Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää?
Advertisements

TMA.003 / L TMA.003 / L82 y = MC(q) y = MR(q) q.
Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuottavuuteen?
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuotavuuteen? Kommentti Jussi Ahokkaan esitykseen.
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
3 Kysyntä, tarjonta ja markkinatasapaino
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Hintadiskriminointi Kimmo Berg.
M&T 2008, luku 13 Helsingin Yliopisto
Y55 Kansantaloustieteen perusteet Yritys kilpailullisilla markkinoilla
Ulla Hämäläinen & Pentti Takala
IS-LM -malli crash course
2.2 Schäfer-Gordon malli Gordon (Journal of Political Economy 1954), Schäfer (1957), Scott (JPE 1955) Vaihtoehdot joita vertailemme: Biologinen optimimointi.
Huonon kannattavuuden syitä Myyntihinta liian pieni verrattuna kustannustasoon? Myyntimäärät liian pieniä? (muuttuvien kulujen jälkeen jäävä raha ei riitä.
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
11 Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa Osaat kuvata esim. seuraavia asioita: – Yleisen l. ulkoisen laskentatoimen ja sisäisen.
Yrityksen kannattavuus:
Ketjusääntö Ketjusääntö z = g (y) y = f (x) x z x+x y y+y z+z
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Miltä Suomen talouden tulevaisuus näyttää? Petri Mäki-Fränti Ekonomisti.
Hotellingin mallin testaaminen
YE10: Hotellingin malli Marko Lindroos.
Annuiteetti- eli tasaerälaina
Hotelling, H. (1931). The Economics of Exhaustible Resources
YE 4 Luonnonvarataloustieteen jatkokurssi Kalastuksen taloustiede
KYSYNTÄ, TARJONTA JA HINTA Markkinat
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta 1 Sisältö Johdanto kannattavaan yritystoimintaan Kustannukset Tuotehinnoittelu Kannattavuuslaskelmat Investoinnit/poistot.
Talouden sisäinen tasapaino: Inflaatio ja työttömyys
Tänään ja jatkossa Mennään yrityksen päätöksentekoon tarkemmin. Aiemmin yrityksen tuotantopäätösten yhteenveto oli tarjontakäyrä. Tarkastellaan nyt tarkemmin.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
Osa 7: Markkinat, tehokkuus ja hyvinvointi (Mankiw & Taylor, Ch 7, Pohjolan mukaan) Opimme edellä, että –markkinat ovat tasapainossa silloin, kun hinta.
Talouden häiriöt. Suhdannevaihtelut O Taloudessa vaihtelevat suhdanteet eli talouden hyvät ja huonot ajat O 1. Noususuhdanne: talous kasvaa, yritykset.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN  Yrittäjän päätösongelma:  mitä tuottaa?  kuinka paljon tuottaa?  miten tuottaa?  millä hinnalla myydä?  Oletamme, että.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
Kuluttajatarvitsee pankkia Kuluttaja tarvitsee pankkia s
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
Kertaus.
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Y56 Luku 28 Oligopoli Varian 2006, luku 27.
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
4 Kuluttajan ja tuottajan ylijäämä
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Inflaatio.
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Riskien mittaaminen energiamarkkinoilla
Tilastokuvaajien tulkinta
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: kustannuskäyrät
Verkoston ulkoisvaikutukset
21 Kansantalous on koko Suomen talous s
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
Hotellingin malli ja monopoli
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
Kilpailullisen yrityksen kustannuskäyrät a
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
TALOUSTIETO Kilpailu.
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Kertausta FUNKTIOISTA MAB5-kurssin jälkeen (Beta 2.0)
Liiketoimintasuunnitelma
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Tavoite: tietää taloushallinnon roolin yrityksen toiminnassa
Esityksen transkriptio:

Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että jokainen pitää markkinoilla määräytyvää hintaa omista toimistaan riippumattomana yritykset ovat ”price takers” –markkinoille voi tulla ja sieltä pääsee pois vapaasti free entry and exit Kilpailun sanotaan olevan täydellistä (perfect competition) silloin, kun edellisten asioiden lisäksi –kaikki valmistavat samanlaista tuotetta –... jolloin tuotteella voi olla vain yksi hinta Edellisistä seuraa, että yritykset toimivat ikään kuin markkinahinta olisi vakio

1. Voiton maksimointi Yrityksen oletetaan maksimoivan voittoa –yritys pitää tuotteen markkinahintaa P vakiona –valitsee tuotoksen määrän Q siten, että voitto on mahdollisimman suuri Voitto = myyntitulot – tuotantokustannukset = total revenue (TR) – total cost (TC) = PQ – TC(Q) Kustannusfunktion TC(Q) opimme jo edellä Kokonaistuloa kuvaava funktio TR(Q) = PQ on siinä mielessä yksinkertainen, että hinta P on vakio –Q:n kasvaessa kokonaistulo kasvaa vakiovauhdilla P

