Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esteettömyys opiskelukyvyn lisääjänä - mitä korkeakoulut voivat tehdä?
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
1 Ristiinarviointi Ristiinarviointi Hämeenlinna, Verkkosote
Esteettömyys suomalaisissa yliopistoissa
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Vammais- ja esteettömyysasiamiehen tehtävistä
Korkeakoulujen yhdenvertaisuustyön hyvät käytännöt Paula Pietilä, YTM Esok-seminaari
SAK:n luottamushenkilöpaneeli 7/2012 Maahanmuuttajat SAK:laisilla työpaikoilla (N=1153) Eve Kyntäjä SAK:n maahanmuuttoasiantuntija.
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
Paula Pietilä, vammaisasiamies, Turun yliopisto
NOKIAN kaupunki Vammaispalveluohjelma Nokialaiset asuvat viihtyisässä ja turvallisessa kaupungissa. Yhdenvertaisuus.
Keskustelua vuoden 2015 opiskelijavalintoihin valmistautumisesta OHA-forum Tuija Pasanen, UEF.
Minä oppijana 1 ov..
Kokemuksia akatemiakiertueelta / Humu Keskustelun Top 6 aiheet lasten liikunta urheilijan arki ja sen haasteet valmennusosaaminen, valmennuksen johtaminen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ylioppilastutkinto.fidigabi.fi ERITYISEN TUEN TARPEESSA OLEVAT KOKELAAT YLIOPPILASTUTKINNOSSA SURE:n koulutustilaisuus Kuopio Tiia Kiuru ylioppilastutkintolautakunta.
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Strateginen kehittäminen
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Sosiaalityön paikka päihdetyössä
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Tiedon ja tiedon käytön merkitys työelämän arjessa tänään ja huomenna Marjo Huovinen-Tervo Ylihoitaja Kainuun maakunta –kuntayhtymä, Sosiaali-
Arja Tuonen. Arja Tulonen Koulutuspäällikkö Vastuualueena journalismi, mainonnan suunnittelu ja mediatuotanto Elokuvan ja median tutkimusryhmän vetäjä.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
ESTEETÖN OPISKELU Matti Uusitupa Rehtorien neuvosto
Ops seminaari Askola.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Ministeriöiden kirjastoista Valtioneuvoston yhteiseen tietotukeen Yksikön päällikkö Outi Örn, VNK
Esteetön opiskelu Jyväskylän yliopistossa Hannu Puupponen Hakija- ja opiskelijapalvelu (T256)
Selvitys vammaisten opiskelijoiden koulutuspoluista Anna Niemelä Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus rs
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen ESOK –HANKKEEN (TYÖRYHMÄ 1) KOKOUS
Esteetön opiskelu Hannu Puupponen/JY Merja Ylönen/Diak.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Esteettömän opiskelun huominen Opetusneuvos Birgitta Vuorinen ESOK-hankkeen loppuseminaari Iiris,
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
Miten vahvistamme Aarresaari-verkoston verkostoja? Eric Carver & Juha Sainio.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Keskiviikko 28. lokakuuta 2009 ESTEETÖN OPISKELU AMMATTIKORKEAKOULUISSA ESOK-PÄÄTÖSSEMINAARI HELSINKI
Synergiaryhmän terveiset KOOTuki -ryhmän kokous
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA  miten kokemustieto saadaan tuotua ammattilaistiedon rinnalle M/S Soste –risteily, avoin verkostotapaaminen
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Anna-Katriina Salmikangas, LitT Liikuntatieteiden laitos
M/S SOSTE , avoin verkostotapaaminen Sirpa Pajunen
Erityisavustus korkeakouluille korkeakoulutuksen kehittämiseen
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Opetussuunnitelmatyö
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Eväitä opintojen sujumiseen ja esteettömyys opiskelussa.
Yhteinen keittiö -hankkeen aloitusseminaari
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta
Esteettömyystyötä Helsingin yliopistossa
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa 24.4.2007 verkostotapaaminen Paula Pietilä,vammaisasiamies Email:vammaisasiamies@utu.fi

Kuinka työ alkoi? Toiminnan käynnistäjänä ryhmä vammaisia opiskelijoita Syksyllä 2001 rehtori nimitti ”esteetön utu”-työryhmän

Työryhmän tuloksia Esteettömyydessä on kyse asenteista ja tiedosta Esteettömästä ympäristöstä on hyötyä kaikille, niin opiskelijoille, henkilöstölle kuin vierailijoillekin Yhteistyö yliopiston eri sektoreiden välillä on välttämätöntä. Työ herättää näkemään ympäristön esteet

