TUTKIMUSKURSSI I (407040A-02), OSA A), KVANTITATIIVISEN TUTKIMUKSEN PERUSKURSSI, TILASTOLLISET ANALYYSIMENETELMÄT Jouni Peltonen, 2016 jouni.peltonen@oulu.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUME II / Tilastollinen osuus
Advertisements

Konfirmatorinen faktorianalyysi
Kartoitustulosten havainnollistaminen Case TaY:n kirjasto
Peruskysymys: onko asteikko luonteeltaan luokitteleva vai jatkuva?
Luento 2: Tilastollisen tutkimuksen peruskäsitteet ja menetelmät
TUME II / Tilastollinen osuus
TYTILM1 Tilastolliset menetelmät
TUME II / Tilastollinen osuus
Hypoteesin testeistä Testin valinta perustuu aina tutkimusongelmaan ja kuvailuun (joka perustuu mitta-asteikoihin) Testaus ei koskaan ole itsenäinen, vaan.
Käyttäytymistieteiden laitos
TUME II / Tilastollinen osuus Tilastoaineiston hankinta
Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 1 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukointia käytetään tutkittaessa kahden luokittelu- tai.
Tilastollisia menetelmiä
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl
Elliptiset jakaumat Esitys 6 kpl Tuomas Nikoskinen Työn saa tallentaa ja julkistaa Aalto-yliopiston avoimilla verkkosivuilla. Muilta.
tilastollinen todennäköisyys
lineaarinen regressio
tilastollisen tutkimuksen vaiheet
Korrelaatio Kertoo kahden muuttujan välisestä lineaarisesta yhteydestä eli kuinka hyvin toisen muuttujan avulla voidaan ennustaa toisen muuttujan vaihtelua.
Standardointi tekee eri asteikollisista muuttujista vertailukelpoisia
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Ohjaamaton oppiminen– Heikki Vesterinen Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Ohjaamaton.
Piste- ja väliestimointi:
Tilastollinen testaus Mann-Whitneyn –testiä voidaan käyttää hyvin pienille n 2 ≤ 8 keskikokoisille 9 ≤ n 2 ≤ 20 suurille n 2 ≥ 20 otoksille –voidaan käyttää.
5. Datan käsittely – lyhyt katsaus Havaitsevan tähtitieteen peruskurssi I, luento Thomas Hackman.
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
LÄMMITYSVERKOSTON VIRTAAMIEN TASAPAINOTUS. Tausta ja tavoite Lämmitysverkoston virtaamien tasapainotus on tyypillinen putkiurakoitsijan tehtävä. Tässä.
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
UNIVERSITY OF TURKU MONIMUUTTUJAMENETELMÄT SOSIAALITYÖN TUTKIMUKSESSA Leena Koivusilta Turun yliopisto, Sosiaalipolitiikan laitos.
Kvantitatiiviset menetelmät
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
REGRESSIOANALYYSI.
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Verkoston ulkoisvaikutukset
VARIANSSIANALYYSI.
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
VaR-mallien toimivuuden testaus historian avulla (backtesting)
Havaintoaineiston kuvailusta
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Puolustus on puoli ruokaa - bridgessäkin
Analyyttiset menetelmät VAR:n määrittämisessä
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Yhdyssanojen oikeinkirjoitusta
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Teemakartat.
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Tilastolliset tunnusluvut
KVTES:n jaksotyöaikauudistus
7. Hyvä ohjelmointitapa..
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Riippuvuustarkastelut
Korrelaatio- ja regressioanalyysi
Käsitteitä ja mitta-asteikot
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Aineiston kuvaaminen graafisin menetelmin
Luento V. Typologia ja tilastotiede
Tilastollinen päättely
Metallurgian seminaari
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Arvioitava tehtävä Työ tehdään 2-4 hengen ryhmissä
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
Luento V. Typologia ja tilastotiede
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

TUTKIMUSKURSSI I (407040A-02), OSA A), KVANTITATIIVISEN TUTKIMUKSEN PERUSKURSSI, TILASTOLLISET ANALYYSIMENETELMÄT Jouni Peltonen, 2016 jouni.peltonen@oulu.fi ktk331 Jouni Peltonen

Miten kurssi suoritetaan, perustapaus: -TA-luentosarja ja harjoitusryhmät suoritetaan yhtenä kokonaisuutena (3 op) tekemällä joukko tilastoaineiston analyysiin liittyviä tehtäviä -analyysitehtäviä ja vuokaaviotehtävä Jouni Peltonen

