Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Advertisements

Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
PALVELUSETELIKÄYTÄNNÖT RAUMALLA Pekka T. Jaatinen.
Sosiaalihuoltolaki.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilu Tilannekatsaus 03/2017
Mikä ihmeen Sote ? Mikä muuttuu sosiaali- ja terveyspalveluissa ?
Maahanmuutto-direktiivien implementointi ja sosiaaliturva
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Sote-uudistus Varsinais-Suomessa
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Tulevia muutoksia sosiaalityön kentällä VamO –hankkeen työseminaari, Järvenpää Anu Muuri, VTT, dosentti, johtava asiantuntija, THL.
Pohjois-Savon kuntapäivä- valinnanvapaus sote-palveluissa
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Keski-Suomen maakunta
Esiselvitys.
Keski-Suomen maakunta
Osatyökykyisille tie työelämään
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Osatyökykyisille tie työelämään
SDP:N PUOLUEVALTUUSTO
Asiakkaan valinnanvapaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
kehittämisjohtaja Siun sote, sote –asiantuntija Meijän maakunta
Järjestöpäivä Matara Ikäihmiset –työpaja klo 10-12
Sote- ja maakuntauudistus
Sote- ja maakuntauudistus
Sote- ja maakuntauudistus
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Oma tupa, oma lupa - Kotona asuvan ikääntyvän itsemääräämisoikeuden tukeminen palveluilla Keski-Suomen hankesuunnitelma vanhuslain toimeenpanoon varattuun.
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Sote ja Valinnanvapaus Kela Esa Tallbacka Inari Otonkoski
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sote- ja maakuntauudistus
Sote- ja kuntoutus- uudistus
Siviilivalmiusyksikön päällikkö Jussi Korhonen, SM/PEO
Keski-Suomen valmistelutilanne kevät 2018
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Asiakassuunnitelma sote-integraation välineenä
Maakunta- ja sote-uudistus - ajankohtaiskatsaus
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Hyvin integroitu on puoliksi tehty! Uusimaa 2019-hankevalmistelusta
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Palvelutuotannon jakautuminen eri malleihin
Asiakasmaksulainsäädännön uudistaminen
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2020?
Ikääntyneiden sovitetut palvelukokonaisuudet ja vanhusneuvostot - Päijät-Häme Riihimäki Anu Olkkonen-Nikula.
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Sote-uudistuksen toimeenpano
Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 1/6
Terveyspalvelut ulkomaalaisille Helsingin kaupungissa Pia Tuovinen 07
JÄRJESTÄJÄN TEHTÄVÄT Maakunnan järjestäjän digipalvelut
Sote-uudistus ja valinnanvapaus - Pohjois-Savon kuntapäivä
Sote- ja maakuntauudistus
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Asiakasohjausyksikkö Alviina
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle Valinnanvapauslain luonnoksen mukaisesti 21.12.2016 21.12.2016 Lakiluonnos asiakkaan valinnanvapaudesta 21.12.2016

Valinnanvapaus on osa sote-uudistusta Sote-uudistuksen tavoitteena on varmistaa ihmisille yhdenvertaiset ja nykyaikaiset sosiaali- ja terveyspalvelut järkevillä kustannuksilla. Osana uudistusta lisätään asiakkaan valinnanvapautta sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tavoitteena on, että valinnanvapaus nopeuttaa palveluun pääsyä ja lisää asiakkaan mahdollisuuksia vaikuttaa palveluihinsa erilaisissa elämäntilanteissa. Uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2019. Kaikki ei kuitenkaan muutu kerralla vaan palvelut uudistuvat vaiheittain. 21.12.2016 Lakiluonnos asiakkaan valinnanvapaudesta 21.12.2016

