1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta? •ymmärretäänymmärretään •ennustetaanennustetaan •ohjataanohjataan.
Advertisements

Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuottavuuteen?
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Vaikuttaako kokonaiskysyntä tuotavuuteen? Kommentti Jussi Ahokkaan esitykseen.
… löytyykö markkinoita?
Tietokanta.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
3 Kysyntä, tarjonta ja markkinatasapaino
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Hintadiskriminointi Kimmo Berg.
Luku 2 - Yritys Mitä tarkoitetaan seuraavilla käsitteillä:
Unrealistic assumptions in rational choice theory.
Helsingin Yliopisto Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta
Y55 Kansantaloustieteen perusteet Yritys kilpailullisilla markkinoilla
Miten talouspolitiikkaa tehdään? Miten kansantaloutta ymmärretään ennustetaan ohjataan.
2.2 Schäfer-Gordon malli Gordon (Journal of Political Economy 1954), Schäfer (1957), Scott (JPE 1955) Vaihtoehdot joita vertailemme: Biologinen optimimointi.
Kahden vaiheen peli (Ruseski JEEM 1998) Oletetaan kaksi valtiota, joissa kalastuslaivaston koko n 1 ja n 2 Ensimmäisessä vaiheessa valtiot valitsevat nämä.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Hotellingin mallin testaaminen
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 1 – Simo Heliövaara Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Johdanto peliteoriaan
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lauri Sommarberg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / (8) Verkkohuutokaupat Huutokauppojen yhdistäminen.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Heikki Vesterinen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Epälineaarinen hinnoittelu:
YE10: Duopoli Hotellingin mallissa Marko Lindroos.
Monilajimallit YE10. ekosysteemeistä Saalistajat, saaliit, kilpailijat, taudit ym. saattavat vaikuttaa merkittävästi luonnonvaran kasvuun. fysikaalinen.
KYSYNTÄ, TARJONTA JA HINTA Markkinat
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
TU KERTAUSTA ja vanhoja tenttikysymyksiä 1. välikoetta varten Tenttialue: luentojen 1-5 kalvot + vastaavat luvut e-kirjasta  Taloustieteen käsitteitä.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
Osa 7: Markkinat, tehokkuus ja hyvinvointi (Mankiw & Taylor, Ch 7, Pohjolan mukaan) Opimme edellä, että –markkinat ovat tasapainossa silloin, kun hinta.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN  Yrittäjän päätösongelma:  mitä tuottaa?  kuinka paljon tuottaa?  miten tuottaa?  millä hinnalla myydä?  Oletamme, että.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
TALOUSTIETO YH2 SUOMI JA KV. TALOUS. SUOMALAISTEN ELINKEINOT 1. Palveluelinkeinot 2. Jalostus 3. Alkutuotanto (maa- ja metsätalous) Omavaraistaloudesta.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
Osa 11. Yritys kilpailullisilla markkinoilla (Mankiw & Taylor, Ch 14) Markkinat ovat kilpailulliset silloin, kun –siellä on niin paljon yrityksiä, että.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
YH2, Kertaus -Kokeesen luettavat peruskäsitteet
Kertaus.
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Y56 Luku 26 Tuotannontekijämarkkinat
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Y56 Luku 28 Oligopoli Varian 2006, luku 27.
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Inflaatio.
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Y56 Luku 29 Peliteoria Varian 2006, luku 28.
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: kustannuskäyrät
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
Hotellingin malli ja monopoli
5 YRITYKSEN KÄYTTÄYTYMINEN
Kilpailullisen yrityksen kustannuskäyrät a
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
TALOUSTIETO Kilpailu.
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Monilajimallit YE10.
Yritystuet ja yritysten kansainvälinen kilpailukyky
Markkinatalous ja epätäydellinen kilpailu
Raha, korko ja pankkilaina
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Markkinoinnin perusteet
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Esityksen transkriptio:

1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka uskovat tekemiensä valintojen seurauksien eli voittojen riippuvan muiden yritysten tekemistä valinnoista –lopputuloksen voi ajatella olevan monopolin ja täydellisen kilpailun välissä Duopoli on kahden yrityksen oligopoli Monopolistinen kilpailu on markkinamuoto, joka on muuten samanlainen kuin täydellinen kilpailu, mutta tuotteet eivät ole homogeenisia, vaan ne eroavat toisistaan jonkin ominaisuuden suhteen –tuotedifferentiointi (product differentiation) –esimerkkinä ravintolat

2 Kuvio 1. Markkinamuodot Yritysten lukumäärä MonopoliOligopoliMonopo- listinen kilpailu Täydellinen kilpailu Tuote samanlainenerilainenyksimuutama lukuisia

Duopoli Markkinoilla on kaksi yritystä (1 ja 2), jotka ovat strategisessa riippuvuussuhteessa –yrityksen 1 voitto riippuu, paitsi sen omista päätöksistä, myös yrityksen 2 tekemistä päätöksistä –yrityksen 2 voitto riippuu samalla tavoin yrityksen 1 tekemistä päätöksistä Yrityksillä on suuri houkutus liittoutua ja muodostaa kartelli, joka toimii kuten monopoli Opimme edellä, että markkinoiden monopolisoituminen nostaa hintaa ja aiheuttaa hyvinvointitappion –kilpailupolitiikka kieltää kartellit Miten yritykset toimivat, jos eivät voi harjoittaa yhteistyötä?

