Kvantitatiiviset menetelmät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUME II / Tilastollinen osuus
Advertisements

7 Terveyden tutkiminen.
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Mihin on tultu?. Tutkimusprosessi (MOTV , muokattu De Vaus 1994, 21 pohjalta): Teoria Hypoteesit Empiiriset mittarit Aineiston kerääminen Aineiston.
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
Oppimisen tavoittelu TKK Opetuksen ja opiskelun tuki
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Aloitusluento TIES341 Funktio-ohjelmointi 2 Kevät 2006.
Aluetilastojen mahdollisuudet yliopisto-opetuksessa Satakunta – Talousseminaari Teemu Haukioja Kansantaloustiede.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Määrällinen tutkimus.
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Tuotteen dokumentointi
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Ammatillinen kasvu M5216SAB
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
The 9 block vision processing model
VaR-mallien toimivuuden testaus historian avulla (backtesting)
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
TAI-E1126 Taidekasvatusseminaari
Tutkimuksen abc.
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
T Kuva- ja audiotekniikat, 3 op
Liikesaksan perusteet I
Mat Riskianalyysi, Syksy 2004 (3 ov)
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Suorien tiedonkeruiden tilannekatsaus
Tieteellisen tekstin peruselementit
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Luennot : Esa Muurinen Harjoitukset : Tiina Pääkkönen ja Ari Vuokila
Vastavalmistuneen puheenvuoro
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Kirjastoauto.
Tilastolliset tunnusluvut
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 11
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Aineiston kuvaaminen graafisin menetelmin
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
ATT-vaikuttavuusselvitystyöryhmä: taustaa
Hallintomenettely- ja hallintoprosessioikeus
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Kvantitatiiviset menetelmät Mikko Mattila Yleisen valtio-opin laitos Kevät 2004 © Mikko Mattila

Kurssin suorittaminen Luento-osuus tentti ti 24.2. klo 16-18 (paikka ilmoitetaan myöhemmin) uusintamahdollisuus rästitentissä Alkula & Pöntinen & Ylöstalo: Sosiaalitutkimuksen kvantitatiiviset menetelmät Valtakunnallisen metodiopetuksen tietovarannon (MOTV) materiaali, sivut 1-120 (saatavilla verkossa) Kurssin sivu: http://www.valt.helsinki.fi/staff/mmattila/kvanti/

Kurssin suorittaminen Pienryhmäosuus oman harjoitustyön tekeminen neljä? ryhmää kolme istuntoa + atk-luokka ilmoittautuminen myöhemmin

Kurssin tavoitteet Ymmärtää yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen peruskäsitteistö ja tekotapa Oppia määrällisen tutkimuksen keskeiset perusperiaatteet ja menetelmät Oppia “lukemaan” tieteellisiä artikkeleja Oppia tuottamaan omaa tieteellistä tekstiä Oppia käyttämään SPSS-windows -ohjelmistoa

Alustava aikataulu 20.1 Kurssin esittely, tutkimusprosessi ja -asetelma 22.1 Mittaaminen: mitta-asteikot, operationalisointi, muuttujien ominaisuudet 27.1 Otantamenetelmät, kyselylomakkeet ja muut aineistolähteet 29.1. Muuttujien muunnokset, summamuuttujat, puuttuvat havainnot sekä keski- ja hajontaluvut 3.2. Tilastollinen päättely ja hypoteesien testaus 5.2 Monimuuttujamenetelmät: korrelaatiokertoimet ja ristiintaulukointi 10.2. Varianssianalyysi 12.2 Regressioanalyysi 17.2. Faktorianalyysi 19.2. Logistinen regressioanalyysi 24.2. Tentti

Kurssiarvio / Kevät 2003 KURSSIN KIINNOSTAVUUS Kurssin kiinnostavuutta mitattiin skaalalla, joka sai arvoja yhdestä viiteen. Ääripäät olivat "Erittäin kiinnostava" (1), "Täysin yhdentekevä" (5). Vastausten aritmeettinen keskiarvo oli 2,6 ja mediaani 2 eli vastanneiden mielestä kurssi oli ainakin kohtuullisen kiinnostava. Vastausfrekvenssit: 1 7% 2 47% 3 30% 4 14% 5 2%

Kurssiarvio / Kevät 2003 MITÄ HYVÄÄ KURSSILLA? MITÄ HUONOA? opetuksen selkeys / loogisuus hyvät ja selkeät esimerkit MITÄ HUONOA? yleisesti asiat vaikeita liian nopea tahti aihe ei kiinnostava

Kurssiarvio / Kevät 2003 MUUTA? kirjan saatavuus huono kirjan saatavuus hyvä ”Jos erehtyi ennen luentoa tutustumaan aiheeseen MOTV:stä niin luennosta tuli aika tylsä, mutta siltikin asia entisestään selveni.” ”MOTV-materiaalin ottamista mukaan luennoille alusta asti olisi voinut korostaan enemmän, koska sen kanssa pystyi selvästi paremmin keskittymään.”

