Nuoret ja liikenne (riskikäyttäytyminen) Yksilöpsykologiset tekijät  Persoonallisuus  Taipumus riskikäyttäytymiseen  Sisäisten mallien kehittyneisyys.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MOTIVAATIO JA LIIKUNTA
Advertisements

Henkilökohtaiset tavoitteet Persoonallisuus ja temperamentti
Valmennusosaamisen malli
TUNTEET s. 8-.
Valmennusosaamisen malli
PSYKOLOGIA.
MINÄKÄSITYS.
Aivovamma – arkielämän ankeuttaja(ko)?
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN AJOTAIDON YLLÄPITO: JATKOKOULUTUSINTERVENTIO JA SEN SEURAUKSET MYÖHEMPÄÄN AJAMISEEN Seurantatutkimuksen jatkovaihe Tiina Rämet.
Nuoruus kehitysvaiheena
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
oyl Paula Vierelä K-HKS nuorisopsykiatria
Terveystieto 7.
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Urheilutoiminnan painopisteet kaudelle
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Ihmisen kolme olemusta
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
Kolarit On vaikea pysähtyä hirvin eteen jo 80Km/h vauhdissa. Reaktio aika on yleensä sekunnin ja siinä ajassa auto on jo ehtinyt kolaroitua hirveen.
Väkivalta päihdeongelmaisen naisen elämässä
Teini-ikäisten riskihakuinen toiminta Tehtävät videolta.
Mielenterveyden häiriöt
Mitä on kulttuuri?.
Turvassa Tiellä 2015 Kansallinen tieliikenneturvallisuuskampanja
Toimintakyky s.36 Fyysinen Psyykkinen Kognitiivinen Sosiaalinen
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Valmennusosaamisen malli Kirsi Hämäläinen Suomen Olympiakomitea.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Näkökulmia muistiin Muisti on PROSESSI > tallettaminen, säilyttäminen, palauttaminen Muisti on VARASTO > tiedot, taidot, kokemukset SENSORINEN MUISTI >
TE4 Turvallisuus ja hyvinvointi Hurtig Tehtävä: Miten suomalaisilla työpaikoilla panostetaan työhyvinvointiin ja -turvallisuuteen?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
TIETOISUUS Sensorisen deprivaation koe - alkuperainen Split brain
PRECEDE-PROCEED –malli
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
tunteet ja kehityspsykologia
päihderiippuvuus fyysinen
Pelaajakehitystapahtuma Rovaniemi
Riippuvuudet.
Päihdyttäviä paineita
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Minä kuljettajana.
Tekijät: Elsa, Noora ja jemina
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Minä kuljettajana Niiles Nissilä
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Riippuvuudet ja niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä
2 Terveysosaaminen.
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Yritä ajatella kuten hän ajattelee.
Lapsuus ja nuoruus.
10. Ajattelu.
Kognitiivis-konstruktivistiset teoriat
Pro gradu -tutkimuksen ohjausseminaarit
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
5. Eettinen vastuullisuus
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
”Ihmisen kehitys vauvasta vaariin”
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
AJOTAITO SM 2019 Parkkipaikka 1 2 neulansilmät pujottelu 3
Esityksen transkriptio:

Nuoret ja liikenne (riskikäyttäytyminen) Yksilöpsykologiset tekijät  Persoonallisuus  Taipumus riskikäyttäytymiseen  Sisäisten mallien kehittyneisyys  Tarkkaavaisuusresurssit - nuoruus ja itsetunto - idolisaatio - minäihanne > rohkeus (itsearvostuksen kompensointi) - vääristyneet samastumismallit (kaaharit; myös median vaikutus ja tietokonepelit )

- moraalisen kehityksen häiriöt (esim. hedonistinen elämäntapa, kaahaus/rattijuopumus väärin, jos jää kiinni; erityisesti syrjäseudulla asenteet muuttuneet > päihtyneenä ajamisen hyväksyminen) - pitkittynyt adolesenssi ( esim. vastuuttomuus, eletään ”tässä ja nyt”) - elämyshakuinen elämäntyyli - jännityksen hakeminen > mielihyvää haetaan esim. hurjasta vauhdista; kyseessä voi olla myös poikkeava välittäjäainetoiminta: vasta äärikokemus aikaansaa synaptista aktivaatiota! - nuoren kuljettajan kognitiiviset valmiudet ( esim. ennakointi, liikennetilanteiden havaitseminen, virhearvioinnit)

- tarkkaavaisuusresurssien häirintä > kontrolloidusta prosessoinnista automaattiseen prosessointiin; kännykkä, musiikki, vieras auto, hermostuneisuus/jännitys - lisääntynyt päihteiden käyttö - masennus ja muut psyykkiset häiriöt; yleensäkin mielialavaihtelujen vaikutus -tarkkaavaisuushäiriöt (esim. ADHD) -unideprivaatio - välinpitämättömyys > ei ajatella seurauksia - ammattitavoitteet, esim. poliisi, palomies vaikuttavat ajotapoihin (+) -lapsuuden ja nuoruuden ”moottoriharrastukset” kehittävät valmiuksia

Liikenneympäristö ja ajoneuvo  Auton tekninen kunto > nuoret omistavat keskimäärin turvattomampia autoja (esim. renkaat, iskunvaimentimet, naarmuttunut tuulilasi yms.)  Keli  Valaistus  Tien pinnan/päällysteen muutos, esim. asfaltti/sora  Ympäristön tuttuus/vieraus

Sosiaalipsykologiset tekijät  Mallikäyttäytyminen >Elokuvat, pelit, autourheilu  Aggressio, esim. kilpailutilanne, ”rattiraivo”, kilpailumentaliteetti (yksilöiden ja ryhmien välinen)  Asenne >turvallisuus, välinpitämättömyys, vastuuttomuus  Ryhmäpaine

 Rooli >Tavoiteltu (esim. leaderi > ”tehkää perässä”) >Annettu (esim. ”nynny” > ”halu näyttää”)  Status (”minkälainen liikennekäyttäytyminen nostaa statusta”?)  Joukkoharha > Kovaa ajamista arvostetaan > Haavoittumattomuuden illuusio  Sosiaalinen havainnointi vs. liikenneympäristön havainnointi