PERTIVA Kansallinen palveluarkkitehtuuri ja perustietovarannot JulkICT-toiminto, strateginen ohjaus Yksikön päällikkö Riku Jylhänkangas 6.9.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
Advertisements

Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Tietoliikenne-, päätelaite- ja viestintäpalvelulinjaukset Julkisen hallinnon ICT-toiminto Linjaustyön esiselvityksen esitysaineisto
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Palvelunäkymät Pertiva / Tietosuojan ydinryhmä
Raitanen Anitta Miten vapaaehtoistoiminnalle voidaan luoda edellytyksiä? Varautumisseminaari 2015 (SPEK) Järjestöt ja kokonaisturvallisuus Kommenttipuheenvuoro.
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
Ammattikorkeakoulujen julkaisutiedonkeruun kehittäminen Hanna-Mari Puuska Julkaisutiedonkeruuseminaari Turku.
PERTIVA – liittyviä ohjelmia, hankkeita, projekteja ja työryhmiä Heikki Talkkari.
Avoimen tiedon ohjelma Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies Valtiovarainministeriö / JulkICT-toiminto.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Tutkimustietovaranto
VALTIONEUVOSTON JOHTAMISJÄRJESTELMÄN MALLIKUVAUS
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Digitalisaation vaatima osaaminen
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
JUHTA JHKA-jaos Hallintomalli vuodelle 2014
Tervetuloa Innokylään
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
JulkICTLabs –projekti -asemointia
Avoimen tiedon tavoitteet
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Avoimen tiedon ohjelman tavoitteet ja toiminnan kohteet keväälle 2015
Sosiaalialan tehtävärakenne
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
Luova- muutosohjelma Päivitetty Hanketoimisto
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
KTPO:n palvelukokonaisuuksien tiivis esittely
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Pelastustoimen kansainvälisen yhteistyön kehitysnäkymiä
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Järjestötieto muutoksessa
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Esityksen transkriptio:

PERTIVA Kansallinen palveluarkkitehtuuri ja perustietovarannot JulkICT-toiminto, strateginen ohjaus Yksikön päällikkö Riku Jylhänkangas

Miksi?  Taloudellinen tilanne synkkä  Nokia-klusterin vaikeudet  Uutta kasvua saatava PK-sektorilta, osaaminen on vahvuutemme  Julkisen hallinnon keskitettyjä toimenpiteitä tarvitaan, uudenlaista ajattelua, ketterämpää toimintatapaa  Suomi tietotekniikan soveltamisen ja tiedon hyödyntämisen kärkimaaksi  kansallinen tiikerinloikka!

Hallituksen kannanotto ICT:n hyödyntäminen Kehysriihessä 2013 linjatun ja ICT2015 ‐ työryhmän esityksen mukaisesti hallitus panostaa ICT alan osaamisen vahvistamiseen. Suomen pirstaloitunut tietojärjestelmäpohja on tuottavuusongelma ja este uusien palveluiden kehittämiselle. Kuntien palveluiden digitaalisuusaste on parhaissakin kunnissa vain muutaman prosentin luokkaa. Kuntasektorilla on akuutti tarve edistää tuottavuutta tietohallintoratkaisuja yhtenäistäen. Suomeen on rakennettava kattava ja yhtenäinen sähköisten palveluiden palveluväylä, jota luotaessa painotetaan kustannustehokkuutta ja kartoitetaan mahdollisuudet rajat ylittävään yhteistyöhön Toteutetaan viipymättä kansallinen sähköinen palveluväylä ja sähköinen tunnistautuminen kustannustehokkaasti sekä Viron yhteistyömahdollisuudet täysimääräisesti hyödyntäen Julkisten tietovarantojen avaamista jatketaan.

Hallituksen kannanotto Julkisen palvelutuotannon tuottavuus 3.9 Valtionhallinto on edelleen sekä rakenteellisesti että toiminnallisesti hajautunut, mikä vaikeuttaa voimavarojen tehokasta kohdentumista ja yhteisten linjausten läpiviemistä ja heikentää tätä kautta saavutettavaa vaikuttavuutta ja saa aikaan päällekkäistä työtä. Kansalaisille ja yrityksille tarjottavien sähköisten palvelujen osuutta on lisättävä siten, että palvelut voidaan jatkossa hoitaa laadukkaasti nykyistä tehokkaammin ja taloudellisemmin. Palvelurakenteita ja toimintoja uudistetaan sekä keskushallinnossa että aluehallinnossa valtionhallinnon tuottavuuden ja vaikuttavuuden parantamiseksi. Kansliapäälliköt vastaavat uudistusten valmistelusta ja siinä tarvittavasta yhteistyöstä osana rakennepoliittisen ohjelman jatkovalmistelua ottaen huomioon sekä valtion vaikuttavuus ‐ ja tuloksellisuusohjelman että keskushallinnon uudistusohjelman.