Mitä tiede on? Luontoa, ihmistä ja yhteiskuntaa koskevien tietojen systemaattinen kokonaisuus = tieteellisen tutkimuksen tulokset Em. tietojen tarkoituksellinen ja järjestelmällinen tavoittelu = tieteellinen tutkimusprosessi

Tieteellinen tieto on koeteltavissa tutkijasta riippumatonta mahdollista vahvistaa ja/tai kumota empiiristen havaintojen avulla tutkijasta riippumatonta ei-normatiivista yleistävää selittävää ehdollista

Metodologia vs. metodiikka Metodologia = oppi metodeista; miten, milloin, koska, mitkä jne. metodit ovat sopivia? Metodiikka = miten jotakin tiettyä metodia sovelletaan oikein? Huom. englanniksi methodology = metodologia ja/tai metodiikka

Kuvaileva ja selittävä analyysi Kuvaileva analyysi (”mitä”, ”kuinka paljon”). Selittävä analyysi (”miksi”). Selittävä analyysi perustuu aina teoriaan. Teorian testaamiseen tarvitaan empiriaa. Metodit muodostavat linkin teorian ja empirian välille.

Induktiivinen päättely Induktiolla tarkoitetaan rajalliselle määrälle havaintoja perustuvaa yleistysten tekoa. Induktion ongelma: voiko tulosten totuuteen luottaa?

Deduktiivinen päättely Deduktio perustuu teoriasta loogisesti johdettuihin väitelauseisiin (hypoteesit). Tosista väitteistä ei voida johtaa loogisesti epätosia väitteitä. Hypoteesien avulla voidaan tutkia epäsuorasti teorian uskottavuutta. Deduktion ongelma: voiko sen avulla tuottaa uutta tietoa?

Probabilistinen päättely Perustuu todennäköisyyksiin Käytetään tilastollisen päättelyn menetelmiä Johtopäätös ei seuraa suoraan premisseistä,vaan on ainoastaan mahdollinen jollain tietyllä todennäköisyydellä

Teorian rakentaminen ja testaus Havainto 1 Havainto 2 Havainto 3 Havainto 4 Havainto 5 Teorian rakentaminen (induktiivinen lähestymistapa) Teoria Teorian testaus (deduktiivinen lähestymistapa) Teoria Havainto 1 Havainto 2 Havainto 3 Havainto 4 Havainto 5

Käytännön tutkimusprosessi Käytännön tutkimusprosessissa induktiivinen ja deduktiivinen päättely lomittuvat Prosessin lähtökohtana voi olla teorian rakentaminen tai teorian testaus.

Tutkimusprosessin kehä Teorian testaamisen lähtökohta Päätelmät teorian suhteen Teoria Deduktio Empiiriset tulokset Uusi teoria Hypoteesit Operationalisointi Empiiriset mittarit Aineiston analyysi Aineiston kerääminen Teorian rakentamisen lähtökohta

Tutkimusasetelma Tutkimusasetelman avulla pyritään varmistamaan, että kausaaliset päätelmät aineistosta ovat mahdollisimman pätevät Tutkimusasetelma luo kontekstin, missä tulokset tulkitaan Tutkimusasetelmaan liittyy mm. päätös mittauksen kohteiden ja mittauskertojen määrästä

Asetelmien jaottelu Useita mittauksen kohteita Yksi mittauksen kohde   Useita mittauksia eri aikapisteissä A Klassinen koeasetelma Paneeliaineisto B Aikasarja-aineisto Yksi mittaus C Poikkileikkausaineisto D Tapaustutkimus

Useita havaintoyksikköjä – useita mittauskertoja Klassinen koeasetelma Kontrolli- ja testiryhmä Vähintään kaksi mittauskertaa Aluksi mitataan Y molemmissa ryhmissä Toiseen ryhmään kohdennetaan “interventio” (eli annetaan X:n vaikuttaa), toiseen ei Intervention jälkeen uudelleenmittaus molemmissa ryhmissä Esim: lukion aloittavilta mitataan heidän tiedollinen lähtötasonsa. Toista ryhmää opetetaan suomeksi ja toista englanniksi. Kolmen vuoden kuluttua verrataan ryhmiä uudelleen, onko oppimisessa tapahtunut eroja.

Useita havaintoyksikköjä – useita mittauskertoja Paneeliaineisto Ei kontrolliryhmää, interventio kohdistuu koko ryhmään Vähintään kaksi mittauskertaa Esim. tutkitaan uusien yliopisto-opiskelijoiden poliittisia asenteita heidän aloittaessa opintonsa ja uudelleen samoilta henkilöiltä muutaman vuoden jälkeen Ongelma: ei tiedetä johtuuko mahdollinen muutos opiskelusta vai muista tekijöistä esim. vanhenemisesta Kvasipaneeli

Yksi havaintoyksikkö – useita mittauskertoja Aikasarja-aineisto Esimerkiksi rikollisuuden määrä Suomessa vuosittaisena aineistona 1960-1995 Naiskansanedustajien määrä eduskunnassa itsenäisyyden aikana

Useita havaintoyksikköjä – yksi mittauskerta Poikkileikkausaineisto Ei sisällä tietoa muutoksesta Kausaalisuus täytyy analysoida käyttäen tilastollisia menetelmiä Yleisin määrällisen analyysin asetelma yhteiskuntatieteissä

Yksi havaintoyksikkö – yksi mittauskerta Tapaustutkimus Keskittyminen ainutkertaiseen tapahtumaan Ei useimmiten käytetä määrällisiä menetelmiä