Kustannus-vaikutus pilotti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Advertisements

Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå KUULEMISTILAISUUS JA JATKOTYÖSTÖ NUORTEN KUULEMINEN PORVOOSSA.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Vaikuttavuuden arviointi
Viestinnän tilanne kesä 2016
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
TESSU OHJAAMOJEN TUKENA
Minna Olkinuora-Tauru
Digitalisaation vaatima osaaminen
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Monialainen ja verkostomainen työ Ohjaamoissa
Ohjaamojen monialainen yhteistyö tukee pitkäaikaistyöttömien nuorten hyvinvointia Jukka Lidman, Ohjaamo Forssa.
TYÖKYKYKOORDINAATTORITOIMINTA TYÖTERVEYS WELLAMO OY:SSÄ
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Sosiaalialan tehtävärakenne
Yhteiskunnallinen osallisuus Toteutusvaihe –tuumasta toimeen
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Kela ammatillisen kuntoutuksen kokeilu Pähee OTE
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Asukkaat paikalliskehittäjinä Kouvolassa –hanke Pohjois-Kymen Kasvu ry
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
KEIJO KEIJO
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Tiirismaan vesopäivät
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Validointi vapaassa sivistystyössä
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Järjestötieto muutoksessa
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Haastavimpien asiakkaiden asumisen tukeminen
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Kustannus-vaikutus pilotti Nuorten Reviireillä hanke Nuorten Palvelu ry Mikko Leppävuori ja Jaakko Nuotio

Nuorten oma järjestyksenvalvoja (NOJV) Vartiointiliikkeen palveluksessa oleva järjestyksenvalvoja, MUTTA: Työaikaa ja lisäkoulutusta nuorten kanssa toimimiseen Lisäkoulutusta nuorista, nuoruudesta ja vuorovaikutustaidoista Nuorten oma järjestyksenvalvoja Edesauttaa järjestyksenvalvojien ja nuorten kohtaamisia (toimii myös linkkinä) Toimii kasvattavalla otteella Normaalia syvällisempiä keskusteluja (nuorten ja NOJV:n välillä) Yhteistyöverkosto tiiviisti mukana -> nuorten asema paranee Nuorilta hyvä vastaanotto ja palaute ollut positiivista Nuoret ottavat yhteyttä helpommin (myös muihin järjestyksenvalvojiin) Herättänyt kiinnostusta turvallisuusalalla

Nuoren kasvun perustehtävänä on itsenäistyä, löytää vertaisryhmiä, kiinnittyä ja kuulua erilaisiin yhteisöihin. Tämä edellyttää nuorelle mahdollisuuksia kokoontua yhteen ja liittyä ryhmiin. Kaupallisuus ja kulutuskeskeisyys ovat merkinneet nuoren aseman muutosta arjessa. Kasvuympäristönä kauppakeskukset ovat ajan kuvaan kuuluvia kasvamisen tiloja. Nuorten reviireillä hanke pyrkii löytämään näissä tiloissa aikaansa viettävien nuorten tueksi toimintatapoja, joilla tilassa työtään tekevät ammattilaiset, kuten vartijat osaavat toimia nuorten kanssa niin että nuorten mahdollisuudet, kulutuskyvystään riippumatta, toteuttaa kasvutehtävää toteutuisi tasapainoisesti. Erityisesti paljon aikaansa viettävät ja yleensä syrjäytymisuhanalaiset nuoret ovat kohderyhmää.   Nuorten oman järjestyksenvalvojan (NOJV) perustyötä on nuorten kohtaaminen ja heidän kanssaan toimiminen. Järjestyksenvalvojalle annetaan normaalia turvallisuusalan koulutusta laajemmat valmiudet nuorten kanssa toimimiseen ja nuorten asioiden edistämiseen. Järjestyksenvalvoja pyrkii hyvään vuorovaikutukseen ja dialogiin nuorten kanssa. Osaamisessa korostuu luotettavuus, kyky kuunnella, tukea ja auttaa nuorta tarvittaessa. Nuorten oma järjestyksenvalvoja syventää muiden kauppakeskuksen järjestyksenvalvojien osaamista nuorten asioissa.

