Julkishallintoa koskeva taustaselvitys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Datan vapauttaminen Avaruusstrategian julkistus Tutkimusjohtaja Laura Höijer / YM & Yksikönpäällikkö Yrjö Sucksdorff / SYKE.
Advertisements

Stored Procs Pientä ja yleistä asiaa monelta eri kantilta.
©Tampereen kaupunki Tampereen kaupunki, tietohallinto Business with Public Information Oct 2, 2007, Tampere Tampereen kaupunki julkisen tiedon jakelijana.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Kaikkien kirjastojen yhteys- ja palvelutiedot - suunnitelma uudesta yhteisestä palvelusta Matti Sarmela, Kirjastot.fi-toimitus.
Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuus
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Findikaattori 2.0 Avoimen tilastotiedon pilvipalvelu Ministeriöiden digiturnaus Kehitysidea
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Palvelujen käyttäjät Tiedon tuottajat 1 ”Yhteentoimivuus- palvelut ” Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö Kansallinen avoimen datan portaali Julkishallinnon.
Avointen aineistojen julkaisualusta AVAA © 2014 OKM ATT 2014–2017 -hanke Lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.
Avoimen tiedon ohjelman viestintäsuunnitelma. Viestinnän periaatteet  Toimintasuunnitelmasta nostetaan tärkeimmät viestintää vaativat toimenpiteet viestintäsuunnitelmaan.
SYKEn metatietopalvelu Kaisu Harju Suomen ympäristökeskus SYKE VM Metatietotyöpaja
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Ennen ohjelmaa Ohjelma Ohjelman jälkeen
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Mitä on avoin data ja kuinka kartoittajat voivat hyödyntää sitä?
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot Yhteenveto KOOTuki-ryhmän avoimesta etäkokouksesta Helena Majamäki
Julkisen hallinnon paikkatiedon viitearkkitehtuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Uudet tietotuotemäärittelyt Inspire liitteet II&III
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Lingsoft Language Management
Verkkokoulutuksen tietoisku
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Tilinpäätösten toimittaminen rakenteellisessa muodossa
Open Space –työskentelymalli edellisten esitysten syventämiseksi
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
eArkisto – kysymyksiä vailla vastausta
Yhteentoimivuuspalvelujen käyttö
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
VARDA Tiedon välittyminen -työpaja
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
SOTE tietojen tietoturvallisen hyödyntämisen kokonaisarkkitehtuuri
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Avoimen tiedon palvelukokonaisuus
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Digitiekartta ja Luova- laboratorio
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
CRM esiselvitys Hankkeen esittely
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

Julkishallintoa koskeva taustaselvitys Selvityksen ja raportin esittely Antti Rainio 27.4.2017

Selvitystyön tavoitteet Selvitystyön tavoitteena on tuottaa julkishallintoa koskeva tietopohja paikkatietopoliittisen selonteon analyysi- ja linjausvaiheisiin kuulla julkishallinnon osapuolia ja koota näkemyksiä kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittämisestä sekä aiheeseen kytkeytyvistä haasteista ja esteistä tarjota visio paikkatietoinfrastruktuurin tavoitetilasta ja skenaarioita infrastruktuurin kehittymisestä sekä sen hyödyntämisestä ja näiden vaikutuksista julkishallinnon toimintaan kirjata keskeiset suositukset tarpeellisista toimenpiteistä paikkatietoinfrastruktuurin kehittämiseksi ja hyödyntämiseksi

Haastattelut Selvitystyön osana on toteutunut seuraavat haastattelut: 24.1. LVM 3.3. SM & Häke & Pol-IT 3.3. VIVI 7.2. GTK 9.2. ELYt 16.2. P-S AVI 22.2. LIVI 23.2. MML 3.3. isot kaupungit 3.3. LUKE 6.3. SYKE 6.3. IL 13.3. HÄKE 15.3. PV 27.3. TK 29.3. Valvira 30.3. YM 10.4. THL 12.4. kaikenkokoiset kunnat 12.4. HSY

