Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto 8.10.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SEUTUTERVEYSKESKUKSEN HALLINTOVAIHTOEHDOT Reijo Räsänen
Advertisements

Puitelaki ja sen tulkinta - oikeudellista tarkastelua
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Toimialaorganisaatio
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
Esitys Juha Mieskolainen
SoTe kuntayhtymä Mikael Palola.
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Sakari Möttönen Mikael Palola
Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus- ja rakenneuudistus Uudenmaan Kokoomus ry:n syyskokous Mäntsälä Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntien rooli lähipalvelujen ja lähiosallisuuden varmistaminen
JIK-TILAAJALAUTAKUNTA
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
KUNTA- JA PALVELURAKENNE UUDISTUU
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Uuden kunnan palvelurakenteen toteuttaminen UusiKunta kunnanhallitusten yhteiskokous Pääsihteeri Jaana Simola.
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa
1 Hannu Javanainen MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon ja siihen.
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Ks Oulun Eteläinen  3 seutukuntaa  Nivala - Haapajärven  Siikalatvan  Ylivieskan  17 kuntaa.
Kuhmoisten kunta Kunnanjohtaja Anne Heusala.  Terveydenhuollon kuntayhtymä 1970 –luvulta lähtien  Kuntayhtymän jäsenet olivat Kuhmoinen Jämsä Jämsänkoski.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Sairaanhoitopiirin johtaja Timo Kunttu KESKI-SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRI Terveyteen tiedolla, taidolla.
Kunnat muutosjohtajiksi Varatoimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Suomen Kuntaliitto Kunta- ja palvelurakenneuudistus, maakuntatilaisuus Lahti
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Kommenttipuheenvuoro Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto.
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
Omistajapolitiikka tuotannon ohjauksessa ja valvonnassa
Henkilöstön huomioiminen sekä kokemuksia muista kuntaselvityksistä - case Alajärvi-Lehtimäki –kuntaliitos & Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alue 1 UK-henkilöstöryhmä,Itänen,
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Tilanne Sote-rakenneuudistuksessa Jorma Penttinen johtajaylilääkäri PS-shp:n kuntayhtymä
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Organisaatiotoimikunnan tehtävään liittyviä kysymyksiä Kunnanhallituksen § 117 asettama organisaatiouudistusta valmistelema toimikunta Keijo.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Projektisuunnitelma vuodelle 2017
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sakari Möttönen Mikael Palola
Kymenlaakson kuntapäivä
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Maakunnan hallintosääntö
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
MAAKUNNAN TOIMINNAN RAKENNE JA JOHTAMISJÄRJESTELMÄ
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esityksen transkriptio:

Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto

Antti Kuopila Rakenteiden uudistuminen Palveluiden uudistamisen monet mahdollisuudet Vähintään noin asukasta perusterveydenhuollossa ja siihen kiinteästi liittyvissä sosiaalitoimen tehtävissä Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen eteneminen Kunnan koon suurentaminen (kuntaliitos) Yhteis- toiminta- alueen muodostaminen Hallinnonrajat ylittävät palvelu- konseptit Kumppanuus palvelujen järjestämisessä Ostopalvelut Yhteispalvelu Teknologian hyödyntäminen Työnjaon uudistaminen ja osaamisen vahvistaminen

Antti Kuopila Perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen järjestäminen (tilanne ) Perusterveyden- huollon organisaatiot (> as.) 172 (< as.) Perusterveyden- huollon ja sosiaalitoimen organisaatiot yht. n. 122 Yt-alueet n. 67 Mukana n. 260 kuntaa Kunnat n. 55 n. 25 kuntaa, joilla tilanne on vielä auki (perusratkaisua ei ole tai syntynyt ratkaisuei täytä puitelain tavoitteita) 3 Tilanne

Antti Kuopila Kuntien Paras -ratkaisut tilanne Yhteistoiminta-alue (203 kuntaa, 33,7 % väestöstä) Väestöpohja yli as. (22 kuntaa, 36,6 % väestöstä) Kuntaliitos (14 kuntaa, 7,1 % väestöstä) Kainuu (8 kuntaa, 1,5 % väestöstä) Poikkeusperuste (18 kuntaa, 1,6 % väestöstä) Tilanne auki (8 kuntaa, 1,2 % väestöstä) Yhteistoiminta-alue ja kuntaliitos (30 kuntaa, 14,1 % väestöstä) Selvitys on käynnissä (29 kuntaa, 3,7 % väestöstä) Ahvenanmaa (16 kuntaa, 0,5 % väestöstä) © Kuntarajat: Tilastokeskus

5 Isäntäkuntamalli (Yhteinen toimielin) Yhteistoiminta- sopimuksessa ja isäntäkunnan valtuuston hyväksymässä johtosäännössä määritellään toimielimet ja niiden tehtävät Kunnat voivat sopia, ettei kunnanhallituksella ole otto-oikeutta yhteisen toimielimen päätöksiin. VALTUUSTO HALLITUS YHTEISLAUTAKUNTA ( Puitelain as. järjestämisvastuu) viranhaltijat Muut kunnat valitsevat osan jäsenistä Yhteiset toimielimet ovat yleensä lautakuntia, mutta laki ei aseta estettä sillekään, että yhteinen toimielin on esimerkiksi johtokunta tai toimikunta tai vaikkapa lautakunnan jaosto.

6 Kuntayhtymä KUNTAYHTYMÄN JÄSENKUNNAT YHTYMÄKOKOUS/-VALTUUSTO HALLITUS LAUTAKUNTA/JOHTOKUNTA PALVELUTUOTANTO Oma tuotanto Kuntayhtymän liikelaitos Muut palveluntuottajat TILAAJA/ JÄRJESTÄJÄ ( Puitelain as. järjestämisvastuu) = TUOTTAJA =

Sote-palvelujen järjestäminen YHTEISTOIMINTA-ALUEELLA Antti Kuopila KUNNAN VASTUU 1. palvelujen ”järjestämistavasta” päättäminen – liittyminen yhteistoiminta-alueeseen ja sen toimintaperiaatteista sopiminen 2. jäsenten valinta toimielimiin 3. omistajaohjaus – mm. resurssien ja palvelutarpeen yhteensovitus 4. vastuu riittävien voimavarojen varaamisesta palvelujen järjestämiseen (rahoitusvastuu). YHTEISTOIMINTA-ALUEEN VASTUU 5. vastuu kuntalaisille siitä, että kuntalaiset saavat laissa säädetyt palvelut lain edellyttämällä tavalla (tarve/määrä/laatu/yhdenvertaisuus) 6. vastuu toiminnasta

8 Sote-kysely: Miten eri palveluiden pitäisi kuntien (mukana 312 kuntaa) mielestä sijoittua lähipalveluiksi, seudullisiksi palveluiksi ja laajan väestöpohjan palveluiksi ?

Antti Kuopila Kiitos mielenkiinnosta! Antti Kuopila , Antti Kuopila