen määräytymiseen. Juha Knuuti ja Suvi.
TALOUSTIETO Rahavirta Kansantalouden tilinpito. KOTI- TALOUDET YRITYKSET JULKIS- YHTEISÖT MYYNTITULOT TUOTANNONTEKIJÄTULOT RAHOITUS- LAITOKSET SÄÄSTÖT.
BKT -ja talouden mittaaminen.
Kertaus.
Kansalaisaloite työeläkeindeksin palauttamisesta palkkatasoindeksiksi
Sorsiiko verotus palkansaajaa? – Työnteon kannustimet
19 Yritys tavoittelee voittoa s
7 Palkasta maksetaan veroa s
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Inflaatio.
Hannele Tanhua & Sirkka Kiuru
Alla on katkelma pääministeri Juha Sipilän hallituksen ohjelmasta keväältä Julkisen talouden tasapainottaminen käynnistetään välittömästi. Suomen.
Mitä museot tekevät? Jättävät viestiä ja jälkiä ajastamme uusille yhteisöjemme jäsenille ja tuleville sukupolville Siirtävät tietoja, arvoja ja yhteisiä.
Bridgen jatkokurssi 2 – lähtökortit jatkuvat
Tilastokuvaajien tulkinta
21 Kansantalous on koko Suomen talous s
Mitä museot tekevät? Jättävät viestiä ja jälkiä ajastamme uusille yhteisöjemme jäsenille ja tuleville sukupolville Siirtävät tietoja, arvoja ja yhteisiä.
Työllisyys ja työttömyys.
Prosenttilaskennan kertausta
KESTÄVYYSVAJE.
Vastauksia tehtäviin Kpl 22.
Työttömyys Työvoima = 15-74v. työlliset ja työttömät henkilöt
Pellervon Päivä 2007 Talousennusteet –
Välitä viljelijästä Tuulos
Yritystukien vaikutuksista
BKT -ja talouden mittaaminen.
KESTÄVYYSVAJE.
Tervetuloa oman verotuksen asiantuntijaksi
OSA IV SÄÄSTÄMINEN JA TALOUDEN SUUNNITTELU
Infotilaisuus välityömarkkinatoimijoille Muutoksia 2018 työttömyysturva, liikkuvuusavustus, aktiivimalli.
Työn vuoro – esitysten pääkohdat
Mitä Kiekun kehitysehdotukseen kannattaa täyttää Pointissa?
Toimeentulotuki 2012 Ari Virtanen THL.
HYVINVOINTIVALTION HAASTEET
Miten seura-arjessa voidaan ottaa ympäristö huomioon
BKT -ja talouden mittaaminen.
Sääntöjä ulkopuoliseen arviointiin
PUOLISOJÄSENTEN TUKEMINEN
TEHTÄVÄ s . 95.
YH9, YH1, Tehtävä 7 -Perustulo
Esityksen transkriptio:

Kannustinloukkujen purkamista ja työvoiman alueellista liikkuvuutta selvittäneen työryhmän havaintoja

Mitä kannustinloukut ovat? Kannustinloukuille ei ole yksiselitteistä määritelmää. Tyypillisesti kannustinloukkuja mitataan arvioimalla miten paljon työttömälle henkilölle jää tulonlisäyksestä käteen suhteutettuna työllisenä saatavaan bruttopalkkaan (työllistymisveroaste) miten paljon työllisellä henkilöllä jää käteen lisätyön kautta saatavista ansioista suhteessa bruttopalkan lisäykseen (efektiivinen marginaaliveroaste). Termit käyttävät sanaa ”vero”, mutta huomioivat myös sosiaaliturvan menetyksen. Työttömyysloukulla tarkoitetaan tilanteita, joissa henkilölle jää työttömästä työlliseksi siirtyessä ”lisätulona” käteen alle 20 prosenttia tulojen lisäyksestä. Esimerkiksi: jos työllistymisestä 2000 euron palkkatasolle jää käteen alle 400 euroa enemmän kuin työttömänä ollessa, voidaan henkilön katsoa olevan työttömyysloukussa. Tuloloukulla tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilölle jää ansaitusta lisäeurosta käteen alle 30 prosenttia Jos esimerkiksi osa-aikaista työtä tekevällä jää lisätyötuntien kautta ansaitusta sadan euron bruttoansiosta alle 30 euroa nettona käteen, hänen voidaan katsoa olevan tuloloukussa.

