TANSSITUNNILLA HUOMIOITAVIA KÄYTÄNNÖN ASIOITA LiisaKontturi-Paasikko 2016
PARITANSSI TUNNILLA HUOMIOITAVIA ASIOITA Ihanteellinen TILA vie ajatuksia oikeaan tanssitilanteeseen: lattiassa sopiva pito - seinustoilla penkkejä, joilla voi istahtaa välillä - salin koko mieluusti reilu Opettajan ja oppilaiden PUKEUTUMINEN vie myös ajatuksia tanssitilanteeseen: - perinteisesti seuratanssin opetuksessa käytetään astetta siistimpiä vaatteita (ei siis treenikamoja) ja asianmukaisia kenkiä. Opettajan tehtävä on huomioida taidollisten tavoitteiden lisäksi ne oppilaat, jotka ovat tulleet mukaan viihtymään ja tapaamaan ihmisiä. Tunnilla on aina olemassa vahva SOSIAALISUUS. - opettajan pitäisi pystyä antamaan sopivasti taidollista haastetta luontevan leppoisassa ilmapiirissä. Parinvaihdot luovat opetukseen aitoa seuratanssin tuntua. - lähtölaskuilla, luvunlaskulla, hokemilla jne. on iso merkitys tunnin ilmapiirin luomisessa - opetussuunta ja ryhmittelyt ovat merkittävässä roolissa oppimisen tukemisessa.
KÄYTÄNNÖN ASIOITA / LÄHTÖLASKUT - opettele selkeä lähtölasku sekä ilman musiikkia että musiikkin. Musiikkiin tehtäessä on hyvä saada ihmiset liikkeelle fraasin alusta (musiikkiin tanssimisen piilo-opetusta) Luvunlasku - opettele pitämään syke yllä luvunlaskussa sekä ilman musiikkia että musiikin päälle puhuttaessa Hokemat - kehitä erilaisia oppimista tukevia hokemia. Voit käyttää hokemissa merkityksettömiä tavuja, liikkeeseen liitttyviä sanoja tai sanontoja jne. Äänenkäyttö - opettele tuottamaan ääntä vapaasti ja artikuloi selkeästi. - opettele kuvailemaan liikkeen dynamiikkaa ja laatua äänenpainoilla
KÄYTÄNNÖN ASIOITA / RYHMITTELYT Käytä suunnitteluvaiheessa aikaa sopivien ryhmittelyjen ja opetussuuntien miettimiseen. Mistä suunnasta oppilaat näkevät opetuksen parhaiten? Toimiiko sama muodostelma, jos opetellaan asiaa parin kanssa? - Kumman on tärkeämpi nähdä opettajan tekeminen, viejän vaiko seuraajan? Käytä hyväksesi salissa mahdollisesti olevaa näyttämöä.
KÄYTÄNNÖN ASIOITA / PARIN hakeminen ja parinVAIHTO Miten ohjeistat toisilleen vieraat oppilaat hakemaan parin itselleen? - Luotatko siihen, että jokainen löytää itselleen sopivan parin? - Haluatko organisoida asian siten, että parin valinnasta tulee sattumanvarainen? Miten ohjeistat parinvaihdon? Mitä tekevät ne, jotka eivät halua vaihtaa paria? Seuratanssin opetuksessa suositaan jatkuvaa parinvaihtamista, jotta oppilaat oppisivat sopeutumaan tanssitilanteeseen parhaalla mahdollisella tavalla erilaisten tanssijoiden kanssa. - Onko parinvaihto pakollinen? - Mitä hyötyä on siitä, että tanssii enimmäkseen oman parin kanssa? - Mitä hyötyä on siitä, että tunnilla on jatkuva parinvaihto?
KÄYTÄNNÖN ASIOITA / PARINVAIHTO PARINHAKU METODEJA: - miesten haku / naisten haku / sekahaku - pari vastakkaisriveistä - jos paljon seuraajia, viejille kaksi daamia PARINVAIHDON METODEJA: Vapaa vaihto, ”Seuraa selkää”–vaihto. Kotipesä–vaihto, Bussipysäkki–vaihto, Ketjuvaihto, muita? - pohdi, mikä tapa toimii erilaisissa harjoitteissa, liikkuvissa ><paikkalajeissa jne. KOLMIKKOJEN VAIHTAMINEN Piirissä, ketjussa