UE3 Ihmisen elämä ja etiikka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
USKONTO VUORISAARNA 4.LUOKKA.
Advertisements

Miten meidän tulee toimia?
Luonto ja Raamattu. Peruskysymyksiä ja syytöksiä Miten ihminen on osa luomakuntaa? Miten uskonkäsityksemme vaikuttaa siihen, miten kohtelemme luontoa?
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Viidestoista etappi
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Miehen haavat Gordon Dalby – The healing of the masculine soul.
KRISTILLISTEN PERINTEIDEN MUOTOUTUMINEN Luku 3 – Ydinsisältö.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
RAAMATTU JA ETIIKKA Luku 8 – Ydinsisältö. Raamattu ja etiikka Raamattu on –kristillisten kirkkojen pyhä kirja –kulttuurin kirja  vaikuttanut voimakkaasti.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
Adoption Adoptio. 1.Kun kuulet sanan adoptio, mitä tulee ensimmäiseksi mieleen 2. Mitä kokemuksia sinulla on ollut adoptiosta, henkilökoht, suvussa,
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
MORAALITEORIAT Luku 7  Ydinsisältö. Moraaliteoriat kokonaisnäkemyksiä hyvän elämän toteutumisesta osa käytännöllistä filosofiaa eli etiikkaa edustavat.
Urheilulähetystyö on tuonut iloa Mongoliaan vuodesta 2014.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Luterilaisen jumalanpalveluksen tunnuspiirteitä
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
10. Kristinusko – ristin tie
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Luku 14 – Raamatun tulkinta
Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen.
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
Eutanasia s
Humanismi.
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Neljästoista etappi
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Vastuullisuus Askel 7.
PAAVALI Henkilö Paavali ainut apostoli, joka ei henkilökohtaisesti tavannut Jeesus Nasaretilaista alkuperäiseltä nimeltään Saul, lähtöisin Vähästä-Aasiassa.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Islamin synty ja Koraani
Tapahtumatalo Bio Rex, Helsinki
Tekstinhuoltoa 3.
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Kirkkokuntien eettisiä painotuksia
KRISTILLISTEN KIRKKOJEN EETTISET PAINOTUKSET
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Reformoitu opetus.
Hyvä elämä Kpl 11, s Emma.
ihminen tunnistaa luonnostaan oikean ja väärän (ns. luonnollinen laki)
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
vanhan testamentin etiikasta kristinuskon etiikkaan
Kristinusko – armo ja sovitus
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
Luku 13 – Raamatun tutkimus
6. Pyhien kirjojen sisältö
VOIKO JUMALAN OLEMASSAOLOA TODISTAA
KRISTINUSKO LEVIÄÄ ROOMASSA
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Paavali Henkilö Paavali ainut apostoli, joka ei henkilökohtaisesti tavannut Jeesus Nasaretilaista alkuperäiseltä nimeltään Saul, lähtöisin Vähästä-Aasiassa.
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Kommunismi - Piia Koivula.
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
9. Kristinuskon yhteiskunnallisia tulkintoja
RAAMATUN PUNAINEN LANKA
Reformoidun teologian oppi
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Esityksen transkriptio:

UE3 Ihmisen elämä ja etiikka Raamattu ja etiikka Syksy 2014 / MSo

Ota kantaa ”Raamattu on elämän ohjekirja, jonka sivuilta kristittyjen on tarkastettava, mikä on oikein.” ”Ihminen tietää järkensä ja omantuntonsa avulla, mikä on oikein.”

Sola Scriptura –periaate 1500-l ”Me uskomme, opetamme, ja tunnustamme, että Vanhan ja Uuden testamentin profeetalliset ja apostoliset kirjoitukset ovat ainoa sääntö ja ohje, jonka mukaan kaikki opit ja opettajat on koeteltava ja arvioitava.” Evankelisluterilaisen kirkon Tunnustuskirjat (1500-l). Yksimielisyyden ohje, 1.

Raamattu ja kristillinen etiikka Nykyään ajatellaan enemmän näin: Raamattu sopii etiikan käsikirjaksi huononlaisesti, ainakin sellaiseksi käsikirjaksi, josta olisi poimittavissa oikea vastaus kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin. Tähän on useita syitä:

Maailmassa on tapahtunut Raamatun kirjoittamisen jälkeen paljon sellaista, mihin Raamattu ei ota lainkaan kantaa (esim. geeniteknologia tai ydinvoima). Raamattu antaa joihinkin kysymyksiin selkeän kannan ja toisenkin, täysin vastakkaisen (esim. avioero). Jotkut Raamatun ohjeista tuntuvat meistä moraalittomilta (esim. tottelemattoman lapsen tappaminen kivittämällä tai orjan alistuminen isäntänsä tahtoon).