Jos suoritat vain TA-luentosarjan (-02) -tee ensimmäisen pienryhmäkerran tehtävä- Kokonaisuus ja -joukko luentosarjaan perustuvia analyysitehtäviä ja vuokaaviotehtävä Jos suoritat vain harjoitusryhmät -tee joukko tietokonepohjaisia analyysitehtäviä Jouni Peltonen

-yksiulotteisen jakauman kuvaaminen TA-luentosarja: -johdanto -yksiulotteisen jakauman kuvaaminen -kaksiulotteisen jakauman kuvaaminen -tilastollisen päättelyn perusteita -estimointi -tilastollinen testaus Jouni Peltonen

(1) tietojen hankinnan suunnittelu ja toteuttaminen, 1. JOHDANTO   1.1 Mitä tilastotiede on Empiirinen tutkimus: (1) tietojen hankinnan suunnittelu ja toteuttaminen, (2) aineiston analysointi, joka voidaan jakaa kahteen tilastotieteen osa-alueeseen (a) kuvailu ja (b) päättely ja (4) tulosten esittäminen. Jouni Peltonen

2. OTANTA JA OTANTAMENETELMÄT 2.1. Otantaan liittyvät peruskäsitteet   2.1. Otantaan liittyvät peruskäsitteet -perusjoukko eli populaatio (population) -kokonaistutkimus ja otantatutkimus -otos (sample) ja otanta (sampling) -näyte Jouni Peltonen

2. OTANTA JA OTANTAMENETELMÄT 2.1. Otantaan liittyvät peruskäsitteet   2.1. Otantaan liittyvät peruskäsitteet -perusjoukko eli populaatio (population) -kokonaistutkimus ja otantatutkimus -otos (sample) ja otanta (sampling) -näyte Jouni Peltonen

(1) perusjoukko on hyvin suuri tai ääretön, Otantatutkimus, jos (1) perusjoukko on hyvin suuri tai ääretön, (2) koko perusjoukon tutkiminen maksaisi liikaa, kestäisi pitkään tai olisi liian monimutkaista (3) mittaus tuhoaa tutkittavat yksiköt ja/tai (4) ei-otantavirheet saadaan näin pienenemään Edustava otos ja harhainen otos, demonstraatio Jouni Peltonen

Edustavuusanalyysi, esimerkki: Jouni Peltonen

Edustavuusanalyysi, esimerkki: Jouni Peltonen

2.3.1. Yksinkertainen satunnaisotanta (YSO) (Simple random sampling) 2.3. Otantamenetelmät   2.3.1. Yksinkertainen satunnaisotanta (YSO) (Simple random sampling) Esimerkki YSO:sta: Jouni Peltonen

2.3.2. Systemaattinen otanta (SO) (systematic sampling)   Esimerkki SO:sta: Jouni Peltonen

Aloituskohta arvotaan koko listasta 1. poimintavälistä. k = N/n = 12/4 = 3, joka kolmas havainto- yksikkö poimitaan. Aloituskohta arvotaan koko listasta 1. poimintavälistä. Nimi Poiminta A   B C D E F G H 9. I J 11. K 12. L Jouni Peltonen

Nimi Poiminta A   B C D E F G H 9. I J 11. K 12. L Jouni Peltonen

Nimi Poiminta A   B  X C D E F G H 9. I J 11. K 12. L Jouni Peltonen

X A B C D E F G H 9. I J 11. K 12. L MIHIN TÄTÄ ENÄÄ TARVITAAN? Nimi Poiminta A   B  X C D E F G H 9. I J 11. K 12. L MIHIN TÄTÄ ENÄÄ TARVITAAN? Jouni Peltonen

Nimi ja ikä Poiminta A 18   B 21  X C 22 D 25 E 29 F 32 G 37 H 41 9. I 45 J 50 11. K 55 12. L 62 Jouni Peltonen

2.3.3. Ositettu otanta (OO) (stratified sampling) Tasainen kiintiöinti   Tasainen kiintiöinti Jokaisesta ositteesta poimitaan otokseen yhtä monta havaintoa eli n1 = n2 = ... = nL = n/L. Esimerkki: Jouni Peltonen

2.3.3. Ositettu otanta (OO) (stratified sampling) Tasainen kiintiöinti   Tasainen kiintiöinti Jokaisesta ositteesta poimitaan otokseen yhtä monta havaintoa eli n1 = n2 = ... = nL = n/L. Esimerkki: Jouni Peltonen

