Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
Advertisements

3 Kysyntä, tarjonta ja markkinatasapaino
Boardman ym. (2011, luku 10): diskonttaaminen Valitaan diskonttokorko markkinoissa olevista diskonttokoroista 1.Marginal rate of return on private investment,
M&T 2008, luku 13 Helsingin Yliopisto
Täydennystä ja kertausta
Y55 Kansantaloustieteen perusteet Yritys kilpailullisilla markkinoilla
2.2 Schäfer-Gordon malli Gordon (Journal of Political Economy 1954), Schäfer (1957), Scott (JPE 1955) Vaihtoehdot joita vertailemme: Biologinen optimimointi.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
ENA1 Today’s Special. Muotoseikkoja koko nimi oikeaan yläkulmaan, myös ryhmä otsikkoon numero; ei alleviivausta kolme tekstikappaletta älä tee mitään.
Hotelling, H. (1931). The Economics of Exhaustible Resources
YE 4 Luonnonvarataloustieteen jatkokurssi Kalastuksen taloustiede
TU KERTAUSTA ja vanhoja tenttikysymyksiä 1. välikoetta varten Tenttialue: luentojen 1-5 kalvot + vastaavat luvut e-kirjasta  Taloustieteen käsitteitä.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Opettajan esitysaineisto kurssi 1 kappaleet 1–4. 2 Arviointia ja laskemista.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN  Yrittäjän päätösongelma:  mitä tuottaa?  kuinka paljon tuottaa?  miten tuottaa?  millä hinnalla myydä?  Oletamme, että.
Osa 20 Suhdannevaihtelut 1.Tähän mennessä opittua 2.Potentiaalinen tuotanto ja tuotantokuilu 3.Suhdannevaihtelujen määritelmä ja mittaaminen 4.Suhdannevaihtelujen.
WEC Finlandin aamiaisdebatti: Voiko bioenergialla vähentää kasvihuonekaasupäästöjä? Sampo Soimakallio, TkT, Dos., Suomen ympäristökeskus, Scandic Hotel.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
Lausekielinen ohjelmointi II Ensimmäinen harjoitustyö.
Suhdannevaihtelut.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
Yh 2 - taloustieto Kurssin tenttiminen.
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Y56 Luku 28 Oligopoli Varian 2006, luku 27.
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
4 Kuluttajan ja tuottajan ylijäämä
Liiketoimintasuunnitelman esitys
1. Monimuotoinen terveys
Maailmantalouden suuret kysymykset Suhdannetilanne ja -näkymät
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: kustannuskäyrät
Verkoston ulkoisvaikutukset
Words of quantity Open Road 6 pp
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
Hotellingin malli ja monopoli
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
Liiketoimintasuunnitelma
Analyyttiset menetelmät VAR:n määrittämisessä
Kilpailullisen yrityksen kustannuskäyrät a
Inflaation lajit Petra & Natalie.
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
TALOUSTIETO Kilpailu.
Monilajimallit YE10.
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
Markkinoinnin perusteet
Palauta 4 tehtävää, Viimeistään klo 23
KVANTISOINTIKOHINA JA AWGN-KOHINAN vaikutus PULSSIKOODIMODULAATIOSSA
Teema 1: Yritykset Suomessa ja yritys yhteiskunnassa
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Mitä hyötyä on ergonomian parantamisesta?
Mitä hyötyä on ergonomian parantamisesta?
Markkinoinnin perusteet
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Wind Power in Power Systems
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Dynamic Reporting (DR) -raporttien teon parhaat käytännöt
Työllisyyden tilannekuva kesäkuussa ja 1. vuosipuoliskolla
Esityksen transkriptio:

Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu

Neljä päämarkkinamuotoa Yritysten lukumäärä Yksi yritys Muutama yritys Monta yritystä Tuotteen tyyppi Erilaistuneet tuotteet eli heterogeeniset tuotteet Differentiated products Identtiset tuotteet • Romaanit Elokuvat Monopolistinen kilpailu Täydellinen kilpailu • Vehnä Maito • Hanavesi Kaapeli-TV Monopoli • Tennispallot Raakaöljy Oligopoli Copyright © 2004 South-Western

Monopolistinen kilpailu Monopolistisessa kilpailussa on lukuisia yrityksiä, jotka tuottavat samankaltaisia muttei identtisiä tuotteita, eli on olemassa tuotedifferentiaatiota Markkinoille voi tulla ja sieltä pääsee pois vapaasti (engl. free entry and exit). Pitkällä aikavälillä yritysten määrä sopeutuu siihen asti kunnes taloudellinen voitto on nolla. Tuotedifferentiaatiosta seuraa, että yritys ei ole hinnanottaja kuten täydellisessä kilpailussa, vaan kukin yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän Monopolistisen kilpailun esimerkkejä: mm. kirjat, CD-levyt, elokuvat, tietokonepelit, ravintolat, keksit, huonekalut jne. Monopolistinen kilpailu on todennäköisesti tavallisin markkinamuoto.