Asiakas voi valita nykyistä yksilöllisemmin Suoran valinnan palveluissa voit valita maakunnan omistaman yhtiön, yksityisen yrityksen tai järjestön palvelut. Palveluntuottajan pitää olla rekisteröitynyt, täyttää maakunnan vaatimukset ja tehdä sopimus maakunnan kanssa. Sosiaali- ja terveyskeskuksesta saat perustason terveyspalveluita ja sosiaalihuollon neuvontaa ja ohjausta. Jatkossa palvelut laajenevat. Lisäksi voit valita suunhoidon yksikön. Sote-keskus ja suunhoidon yksikkö vastaavat kaikista niille osoitetuista palveluista. Ne voivat myöntää maksusetelin yksittäisten palvelujen hankkimiseen muilta tuottajilta. ”Saat tukea valintoihin verkkopalvelusta, neuvontapuhelimesta ja palveluohjaajilta. Jos et halua itse valita, maakunta osoittaa sinulle sopivan palvelun.” Palvelutarjontaa tukevat maakunnan liikelaitoksen tuottamat palvelut, kuten monet sosiaalipalvelut ja erikoissairaanhoidon palvelut. Tarvittaessa maakunnan liikelaitos tekee hoito- ja palvelutarpeen arvioinnin, jonka perusteella voit saada asiakassetelin tai henkilökohtaisen budjetin asiakassuunnitelman toteuttamiseksi. Voit valita palveluntuottajan koko maan alueelta. Asiakasmaksu on sama tuottajasta riippumatta. , 21.12.2016 Lakiluonnos asiakkaan valinnanvapaudesta 21.12.2016

Asiakas voi valita nykyistä monipuolisemmin Sote-keskus, suunhoidon yksikkö, maksuseteli -Lääkäri ja hoitaja, sosiaalipalvelujen neuvonta -Hammaslääkärin ja suuhygienistin peruspalvelut - Jatkossa myös muita sosiaali- ja terveyspalveluja -Vastuu asiakkaan palvelujen kokonaisuudesta -Tarvittaessa asiakas voi saada maksusetelin yksittäisten toimenpiteiden hankkimiseen muilta tuottajilta Maakunnan omat palvelut - Muut valinnanvapauden piirissä olevat palvelut, joita sote-keskus ei tarjoa, kuten sosiaalipalvelut, päivystys ja erikoissairaanhoito - Asiakas voi valita julkisen palvelun toimipisteen koko maan alueelta -Erikoissairaanhoidossa julkinen hoitopaikka valitaan yhdessä lähettävän lääkärin kanssa Asiakasseteli -Maakunnan liikelaitos myöntää tarvittaessa asiakassetelin asiakassuunnitelman toteuttamiseen -Maakunta päättää palvelut, asiakas valitsee rekisteröityneen tuottajan koko maan alueelta -Maakunta vastaa kustannuksista ja asiakas maksaa asiakasmaksun, joka on kaikille tuottajille sama Henkilökohtainen budjetti -Henkilökohtaisen budjetin avulla esimerkiksi vanhus- tai vammaispalveluiden asiakas voi vaikuttaa palvelun tai muun tuen sisältöön ja valita palvelun tuottajan -Asiakas voi asiakassuunnitelman rajoissa päättää mihin ja kenen tuottamiin palveluihin raha käytetään, kuten henkilökohtainen avustaja tai kuljetuspalvelut Asiakas voi valita nykyistä monipuolisemmin Asiakas valitsee suoraan sote-keskuksen ja suunhoidon yksikön ja sitoutuu valintoihin vuodeksi. Jos asiakas tarvitsee muita palveluja, ne saa maakunnan liikelaitoksen palveluista. 21.12.2016 Lakiluonnos asiakkaan valinnanvapaudesta 21.12.2016

Vaiheittaiset valinnat eri elämätilanteissa Maakunnalla on kokonaisvastuu palveluista. Sote-keskuksella ja suunhoidon yksiköillä on vastaava vastuu suoran valinnan palvelujen toteutumisesta. 1. Sote-keskuksen ja suunhoidon yksikön valinta 2. Sote-keskuksen tai suunhoidon yksikön myöntämä maksuseteli 3. Maakunnan liikelaitoksen valinta 4. Maakunnan liikelaitoksen myöntämä asiakasseteli tai henkilökohtainen budjetti Asiakas voi valita maakunnan hyväksymän tuottajan ja sen toimipisteen kaikkialta Suomessa, raha seuraa asiakasta. Palveluntuottaja vastaa asiakkaan maksusetelillä hankkimista muista palveluista ja niiden kustannuksista. Asiakas voi valita maakunnan liikelaitoksen ja sen toimipisteen kaikkialta Suomessa. Asiakas voi valita asiakassetelillä tai henkilökohtaisella budjetilla hankittavat palvelut kaikkialta Suomessa. Hoito- ja palvelutarpeen arviointi Asiakas valitsee ja sitoutuu vuodeksi 21.12.2016 Lakiluonnos asiakkaan valinnanvapaudesta 21.12.2016