Palveluportaalit Kansalaisen näkymät Yrityksen näkymät Palveluväylän hallinta Virkamiehen näkymä Perustieto- varannot Valtion yhteiset palvelut Valtion yhteiset palvelut Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Julkisen hallinnon kohdealue- ja toimialakohtaiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Kuntien yhteiset palvelut Yrityssektorin palvelut Yrityssektorin palvelut Kansallinen palveluarkkitehtuuri Palveluväylä Sähköinen identiteetti Sähköinen identiteetti Kv- tunnistus (EU Stork) Kv- tunnistus (EU Stork) Rooli/ valtuus- hallinta Rooli/ valtuus- hallinta Tunnistus- palvelu(t) Tunnistus- palvelu(t) Tietoturva, raportointi. lokipalvelu Tietoturva, raportointi. lokipalvelu

Ohjelman organisointi ( luonnos) Kansallinen palveluarkkitehtuuri Palveluväylä Arkkitehtuurin suunnittelu Komponenttien ja toimintamallien suunnittelu Komponenttien ja toimintamallien toteuttaminen Käyttöönotto/väylän käyttöön siirtyminen Sähköinen identiteetti Henkilötunnistus Yritysten edustajien tunnistus Terveydenhuollon ammattihenkilöiden tunnistus Valtuutukset (puolesta asiointi) Hallinta Tietoturvapalvelut Hallinnan organisointi Lainsäädäntö Palvelukanavat Kansalaisen näkymä Yrityksen näkymä Viranomaisen näkymä Mobiilipalvelut Projekti-taso Ohjelma-taso Hanke-taso Ketterät hankinnat

Selkeät rakenteet VATU / perustietovarannot Yhteiskunnan perustietojen ja tietopääoman laadun ja hyödynnettävyyden parantamiseksi suunnitellaan keskeisten perustietovarantojen tietopalveluiden ja tietojen ylläpidolle yhteinen ohjausmalli ja ohjauksen vastuurakenne (tiedon hallinnasta vastaava viranomainen)  Toteuttamalla 2013 käynnistynyt perustietovarantojen paremman ja yhdenmukaisen hyödyntämisen ja ylläpidon tavoitteen suunnitteleva viitearkkitehtuurityö  Suunnittelemalla tavoitteenmukaisen tietovarantojen tietopalveluiden ja ylläpidon toteuttamisen vaatima ohjausrakenne  Käynnistämällä tavoitteen mukaisen ohjausrakenteen organisointi ja kehitystyö perustietovarantojen tietopalveluiden ja ylläpitoprosessien osalta

Selkeät rakenteet VATU / perustietovarannot  Nykyisen yhä voimakkaammin digitalisoituneen yhteiskunnan keskeinen raaka-aine on tieto  Perustietovarantojen tiedon tulee olla helposti ja tehokkaasti hyödynnettävissä, tietosuoja taaten  Palveluväylä edellyttää, että aina on selvä masterdata saatavilla, ei enää päällekkäistä saman tiedon tallennusta  Yhteistyö tietovarantojen ICT-järjestelmissä huomioitava tulevaisuudessa paremmin, kustannustehokkuus  Avoin tieto, ketterät hankinnat, mobiilipalvelut ja ICT:n PK- sektorin saaminen mukaan innovatiiviseen kehittämiseen, uudet tavat toimia, suuri potentiaali  Kansalaisportti (työnimi) kansalaisten omien tietojen katseluun, rajapinnat perustietovarantoihin palveluväylän kautta

Julkisen hallinnon eri roolit tietotoimialalla Ohjaaja ministeriö Tilaaja virasto Tuottaja palvelukeskus Säädökset Sopimuk- set € Säädöksillä mahdollistetaan muutosta ja tuetaan uutta kasvua Tietohallintolaki Tietopolitiikka

Avoimen tiedon ohjelma  Vauhditetaan julkisen hallinnon tiedon avaamista ja käytön lisäämistä. Puretaan tiedon käytön esteitä ja luodaan kannustimia ja edellytyksiä tiedon avaamiselle sekä sisältöjen ja palvelujen kehittämiselle.  Osana ohjelmaa toteutetaan tietovarantojen löytämistä ja hyödyntämistä helpottava dataportaali ja avoimeen dataan perustuvien palvelujen kehittämisympäristö.  Valtiovarainministeriö asettanut ohjausryhmän sekä koordinointi- ja valmisteluryhmän  Muodostetaan yhteistyöverkosto. Ministeriöt omilla toimialoillaan kokoavia solmuja.  Ohjelma kokoaa ja koordinoi toimenpiteitä, jotka vastuutetaan ja aikataulutetaan organisaatioille ja tehtäväkohtaisille ryhmille.

Avoimen tiedon ohjelma toteutetaan verkostomaisena yhteistyönä  Vastuuministeriöt VM, OKM, LVM, TEM  Kaikki ministeriöt omilla toimialoillaan  Valtion virastot  Kunnat, Helsinki Region Infoshare HRI  Yliopistot ja tutkimuslaitokset, koulutuslaitokset  Kehittäjäyritykset ja –yhteisöt  Kansalaisyhteisöt  Tutkijayhteisöt