Suhteellinen kiintiöinti   Suhteellinen kiintiöinti Ositteiden otoskoot määrätään perusjoukon suhteessa. Suuresta ositteesta valitaan suuri otos ja pienestä ositteesta pieni. Ositteen i otoskoko voidaan määrätä seuraavalla kaavalla: Jouni Peltonen

  Esimerkki: N = 7000 n = 300 L1: N1 = 379 L2: N2 = 6621 Jouni Peltonen

Otos, suhteellinen kiintiöinti: Perusjoukko: Otos, suhteellinen kiintiöinti: Otos, tasainen kiintiöinti: Jouni Peltonen

2.3.4. Ryväsotanta (RO) (cluster samplig)   Poiminta on yksi- tai monivaiheista: (1) Valitaan havaintoyksikköä suurempia kokonaisuuksia ja tutkitaan näin saatuihin ryppäisiin kuuluvat havaintoyksiköt tai (2) Valitaan suurempia kokonaisuuksia (esimerkiksi kouluja, koululuokkia) ja tämän jälkeen suoritetaan valituksi tulleiden ryppäiden sisällä uusi varsinaisiin havaintoyksikköihin kohdistuva otanta. Jouni Peltonen

Esimerkki: N = 500, IQ kiinnostaa Jos YSO, n = 30 Jos ryväsotanta, neljä ryvästä, n 100   ͌ Jouni Peltonen

Poimitaan neljä arvottua ryvästä: 1) Jos ryvästyminen on tutkittavien ominaisuuksien suhteen sattumavaraista   Poimitaan neljä arvottua ryvästä: vrt. Jouni Peltonen

Poimitaan neljä arvottua ryvästä: 2) Jos ryvästyminen ei ole tutkittujen ominaisuuksien suhteen sattumanvaraista:   Poimitaan neljä arvottua ryvästä: vrt. Jouni Peltonen

3.TAUSTAA Kvantitatiivisen/ tilastollisen aineiston ANALYYSILLE   3.1. Mittaus ja mitta-asteikot Havainto- tai tilastoyksikkö, tilastollinen muuttuja ja mittaus Jouni Peltonen

-havainnointi on mittausta   -havainnointi on mittausta   -mittauksen kohde on havainto- tai tilastoyksikkö ai, erityisesti jokin siihen liittyvä ominaisuus x, y, z, … Näitä ominaisuuksia kutsutaan tilastollisiksi muuttujiksi. -mittaustapahtumassa tilastoyksikön ai ominaisuuteen eli tilastolliseen muuttujaan xj liitetään mittaluku tai mittasymboli xij. Jouni Peltonen

-esimerkkejä mittaustapahtumasta:   -esimerkkejä mittaustapahtumasta:   Jouni Peltonen

Mittaustulokset kootaan yleensä havaintomatriisiin:   Mittaustulokset kootaan yleensä havaintomatriisiin:   Jouni Peltonen

-mittari eli mittafunktio: -sääntö tai sääntökokoelma, ohje, neuvo   -mittari eli mittafunktio: -sääntö tai sääntökokoelma, ohje, neuvo   Jouni Peltonen

  Mitta-asteikot   Jouni Peltonen

(A) luokitteluasteikko:   (A) luokitteluasteikko:   Jouni Peltonen

(B) Järjestysasteikko:   (B) Järjestysasteikko:   Jouni Peltonen

Esimerkki 3. 5, sidoksen käsite Esimerkki 3.5, sidoksen käsite. On mitattu järjestysasteikollinen tuntiaktiivisuus-muuttuja, tehdään raaka-arvoille muunnos järjestysluvuiksi:     Jouni Peltonen

Esimerkki 3. 5, sidoksen käsite Esimerkki 3.5, sidoksen käsite. On mitattu järjestysasteikollinen tuntiaktiivisuus-muuttuja, tehdään raaka-arvoille muunnos järjestysluvuiksi:     R(x) (x) 4,5 3 1,5 1,5 6 4,5 7 8,5 8,5 Jouni Peltonen

(C) Välimatka-asteikko:   (C) Välimatka-asteikko:   Jouni Peltonen

(C) Suhdeasteikko ja absoluuttinen asteikko:   (C) Suhdeasteikko ja absoluuttinen asteikko:   Jouni Peltonen