Raamatun ohjeet edellyttävät tulkintaa Kaikki kristilliset kirkot perustavat opetuksensa Raamattuun. Raamatun yksittäisiä ohjeita ei kuitenkaan voi eikä pidä soveltaa suoraan nykyaikaan. Järjen ja moraalisen harkinnan käyttö on välttämätöntä Raamatun tulkinnassa. Yksittäisten ohjeiden sijaan nykyajan eettisiin kysymyksiin voidaan hakea ratkaisuja Raamatun yleisten periaatteiden pohjalta.

Kolmivaiheinen prosessi Kun eettiset kysymykset ovat esillä kirkon päättävissä elimissä ensimmäistä kertaa, kartoitetaan miten asiaan pitäisi Raamatun perusteella suhtautua ja mitä Raamattu asiasta opettaa. Tämän jälkeen pohditaan miten Raamatussa esitetty tilanne suhteutuu ajankohtaiseen tilanteeseen ja miten yhteiskunnalliset olosuhteet ovat muuttuneet. Lopuksi kysymystä lähestytään opin, etiikan  ja ihmiskäsityksen valossa.

Kymmenen käskyä VT:n kymmenen käskyn lailla eli dekalogilla on ollut suuri vaikutus länsimaiseen ajattelutapaan ja lainsäädäntöön. Käskyt heijastavat ikiaikaista perimätietoa, sukuetiikkaa. Niiden tarkoituksena oli suojella elämää. Jo varhaiset kristityt päättelivät, että Mooseksen lain kultilliset määräykset eivät sido heitä, mutta 10 käskyä velvoittaa myös kristittyjä.

Lutherin mukaan kymmenen käskyä edustavat kaikille ihmisille yhteistä luonnollista moraalilakia: ”(…) kymmenen käskyä on jo ennalta kirjoitettu ihmisten sydämiin (…).” Kymmenen käskyä on moraalin minimi, lähtökohta. Esimerkiksi ortodoksinen kirkko opettaa, että kristitty tarvitsee kymmenen käskyn (ja kultaisen säännön) lisäksi erityisiä evankeliumin käskyjä (Vuorisaarna).

Profeetat arvostelivat vallitsevia oloja Tärkeää eettistä ainesta on myös VT:n profeettakirjoissa. Profeetat hyökkäsivät yhteiskunnallista epätasa-arvoa ja köyhien riistoa vastaan: ”Lakatkaa tekemästä pahaa. Opetelkaa tekemään hyvää, tavoitelkaa oikeudenmukaisuutta, puolustakaa sorrettua (…).” Jes.1:16-17

Jeesuksen eettinen opetus Jeesuksen etiikan tiivistelmä on vuorisaarna (Matt.5-7). Vuorisaarnan tunnetuinta kehotusta kutsutaan kultaiseksi säännöksi: ”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Tässä on laki ja profeetat.” Vuorisaarna edustaa radikaalia lähimmäisenrakkauden etiikkaa. Se kehottaa eettiseen täydellisyyteen, tulemaan Jumalan kaltaiseksi.

Jeesuksen julistuksen keskipisteessä oli sanoma esiin murtautuvasta Jumalan valtakunnasta. Se vaatii omanlaistaan etiikkaa, joka kiteytyy kultaisen säännön ohella rakkauden kaksoiskäskyyn: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden käskyjen varassa ovat laki ja profeetat.”

Rakkaus perusperiaatteena ”Kristillinen etiikka” ei ole moraaliteoria, vaan yleiskäsite erilaisille kristinuskossa esiintyville eettisille näkemyksille. Jeesuksen opetuksissa korostuvan rakkauden teeman mukaan kristillistä etiikkaa kutsutaan usein agapismiksi (kr. agape, rakkaus) eli rakkauden etiikaksi. Kristillinen etiikka tiivistyy yhteen sanaan: rakkaus.