Työryhmästä pysyvämpään toimintaan Vuonna 2004 perustettiin seurantatyöryhmä: -Todettiin, että fyysisessä esteettömyydessä oli tapahtunut parantumista -Huomio opetuksen ja palvelujen saavutettavuuteen

Vammaisuuteen ja esteettömyyteen liittyvän neuvonnan tarve opiskelijoilla ja henkilöstöllä  Vammaisasiamiehen toimi perustetaan helmikuussa 2005. Opm:n kolmivuotinen projektirahoitus

Keskusteluja ja kartoitusta Vuonna 2005 kaikkiin tiedekuntiin tehtiin vierailukäynnit: Tarve yhtenäiselle ohjeistukselle erityisjärjestelyjen myöntämisessä ja toteuttamisessa. Hyviä käytäntöjä oli löytynyt kokemuksen kautta, mutta kokemustieto ei ollut välittynyt tiedekunnan ulkopuolelle Henkilöstön yhteinen tarve esteettömyyttä ja opiskelijan kohtaamista koskevaan koulutukseen

Erityisjärjestelyjä koskeva suositus Helmikuussa 2006 voimaan suositus ”vammaisia opiskelijoita ja erilaisia oppijoita koskevista erityisjärjestelyistä” Keskeistä: Suosituksessa huomioitiin fyys, psyyk. ja sosiaalinen esteettömyys -Vamma tai sairaus voi olla myös lyhytaikainen - Opetusta ja ohjausta koskevat järjestelyt ovat mahdollisia koko opintopolun ajan- abeista alumneihin

Suosituksen tavoitteet: Yhdenmukaista erityisjärjestelyjä koskevaa käytäntöä Helpottaa tiedekunnissa tehtävää työtä:toimia päätöksenteon ja käytännön järjestelyjen tukena Ottaa vammaisasiamiehen palvelut paremmin käyttöön

Suositus ensi kerran käytössä kevään 2006 valintakokeessa: Erityisjärjestelyjä koskien tuli 24 hakemusta, joista tehtiin 29 suositusta erityisjärjestelyiksi tiedekunnille. Yli puolella hakijoista lukihäiriö Yleisin järjestelypyyntö lisäaika, mahd. Tietokoneen käyttöön

Useimmilla hakijoilla ollut järjestelyjä jo yo-kokeessa Kaikki hakijat saivat erityisjärjestelyjä Tiivis yhteistyö vammaisasiamiehen, opintopäälliköiden, valintakoevastaavien, opintopsykologin ja vahtimestareiden kanssa käytännön järjestelyjen suorittamisessa ja päätöksenteossa. Lisätietoja toiminnasta:http://www.utu.fi/opiskelu/opinnot/vammaisopiskelija/index.html

Suosituksen seuraukset Tähän mennessä tehty kuusi opetusjärjestelyjä koskevaa suositusta Kuinka yhdistää erilaiset toimintakulttuurit/-resurssit ja esteettömyys? Opiskelun tavoitteet ja yhdenvertaisuus? Henkilöstön tiedontarve lisääntynyt erityisesti erilaisesta oppimisesta  Tarjonta lisää kysyntää

Yhteistyön merkityksestä Korkeakoulujen ja muiden toimijoiden yhteisen esteettömyysketjun luominen Ideoiden ja kokemustiedon jakaminen Toiminnan kehittäminen kansallisesti ja osana kansainvälistä verkostoa. politiikan tekeminen Oman ammatti-identiteetin ja työn arvostuksen edistäminen

Haasteita: Yhteisten käytäntöjen luominen, esim. esteettömyysstandardit Esteettömyyttä ja yhdenvertaisuutta tukevien välineiden ja toimintamallien etsintä ja käyttöönotto arjessa Esteettömyystoiminnan pysyvyyden ja jatkuvuuden varmistaminen

Vammaisten opiskelijoiden ja erilaisten oppijoiden tarvitsemat palvelut ovat pääosin sosiaalipolitiikkaa, kun niiden pitäisi olla korkeakoulupolitiikka Korkeakoulujen ”rakennemuutos” – esteettömyys ja yhdenvertaisuus, uhka vai mahdollisuus?

Käsityksissämme opiskelun yhdenvertaisuudesta ja korkeakoulun esteettömyydestä heijastuu se, mitä ajatellemme korkeakoulutuksesta ja millaiseksi haluaisimme sen tulevan