Monopolistinen yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän Tätä markkinamuotoa kutsutaan ”monopolistiseksi” kilpailuksi, koska monopolin tavoin yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän, koska tuotteet eivät ole identtisiä. Verrattuna monopoliin kysyntäkäyrä on yleensä loivempi, koska monopolistiselle kilpailutuotteelle löytyy paljon lähisubstituutteja (monopolin tuotteelle ei löydy!), koska tuotteet ovat samankaltaisia, mutta eivät identtisiä. Monopolistisessa kilpailussa tuotteelle on paljon lähisubstituutteja eli kysynnän hintajousto on melko korkea ja kysyntä joustava (kysyntäkäyrä suhteellisesti loiva). Anna muistinvirkistys, mitä korkea kysynnän hintajousto tarkoitti.

Vertailu monopolistisen kilpailun ja täydellisen kilpailun välillä (a) Monopolistisesti kilpaileva yritys (b) Täydellisesti kilpaileva yritys Hinta Hinta mark-up hinnoittelu MC MC ATC ATC P P = MC P = MR (kysyntä Rajakustannus MR Kysyntä Tuotettu määrä Tehokas määrä Määrä Tuotettu määrä = tehokas määrä Määrä Liikakapasiteetti Huom. Sama kuvio kuin monopolissa, ainut ero: kysyntäkäyrä on loivempi

Lyhyellä aikavälillä monopolistinen yritys voi saada taloudellista voittoa Lyhyen aikavälin voitot houkuttelevat uusia yrityksiä markkinoille Tämä kasvattaa tarjottujen tuotteiden määrää. vähentää jo markkinoilla olevien yritysten (engl. incumbent firms) kohtaamaa kysyntää. markkinoilla olevien yritysten kohtaama kysyntä siirtyy siis vasemmalle. markkinoilla olevien yritysten tuotteiden kysyntä laskee ja voittokin vähenee.

Voittoa tuottava monopolistinen yritys lyhyellä aikavälillä Hinta MC ATC Hinta Keskimääräiset kokonaiskustannukset Kysyntä Voitto MR Voittoa Määrä maksimoiva määrä

Myös tappiollinen toiminta on mahdollista lyhyellä aikavälillä Lyhyen aikavälin tappiot kannustavat yrityksiä poistumaan markkinoilta. Tämä vähentää tarjottujen tuotteiden määrää. kasvattaa markkinoille jääneiden yritysten kohtaamaa kysyntää. siirtää markkinoille jääneiden yritysten kysyntäkäyriä oikealle. markkinoille jääneiden yritysten voitto kasvaa.

Tappiota tuottava monopolistinen yritys lyhyellä aikavälillä Hinta MC ATC Tappio Keskimääräiset kokonaiskustannukset. Hinta MR Kysyntä Tappion minimoiva määrä Määrä

Pitkällä aikavälillä pätee nollavoittoehto: yritykset tulevat ja poistuvat markkinoilta kunnes taloudellinen voitto on nolla Hinta MC ATC Kysyntä MR Voittoa maksimoiva määrä P = ATC Määrä Copyright©2003 Southwestern/Thomson Learning

Monopolistisen kilpailun tasapainossa yhdistyy elementtejä sekä monopolin että täydellisen kilpailun tasapainosta Kuten monopolilla, hinta on suurempi kuin rajakustannus. Voiton maksimointi vaatii, että rajatulo ja rajakustannus ovat yhtä suuria: MR = MC. Koska kysyntäkäyrä on laskeva, rajatulo on pienempi kuin hinta: MR< P. Kuten kilpailullisilla markkinoilla, hinta on yhtä suuri kuin keskimääräinen kokonaiskustannus: P = ATC. Vapaa pääsy ja poistuminen markkinoilta (free entry and exit) ajavat taloudellisen voiton nollaan.

Aiheuttaako monopolistinen kilpailu tehokkuustappion? Joidenkin oppikirjojen mukaan (esim. Mankiw & Taylor 2006, Rubinfeld & Pindyck 2009) monopolistiseen kilpailuun liittyy tehokkuustappio monopolin tavoin. Toisissa oppikirjoissa, kuten Parkin (2009), ei liitetä tehokkuustappiota monopolistisesti kilpaileviin markkinoihin. Perusidea: vaikka monopolistisessa kilpailussa on olemassa katehinnoittelu, eli hinta on suurempi kuin rajakustannus P > MC, on monopolistisesta kilpailusta myös runsas valikoima tuotteita ja kuluttajat arvostavat tätä valikoimaa.

Tuotedifferentaatio tuottaa kuluttajille hyötyä, joka kattaa tehokkuustappion? Parkin (2009) sanoo: "Is Monopolistic Competition Efficient? Because in monopolistic competition P > MC, marginal benefit exceeds marginal cost. So monopolistic competition seems to be inefficient. But the markup of price above marginal cost arises from product differentiation. People value variety but variety is costly. Monopolistic competition brings the profitable and possibly efficient amount of variety to market."