-"suhdesuureet", pinta-ala jne.   johdetut suureet: -"suhdesuureet", pinta-ala jne. -myös summamuuttujaa voi ajatella johdettuna suureena!   Moniulotteiset suureet eli vektorisuureet Joissain tapauksissa mittaustaso voi asettua edellä esitettyjen asteikkojen väliin! Erityiskysymys: Likert-skaalan tuottaman aineiston mitta-asteikko? Jouni Peltonen

4. MUUTTUJIEN KUVAAMINEN   4. MUUTTUJIEN KUVAAMINEN   Huomio: kaikki empiirinen "tieto" on jo olemassa havaintomatriisissa! Jouni Peltonen

   

   

   

    Jouni Peltonen

   

Miten valita tilastollinen/graafinen esitystapa?   Miten valita tilastollinen/graafinen esitystapa? (1) mitä taulukon tai kuvion avulla halutaan sanoa ja (2) mille mittaustasolle tai mitta-asteikoille sopii mikäkin esitys.   Jouni Peltonen

4.1.1. Yksiulotteinen frekvenssijakauma eli suora jakauma   4.1.1. Yksiulotteinen frekvenssijakauma eli suora jakauma Tiettyyn luokkaan Ei kuuluvaa havaintojen lukumäärää kutsutaan frekvenssiksi ja merkitään fi.   Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

    Esimerkki: Seuraava aineistossa on esitetty erään opiskelijajoukon tilanne opintojen valmistumisen suhteen (0 = keskeytti opinnot, 1 = valmistui ja 2 = muu tilanne): 0 0 0 0 0 1 1 1 1 1 2 2 2 Jouni Peltonen

    Kysymys: frekvenssitaulu antaa ilman muuta nopeamman yleiskuvan kuin matriisi tai vastaava, mutta samalla menetetään informaatiota. Mitä menetettiin? Jouni Peltonen

Esimerkki 4.2. Seuraava aineisto on eräälle kurssille osallistuneiden opiskelijoiden iät. 17 17 18 18 18 19 19 19 19 22 24 26 27 28 28 28 28 29 29 31 31 32 32 35 35 Luokitus voi olla (1) tasavälinen     Jouni Peltonen

Luokitus voi olla Tasavälinen   Luokitus voi olla Tasavälinen Add 1. Miten saadaan alkuperäisestä kvantitatiivisesta aineistosta tasavälinen luokitus halutulla luokkien lukumäärällä? (Keinänen 2008)   Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

Luokkavälin pituus luokituksessa voidaan laskea   Luokkavälin pituus luokituksessa voidaan laskea (4.1.) ci = luokan Ei todellinen yläraja - luokan Ei todellinen alaraja. Esim. c1 = 20,5 - 16,5 = 4 Luokan Ei todellinen luokkakeskus xi määrätään pyöristetyn ylärajan ja alarajan keskiarvona:   Jouni Peltonen

(4.2.) xi = ½ ( luokan Ei yläraja + luokan Ei alaraja)   (4.2.) xi = ½ ( luokan Ei yläraja + luokan Ei alaraja) Esim. x1 = ½ ( 20 + 17) = ½  37 = 18,5.   Jouni Peltonen

  Taulukko 4.2. Kurssille osallistuneiden opiskelijoiden iän frekvenssijakauma   Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

Varoitus: luokitusta voi käyttää tulosten manipulointiin!   Varoitus: luokitusta voi käyttää tulosten manipulointiin!   Huomio: luokitus - pyöristys - mittaustarkkuus   Jouni Peltonen

Luokkien sopiva lukumäärä?   Luokkien sopiva lukumäärä?   Jouni Peltonen

Luokkien sopiva lukumäärä?   Luokkien sopiva lukumäärä?   Jouni Peltonen

  Suhteellinen frekvenssi fi/n on frekvenssin fi osuus kaikista muuttujan saamista arvoista:   Tavallisesti suhteelliset frekvenssit esitetään prosentteina (100 % fi). Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

    Jouni Peltonen

4.1.2. Yksiulotteisen frekvenssijakauman graafisesta kuvaamisesta Pylväsdiagrammi   Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

ja korkeuksina vastaavat frekvenssit fi.   Histogrammi Histogrammi muodostuu suorakulmioista, joiden kantojen kärkipisteinä ovat todelliset luokkarajat , i = 1, 2, …, l ja korkeuksina vastaavat frekvenssit fi. Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

