1. Tietoinen tiedonkäsittely

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Penfield kokeita aivoleikkausten yhteydessä
puheemme uudistava voima
LAZARUKSEN TUNNETEORIA
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Persoonallisuus Biologinen perusta.
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Psykologian koulukuntien ihmiskuvat
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Sairasteluiden välttäminen
Sensorinen integraatio
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
 Teema valittu kirjasta Parempaa Golfia, Päivi Frantsi,  Esityksen tarkoituksena tuoda ydinasiat esiin kyseisestä kirjan kappaleesta  Tämän lisäksi.
Kognitiivinen psykologia tutkii
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Kappaleet KooKooHuu2015. REKONSTRUKTIIVINEN muisti Mieli rakentaa muistikuvat  todellisista havainnoista  Pohjatiedoista  Ennakko-odotuksista.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
63. Mielenterveyden häiriöt
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
TIETOISUUS Sensorisen deprivaation koe - alkuperainen Split brain
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Psykologian perustiedot 1
TYÖNHAKU PROSESSINA Kimmo Salakka.
Kieli itseilmaisun välineenä
9. Havaintojen lainalaisuuksia
Hermoston rakenne ja toiminta
MUISTI 1. Mitä teit viime perjantaina? 2. Entä viime kesänä?
The extreme male brain theory of autism
Fenomenologia.
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Havainnointi ja maailmankuva
PS3S Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Skeema Aivojen otsalohkot osallistuvat toiminnanohjaukseen
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
5 MUISTI PS3 LAJM.
3 Minuudessa on kaksi puolta
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
ESSEE.
Millainen oppija sinä olet?
Kysymyksiä fi tunnille
Kognitiivinen psykologia
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
6 TIETOISUUDEN MUUNTUVAT TILAT
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Kognitiivinen kehitys
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
9. Oppimisen psykologinen perusta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oppiminen.
7. Tarkkaavaisuus.
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Kognitiivis-konstruktivistiset teoriat
Skeema 1 Koko kurssia koskevat materiaalit Mitä jäi mieleen -tehtävät
Opintopsykologi Katja Hietanen
Persoonallisuus-teoriat
Klemola: Tietoisuus Tahdonvoima - willpower
Esityksen transkriptio:

1. Tietoinen tiedonkäsittely

1. Katso kuvia sivuilla 12–13. Miten ihminen eroaa eläimestä? Onko eläimellä tietoisuus? 2. Keskustelun aiheita toiminnan ohjauksesta a) Millainen on tajuton ihminen? b) Milloin ihmisellä voi olla tietoisuuden häiriöitä? c) Miten tietoinen toiminnan ohjaus kehittyy lapselle (kehityspsykologinen näkökulma)?

3. Kuinka tietoinen olet seuraavista tapahtumista tai asioista 3. Kuinka tietoinen olet seuraavista tapahtumista tai asioista? Vastaa asteikolla 1–4. 1 = en lainkaan 4 = täysin a) sanojen valinta arkikeskustelussa b) nukahtamista edeltävät ajatukset c) muut ihmiset ympärillä d) ajatusten harhailu e) kävelemisliikkeet f) opiskelumotivaatio g) nälän tunne

Kognitio = tiedonkäsittely

Ulrich Neisserin havaintokehä Miten ihminen käsittelee tietoa

… Sisäiset mallit kattavat koko elämänpiirimme Tilanne aktivoi sisäisen mallin Mitä tarkempi sisäinen malli on, sitä laadukkaampaa ajattelumme on

Tietoisuus Määritelmä kyky havaita itsensä ja ympärillä oleva maailma tietoisesti kyky ohjata ja arvioida omaa toimintaansa tietoisesti Tietoisuus ja evoluutio tärkeä ominaisuus lajin säilymisen kannalta mielen teoria  empatia tietoisuuden ja kielen kehitys yhteydessä toisiinsa

Tietoinen ajattelu ilmenee lähinnä kielellisesti aivojen lateralisaatio (erikoistuminen) split-brain-tutkimukset  aivojen vasemman puolen keskeisyys! sisäinen puhe tulkitsee ja selittää toimintaamme

Minätietoisuus tunne siitä, että on läsnä kehossaan ja edustaa sitä – homeostaasi! (Damasion) minä = subjekti ympärillä oleva = objekti objekteja kaikki mikä muuttaa oman kehon tuntemuksia minätietoisuus syntyy oman kehon ja siinä tapahtuvien muutosten havaitsemisesta – vrt. lapsuuden hoiva keh. Psykologiassa Laajennettu tietoisuus yhteydessä muistiin

Tietoisuuden ylläpitäminen vaatii sopivan määrän ärsykkeitä tajunnan vääristymät: liiallinen aistiärsytys  epileptiset kohtaukset liian vähäinen aistiärsytys (sensorisen deprivaation kokeet  ahdistuneisuus, hallusinaatiot elimistön puutostilat

Biologinen perusta mikään yksittäinen aivoalue ei vastaa tietoisuudesta esim. otsalohkovaurio heikentää suunnitelmallista toimintaa esim. tuntoaistin laaja-alainen vaurio heikentää minäkokemusta (tapaus Christina)