Kohti yhteentoimivaa metatietoa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Advertisements

4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Kansallinen opintohallinnon viitearkkitehtuuri Ari Luostarinen 1.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Käytännön yhteistyötä yli hallinnonalojen Mikael af Hällström, Verohallinto KMR/YSR.
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Metatietoryhmän työpaja Keskiviikko klo 9-12 VM, Mariankatu 9, nh Jakovara.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Data – Informaatio – Tieto – Ymmärrys – Tietopääoma Tietovarantojen hallinta.
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys Luonnos JHS 179 –suosituksen liitteeksi.
Julkishallinnon metatietopalvelun esiselvitys
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Julkisen hallinnon metatietopalvelu Esiselvitys 2013 ja toimenpiteet sen toteuttamiseksi osana kansallista palveluarkkitehtuuria Anne Kauhanen-Simanainen.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
Yhteentoimivuusmenetelmä ja julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Tietoarkkitehtuuriryhmän tilannekatsaus Anne Kauhanen-Simanainen
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen julkishallinnossa
Yhteentoimivuuden toteuttaminen julkisessa hallinnossa
Kansallinen avoimen datan palvelu
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Case: Kansallinen tulorekisteri
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Metatietopalvelut Elementit LUONNOS
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Yhteisten tietomäärittelyjen hallinnan esiselvitys
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Tavoitteet ja mittarit 2015
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Anne Kauhanen-Simanainen
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Tietomallit digiaikaan
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Koodistopalvelu ja yhteentoimivuustyö
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Anne Kauhanen-Simanainen
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Avoimen tiedon ohjelma > Avoindata
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
JHKA-jaoston tilanne Q3 / 2015
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

Kohti yhteentoimivaa metatietoa Yhteentoimivuus Kohti yhteentoimivaa metatietoa 3.9.2014 Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT

Yhteentoimivuus? Järjestelmien (ja organisaatioiden) välisten tietojen vaihdon mahdollistaminen (ja varmistaminen) Yhteisten toimintatapojen omaksuminen Laki julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta (634/2011), 3§ 4. mom. ”Tietojärjestelmien yhteentoimivuudella tarkoitetaan tietojärjestelmien teknistä ja tietosisällöllistä yhteentoimivuutta muiden julkisen hallinnon viranomaisten tietojärjestelmien kanssa silloin, kun järjestelmät käyttävät samoja tietoja.”

Yhteentoimivuuden tasot Lainsäädäntö Säädökset tukevat yhteentoimivuutta Organisaatiot Toimintatavat ja prosessit Tekninen taso Tiedonsiirto- ja rajapintatekniikat Semanttinen taso Tietosisällöt ja käsitteistöt Metatiedot, sanastot jne.

Poliittinen tahtotila Osapuolilla on samansuuntaiset visiot, prioriteetit ja tavoitteet Poliittinen tahtotila Lainsäädännön yhteentoimivuus Lainsäädännölliset tekijät on otettu huomioon tietojen vaihtamisessa Lainsäädännön yhtenäistäminen Organisaatioiden yhteentoimivuus Eri organisaatiot pääsevät kokonaisedun mukaiseen tavoitteeseen yhteen sovitettujen prosessien kautta Organisaatioiden ja prosessien yhtenäistäminen Informaatiolla on täsmällinen merkitys, joka säilyy tietoa vaihdettaessa muuttumattomana ja ymmärrettävänä kaikille osapuolille Semanttinen yhteentoimivuus Semanttinen yhtenäistäminen Tietojen yhteentoimivuus on myös keskeisellä sijalla uudessa tietohallintolaissa, jota koskeva hallituksen esitys on vastikään lähtenyt eduskuntaan käsiteltäväksi. Lainvalmistelu on kulkenut rinnan tietoarkkitehtuurin laadinnan kanssa. Tietoyhteiskunnassa puhutaan vihdoin tiedosta, ei vain tekniikasta ja laitteista. Pyritään kehittämään kokonaisuuksia. Näyttäisi siltä, että pitkästä aikaa on menossa harppaus eteenpäin, mutta se vaatii sinnikästä työtä. Tekniset rajapinnat on suunniteltu siten, että ne mahdollistavat järjestelmien ja palvelujen yhdistämisen Tekninen yhteentoimivuus Tiedon siirto ja yhteydet 4 4