Keskimääräiset tulot (average revenue) AR = TR/Q = PQ/Q = P –mittaavat tuloja tuotettua yksikköä kohden –ovat vakiot (= P) koska hinta on vakio Rajatulot (marginal revenue) MR = ∆TR/∆Q = ∆(PQ)/∆Q = P∆Q/∆Q = P –mittaavat tulojen kasvuvauhtia tuotoksen kasvaessa ”vähän” –ovat vakiot (= P) koska tulot kasvavat vakio vauhdilla

Voiton maksimoiva tuotoksen määrä on se, jolla rajatulo = rajakustannus eli MR = MC eli P = MC Perustelu: –voitto = kokonaistulot – kokonaiskustannukset => –voiton kasvuvauhti = kokonaistulojen kasvuvauhti – kokonaiskustannusten kasvuvauhti eli = rajatulo – rajakustannus –Voiton ollessa maksimissaan sen kasvuvauhti tuotoksen suhteen on nolla => rajatulo = rajakustannus Kuvio 1: –voitto on maksimissaan pisteessä Q = Q MAX, jossa P = MC(Q MAX ) –pisteessä Q 1 tulot kasvavat nopeammin kuin kustannukset, joten tuotosta kannattaa lisätä; pisteessä Q 2 päinvastoin

Kuvio 1. Kokonaistulot ja kokonaiskustannukset Q TR, TC, € TR = PQ TC(Q) voitto max voitto kk: MC(Q MAX ) Q MAX Q1Q1 Q2Q2 Yritys maksimoi voiton tuottamalla määrän, jolla rajakustannus = rajatulo

Numeerinen esimerkki Mankiw’n ja Taylorin kirjasta (s. 270): P = €6

Voiton maksimoinnin ongelma voidaan esittää myös kuviossa, jonka pystyakselilla mitataan hintaa sekä keskimääräisiä ja rajakustannuksia –tästä saadaan johdettua yrityksen tarjontakäyrä Kuvio 2 –kustannuskäyrät opimme luentojen osassa 10 –hinta P on yritykselle annettu –maksimoidakseen voittonsa yritys valitsee sellaisen Q:n, jolla MC = MR eli MC = P –jos Q on pienempi, esimerkiksi Q 1, niin MR 1 = P > MC 1 ja tuotosta kannattaa kasvattaa –jos Q on suurempi, esimerkiksi Q 2, niin MR 2 = P < MC 2 ja tuotosta kannattaa vähentää –kuvion yritys tuottaa voittoa, sillä Q:n optimaalisella arvolla Q max hinta ylittää keskimääräiset kokonaiskustannukset eli P > ATC

Kuvio 2. Voiton maksimointi Määrä 0 Kustan- nukset ja tulot MC ATC AVC MC 1 Q 1 2 Q 2 Yritys maksimoi voiton tuottamalla määrän, jolla rajakustannus = rajatulo. Q MAX P = MR 1 = 2 P = AR = MR

2. Yrityksen tarjontakäyrä Yrityksen tarjontakäyrä kuvaan tuotteen markkinahinnan ja yrityksen markkinoilla tarjoaman määrän välistä yhteyttä –Opimme edellä, että yritys valitsee tuotoksensa siten, että MC(Q) = P –Koska MC-käyrä on nouseva, niin hinnan noustessa tarjottu määrä kasvaa, ja hinnan laskiessa, tarjottu määrä pienenee –MC-käyrä kertoo siten siitä, miten tarjonta reagoi hintaan Opimme seuraavaksi, että yrityksen tarjontakäyrä on –pitkällä aikavälillä se MC-käyrän osa, joka on ATC-käyrän yläpuolella –lyhyellä aikavälillä se MC-käyrän osa, joka on AVC- käyrän yläpuolella

Pitkä aikaväli Pitkä aikaväli on sellainen, jonka aikana yritys voi muuttaa kaikkia tuotannontekijöitään –sopeuttaa sekä työvoiman että pääoman määrää (esim tuotantolaitoksen kokoa) –se voi tulla markkinoilla (entry) tai poistua sieltä (exit) Markkinoille tuloa ja sieltä poistumista koskeva päätös on siinä mielessä epäsymmetrinen, että edelliseen vaikuttavat kaikki kustannukset mutta jälkimmäiseen vain muut kuin uponneet kustannukset (sunk costs) –uponneet kustannukset ovat sellaisia, joita ei saa takaisin –esimerkiksi sanomalehtipaperia valmistavalla koneella ei voi muuta tehdä kuin paperia koneen kustannus on uponnut, ellei konetta saa myytyä kun tuotanto lopetetaan se ei silloin vaikuta yrityksen lopettamispäätökseen