Add. Histogrammi vs. Pylväsdiagrammi   Add. Histogrammi vs. Pylväsdiagrammi Muuttuja x1 on saatu arpomalla z-jakaumasta arvoja. Jouni Peltonen

  Pylväsdiagrammi Histogrammi Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

4.1.3. Yhden muuttujan tilastollisesta kuvaamisesta - empiirisen jakauman tunnuslukuja   Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

(B) Mediaani (Md) on keskimmäinen havaintoarvo (tai sitä vastaava ekvivalenssiluokka) järjestetyssä havaintojoukossa, kun havaintojen määrä n on pariton. Jos n on parillinen, mediaani on jompikumpi keskimmäisistä arvoista tai (vähintään välimatka-asteikolla) niiden keskiarvo.   Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

(C) Fraktiilit, laatikko-janakuvio: -mediaani on 50 % fraktiili. -yleisesti p-prosentin fraktiili xp jakaa järjestetyn havaintoaineiston kahteen osaan siten, että korkeintaan fraktiilin xp suuruisia havaintoja on p % kaikista havainnoista 25 % fraktiilia kutsutaan alakvartiiliksi (merkitään Q1) 75 % fraktiili on nimeltään yläkvartiili (merkitään Q3).   Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

Desiilit ovat 10 %, 20 %, ..., 90% fraktiileja.   Desiilit ovat 10 %, 20 %, ..., 90% fraktiileja. Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

(C) Aritmeettinen keskiarvo (M, ) , ,   (C) Aritmeettinen keskiarvo (M, ) Kysymys: mitä aritmeettinen keskiarvo muuttujan jakaumasta kertoo? Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

Leikattu keskiarvo, Winsoroitu keskiarvo ja ( , ,   Leikattu keskiarvo, Winsoroitu keskiarvo ja muut robustit keskiarvoestimaattorit Esimerkki: Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Figure 7. Mean and standard deviation of male and female subjects in IQ (RPM) Jouni Peltonen

Figure 7. Distributions of male and female subjects in IQ (RPM)   Figure 7. Distributions of male and female subjects in IQ (RPM) Jouni Peltonen

  Figure 8. Pre-treatment and post-treatment means of IQ Jouni Peltonen

Hajontaluvut Miksi hajonnan mittaaminen tieteellisessä tutkimuksessa   Miksi hajonnan mittaaminen tieteellisessä tutkimuksessa on vähintään yhtä tärkeää kuin jakauman sijainnin? Jouni Peltonen

Luokitteluasteikolle sopivia hajontalukuja: entropia ja entropiasuhde, laadullisen vaihtelun indeksi (B) Vähintään järjestysasteikolle sopivia hajonnan mittoja:   (C) Vähintään intervalliasteikolle sopivia hajonnan mittoja: Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Esimerkki: keskipoikkeaman, otosvarianssin ja otoskeskihajonnan laskeminen Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

Momentit, vinous ja huipukkuus   Momentit, vinous ja huipukkuus Muuttujan x k:s momentti origon suhteen eli origomomentti on Muuttujan x k:s keskusmomentti eli momentti keskiarvon suhteen on Jouni Peltonen

Kuvio 4.16. Oikealle vino eli positiivisesti vino jakauma   Kuvio 4.16. Oikealle vino eli positiivisesti vino jakauma Jouni Peltonen

Kuvio 4.17. Vasemmalle vino eli negatiivisesti vino jakauma   Kuvio 4.17. Vasemmalle vino eli negatiivisesti vino jakauma Jouni Peltonen

Vinousmittoja:   Jouni Peltonen

Huipukkuus ja huipukkuusmitat: Platykurtinen Leptokurtinen (normaali-   Platykurtinen (normaali- jakaumaa latteampi/ laakeampi) Leptokurtinen (normaali- jakaumaa huipukkaampi) Mesokurtinen (normaalijakauma) Jouni Peltonen

Esimerkki: Tarkastellaan empiirisen muuttujan jakauman vinoutta ja huipukkuutta.   Kuvio 4.14. Läheisesti normaalijakaumaa noudattavan muuttujan histogrammi Jouni Peltonen

Esimerkki: Tarkastellaan empiirisen muuttujan jakauman vinoutta ja huipukkuutta.   Jouni Peltonen

4.2. Kaksiulotteisen jakauman (kahden muuttujan) kuvaaminen Kaksiulotteisen jakauman käsite   Jouni Peltonen

4.2. Kaksiulotteisen jakauman (kahden muuttujan) kuvaaminen Kaksiulotteisen jakauman käsite   Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

Muuttujaparin (x, y) kaksiulotteisella empiirisellä jakaumalla   Muuttujaparin (x, y) kaksiulotteisella empiirisellä jakaumalla tarkoitetaan taulukkoa Jouni Peltonen

Luokitteluasteikollisten muuttujien kaksiulotteinen kuvaaminen  

  Jouni Peltonen

Kysymys: mitä keskeistä taulukosta havaitaan ehdollisia prosentuaalisia osuuksia tarkastelemalla?  

