MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Simulaattorikoulutuksen ABC
Advertisements

Juniori-SaPKon ohjeistus Pohjola- leirille. LEIJONA TIEN ALKUA 1996 ikäluokassa pelaajia n ikäluokka kulkee saman matkan, mutta POHJOLALEIRI.
Tapparalainen maalivahti
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
OHJAAMINEN.
Seurayhteistyön painopisteet PELI, LUONNE, LUISTELU

Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
FC WILD VALMENNUSLINJA versio 2011/ Harjoitukset Taito, taito ja taito  Nopeudesta ei hyötyä jos ei taitoa, harjoitukset pallollisia Liikkuva.
MAALIVAHTIPOLKU ”INNOSTUMINEN, TOIMINTA, VALINTA JA TAVOITE…”
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Liikuntakasvatus / NU – 2010 JN. Harjoituksen rakenne lapsilla 1. Huomioi lapsi - keskustelutuokio - aloitusrutiinit - turvallisuuden tunne.
Simulaattorikoulutuksen ABC
Rannelaukaus Lajitaito
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
SJL / Janne Mäkitalo1 LEIJONAKIEKKOKOULU Länsirannikon alue.
Ohjeistus Copa Del VJS toimintaan Copa Del VJS 3v3.
Treenin nimi ja tavoite: lämmittely
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Liikunnan arviointi luokilla
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Ops 2016 ja arviointi.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
TASO 1. SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 1 1
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
OHJAAJAKOULUTUS OSIO 4. TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 4.
Valmentajakoulutus Harjoittelun suunnittelu Liedon Pallo Hannu Paatelo.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
PELIROHKEUDEN KEHITTÄMINEN- KOULUTUSPÄIVÄT Suomen Urheiluopisto, Vierumäki JÄÄKIEKKOVALMENTAJAKERHO.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDINTEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ Meidän Peli.
Suomen Jääkiekkoliitto / Etunimi Sukunimi1 SUOMEN JÄÄKIEKKOLIITON VALMENTAJAKOULUTUSJÄRJESTELMÄ.
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ Meidän Peli.
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ Meidän Peli.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Liikkuva koulu –seminaari
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
P05 ja P06 toimintasuunnitelma
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET
ORGANISOINNIN PERUSTEET
OHJAAJAKOULUTUS - OSIO 4
07 East + West Kausisuunnitelma
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
LEIJONAKIEKKOKOULU Pohjoinen alue Tapio Kontio 1.
LEIJONAKIEKKOKOULU Pohjoinen alue Tapio Kontio 1.
Ohjeita Valmentajille/ joukkueenjohtajille tehtävät ennen fba tapahtumaa - pelaajien lisäys - joukkuetapahtumien lisäys (valmentaja)
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
ON PAREMPI NIMI KUIN ASIAKASOSALLISUUS
FC NOKIA ”Laadukasta tyttöfutista huipulle asti”
Liikkettä fasilitoivat tekijät
Uusi pelitaitoa kehittävä paitsioaluesääntö E10-E11 –ikäluokille.
Uusi pelitaitoa kehittävä paitsioaluesääntö E10-E11 –ikäluokille.
ON PAREMPI NIMI KUIN ASIAKASOSALLISUUS
LEIJONAKIEKKOKOULU Lapin alue
Innostuminen toiminta Valinta tavoiTE
Valmentajakoulutus taso 1 osa 1 Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Viikonlopun aikataulu (alustava) Lauantai 10:00 Avaus ja virittäytyminen 12:00.
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
MAALIVAHTIPELI ja MAALIVAHTIVALMENNUS
MEIDÄN MAALIVAHTIPELI KANSAIVÄLISELLÄ TASOLLA
KPV T-10/11 kausisuunnitelma
Esityksen transkriptio:

MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO 7. LIIKKUMINEN 8. SIJOITTUMINEN 9. PERUSTORJUNNAT 10. MAILAPELI 11. MAALIVAHDIN HARJOITTELU ERI IKÄKAUSILLA 12. MAALIVAHTIVALMENNUKSEN ORGANISOINTI JA SUUNNITTELU 13. VALMENNUSKOULUTUSJÄRJÄSTELMÄ 14. TAITAVUUS JA FYYSINEN TOIMINTAKYKY Meidän Peli

