KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Advertisements

Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?. Esiinnytkö mielelläsi yksin tai ryhmässä … kavereille tai isommallekin yleisölle?
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Johdatus elämänkatsomustietoon Kouluvierailut
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Keskustelua kannabiksesta
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
1. Ruutuaika Netin ja kännykän järkevä käyttö. Pohdittavaksi:
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Infoa tutoropettajille
Harjoituksia II.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2016
Opeka-kyselyn tulokset
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Ops-iltapäivä Raumanmeri
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Vanhempainilta c.
4B-lk vanhempainilta Tervetuloa!
Välitehtävät Kokeilut
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Pataluodon koulu Draamaluokka Klikkaa lisätietoja:
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Lukio.
Kielitietoisuuskoulutus perusopetuksen opettajille
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
Koodaamista Ohkolan koululla
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
- ja tähän mahdollinen ala
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Facebook ryhmäytymisen ja ohjauksen tukena – vai oliko niin?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Viestinnän työkalupakki
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
3.lk vanhempainilta.
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Pataluodon koulu Draamaluokka.
Hei sinä 8.- tai 9.-luokkalainen _________seura XX_______ tarjoaa sinulle Sporttitettiä Jos sinua kiinnostaa liikunta-, kasvatus- tai opetus-ala, me tarjoamme.
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin

TAUSTA Maahanmuuttajanuorten Helsinki -hanke ja Me- säätiön tuki Nuoret työn ja koulutuksen ulkopuolella, kantasuomalaiset 4 %, muun kieliset 24 % Suunnittelualueet: koulumaailma, työelämä ja sosiaalinen ympäristö TAUSTA

KAVERIKAHVILA Osallistava menetelmä, vertais- ja opettamalla oppiminen Nuoret organisoivat opetustuokioita toisilleen Opetuksen sisällä Oppituntien ulkopuolella Nuoret vastuuroolissa opetustuokioissa. Opettaja mahdollistaa toiminnan. Luokkahuoneen hierarkioita häivytetään Tarjolla on oppimisen lisäksi syötävää ja juotavaa. Nämä kustannetaan hankkeen rahoista hankintalapuilla kouluille. 200 € per Kaverikahvila. Eri-ikäiset oppilaat opiskelevat yhdessä tehden Toimii yläkoululaisilta alakoululaisille ja/ tai ylä- ja alakoulun sisällä

OPETUKSEN SISÄLLÄ Pasilan peruskoulussa 9.-luokkalaiset ovat opettaneet lukemista alakoulun valmistavan luokan oppilaille. 8.- luokkalaiset ovat vetäneet dekkaripajaa 3.- luokkalaisille. 8.-luokkalaiset järjestivät riimipajan 2.-luokkalaisille. Kaverikahvila Ruuti Expossa (8.-luokkalaiset) 5.-luokkalaiset suorittivat avaruusjakson kokeen pitämällä opetustuokioita alaluokille. 6.-luokkalainen toimi vertaisopena 1. ja 3. luokassa.

OPPITUNTIEN ULKOPUOLELLA Vesala yläkoulun oppilaat ovat pitäneet torstaiaamuisin ennen koulun alkua aamupalakahvilaa, jonne voi tulla saamaan apua läksyihin. Myllypuro Yläkoululaiset ovat pitäneet opintotuokioita alakoululaisille tiistaisin koulun jälkeen 5- ja 6 luokkaiset ovat pitäneet nuoremmille oppilaille opiskelu- ja salivälitunteja Oppilaille on järjestetty arviointikokouksia toiminnan tueksi Jakomäki yläkoululaisten pienemmille pitämä läksykerho yhteistyössä nuorisotalon ja koulun kanssa. Kallahti 7-luokkalaisten ja ekaluokkalaisten yhteistyönä. Seiskat ovat olleet apuna tunnilla ja välitunneilla. Tätä tehdään nyt 5 viikkoa, ja kuudes viikko on mehuhetki.

MITÄ ON OPITTU? Oppilaat innostuvat helposti Oppilaat ovat toimineet itsenäisesti Oppilaat ovat tulleet omalla vapaa ajalla, myös kipeänä Oppilaat ovat suositelleet kavereille Muutkin oppilaat ovat pyytäneet päästä opettamaan alakoululaisia Oppilaat ovat ottaneet vastuuta järjestelyistä Alakoululaiset ovat saanet mahdollisuuden saada opetusta tarvittaessa eri kielillä Opettajien suhtautuminen passiivisina pidettyihin oppilaisiin on muuttunut kokeilun myötä Positiivinen roolimalli alakoululaisille vanhemmista oppilaista Keino lisätä lukemista niille, jotka eivät lue

MITEN PÄÄSTÄ ALKUUN KAVERIKAHVILA-TOIMINNASSA? Ottakaa yhteyttä Kaverikahvila-koordinaattoriin Kirsti Kallansalo kirsti.kallansalo@hel.fi puh. 040 6503763 Innostuneet opettajat mukaan, kahdesta on hyvä aloittaa Missä tilanteessa tätä voisi meidän koulussa toteuttaa ? Koordinaattori on apuna tarvittaessa. Kenelle oppilaistasi tämä mielestäsi sopisi ? Suunnitelkaa oppilaiden kanssa Kaverikahvilan toteutus Tärkeää muistaa Kaverikahvilaa toteuttaessa Oppilaille annettava tilaa toteutuksessa. Opettajat ja koordinaattori ovat saatavilla tarvittaessa. Oppilaat tarvitsevat tukea ja kannustusta toiminnan aikana ja opetustuokioiden suunnitteluun. Toiminnan alkuun mahdollista saada vertaisohjaaja koulutus. Onnistuu pienellä suunnittelulla ja sopii moneen tilanteeseen Toimintatapa voi vaihdella tarpeen mukaan. Helppo kokeilla erilaisten oppijoiden tarpeisiin.