Työpajat Selvitystyön osana järjestetään viisi työpajaa, joiden aiheina ovat: Paikkatiedot ja turvallisuus - 14.2.2017 mukana: Hki, Häke, Il, Kuntal, Mml, Plm, Poliisi, Pv, Sm, Stuk, Syke, Tulli, Vivi Paikkatiedot, liikenne ja logistiikka - 28.2.2017 mukana: Ely, Il, Häke, Kuntal, Livi, Mml, Poliisi, Pv, Syke, Vivi Paikkatiedot, terveys ja hyvinvointi - 8.3.2017 mukana: Avi, Fimea, Mml, Stm, Thl, Valvira Paikkatiedot ja biotalous - 14.3.2017 mukana: Evira, Kkv, Kuntal, Luke, Mml Paikkatiedot, maankäyttö ja ympäristö - 28.3.2017 mukana: Ara, Ely, Evira, Gtk, Kkv, Kuntal, Livi, Mml, Mv, Stuk, Syke, Vm, Ym

Moni-ilmeinen paikkatieto satelliittidata ortoilmakuvat hila-aineistot pistepilvet vektoriaineistot kolmiulotteiset mallit rekisterit tilastot ennusteet ja skenaariot linkitetty tieto tosiaikainen tieto ajantasainen tieto aikasarja ennuste suunnitelma historiallinen tieto avoin tieto käyttörajoitettu tieto

Paikkatietoinfrastruktuurin nykytilan tulkinta Valtakunnallisia paikkatietoaineistoja: 100 – vai ainakin 350 Kuntien aineistoja: 5 - 8 / kaupunki – vai 20-30+ / kaupunki Hakemistoja ja hakupalveluja: 6+ – ei yhtään kattavaa Latausportaaleja: 12+ – organisaatiokohtaisia Tiedostopalveluja, karttakuvapalveluja – kyselypalveluja vasta niukasti Kartta- ja paikkatietopalveluja ja -portaaleja – 100+ ja kaupunkien 50+ Koordinaattimuunnos- ja geokoodauspalveluja Joukkoliikenteen reitityspalveluja Analyysipalveluja beta-vaiheessa portaaleissa Yhteiskäyttöisiä tallennus-, visualisointi- tai prosessipalveluja ei ole Osaaminen on monen organisaation ongelma …

Organisaation oma rooli paikkatietoinfrastruktuurissa Haastatteluissa haarukoitiin myös organisaatioiden omaa roolia … Jokseenkin kaikki tiedontuottajat tarjoavat lisäarvopalveluna ainakin jotain portaalia. Monilla on tarjolla avointa lähdekoodia ja maksullisia tuotteita ja palveluja. … LIVI tuo selkeimmin esille lisäarvopalvelut yritysten roolina. Monet ovat omasta tulokulmastaan infrastruktuurin kehittäjiä kansallisesti ja kansainvälisesti. Osapuolet osallistuvat laajasti yhteistyöhön ja niillä on paljon yhteisiä kehittämishankkeita. Paikkatietopalvelujen tuottaja Infrastruktuurin kehittäjä Paikkatiedon ja palvelujen käyttäjä Paikkatiedon tuottaja ja ylläpitäjä Kaikki valtionhallinnon virastot ja kunnat ovat paikkatiedon käyttäjiä. ... mutta paikkatietomenetelmät eivät ole vielä aivan kaikille tuttuja. Kaikki valtionhallinnon virastot ja kunnat ovat paikkatiedon tuottajia. … Haastatelluista AVIt ja HÄKE ovat vähiten tiedon tuottajia, mutta niiltäkin löytyy jotain …

Osapuolten näkemyksiä ja odotuksia paikkatieto osana laajempaa tietohallintoa kokonaiskuva Odotuksia Tietotarpeita Palvelutarpeita Haasteita Ongelmia Mahdollisuuksia Säästöjä Parempia käytäntöjä visio ja tiekartta selkeät roolit Selonteon tulisi sisältää mm. paikkatiedon tuottamisen ja sen rahoituksen lainsäädännölliset perusteet sekä linjaukset paikkatiedon avoimuudesta ja saatavuudesta ml. linjaukset mahdollisen maksullisuuden perusteista ja käyttörajoituksista. kunnianhimoisia tavoitteita uusia yhteistyön muotoja keskeiset paikkatiedot kuntoon uusia avauksia Selonteon odotetaan edistävän paikkatietoaineistojen helppoa saatavuutta ja saattamista rajapintapalveluihin Työn toivotaan auttavan tunnistamaan ja tuottamaan yhteisiä, paikkatietojen käyttöä tukevia palveluja ja ohjaavan kasvavien tietovarantojen entistä tehokkaampaan käyttöön ja hyödyntämiseen