Oletetaan, että yritys on markkinoilla. Milloin se poistuu sieltä (exit decision)? –silloin kun voittoa ei synny eli yritys on tappiollinen –poistuu kun TR < TC eli TR/Q < TC/Q eli P < ATC –poistuu kun hinta putoaa alle keskimääräisten kustannusten ATC Yrityksen pitkän aikavälin tarjontakäyrä on MC-käyrän se osa, joka on ATC-käyrän yläpuolella –Kuvio 3 –kun hinta kattaa juuri ja juuri keskimääräiset kustannukset niin voitto = 0 Yritys tuottaa voittoa silloin, kun P > ATC –voiton määrä voidaan lukea kuviosta –Kuvio 4 (a) Yritys tuottaa tappiota silloin, kun P < ATC –Kuvio 4 (b)

Copyright © 2004 South-Western MC Määrä Q ATC 0 Kustan- nukset Yrityksen pitkän aikavälin tarjontakäyrä Kuvio 3. Yrityksen pitkän aikavälin tarjontakäyrä

Kuvio 4. Voiton määräytyminen (a) Voittoa tuottava yritys Määrä 0 Hinta P=AR= MR ATC MC P ATC Q (voiton maksimoiva tuotos) Voitto = (P-ATC)Q

Määrä 0 Hinta ATCMC (tappion minimoiva tuotos) P=AR= MR P ATC Q Tappio Kuvio 4. Voiton määräytyminen (b) Tappiota tuottava yritys

Lyhyt aikaväli Lyhyt aikaväli on sellainen, jonka aikana yritys ei voi muuttaa kaikkia tuotannontekijöitään –jokin niistä (esimerkiksi tuotantolaitoksen kapasiteetti) on vakio –oletetaan että yritys voi sopeuttaa vain työpanoksen määrää, pääomapanos on kiinteä –kiinteät kustannukset FC syntyvät kiinteistä tekijöistä, muuttuvat kustannukset VC muutettavissa olevista tekijöistä (eli tässä työvoimasta) Voitto = TR – TC = TR – (FC+VC) Voitto tuotettua yksikköä kohden = TR/Q – (FC+VC)/Q = P – AFC – AVC

Yritys tuottaa tappiota, jos P < ATC = AFC + AVC Tappion suuruus tuotettua yksikköä kohden = ATC – P = AFC + AVC – P Näemme, että lyhyellä aikavälillä yrityksen kannattaa tuottaa tappiollakin aina kun P > AVC –sillä tappiota voidaan pienentää kun hinta kattaa keskimääräiset muuttuvat kustannukset –yritys toteuttaa tuotantoseisokin (shuts down) vasta kun hinta putoaa alle AVC:n –yritys poistuu markkinoilta jos pitkällä aikavälillä hinta on alle ATC:n

Miksi kannattaa tuottaa lyhyellä aikavälillä, vaikka syntyy tappiota? –markkinoilta poistumista koskeva päätös tehdään pitkän aikavälin näkökulmasta –hinta voi olla alhainen tilapäisistä syistä, esimerkkinä matalasuhdanne Yhteenvetona opimme, että yrityksen lyhyen aikavälin tarjontakäyrä on MC-käyrän se osa, joka on AVC- käyrän yläpuolella

Kuvio 5. Yrityksen lyhyen aikavälin tarjontakäyrä MC Määrä ATC AVC 0 Hinta Yrityksen lyhyen aikavälin tarjontakäyrä on MC- käyrän se osa, joka on AVC-käyrän yläpuolella

Voiton ja tuottajan ylijäämän välinen yhteys Luentojen osassa 7 mittasimme tuottajan ylijäämää markkinoilla vallitsevan hinnan ja markkinoiden (tai yrityksen) tarjontakäyrän väliin jäävällä alueella Nyt tiedämme, että tarjontakäyrä muodostuu yritysten rajakustannuskäyristä …ja että rajakustannuskäyrän alle jäävä alue kuvaa muuttuvia kustannuksia –koska muuttuvat kustannukset saadaan summaamalla (tai integroimalla) rajakustannukset –… sillä ensimmäisen yksikön tuottamisen muuttuva kustannus VC on MC 1, kahden yksikön tuottamisen muuttuva kustannus on MC 1 +MC 2 ja niin edelleen => Tuottajan ylijäämä = TR – VC = voitto + FC, koska voitto = TR – (FC + VC) –tuottajan ylijäämä = voitto pitkällä aikavälillä –tuottajan ylijäämä > voitto lyhyellä aikavälillä