Kannustinloukkujen ja sosiaaliturvan sanastoa Tuloharkinnalla tarkoitetaan tilannetta, jossa lisätulojen ansaitseminen vähentää sosiaaliturvaetuuden määrää. Mitä kireämpi tuloharkinta, sitä enemmän sosiaaliturvan taso alenee jokaista tienattua euroa kohden. Tuloharkinnan loiventamisen tapauksessa jokainen tienattu euro vähentää sosiaaliturvaa aiempaa vähemmän. Sosiaaliturvan tasolla tarkoitetaan sitä sosiaalietuuden määrää, jonka henkilö saa esimerkiksi asumistukena tai työttömyysturvana. Korkeampi etuuden taso tarkoittaa, että kaikilla tulotasoilla saa aiempaa enemmän etuutta. Sosiaaliturvan korottaminen heikentää työnteon kannustimia. Työttömyysturvan ja asumistuen suojaosilla tarkoitetaan bruttotuloa, jonka voi ansaita ilman, että tämä vaikuttaa sosiaaliturvaetuuden määrään. Olennaisesti suojaosa siirtää tuloharkinnan alkamista korkeammalle tulotasolle, ja näin etuutta voi saada aiempaa korkeammilla tulotasoilla.

Miksi kannustinloukkujen purkaminen on vaikeaa? Julkisen talouden kestävyys Hyvät työnteon kannustimet Tulonjaon tasaisuus Valintatilanne: kaikkia kolmea ei voida saavuttaa yhtäaikaisesti Matalampi sosiaaliturva on julkisen talouden kestävyyden sekä työnteon kannustimien kannalta parempi, mutta kasvattaa tuloeroja… Korkeampi sosiaaliturva taas joko heikentää työnteon kannustimia tai on julkisen talouden näkökulmasta melko kallis… Tarveharkintainen ja monimutkainen sosiaaliturva voi olla korkeahko ja julkisen talouden kestävyyden näkökulmasta kohtuullinen, mutta voi aiheuttaa kannustinongelmia…

Sosiaaliturvan logiikka Tuloharkinnan loiventaminen lisää tuensaajien määrää ja nostaa tuen tasoa kaikilla tuensaajilla: Se nostaa kustannuksia, mutta voi tietyillä tulotasoilla parantaa työnteon kannustimia. Tason korottaminen Kaikilla tuen tasoilla jää enemmän käteen: työnteon kannustimet ovat heikommat. Vastaavasti tason heikentäminen parantaa työnteon kannustimia kaikilla tulotasoilla. Suojaosat siirtävät tuloharkintaa alkamaan myöhemmin Ne ovat kalliita.

Mitä työllistymisestä jää käteen? Kuvaaja kuvaa, kuinka paljon käteen jäävät tulot lisääntyvät työllistymisen jälkeen: 80 prosenttia tarkoittaa, että tulonlisäyksestä vain 20 prosenttia jää nettona käteen: 2 000 euron palkalle työllistymisestä jää 400 euroa enemmän käteen, kuin työttömänä ollessa Asumistuen taso vaikuttaa merkittävällä tavalla kannustimiin (Helsingissä yksinasuvan enimmäismäärä on 675 euroa) Mitä korkeammat asumisen tuet korvataan työttömälle, sitä vähemmän taloudellisesti houkuttelevaksi työllistyminen muodostuu.

Kannattaako tehdä pari vuoroa enemmän? Kuvaaja mittaa lisätyötunnin taloudellisia kannustimia: miten paljon satasen lisäansioista jää käteen? Esimerkiksi 90 prosenttia 1300 euron tuloilla tarkoittaa, että satasen lisäansioista jää kymppi käteen sosiaaliturvan tarveharkinnan ja verojen jälkeen. Huomaa heikot kannustimet tukien tarveharkinnan alueella: Kun tulot nousevat, sosiaaliturvan määrä vähenee ja verotus kasvaa. Nämä yhdessä vaikuttavat siihen, että lisätyötuntien teko ei ole erityisen kannattavaa. Korkeammat asumistuet nostavat asumistuen tasoa. Yhä korkeammilla tulotasoilla saadaan asumistukea, ja kannustimet lisätyön tekemiseen ovat heikompia.