Asiakkaan valintaoikeudet 1.1.2019 VALITA SOTE-KESKUS JA SUUNHOIDON YKSIKKÖ KOKO MAASSA HAKEUTUA KIIREETTÖMÄÄN HOITOON ULKOMAILLE TARVITTAESSA SAADA SOTE-KESKUKSEN TAI SUUNHOIDON YKSIKÖN MYÖNTÄMÄ MAKSUSETELI SAADA HOITOA VÄLIAIKAISELLA ASUINPAIKKA- KUNNALLA 112 Kiireellistä hoitoa saat aina julkisessa terveyden-huollossa Suomessa ja ulkomailla. ESITTÄÄ TOIVEITA HOITAVASTA AMMATTIHENKILÖSTÄ OSALTA. TOIVE PYRITÄÄN TOTEUTTAMAAN VALITA MAAKUNNAN LIIKELAITOKSEN TOIMIPISTE TARVITTAESSA SAADA MAAKUNNAN LIIKELAITOKSEN MYÖNTÄMÄ ASIAKASSETELI TAI HENKILÖKOHTAINEN BUDJETTI Lakiluonnos asiakkaan valinnanvapaudesta 21.12.2016 21.12.2016

Palvelutarve ja kustannukset asiakkaan eri tilanteissa Terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen Palvelutarve ja kustannukset asiakkaan eri tilanteissa 100 % Satunnainen hoidon tai palvelun tarve n. 60 % väestöstä (arvio) Laajempi hoidon tai palvelun tarve n. 30 % väestöstä (arvio) Korkea hoidon tai palvelun tarve n. 10 % väestöstä (arvio) n. 80 % Palvelutarve ja yksikkökustannukset pienenevät n. 20 % Infografiikkadia Tunnusluvut on animoitu tulemaan ruudulle vuorottain himmennyksenä 21.12.2016 Lakiluonnos asiakkaan valinnanvapaudesta 21.12.2016

Erilaiset toimintamallit, erilaiset elämäntilanteet Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen (koko väestö): Laaja-alainen yhteistyö sidosryhmien välillä Hyvinvoinnin ja terveyden tukeminen, ennaltaehkäisy, varhainen puuttuminen Tietoisuuden kasvattaminen terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavista valinnoista Sähköiset omahoidon palvelut, puhelinpalvelut sekä palvelupisteistä saatava tieto, neuvonta, ohjaus Satunnainen hoidon tai palvelun tarve (n. 60% väestöstä): Palvelut sote-keskuksesta ja suunhoidon yk-siköstä, tarvittaessa maksuseteleiden käyttö Sähköiset palvelut, asiakkaan tekemät omahoidon arviot, puhelinneuvonta Nopea tarpeen arviointi ja palveluihin pääsy Yhteistyö tarvittaessa maakunnan liikelaitoksen toimipisteiden kanssa, mutta ei laajempaa integraatiotarvetta Laajempi hoidon tai palvelun tarve (n. 30% väestöstä): Palvelut sote-keskuksesta, suunhoidon yksiköstä ja maakunnan liikelaitokselta asiakassuunnitelman mukaisesti Omahoitoa tukevat sähköiset palvelut Tarvittaessa maakunnan liikelaitoksen myöntämät asiakassetelit / henkilökohtainen budjetti Maakunta voi päättää sote-keskukselle tai suunhoidon yksikölle kansallista palvelu-valikkoa laajemman oikeuden tuottaa palveluja Korkea hoidon tai palvelun tarve (n. 10% väestöstä): Suuri, yksilöllinen integraatiotarve, eheät hoito- ja palveluketjut, moniammatillinen yhteistyö, jatkuvuus Maakunnan liikelaitos vastaavaa tarpeen arvioinnista, laaja-alaisesta asiakassuunnitelmasta sekä sen toteutumisesta käytännössä Suuret yksikkökustannukset, vähän asiakkaita Kokonaisuus toteutetaan tiiviissä yhteistyössä sote-keskuksen tai hammashoitolan kanssa 21.12.2016 Lakiluonnos asiakkaan valinnanvapaudesta 21.12.2016

SOSAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ ● VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kiitos! alueuudistus.fi SOSAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ ● VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kiitossivulla on valmiina verkko-osoite alueuudistus.fi + tilaa omille yhteystiedoille. Taustalle voi lisätä taustakuvan tai vaihtaa taustan väriä Hiiren oikea näppäin -> Muotoile tausta -kohdassa 21.12.2016 Lakiluonnos asiakkaan valinnanvapaudesta 21.12.2016