Miksi tavoitella yhteentoimivuutta? Tietohallintolain toimeenpano Päällekkäisyyksien poistaminen Tiedonvaihdon ja -siirron helpottaminen Löytymisen ja säilymisen varmistaminen Tieto tallennetaan tulevaa käyttöä varten Yhteiset käsitteet käyttöön Tietovarantojen avaamisen ja tietojen saatavuuden edistäminen Tieto on yhteiskäyttöistä pääomaa

Miten yhteentoimivuus vaikuttaa Kehittämisen esteiden poistaminen Uusien palvelujen kehittäminen helpompaa Uudet liiketoimintamahdollisuudet Irti toimittajariippuvuudesta Avoimet tietorakenteet ja määritykset mahdollistavat aidon kilpailun Julkisen hallinnon toiminnan tehostaminen, palvelujen parantaminen Kustannussäästöt

Mitä yhteentoimivuus edellyttää? Yhteistä poliittista tahtotilaa Määrityksiä, suosituksia, standardeja Tietorakenteet, metadataformaatit, tietosisällöt Yhteisiä käytäntöjä, niiden noudattamista Prosessit, menetelmät Määritysten julkista ja avointa dokumentaatiota ja hyödyntämistä Kokonaisuuden suunnittelua Kokonaisarkkitehtuuri, tietoarkkitehtuuri…

Nykytilanne Yhteentoimivuuden ohjaus haastavaa Ei kattavaa semanttista yhteentoimivuutta Erilaiset tietosisällöt ja käsitteistöt Metatietojen merkitystä ei ymmärretä Keskitytty ”avoimiin rajapintoihin”, osittain turhaan Yhteisten määritysten ja käytäntöjen käyttö puutteellista Tehdään itse tai ”sovelletaan” Yhteentoimivuuden ohjaus haastavaa Lainsäädäntö ei tue vahvaa koordinointia Organisaatiot edelleen varsin itsenäisiä

Miksi olemme ”nykytilassa”? Ohjaus ja säädökset puutteellisia? Siiloutuminen Järjestelmät ja toimintatavat rakennettu organisaatioiden omista tarpeista ja lähtökohdista Markkinat eivät ”hoida” Järjestelmätoimittajien kannattavaa tarjota ei-yhteentoimivia järjestelmiä (vrt. kunnat) Jokainen integraatio rakennetaan erikseen Jokaisen integraation voi laskuttaa erikseen

Yhteentoimivuuden esteitä Viranomaisten itsenäisyys Virastot ovat lähtökohtaisesti itsenäisiä ja niillä on valta järjestää toimintansa parhaaksi katsomallaan tavalla. Monimutkaisuus Viranomaisen asiakirjat ovat julkisia. Paitsi jos niissä on salassa pidettävää tietoa, jolloin osa siitä ei ole julkinen. Paitsi jos asianosainen on siihen oikeutettu. Paitsi jos sen salassa pito on laissa erikseen määrätty. Paitsi jos tieto on niin vanhaa että se on arkistoitu. Paitsi jos sen käyttötarkoitus ei ole hyväksyttävä… Kustannukset ja toteutus toissijaisia Apulaisoikeusasiamies katsoi, että henkilötunnusta ei saa käsitellä vain siitä syystä että tietojärjestelmän ominaisuudet niin vaativat tai että tietojen käsittely henkilötunnuksen avulla on helpompaa tai nopeampaa pysäköinnin valvonnan yhteydessä (AOA 1777/08, antopäivä 31.12.2009) Jari Kallela / VM

Lainsäädännön tulkintaa Tietohallintolaki mahdollistaa ohjauksen asetuksilla (4§) ” Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää yhteentoimivuuden edellyttämän tietoarkkitehtuurin ja sen edellyttämien kuvausten ja määritysten sisällöstä.” Ilman varsinaisia asetuksia… ”Kunkin ministeriön tehtävänä on ohjata toimialansa tietohallinnon ja tietohallintohankkeiden kehittämistä ottaen huomioon tässä laissa (THL) säädetyt tarkoitukset ja velvoitteet.” Toistaiseksi asetuksia ei ole annettu… Lausuntomenettely ennen hankintapäätöstä ”Hankinta, jolla on laajaa toiminnallista merkitystä tai joka on taloudelliselta arvoltaan merkittävä, on pyydettävä VM:n lausunto.” Entä jos lausunnosta halutaan poiketa? ”Jos viranomainen haluaa poiketa VM:n lausunnosta, sen on saatettava asia hallinnonalansa ministeriön päätettäväksi.” Ministeriöiden tulee laatia ja ylläpitää toimialansa yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritelmät… Tietojärjestelmät on saatettava (määräajassa) vastaamaan 4§ tai 8§ säädettyjä yhteentoimivuuden vaatimuksia…”

