Terveyden määritelmät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristön analyysi
Advertisements

NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
TEEMA I TERVEYTTÄ EDISTÄVÄ ELÄMÄNTAPA
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Terveyden edistäminen
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
PALVELUSUUNNITELMA JA TOTU -suunnitelma
FILOSOFIAN OSA-ALUEET
Ikääntyneiden asemaan liittyvät voimavarat (kollektiiviset voimavarat)
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Soili Hyvärinen Pääkaupunkiseudun Omaishoitajat ja Läheiset ry
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
ETIIKKA.
Terveystieto 7.
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Seksuaaliterveys.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
NUORTEN SEKSUAALI- KASVATUS JA SEKSUAALITERVEYS
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Kansantaudit Tartuntataudit
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
PROMOOTIO JA PREVENTIO, VÄESTÖSTRATEGIAT
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
5. RUOKAA TERVEYDEKSI TERVEYSTIETO 7. RAVINNON VAIKUTUS IHMISEN TERVEYTEEN PSYYKKINEN TERVEYS ??? FYYSINEN TERVEYS ??? SOSIAALINEN TERVEYS ???
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Mikä näistä mielestäsi kuvaa terveyttä? Perustele.
Työhyvinvointi johdon työkaluna Yhteisöjohtaja Markus Aarto
TE3 TERVEYDEN, TOTTUMUSTEN JA TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI JA SEURANTA Hurtig
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.
1. SUOMALAISET KANSANTAUDIT TERVEYSTIETO 9. MITÄ SAIRAUKSIA MUISTAT? KIRJOITA TAULULLE  Millä eri perusteilla sairauksia voidaan ryhmitellä?  Missä.
MITÄ ASIOITA TÄLLÄ HETKELLÄ ARVOSTAT ? M IKSI ? 1. Valitse listasta (huomaa että 2-puolinen) 15 itsellesi tärkeää arvoa. 2. Karsi sitten valitsemiesi arvojen.
Etiikka Hyvän ja oikean jäljillä.  S. 42  Onko olemassa jotain,mitä ei saa tehdä koskaan?  Älä tapa, vai saako tappaa? Jos henkeäsi uhataan tai rakkaasi.
Koealue: s  Mielihyvän tavoittelu on luontaista, sitä tavoitellaan monin eri keinoin esim. urheilemalla, ruoalla, internetillä, peleillä 
Muistihäiriöt Hilla ja Kati. Muistihäiriöt Muistihäiriöt voivat olla hetkellisiä ja lieviä muistivaikeuksia tai vaikeita ja pitkäkestoisia häiriöitä.
E LÄMÄNKAAREN PSYKOLOGIAA Hurtig T EHTÄVÄ aikuisuus Mitä aikuisuus mielestäsi on ja mitä siihen liittyy? Voit luoda omia käsitekarttoja myös.
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen.
Elämän alku Luku 12  Ydinsisältö.
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
NYKYAIKA JA TERVEYS Hurtig
Epilepsialiiton näkemyksiä erikoissairaanhoidon keskittämisestä
Mikä näistä mielestäsi kuvaa terveyttä? Perustele.
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
TE1 Terveyden perusteet
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Terveystiede oppiaineena
Hyvinvointia kestävästi
Mikä on elämänkatsomus?
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
EETTINEN AJATTELU TERVEYSTIEDOSSA
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Mikä on elämänkatsomus?
Näkökulmia vastaamiseen
Mielenterveystyön kehittämissuunnitelma
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Opiskeluhuollon palvelut
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Terveystieto, arkielämä, arvot ja etiikka Virtaa TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä

Terveyden määritelmät Hastingsin ryhmä: ”Terveydellä tarkoitetaan sekä hyvän olon kokemusta että mielen ja ruumiin eheyttä. Sille on ominaista merkittävien tautien puute, joka mahdollistaa yksilön päämäärien toteuttamisen sekä toiminnan työssä ja sosiaalisessa kontekstissa.” WHO: ”Terveys on täyden fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila eikä pelkästään taudin puuttuminen.” DIA4 Terveyden määritelmät VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka

VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka NÄKÖKULMIA TERVEYSTIEDON KYSYMYKSIIN JA VASTAUKSIIN (ja eettisiin pohdintoihin) 1) Häiriölähtöinen / terveyslähtöinen näkökulma 2) Ennen / nyt / tulevaisuudessa 3) Suomi / muu maailma 4) Sairauksista: preventio - esiintyvyys - oireet - seuraukset – hoito 5) Primaari / sekundaari / tertiaaripreventio 6) Positiiviset ja negatiiviset vaikutukset 7) Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen terveys 8) Lapset / nuoret / aikuiset / vanhukset / työikäiset / sukupuoli / koulutus 9) Yksilö / yhteisö (esim. perhe, koulu) / yhteiskunta / koko maailma VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka

VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka

VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka

VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka http://www.youtube.com/watch?v=rvAJ_u3Q0Hw VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka

VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka ETIIKKA JA MORAALI ETIIKKA Oppi joka tutkii moraalia Oppi hyvästä ja pahasta Mikä on hyvää? MORAALI Yksilön tai yhteisön katsomus siihen mikä on oikein tai väärin; hyvää tai pahaa EETTISET ONGELMAT NYKYAIKANA? VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka

VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka ABORTTI Pitääkö abortti sallia vai ei? JOUKKUEVÄITTELY Arvotaan roolit DIA1 Kenen vastuu: yhteiskunnan vai itsen? VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka

VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka Elämän voimavarat Aineelliset resurssit Ihmisellä on oltava ruokaa, asunto, koulutusta ja työtä sekä saatavissa olevat palvelut. Henkiset tilaresurssit Ihmisen on pystyttävä elämään omaa elämäänsä riittävän riippumattomasti, hänellä on oltava henkistä liikkumatilaa toteuttaa itseään, suunnitelmiaan ja valintojaan. Ihmissuhderesurssit Ihmiselle on tärkeää saada hyväksyntää, mahdollisuus kokea hellyyttä ja hoivaa, ystävyyttä ja luottamusta. Tietoresurssit Ihmisellä on oikeus tietoon ja maailman ymmärtämiseen. Myös oikeus oikeaan terveystietoon ja terveyden ja sairauden ymmärtämiseen on tärkeä voimavara. Unelmien resurssit Elämä ilman unelmia on kuin vankila tai autiomaa. Haaveet ovat elämän henkistä polttoainetta. DIA5 Elämän voimavarat (Martti Lindqvist) VIRTAA TE2 Nuoret, terveys ja arkielämä | Arkielämä, arvot ja etiikka

Jos aikaa. Pohdi raskauden keskeyttämistä eettisestä näkökulmasta YO kysymys