3. OPPIMINEN Meidän Peli

OPPIMISPROSESSIN ETENEMINEN OPPIMINEN NÄYTTÖ HAVAINTO KOKEILU OIVALLUS HARJOITTELU TOISTOT PALAUTE OSAAMINEN AUTOMAATIOTASO

OPPIMISEN VAIHEET VALMIUSVAIHE Omataan riittävä kunto- ja taitotekijöiden taso KARKEAMOTORINENVAIHE Liikemalli ymmärretään, mutta toteutus on kömpelöä, ensimmäiset yritykset epätaloudellisia ja rytmittömiä. HIENOMOTORINENVAIHE Liikemalli siirtyy keskushermostoon ja kokonaissuoritus jäsentynyt. Suurimmat virheet häviävää VAKIINTUMISVAIHE Suoritus tarkentuu, virheet vähenevät. Toisto on sujuvaa. Liikettä toistettava riittävästi. AUTOMATISOINTI Ylioppiminen, kilpailuvarmuus. Suoritus virheetön ja taloudellinen liikemalli Muuntelukelpoinen erilaisissa olosuhteissa. LUOVAVAIHE Liike siirtynyt harjoitusrutiinin osaksi.

OPPIMINEN JA TAITAVUUDEN HARJOITTELU Tarkastelemme maalivahdin taitavuuteen ja oppimiseen liittyviä asiakokonaisuuksia. Maalivahtipelissä olennaista on että silmä-käsikoordinaatio kehittyy mahdollisimman hyväksi, tämä luo pohjan käsin tapahtuviin torjuntoihin ja kiekonhallintaan. Lahjakkuus maalivahtipelissä ilmenee osaltaan siinä kuinka innostuneesti maalivahti nuorella iällä jaksaa tehdä erilaisia taitavuusharjoitteita. Opeteltaessa maalivahdin lajitekniikoita tai vaativia taitavuusharjoitteita oppimisprosessi etenee aina helposta liikkeestä vaikeampaan. Kaikki uudet opitut liikemallit perustuvat aina aiemmin opittuihin liikkeisiin. Oppiminen alkaa uuden liikkeen näyttämisellä (esim. mallisuoritus jäällä näyttäen tai video liikkuvan kuvan esittämisellä) ja sitä seuraavalla kokeilemisella. Tästä seuranneen oivaltamisen jälkeen alkaa varsinainen harjoittelu. Se että maalivahti pelin aikana käyttää sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti oppimiaan taitoja vaatii harjoitustapahtumassa tuhansia laadukkaita toistoja, motivoituneessa, kannustavassa ja innostuneessa ilmapiirissä sekä onnistumisia itse pelissä. Oppimisprosessin avainkohtia ovat palautteen antaminen ja ympäristö jossa maalivahti voi myös itse seurata omaa kehittymistään. Videokameran tai erilaisten tablettitietokoneiden videokuvausominaisuuksien käyttö auttaa oman suorituksen ja kehittymisen seuraamista.

OPPIMINEN JA TAITAVUUDEN HARJOITTELU Palautteen antaminen: On oppimistapahtuman tärkeä osa jonka aikana vahvistetaan osaamista, sytytetään halua oppia ja sammutetaan virheitä. Anna palaute välittömästi suorituksen jälkeen positiivisesti ja kannustavasti. Kohdista palaute nimenomaan suoritukseen. Tärkeää on että maalivahti oppii itse analysoimaan suoritustaan. Esim. kysymällä miltä tuntui tehdä tämä harjoite? Palautteen antamisen tavoite on myös lisätä maalivahdin kyvykkyyden tunnetta. Suorituksen korjaaminen: Korjaa kunkin maalivahdin kohdalla näkemäsi yleisin ja suorituksen onnistumisen kannalta ratkaisevin virhe ensin. Puutu yksittäiseen yksityiskohtaan vasta, kun olet nähnyt maalivahdilta riittävästi toistoja jostakin suorituksesta. Valmentajan ”virhesilmä” kehittyy kokemuksen kautta, anna tietoa oikeasta suorituksesta. Painota suorituksen hyviä puolia ja korjaa apuharjoitteiden kautta (palaa alkuun) ja pyri sammuttamaan virheet toistojen kautta.