Semanttinen yhteentoimivuus ”Tietojärjestelmä pystyy yhdistelemään eri lähteistä vastaanottamaansa tietoa ja käsittelemään sitä tavalla, jossa tietojen merkitys säilyy.” ”…tavoiteltava julkisessa hallinnossa semanttista yhteentoimivuutta.” Julkisen hallinnon tietohallinnon ja yhteentoimivuuden ohjauksen kehittäminen, 6/2010 Yhdenmukaiset tietorakenteet, yhteismitalliset tietosisällöt Avoimuus, julkisuus, dokumentointi Metadata- ja sanastotyön merkitys

Polku ”aitoon” yhteentoimivuuteen Keskitytään semanttisen yhteentoimivuuden edistämiseen Yhteismitalliset tietosisällöt ja yhdenmukaiset tietorakenteet välttämättömiä Resursointi, koordinointi ja suunnitelmallisuus Edellyttää säädöksiä ja vahvaa ohjausta JHS-suositukset, valtioneuvoston asetukset Tietohallintolain uudistaminen? Sitoudutaan yhteisiin käytäntöihin

Yhteentoimivuuden edistäminen Lainsäädäntö Vastuu VM:llä (ja hallinnonaloilla) Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Kansallinen palveluarkkitehtuuri Edellyttää yhteentoimivuutta Toteuttaa yhteentoimivuutta? Julkisen hallinnon yhteentoimivuus- ja metatietopalvelut – suunnitelma

Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuurityö Pohjana jo tehty työ – ei uutta pyörää… Julkisen hallinnon tietovarantojen jäsentäminen PerustA – Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri (2013) PERA – Perustietovarantojen rajapinnat (2010) Julkisen hallinnon yhteisen metatietoarkkitehtuurin rakenneosat ja ehdotus metatietopalveluksi Esiselvitys 20.6.2013 Semanttinen yhteentoimivuus

Metatietopalvelut – tavoite Perusasiat kuntoon Metatietopalvelun kautta tiedon, tietojärjestelmien ja palvelujen tuottajat saavat helposti käyttöön julkisen hallinnon yhteiset sanastot, ontologiat, metatietomääritykset ja koodistot sekä yhteentoimivuuden kuvaukset Perustana kansainväliset ja yleiset standardit Yhteiset toimintamallit Toteutus kansallisen palveluarkkitehtuurin rinnalla?

Yhteiset metatietovarannot Metatietopalvelun määrittely ja suunnittelu sisältyy julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin tietoarkkitehtuuria koskeviin toimenpide-ehdotuksiin sekä julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin kehittämispolkuun. Yhteiset metatietovarannot Julkisen hallinnon metatietopalvelu Ontologiat Metatieto- määritykset Luokitukset Sanastot Tunnisteet Kansainväliset ja yleiset standardit Julkishallinnon tietoarkkitehtuuri 1.0 17

Julkisen hallinnon metatietopalvelut Yhteisen metatiedon näkökulmia Paikkatieto-aineistojen metatiedot Asiakirja-hallinnan metatiedot Julkaisujen metatiedot Audio-visuaalisen aineiston metatiedot Toimialakohtaiset metatietomääritykset Sanastot Tietorakennekirjasto Skeemakirjasto Julkisen hallinnon yhteisen metatiedon ydin JHS-sanasto Tietokomponentit Nimitietopalvelu Ontologiapalvelut Metadatarekisteri Koodistopalvelu Ontologiakirjasto URN- tunnuspalvelu Standardisalkku Yhteiset kuvailusäännöt

Asiantuntija- ja verkostopalvelut Käyttöliittymä ja rajapinnat Metatietopalvelun yhteinen käyttöliittymä (portaali) Järjestelmät ja sovellukset Asiantuntijapalvelu Käyttöönoton palvelut Käytön tukipalvelut Koordinoidut verkostot Palvelukerros Ontologiapalvelut Tietorakenne-kirjaston palvelut Nimitietopalvelu Skeemapalvelut Koodistopalvelu URN-tunnuspalvelu Metatietopalvelun tietovarannot Ohjeistukset ja linjaukset Ontologiat ja sanastot Tietokomponentit (tietorakenteet ja tietomallit) Nimitiedot Standardisalkku Yhteiset kuvailusäännöt Skeemat Koodistot ja luokitukset URN-tunnukset

Kiitos! Avoin tieto on digitaalisen tietoyhteiskunnan perusta! Yhteystiedot mikael.vakkari@vm.fi