JHKA 2.0 tilanne 1.12.2016 JHKA-työryhmän kokous JulkICT.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Advertisements

Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Tietoliikenne-, päätelaite- ja viestintäpalvelulinjaukset Julkisen hallinnon ICT-toiminto Linjaustyön esiselvityksen esitysaineisto
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
AVOIMEN DATAN KÄYTTÖ JA HYÖDYNTÄMINEN KOULUTUSTILASTOINNISSA
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
MIPA Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelma – mistä oikein on kyse? Järjestötyöpaja I DIAK Jouni Tourunen 2015Jouni Tourunen1.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
CSC:n tietovarastoihin liittyvä toiminta Tietovarastofoorumi
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Tieto ja osaaminen yhteiskäytössä
Tutkimustietovaranto
JHKA esittely JulkICT.
Työsuunnitelma vuodelle 2013
JHKA 2.0 – välituloksia työkokoukseen
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri – versio 2.0
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuurin päivitys
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Tietomallit digiaikaan
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Anne Kauhanen-Simanainen
Tervetuloa Innokylään
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Datan avaamisen ohjeistus
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
ATT ja KDK-tilannekatsaus
JHKA Jari Kallela JulkICT.
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Julkisen hallinnon yhteisten viitearkkitehtuurien rakenne ja päivitys Esittely JHKA-jaoston kokouksessa
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
<Maakunnan nimi>
Datan avaamisen ohjeistus
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Mallintamisen metamalli ja notaatiot
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
JHKA-jaoston kokous Jari Kallela
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Maakuntien tietojärjestelmäsalkun analyysi
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Komponenttikirjasto Käyttöohje.
Järjestötieto muutoksessa
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Esityksen transkriptio:

JHKA 2.0 tilanne 1.12.2016 JHKA-työryhmän kokous JulkICT

Uudistettava rakenne muokattu Julkisten palvelujen kokonaisarkkitehtuuri - rakenteet ja hallinta 1: KA-menetelmä, JHS 179 2: KA-välineet 3: JHKA-hallintamalli 4: JHKA-kypsyystasomalli Julkisten palvelujen kokonaisarkkitehtuuri - sisältö Periaatetason JHKA 5: Rajaukset ja tarkoitus 6: Sidosarkkitehtuurit ja standardit 7: Visio ja strategia 8: Arkkitehtuuri-periaatteet 2.0 Alustava versio Käsitteellisen tason JHKA 9: Julkisen hallinnon yhteinen palvelukartta 10: Ekosysteemimalli 11: Yhteiskäyttöiset tiedot Työn alla Viite- ja kohdearkkitehtuurit Puuttuu 12: Julkisten palvelujen yhteinen arkkitehtuuri – yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritykset 13: Alustat ja ekosysteemit 14: Valtionhallinnon arkkitehtuuri 15: Maakuntien arkkitehtuuri 16: Kuntien arkkitehtuuri 17: JHKA-kehittämispolku 18: Hankesalkku

JHKA 2.0 Arkkitehtuuriperiaatteet Periaate Tiivistelmä 1 Kokonaisarkkitehtuurin avulla pystytään toteuttamaan parempia ratkaisuja ja palveluja Kokonaisarkkitehtuuri parantaa ratkaisujen yhteentoimivuutta, kehittämisen nopeutta ja sen avulla voidaan toteuttaa luontevia palvelukokonaisuuksia. 2 Kokonaisarkkitehtuurin avulla toteutettavat palvelut tuottavat laajasti arvoa Kokonaisarkkitehtuurin avulla voidaan tuottaa palveluja, jotka tuovat mitattavaa arvoa kansalaisille, yrityksille, julkisen hallinnon työntekijöille, kumppaneille sekä koko yhteiskunnalle. 3 Arkkitehtuuri tunnistaa mahdollisuuksia ja mahdollistaa nopean uudistamisen ja sopeutumisen muutoksiin Kokonaisarkkitehtuurin avulla voidaan tunnistaa kyvykkyyksiä, joita voidaan yhdistää sujuvasti uusiin palveluihin ja palvelutarpeisiin. 4 Uusissa ratkaisuissa hyödynnetään kattavasti yhteisiä palveluja ja ratkaisuja Kansalliseen ja paikallisiin arkkitehtuureihin toteutettavat palvelut ovat hyvin määriteltyjä ja ne ovat uusien palvelujen käytettävissä täysimääräisesti. Päällekkäisten palvelujen ja ratkaisujen toteuttamista vältetään. 5 Kokonaisarkkitehtuuri tukee päätöksentekoa Arkkitehtuuri auttaa päätöksentekijöitä valitsemaan toiminnan ja palvelujen kannalta oikeita ratkaisuja eri vaihtoehdoista. 6 Arkkitehtuuri edistää julkisen hallinnon ja palvelujen avoimuutta Arkkitehtuurin keskeisenä elementtinä on kattava ja laajamittainen avoimuuden periaate. Kaikissa palveluissa varaudutaan avoimen hallinnon tarpeisiin – tietosuojamääräysten puitteissa. 7 Arkkitehtuuri on yksinkertainen ja ymmärrettävä Arkkitehtuuri koostuu luontevista osista – sekä toiminnallisesti, tietonäkökulmasta että tietojärjestelmäpalveluissa. Arkkitehtuurikokonaisuus on helppo ymmärtää ja hyödyntää.

JHKA 2.0 Arkkitehtuuriperiaatteet Periaate Tiivistelmä 8 Arkkitehtuuri on kustannustehokas Arkkitehtuurissa kiinnitetään huomiota kokonaisuuden elinkaarikustannuksiin. Kustannustehokkuutta vaalitaan päällekkäisyyksien välttämisellä ja toteutus- ja ylläpitokustannuksista huolehtimalla. Arkkitehtuurissa vältetään tarpeettomia tai vähäarvoisia komponentteja ja toimintoja. 9 Kokonaisarkkitehtuuri luo rakenteen, joka tukee toiminnan kehittämistä Kokonaisarkkitehtuurin toiminnalliset elementit ja yhteentoimivat tietorakenteet helpottavat toiminnan ja toimintaprosessien parantamista ja uusien palvelujen tuottamista. 10 Arkkitehtuuri varmistaa sujuvat ja yhteentoimivat prosessit Toimintaprosessien läpivirtausta voidaan nopeuttaa ja automatisoida sekä yhtenäistää kokonaisarkkitehtuurin avulla. 11 Tietoa tuotetaan ja käytetään yhteisesti Tuotettua tietoa ja tietovarantoja hallitaan huolellisesti ja koottu tieto on eri toimintojen ja tahojen hyödynnettävissä luontevissa palveluprosesseissa tiedon käyttöehtojen puitteissa. Julkinen hallinto ei kerää samaa tietoa asiakkailta monta kertaa. 12 Arkkitehtuuri varmistaa turvallisen käytön ja varautuu poikkeustilanteisiin Arkkitehtuuri varmistaa palvelujen turvallisen saatavuuden. Arkkitehtuuri varmistaa kriittiset palvelut myös poikkeustilanteissa ja on resilientti erilaisille vika- ja häirintätilanteille. 13 Arkkitehtuuri varmistaa kyvyn kehittyä ja laajentua Sekä järjestelmät että teknologia mahdollistavat näiden hyödyntämisen ja uudelleenkäytön kustannustehokkaasti ja sujuvasti. 14 Kansalaiset voivat kytkeytyä sähköisiin palveluihin pääosin valitsemillaan kanavilla Tuetaan ja kunnioitetaan erilaisia asiakkaille luontevia viestintäkanavia ja käyttötapoja. Asiointi- ja viestintä on monikanavaista.