3. Markkinatarjontakäyrä Aiemmin osassa 4 opimme, että markkinatarjontakäyrä saadaan laskemalla kullakin hinnalla eri yritysten tarjoamat määrät yhteen –tämä pätee sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä Oletuksena on kuitenkin se, että markkinoilla on tietty, kiinteä määrä yrityksiä Tässä luvussa opimme jo, että yritys poistuu markkinoilta, jos pitkällä aikavälillä P < minimi ATC Tämä pätee myös kääntäen: markkinoille tulee lisää yrityksiä aina kun P > minimi ATC Tässä ATC kattaa kaikki kustannukset, myös yrittäjän vaihtoehtoiskustannuksen eli tulon jonka saisi jossakin muualla

”Nollavoittoehto” (zero profit condition) –markkinoille tulee niin paljon yrityksiä että P = min ATC –… eli että markkinahinta kattaa juuri ja juuri keskimääräiset kustannukset Tämä merkitsee sitä, että markkinatarjontakäyrä on vaakasuora, kun tarkastellaan niin pitkää aikaväliä, että yritysten määräkin voi muuttua Kuvio 6

Kuvio 6. Markkinatarjonta kun yritysten lukumäärä määräytyy nollavoittoehdosta Määrä (yritys) 0 Hinta (b) Markkinatarjonta Määrä (markkinat) 0 P = minATC MC ATC (a) Yrityksen nollavoittoehto Hinta Tarjonta

4. Yrityksen ja markkinoiden vuorovaikutus Nyt voimme tarkastella, miten yksittäisten yritysten päätösten kautta markkinat reagoivat kysynnän vahvistumiseen –Miten markkinat tietävät tuottaa enemmän? Oletetaan alkutilanne (kuvio 7a) sellaiseksi, että markkinat ovat tasapainossa D 1 = S 1 ja hinta on keskimääräisten kustannusten minimissä P 1 = min ATC –yrityksiä on markkinoilla nollavoittoehdon määrittelemä määrä –määrä ei kasva eikä vähene

Oletetaan seuraavaksi (kuvio 7b), että kysyntä vahvistuu asemaan D 2 –esimerkiksi jäätelön kysyntä vahvistuu kuumana kesänä –hinta nousee P 2 :een jossa S 1 = D 2 –yritykset tuottavat määrän jolla MC = P 2 –markkinat reagoivat tarjontakäyrää S 1 pitkin Nyt nollavoittoehto ei päde, vaan P 2 > minATC –seurauksena on se,että markkinoille tulee uusia yrityksiä (kuvio 7c) –tarjontakäyrä S 1 siirtyy oikealle asemaan S 2 jossa S 2 = D 2 ja hinta P 2 = min ATC –nollavoittoehto pätee jälleen mutta yrityksiä on nyt markkinoilla enemmän kuin alkutilanteessa Lopputuloksen on tilanne, jossa markkinat ovat vastanneet kasvaneeseen kysyntää tarjontaa lisäämällä –tarjonnan lisäys on tapahtunut viime kädessä yritysten lukumäärän kasvun kautta

Kuvio 7. Tarjonnan sopeutuminen kysynnän vahvistumiseen Yritys (a) Alkutilanne Määrä (yritys) 0 Hinta Markkinat 0 D1D1 S1S1 P 1 ATC Pitkän ajan tar- jonta P 1 MC Hinta Määrä (markkinat) Markkinoiden tarjontakäyrä S 1 on yritysten tarjontakäyrien eli MC- käyrien summa.

0 MC ATC Voitto P 1 Pitkän ajan tarjonta 0 D 1 D 2 P 1 S 1 P 2 Q 1 Q 2 P 2 (b) Lyhyen aikavälin reaktio Kuvio 7. Tarjonnan sopeutuminen kysynnän vahvistumiseen YritysMarkkinat Hinta Määrä (yritys) Määrä (markkinat) Yritysten lukumäärä ei muutu vielä, vaan yritykset reagoivat hinnan nousuun tuottamalla enemmän.

P 1 0 MC ATC 0 P 1 P 2 Q 1 Q 2 D 1 D 2 S 1 S 2 Q 3 Kuvio 7. Tarjonnan sopeutuminen kysynnän vahvistumiseen (c) Pitkän aikavälin reaktio Yritys Markkinat Hinta Määrä (yritys) Määrä (markkinat) Pitkän ajan tarjonta Yritysten lukumäärä markkinoilla kasvaa kunnes puhdas voitto eliminoituu. Markkinatarjonta S 2 siirtyy oikealle yritysten lukumäärän kasvun seurauksena.

Pitkän aikavälin tarjontakäyrä voi olla myös nouseva –Yritysten määrä ei voi lisääntyä rajatta, koska resurssit ovat niukat –Yritykset kustannusrakenteet poikkeavat toisistaan; markkinoille tulijoiden kustannukset suuremmat –Silloin jotkut yritykset voivat ansaita voittoa myös pitkällä aikavälillä. Kustannusrakenteen eroista syntyvä voitto on normaali osa kilpailullisten markkinoiden toimintaa.