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

Luokitteluasteikolliset muuttujat: kontingenssitauluun perustuvat riippuvuusluvut   Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

Tehtävä: laske edellisen esimerkin Khiin neliö –arvon perusteella C:n   Tehtävä: laske edellisen esimerkin Khiin neliö –arvon perusteella C:n arvo esimerkkiaineistossa. Jouni Peltonen

Vähintään järjestysasteikolliset muuttujat   Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Kysymys: Mitä Spearmanin järjestyskorrelaatiokerroin ilmaisee? Mitä kaavassa "tapahtuu"? Jouni Peltonen

Vähintään välimatka-asteikolliset muuttujat   Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

Kysymys: Mitä Pearsonin tulomomenttikorrelaatio-   Kysymys: Mitä Pearsonin tulomomenttikorrelaatio- kerroin ilmaisee? Mitä kaavassa "tapahtuu"? Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

Korrelaatiokertoimien tulkinnasta ja käyttämisestä (1) mitta-asteikot;   (1) mitta-asteikot;   (2) Jos rxy = 0, on silti mahdollista, että x-y (3) kaksiulotteiset outlier-arvot: Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

  Jouni Peltonen

(4) Ryhmien yhdistäminen ja erottaminen:     Jouni Peltonen

(4) Huomio: tutkimusongelmat voivat olla myös muotoa   (4) Huomio: tutkimusongelmat voivat olla myös muotoa ”Miten x:n ja y:n yhteydet eroavat toisistaan ryhmissä 1, 2, …, k? ”Miten z moderoi x:n ja y:n yhteyttä?” ”Miten z:n tavat moderoida x:n ja y:n yhteyttä eroavat toisistaan ryhmissä 1, 2, …, k?”   Jouni Peltonen

(4) Ryhmien yhdistäminen ja erottaminen:   (5) Muuttujien mittayksiköt ja niiden vaihtelun määrä vaikuttavat diagrammiin (6) Vain Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokerroin on perusjoukon korrelaatio­kertoimen estimaattori. (7) Kahden muuttujan välinen korkea korrelaatio ei osoita kausaalisuhdetta. Miksi ei?   Jouni Peltonen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Esimerkki 5.7. Keskustan pysäkiltä lähtee linja-autoja linnanmaalle 10 minuutin välein. Pysäkille saapuvan matkustajan minuutteina ilmoitettu odotusaika on satunnaismuuttuja, jonka arvona voi olla mikä hyvänsä välillä [0, 10[ oleva reaaliluku. Jos matkustaja ei tunne aikataulua, ovat kaikki odotusajat (ainakin matkustajan subjektiivisesta näkökulmasta) yhtä mahdollisia. Jakaumaa voidaan tällöin kuvata funktiolla, joka saa vakioarvon a välillä [0, 10[. Vakion a arvoa määriteltäessä otetaan lähtökohdaksi mahdollisten odotusaikojen muodostama väli [0, 10[. Tämän ja suoran pi = a väliin jää suorakulmion muotoinen alue, jonka pinta-ala asetetaan vastaamaan varman tapauksen todennäköisyyttä (1). Täten 10  a = 1, josta a = 1/10. Näin saatu funktio f(x) = 1/10, kun 0  x < 10 on kyseisen satunnaismuuttujan tiheysfunktio.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Pyöristyksistä:

 

 

 

 

 

Olkoon koeryhmä 1 ja kontrolliryhmä 2. Jokaiselle näiden   Olkoon koeryhmä 1 ja kontrolliryhmä 2. Jokaiselle näiden ryhmien jäsenelle lasketaan erotuspistemäärä d lopputestin ja alkutestin erotuksena. Testauskelpoiset tilastolliset Hypoteesit voidaan nyt muotoilla esimerkiksi seuraavasti: H0: d1 ≤ d2 H0: d1 > d2