Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari 26.5.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kohti uusia malleja: muuttuuko lisensiointi toimintaympäristön mukana? Erikoissuunnittelija Arja Tuuliniemi, Kansalliskirjasto.
Advertisements

Korkeakoulujen yhteiskunnallisen ja alueellisen vaikuttavuuden hyviä käytäntöjä Pohjois-Suomi, Itä-Suomi ja Länsi-Suomi.
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Ohjelma Klo 8.30 – 9.00 Tervetulokahvitarjoilu
Korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen hanke
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
-Yhteistyötä, yhdessä oppien kohti globaalia ympäristövastuuta - Pitkäjänteistä toimintaa kestävän vastuun rakentamiseksi - Meillä hyviksi koettujen toimintamallien.
ARKISTOLAITOKSEN STRATEGIAN 2015 PÄÄKOHDAT. Arkistolaitoksen toiminta-ajatus Arvot Visio Keskeiset strategian tavoitteet Toteuttamisen keskeiset keinot.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
KORKEAKOULUT PARHAIMMILLAAN VUONNA 2012 Korkeakoulujen rooli alueellisessa kehittämisessä, Helsinki, Valtiosihteeri Heljä Misukka.
Hyvää Suomalaisen Kirjallisuuden ja Aleksis Kiven Päivää AMKIT-konsortio Nyt.
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
POKAT 2010 Pohjois-Karjalan maakuntaohjelma Yritykset luovat tämän päivän työpaikat Teknologinen kehitys varmistaa huomisen työpaikat Koulutus.
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
Kumppanuusverkoston strategia /
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Miten oppilaitokset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Tietovarastofoorumi Matti Hartikainen Tampereen ammattikorkeakoulu Miksi oppilaitosten.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Ajankohtaista – seutusivistys
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Toiminta-ajatus Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti ja aktiivisesti.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Terveisiä Lapista AMK-kirjastokokous Helsinki Susanna Parikka Lapin korkeakoulukirjasto.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Esityksen otsikko Alaotsikko, ja/tai otsikkoa tarkentavaa tekstiä.
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Lapland – A Gateway to Arctic Innovations COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
Keskiviikko 28. lokakuuta 2009 ESTEETÖN OPISKELU AMMATTIKORKEAKOULUISSA ESOK-PÄÄTÖSSEMINAARI HELSINKI
Näin me sitä Lapissa tehdään Helena Kangastie Aikuiskoulutuksen kehityspäällikkö Rovaniemen ammattikorkeakoulu OHJAUS SUOMESSA 2010-SEMINAARI Valtakunnallisen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
Strategiaperusta ja ohjelmat
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
MTI:N PERUSTAMISEN VAIHEET
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Yhteinen tavoitteemme
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Keski-Pohjanmaan maakuntasuunnitelma 2040 ja maakuntaohjelma
Järjestöjen ja yritysten yhteistyöfoorumi -selvityshankkeen tuloksia Kari Kurkela, Ari Inkinen.
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Koulutus- ja talouspolitiikka Pohjois-Karjalassa
Matkailuyrityksen tämän hetken haasteet ja menestys-tekijät Lapissa
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Esityksen transkriptio:

Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari Arvo Jäppinen Konsernijohtaja

Lapin korkeakoulukonsernin tavoite  Laatu ja vaikuttavuus Yhdistää kolmen korkeakoulun koulutus-, tutkimus-, kulttuuri- sekä muu osaaminen Lappia, Suomea ja globaalia maailmaa palvelevaksi korkeatasoiseksi kokonaisuudeksi  Jatkuvuus Varmistaa yliopisto- ja ammattikorkeakoulutasoisen koulutuksen, tutkimuksen ja taiteellisen toiminnan tulevaisuuden Lapissa

Kansallisen korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen tausta  Vahvempi ja vaikuttavampi korkeakouluverkko rakenteita kehittämällä  Vuosi 2020: enintään 15 yliopistoa (nyt 16)  Vuosi 2020: enintään 18 ammattikorkeakoulua (nyt 25)  Ammattikorkeakoulut: vähintään 2500 kokopäiväopiskelijaa  Yliopistot: vähintään 3000 kokopäiväopiskelijaa  Liittoutumat: vähintään 8000 kokopäiväopiskelijaa  Korkeakoulujen itsensä kehitettävä tai opetusministeriö päättää