4 Peliteoria (game theory) on strategisen päätöksenteon analyysiä Esim: autojen hinnoittelupeli (Taloustieteen oppikirja, s. 87): –autofirmojen A ja B voitot ovat sulkeissa, A:n ensimmäisenä –tekipä B mitä tahansa A:n kannattaa asettaa hinta alhaiseksi –tekipä A mitä tahansa B:n kannattaa asettaa hinta alhaiseksi –peli tuloksena molemmat asettavat hinnan alhaiseksi ja saavat voittoa 300 kumpikin –kartelliratkaisu johtaisi korkeisiin hintoihin ja voittoon 500 yritystä kohden Auton B hinta korkeaalhainen Auton A hinta korkea(500, 500)(100, 700) alhainen(700, 100)(300, 300)

5 Teorioita Opimme edellä, että monopolin ongelman voi ratkaista –joko maksimoimalla voiton markkinoille tuotettavan määrän suhteen, jolloin hinta määräytyy kysyntäkäyrältä –tai asettamalla hinnan markkinoilla, jolloin määrä määräytyy kysyntäkäyrältä Duopolin tai oligopolin kohdalla tämä ei päde, vaan tulokset ovat erilaisia siitä riippuen, onko päätösmuuttujana hinta vai määrä Bertrandin oligopoliteoriassa hinta on päätösmuuttuja –kuten edellä autojen hinnoittelupelissä –J.L.F. Bertrand ( ) Cournot’n oligopoliteoriassa määrä on päätösmuuttuja –A.A. Cournot ( ) Molemmat teoriat voidaan esittää peliteorian avulla –ratkaisut vastaavat Nashin tasapainoa –nobelisti John F. Nash ( )

Monopolistinen kilpailu Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä Monopolistinen kilpailu on markkinamuoto, jossa markkinoilla on lukuisia erilaisia tuotteita myyviä yrityksiä –yritykset kilpailevat samoista asiakkaista samoilla markkinoilla –tuotteet ovat substituutteja –yleinen markkinamuoto: ravintolat, vaatteet, kirjat, elokuvat, pelit... –markkinoille pääsee ja sieltä voi poistua vapaasti

7 Jokainen markkinoilla toimiva yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän –johon vaikuttaa kilpailevien tuotteiden tarjonta –esimerkiksi ravintolapalvelujen kysyntään vaikuttaa se, miten muut ravintolat pystyvät houkuttelemaan asiakkaita Markkinadynamiikkaa: –jos markkinoilla syntyy puhdasta voittoa, tulee markkinoille lisää yrityksiä ja siten tuotteita –... joten jo markkinoilla olevien yritysten kysyntä heikkenee –... ja voitot pienenevät –tasapaino löytyy, kun puhdasta voittoa ei synny Yrityksen voiton maksimointi: MR = MC –kuten monopolilla –hinta ei ole annettu, vaan yritys kohtaa laskevan kysyntäkäyrän

8 Kuvio 2. Monopolistinen kilpailu lyhyellä aikavälillä Määrä Q 0 Hinta P Voiton maksimoiva määrä P Kysyntä MR ATC a) Voittoa tekevä yritys ATC Voitto MC Voitto > 0, mikä houkuttelee markkinoille tälle tuotteelle kilpailevia tuotteita eli yrityksiä

9 Kuvio 2. Monopolistinen kilpailu lyhyellä aikavälillä Kysyntä Määrä Q 0 Hinta P P Tappion minimoiva määrä ATC b) Tappiota tekevä yritys MR Tappio ATC MC Jos yritys tekee pitkälläkin aikavälillä tappiota, poistuu se markkinoilta

10 Kuvio 3. Monopolistinen kilpailu pitkällä aikavälillä Määrä Q Hinta P 0 Kysyntä MR ATC MC Voiton maksimoiva määrä P =ATC Yritysten lukumäärä sopeutuu sellaiseksi, ettei puhdasta voittoa synny: P = ATC

11 Johtopäätöksiä Monopolistisessa kilpailussa hinta ylittää rajakustannukset P > MC, joten markkinat eivät toimi yhtä tehokkaasti kuin täydellinen kilpailu ja syntyy hyvinvointitappiota –ks. seuraava kuvio Puhdasta voittoa ei kuitenkaan synny, koska P = ATC –vapaa pääsy markkinoille eliminoi puhtaan voiton Yritysten koko ei ole optimaalinen, koska ATC > minimiATC –yrityksillä on käyttämätöntä kapasiteettia Tuotedifferentiointi luo tarpeen markkinoinnille ja brändien muodostamiselle

12 Kuvio 4. Monopolistisen ja täydellisen kilpailun vertailua Q P Kysyntä a) Monopolistinen kilpailu Q P P=MCP=MR (kysyntä) MC ATC MC ATC MR P b) Täydellinen kilpailu P = MC = ATC = minATC P > MC P = ATC > minATC