Kattava paikkatietoinfrastruktuuri paikkatietoinfrastruktuuri kattaa kaikki keskeiset paikkatietoaineistot, tietotuotteet ja palvelut, joiden kuvaukset on koottu yhteen hakupalveluun paikkatieto tallennetaan ja pidetään ajan tasalla vain kertaalleen paikkatieto tuotteistetaan ja asetetaan saataville yhtenäisten rajapintapalvelujen kautta ja jakelua tehostetaan tarvittaessa palvelutietokantojen avulla myös paikkatietoa tuottavat ennuste- ja skenaariomallit kuvataan palveluina

Avoin ja käyttörajoitettu paikkatieto paikkatieto on avointa aina, kun sen käytön rajoittamiselle ei ole erityistä syytä yhteiskäyttöinen anonymisointipalvelu tukee käyttörajoitetun tiedon anonymisointia kansallisen palveluväylän tukipalveluna toteutetaan roolipohjainen käyttöoikeuksien hallinta

Käyttökelpoista paikkatietoa uutta teknologiaa sovelletaan laajasti paikkatiedon tuottamisessa laajassa yhteistyössä kuullaan hyödyntäjien tarpeita ja laaditaan yhteiset käsite- ja tietomallit kohteille annetaan muuttumattomat yksilöivät tunnukset ja kohdetyypeille elinkaarisäännöt paikkatiedon laatu on varmistettu ja palaute puutteista ohjautuu suoraan tiedosta vastaavaan prosessiin

Uusia yleiskäyttöisiä palveluja paikkatiedon palvelualustat tarjoavat helppoja välineitä tiedon keruuseen, hyödyntämiseen, julkaisemiseen sekä ylläpitoon paikkatiedon yhteiskäyttöinen tallennuspalvelu tukee sähköistä asiointia ja kansalaishavaintojen yhtenäistä keruuta indikaattoripalvelu tukee paikkatietoon perustuvien indikaattorien ja indeksien määrittelyä tiedolla johtamisen tarpeisiin saavutettavuuden analysointi ja alueiden vertailu tukevat toiminnan ja palveluverkkojen suunnittelua ja arviointia kaikki liikennemuodot, olosuhdetiedot ja virheettömät osoitetiedot kattava reitityspalvelu tukee viranomaisten toimintaa

Yhteentoimivia järjestelmiä organisaatioiden tietojärjestelmät ja sovellukset osaavat hakea tarvitsemansa tiedon rajapintapalveluista paikkatieto syntyy rakenteisessa muodossa osana asiointia ja muuta vuorovaikutusta paikkatiedon muunnospalveluja varten otetaan käyttöön yhteinen yleiskäyttöinen prosessinkuvauskieli ja kuvaukset kootaan kaikkien osapuolten saataville sähköisen asioinnin asiointisanomat ja rajapintapalvelut tarjoavat yrityksille mahdollisuuden toteuttaa ratkaisuja sähköiseen asiointiin viranomaisten kanssa

Osaaminen ja vuoropuhelu paikkatietoa osataan monipuolisesti hyödyntää kaikilla hallinnon tasoilla ja hallinnonaloilla paikkatiedon verkkokoulu opastaa potentiaalisia käyttäjiä julkishallinnon, yritysten ja yhteisöjen yhteinen Geofoorumi tukee jatkuvaa vuoropuhelua yhteistyön kehittämiseksi ja innovatiivisten ratkaisujen tunnistamiseksi

=> Rikkaampi paikkatietoinfrastruktuuri Valtakunnallisia paikkatietoaineistoja: ainakin 350 AVOINTA Kuntien aineistoja: 20-30+ / kaupunki TIETOA 3D Hakemistoja ja hakupalveluja: yksi kattava ja muita tarpeen mukaan Latausportaaleja: yksi kattava ja muita tarpeen mukaan Paljon rajapintapalveluja AVOIMIA RAJAPINTAPALVELUJA + Analyysipalveluja: Reitityspalvelut, Saavutettavuuspalvelut, Ennustemallit, … + Tallennuspalvelu + Muunnospalveluja, prosessinkuvauskieli, AVOIMIA PROSESSIKUVAUKSIA + Anonymisointipalvelu + Indikaattoripalvelu

Nykytila ja tulevaisuus on kuvattu … Priorisointi. Resursointi Nykytila ja tulevaisuus on kuvattu … Priorisointi? Resursointi? Johtaminen? Tulosohjaus? Yhteistyö?