Lappi otti aloitteen omiin käsiinsä 2007  Omat suunnitelmat: Suuntana Lapin korkeakoulukonserni  Mitä tehty: Yhteinen ohjaus (strategiaryhmä), koulutusalojen työnjako, yhteinen innovaatio-ohjelma, yhteiset instituutit (matkailu ja kulttuuri), yhteinen Lapin korkeakoulukirjasto, yhteinen kielikeskus  Valmisteilla yhteiset: Palvelukeskus, tietohallinto, aikuiskoulutus, innovaatiopalvelut (ammattiopistot mukana)

Opetusministeriön kannanotot  Lopullinen sitoutuminen konserniin sopimuksella  Voimakas tuki  Kansallisen edelläkävijän asema  Luotettavan kehittäjän asema  Rakenteellista kehittämistä syvennettävä  Luottamus säilytettävä

Opetusministeriö Neuvottelut  Ministeriö tyytyväinen tehtyyn työhön  Strategiat linjassa konsernin vahvistamisen kanssa.  Konserni tarjoaa mahdollisuuden koota alueen voimavarat vahvoiksi osaamiskeskittymiksi  Korkeakoulukonsernin yhteinen, pitkäaikaiseen sopimukseen perustuva päätöksentekorakenne oltava käytössä 2011 (osakeyhtiö, osuuskunta tai muu).  Rakenteet kuntoon ja panostettava vetovoimaan, läpäisyyn ja laatuun.

Opetusministeriö Linjauksia  ”Korkeakouluverkkoa tiivistetään kokoamalla toimipisteverkkoa maakuntakeskuksiin siten, että muodostuu riittävän laajoja ja innovatiivisia alueellisia osaamisympäristöjä ja korkeakouluyksiköitä”  ”Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan vaikuttavuuden vahvistamiseksi ja osaamisen hyödyntämiseksi korkeakoulujen ja välittäjäorganisaatioiden yhteistyörakenteita tiivistetään ja välittäjäorganisaatioita kootaan suuremmiksi kokonaisuuksiksi”  ”Tiiviimpi yhteistyö sektoritutkimuslaitosten kanssa”  ”Konsernin haasteena sitovan päätöksentekojärjestelmän kehittäminen ja vakiinnuttaminen”

Korkeakoulukonsernin visio 2012  Vahva korkeakoulukonserni  Uusi päätöksentekorakenne  Toimivat instituutit (matkailu ja kulttuuri, ammattiopistot mukana)  Yhteinen palvelukeskus ja tietohallinto (ammattiopistot mukana)  Yhteiset innovaatiopalvelut (ammattiopistot mukana) ja vahva alueellinen innovaatioyhtiö  Toimiva yhteistyö sektoritutkimuslaitosten kanssa

Koulutuskonsernin visio 2020  Maakunnan koko peruskoulun jälkeinen koulutus koulutuskonsernissa  Koulutusmahdollisuuksien turvaaminen koulutusverkon kokonaisuutta kehittämällä  Toinen aste, ammattikorkeakoulut ja yliopisto vastaavat yhdessä uusiin, kasvaviin tarpeisiin  Yhteinen maakunnallinen koulutuspolitiikka  Maakunnan vahva asema kansallisessa koulutuspolitiikassa

Toteutuvatko visiot? Ei, jos  päähuomio kohdistetaan ongelmien ja esteiden keksimiseen, ei ongelmien ratkaisuihin  valitaan paikallaan pysyminen. ”Meidän tehtävämme ja organisaatiomme ei saa muuttua”. ”Organisaatio, joka ei muutu toimintaympäristön muuttuessa, lakkaa olemasta kehitykseen vaikuttava organisaatio, se menettää asemansa.”

Toteutuvatko visiot? Kyllä, jos  suuntaudutaan tulevaisuuteen ja haetaan tulevaisuuden ratkaisuja  on vahva alueen toimijoiden yhteinen tahtotila (OPM )  on johtajuutta tahtotilan toteuttamiseen  on henkilöstön ja opiskelijoiden tuki  kokonaisuuden etu asetetaan oman kapea-alaisen edun ja omahyväisyyden edelle  ymmärretään, että muutos on pysyvää ja koskee kaikkia ja kaikkea, mutta siihen voi vaikuttaa

Lapin maakuntaohjelma ” Luovuus ja tahto tarkoittavat uusien ratkaisujen etsimistä, osaamisen jatkuvaa vahvistamista, kykyä uudistua ja erikoistua sekä päämäärätietoista kehittämistä ja luottamusta omiin kykyihin.”

LAPPI ON VALINNUT TULEVAISUUDEN NYT KORKEAKOULUKONSERNI VIELÄ VAHVEMMAKSI JA MÄÄRÄTIETOISESTI KOHTI LAPIN KOULUTUSKONSERNIA TÄMÄ TAKAA LAPIN OSAAMISEN PERUSTAN TULEVAISUUDESSA