Vaikutusyksikkö Panos Tuotos Vaikutus Henkilöstökustannukset Toimintamenot Tuotos Koulutus, ohjaus (koulutuksen tuottama muutos) Työparityö (osaava toiminta nuorten kanssa) Vaikutus Vuorovaikutustaidot Asiointikohtelukokemus Työkuormitus

Vaikutusyksikköjen vertailu Panos EI KULUJA (säästö € ja työaika h) Tuotos EI Koulutusta, ohjausta (ei muutosta) (säästö € ja työaika h) Vaikutus vuorovaikutus koettu työkuormitus asiointikohtelukokemus JV NUORI NOJV NUORI Panos Henkilöstökustannukset (€) työaika (h) Toimintamenot (€) Tuotos Koulutus, ohjaus (koulutuksen tuottama muutos vuorovaikutustaidoissa) Työparityö (osaava toiminta nuorten kanssa) Vaikutus Vuorovaikutus Asiointikohtelukokemus Koettu työkuormitus

Mitattava vuorovaikutus JV NUORI Vuorovaikutuksen objektiiviset mittarit - ajankäyttö (h) - kohtaamiskerrat (lkm) Vuorovaikutuksen subjektiiviset mittarit (hyöty/tyytyväisyys) - tervehtiminen: kontaktin ottamisen taidot - positiivisen palautteen antaminen - ohjaaminen: perustelujen esittämisen taidot - kehottaminen: vaihtoehtojen tarjoamisen taidot - käskeminen: itsekontrollin ja empatian taidot - poistaminen: poistamisen sujuvuus (lkm)   NOJV NUORI

Mitattava asiakaskohtelu JV NUORI Asiakaskohtelun objektiiviset mittarit ajankäyttö (h) kohtaamiskerrat (lkm) ulosajojen määrä (lkm) Asiakaskohtelun subjektiiviset mittarit (luottamus) Kokemus, että huomaa (luottamus valvontaan) Halu noudattaa yhteisiä pelisääntöjä (luottamus osallisuuteen) Ymmärrys ei mieluisille toimenpiteille (luottamus toimien oikeutukseen)   NOJV NUORI

Mitattava työkuormitus JV NUORI Miten paljon seuraavat tekijät kuormittavat työssäsi henkisesti ja fyysisesti Paljon Jonkin verran Ei lainkaan Nuorten määrä O Nuorten käytös Nuoriin kohdistuvat toimenpiteet Nuoriin liittyvät häiriöilmoitukset Asiakkaiden valitus nuorista NOJV NUORI

Mittaus ja mittarit VERTAILU/EROT Vuorovaikutusosaaminen Panos EI KULUJA (säästö € ja työaika h) Tuotos EI Koulutusta, ohjausta (ei muutosta) (säästö € ja työaika h) Vaikutus vuorovaikutusosaaminen Asiointikohtelukokemus Koettu työkuormitus Projektityöntekijöitten työaika /kustannukset (määrät) Vartijoitten työaika/kustannukset Panos Henkilöstökustannukset (€) työaika (h) Toimintamenot (€) Tuotos Koulutus, ohjaus (koulutuksen tuottama muutos vuorovaikutustaidoissa) Työparityö (osaava toiminta nuorten kanssa) Vaikutus Vuorovaikutusosaaminen Asiointikohtelukokemus Koettu työkuormitus VERTAILU/EROT Vuorovaikutusosaaminen Asiointikohtelukokemus Työkuormitus Vuorovaikutusosaaminen Asiointikohtelukokemus Työkuormitus Säästö Vartijoitten työaika/kustannukset (määrät) Työntekijöiden taitoerot (laatuerot) Työntekijöiden kuormituserot (laatuerot) Nuorten luottamuserot (laatuerot) Vartiointitoiminnan Yksikkötuotantokustannus/asiakasmäärä Kauppatilatoiminnan Yksikkötuotantokustannus/asiakasmäärä

Rajaamisen ja mittaamisen vaikeuksia? Vertailuasetelma on vaikea, koska ei ole kahta samanlaista kauppakeskusta, vartiointipalveluyksikköä, samantyyppisiä nuorten porukoita jne. Saatujen vaikutusten todentaminen – pitäisikö tyytyä yhteen, esim. vuorovaikutuksen tarkasteluun, työkuormituksen mittaamiseen vai asiakaskohtelun, eli nuorten luottamuksen mittaamiseen Vertailuasetelman kustannussäästöt syntyvät eri kohdissa. Onko vaikutusvertailun yhdistäminen ko. vartiointi- ja tilamanageroinnin toimintayksikköön perusteltua – tuottaako se lopulta tietoa vaikuttavuudesta vai sattumanvaraisen lopputuloksen?