PSYKOLOGIA JA KEHITYS LAJINKEHITYS eli FYLO-GENEESI miksi ihmisestä lajina on tullut sellainen kuin se on evoluutiopsykologia YKSILÖNKEHITYS eli ON-TOGENEESI miksi ihmisyksilöstä on tullut sellainen kuin se on kehityspsykologia
Mitä kehityspsykologia on MIKÄ VAIKUTTAA MITEN ILMENEE FYYSINEN PERIMÄ KOGNITIIVINEN YMPÄRISTÖ KEHITYS SOSIOEMOTIO-NAALINEN OMAT VALINNAT
Kehitys voi olla: absoluuttista tai suhteellista tasaista tai hyppäyksellistä määrällistä tai laadullista B B KESKIARVO A A C
KYPSYMINEN: perimän määräämät fyysiset muutokset, jotka ilmenevät samassa järjestyk-sessä lajin kaikilla yksilöillä OPPIMINEN: uusien kykyjen ja valmiuksien omaksumista ympäristöstä saadun informaation perusteella perimän ja ympäristön yhteisvaikutus näkyy mm. HERKKYYSKAUSISSA: perimän määräämä ikävaihe, jolloin tietyn kyvyn omaksuminen on helpointa esim. ihmislapsen puhekyky ennen 6. ikävuotta (vrt. ”susilapset”)
syynä hermoverkon järjestäytyminen siten, että turhat yhteydet karsiutuvat sikiöaikana ja heti ensimmäisinä ikävuosina hermosolujen välisiä yhteyksiä syntyy liikaa vain ympäristön ärsykkeiden aktivoimat tai niihin tehokkaimmin reagoivat yhteydet säilyvät t₁ t₂
kehityspsykologian suuri kysymys on perinteisesti ollut se, johtuvatko YKSILÖIDEN VÄLISET EROT enemmän perimän vai ympäristön vaikutuksesta esim. silmien väri johtuu täysin perimästä, pituus huomattavasti, mutta musiikkimaku ei lainkaan jos erojen todetaan johtuvan ympäristöstä, niihin voidaan yrittää vaikuttaa KASVATUKSELLA
erityisiä kehityspsykologisia tutkimusasetelmia POIKITTAISTUTKIMUS: vertaillaan samana ajankohtana kahta tai useampaa eri ihmisryhmää, jotka ovat eri-ikäisiä PITKITTÄISTUTKIMUS: seurataan eri ikävaiheissa samaa ihmisryhmää
KAKSOSTUTKIMUS: tarkastellaan, kuinka samanlaisia identtiset kaksoset (joilla on samanlainen perimä) ovat tietyn ominaisuuden suhteen tutkimalla eri perheisiin adoptoituja kaksosia voidaan minimoida ympäristön vaikutus