”Raamattu on minulle yhtä tärkeä uskontokirja kuin Gita tai Koraani ”Raamattu on minulle yhtä tärkeä uskontokirja kuin Gita tai Koraani.” (M. Gandhi)

UT:n kirjeiden etiikka Kirjeiden näkemykset (naisten asema, seksuaalinen käyttäytyminen) ovat herättäneet pohdintaa siitä, ovatko Paavalin näkemykset oman aikansa kulttuurisia näkemyksiä, vai kaikkina aikoina sitovaa Jumalan ilmoitusta. Kirjeissä ei pidetä yhteiskunnallisten olojen muuttamista tärkeänä, koska maailmanlopun ajateltiin olevan lähellä. Paavalin kehotukseen olla kuuliaisia esivallalle (Room. 13:1-6) on vedottu myöhemmin niin Hitlerin Saksassa kuin apartheid-hallinnon Etelä-Afrikassakin.

Ota kantaa ”Ihminen tietää järkensä ja omantuntonsa avulla, mikä on oikein.”

Luonnollinen moraalilaki vai pyhät kirjoitukset? Kirkkojen oppien ja moraalisten kannanottojen erot selittyvät osaksi sillä, että niillä on erilainen tapa käyttää Raamattua ja ymmärtää sen ohjeellisuus: Luonnollisen moraalilain periaatteen mukaan ihminen tietää järkensä ja omantuntonsa avulla, mikä on oikein. Uskonetiikan mukaan tieto moraalista on ilmoitettu uskoville pyhissä kirjoituksissa.

Kirkkojen näkemyseroja Reformoitu kirkko ja sen perilliset, esimerkiksi helluntaiherätys edustavat selkeimmin uskoneettistä linjaa. Katolinen ja ortodoksinen kirkko sitoutuvat vahvasti ajatukseen luonnollisesta moraalilaista. Entä luterilainen kirkko?

Luterilaisen etiikan linjat Luterilaisella kirkolla ei ole yksiselitteistä vastausta siihen, miltä pohjalta eettisiin kysymyksiin vastataan. Kilpailevia vaihtoehtoja etiikan perustaksi ovat: Luonnolliseen moraalilakiin perustuva moraalinen harkinta Raamatun antamat eettiset ohjeet Näiden yhdistelmä

Luterilaisen etiikan lähtökohtana on, että ihmiset kykenevät tunnistamaan moraalilain vaatimukset, koska Jumala on luomisessa kirjoittanut lakinsa ihmisten sydämeen (Room. 2:14-15). II maailmansodan jälkeen malli joutui kriisiin. Valtaosa papeista oli kannattanut kansallissosialistisia puolueita. Tämä tulkittiin niin, että luonnollinen moraalitaju ei tavoita Jumalan tahdon ja kristillisen rakkauden vaatimuksia. -> Tarvitaan Raamatun eettistä ohjeistoa.

Raamatuntulkinnan neljä vaihtoehtoa Koko Raamattu on moraaliohjeiltaan sitova. Vanhan Testamentin laki ei sido kristittyä, mutta Uuden testamentin määräykset kyllä. Osa Raamatun käskyistä, myös UT:n puolella, on aikaansa sidottuja, osa ajattomia. Keskeistä Raamatussa on Jeesuksen sanat: ”kaikki mitä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.”

Luonnollisen moraalilain ja erityisen kristillisen etiikan yhdistelmä Mallin mukaan luonnolliseen moraalilakiin perustuva rakkauden vaatimus on sama kuin raamatullinen käsky rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään. Lähimmäisen tarpeen huomioon ottamiseen ja hänen hyvänsä edistämiseen pyritään erityisesti soveltamalla kultaista sääntöä.

Kansalaisvastuun katekismus (2005) neuvoo näin: Moraalinen harkinta perustuu toisen sijaan asettumiseen, hänen tilanteeseensa eläytymiseen. Näin pyritään selvittämään, mitä hän tarvitsee ja mikä olisi hänelle hyvää tuossa tilanteessa. Tämä ei selviä soveltamalla omia tarpeita ja toivomuksia välittömästi toiseen ihmiseen , eikä myöskään tekemällä aina sitä, mitä toinen juuri sillä hetkellä tahtoisi. Toisen asemaan asettuminen tarkoittaa pyrkimystä selvittää, mikä on toisen todellinen hyvä hänen elämänsä kokonaisuuden kannalta. Tätä voidaan kutsua toisen asteen kultaisen säännön noudattamiseksi.

Pohdittavaksi Tarkastele kultaisen säännön soveltuvuutta valitsemasi aihepiirin eettisten kysymysten ratkaisemisessa.