Lainsäädäntö muuttuu, mutta mihin suuntaan- sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisen haasteet Valtakunnallinen vammaisneuvostopäivä / Markku Virkamäki
Kehitysvammaisten Palvelusäätiöstä Kehitysvammaisten Palvelusäätiön perustamisesta tulee kuluneeksi ensi vuonna 20 vuotta; Tukiliitto perustajana -Perhelomitus alkoi 1989 ja Menninkäisen Palvelukoti 1991 Kehitysvammaisten Tukiliiton toimintana -Omaisten unelma asunnoista ja palveluista
Kehitysvammaisista henkilöistä -Suomessa on palvelujärjestelmän käyttäjinä tai Kelan etuuksien/tukien piirissä n kehitysvammaista henkilöä -Lapsuudenkodeissa asuu edelleen n henkilöä; yli 5000 on yli 25-vuotiaita - Laitoksissa noin 2200 henkilöä
Laitosasumisesta -Suomessa on Länsi-Euroopassa lähes eniten asukaslukuun suhteutettuna kehitysvammaisia henkilöitä laitoksissa -Prahan konferenssi 2007; meidän viiteryhmänä vanhat Itä-Euroopan maat; vrt. Irlanti hajauttaa kaikki yli 10 henkilön asumisyksiköt 4-5 henkilön yksiköihin ( 4000)
Laitosasumisen lakkauttaminen -Valtioneuvoston periaatepäätös kehitysvammaisten henkilöiden yksilöllisen asumisen edistämisestä; Keskei- nen merkitys laitosasumisen vähentämises- sä 2010-luvun aikana Suomessa; 1500 asuntoa laitoksista ja 2100 lapsuuden kodeista muuttaville ARAn tuella; 730 asuntoa Ray:n investointiavustuksella
Laitosasumisen lakkauttaminen -Laitosjärjestelmän purkaminen on välttämätön edellytys kehitysvammaisten henkilöiden ihmisoikeuksien vahvistumiselle ja kehittymiselle ja sitä kautta myös palveluiden ja palvelujärjestelmän kehittymiselle -On haastava tehtävä; perustuu paikallisiin päätöksiin -Perustuu kansainvälisiin sopimuksiin;mm.YK:n vammaisten oikeuksia koskeva sopimus; Suomi valmistelee ratifiointia
Markkinat kehitysvammapalveluihin - Periaatepäätös merkitsi myös sitä, että monet yksityiset toimijat näkivät markkinoiden avautumismahdollisuuden -Kehitysvammapalveluihin on tullut mukaan runsaasti uusia toimijoita -Se on tervetullutta; jatkuvuuteen ja laatuun perustuvaa toimintaa tarvitaan -
Suuri pulma -kehitysvammaisten ihmisten ja heidän läheistensä intressi; avun ja tuen kartoitus, muuttovalmennus, koti ja sen hankinta ja/tai rakentaminen sekä niihin liittyvät palvelut on yksi yhtenäinen, vaativa emotionaalinen prosessi; kunnalle vaativa kokonaisuus - Hankintamekanismi pilkkoo nämä osiin
Hankintalaki luo tasapainottoman mekanismin -Kehitysvammaisen henkilön ja hänen läheistensä osallisuuden ja vaikutusmah- dollisuuksien puuttuminen; mykän tavaran asema; Intressiristiriita ( elinkeino vs. sosiaalipolittiset ) -Hankintalaki on tällä hetkellä hankin- tayksikköä ja palveluntuottajia varten;
Hankintalaki luo tasapainottoman mekanismin ja luo edellytykset huonolle kohtelulle -Seurauksena on huono kohtelu; eräässä kilpailutuksessa voittaja asetti vuokrat ja maksut niin korkeaksi, että asukkaiden tulot jäivät niiden alle vaikka sai ylimpää hoitotukea jne.; eräässä lääkehoitosuun- nitelma puuttui tai sen noudattaminen; lääkkeiden ottaminen asukkaiden vastuulla
Hankintalaki luo tasapainottoman mekanismin ja luo edellytykset huonolle kohtelulle - Omaisten kokemukseen pohjautuva viesti: ” En laittaisi lastani näihin palveluihin, jos olisin tiennyt kohtelun ja syntyvän stressin ”
Hankinnasta ja johtamisesta - Alihintaiset tarjoukset ja 63 §; pitäisi hylätä -Laatutekijät ongelmallisia; rastitaan surutta ne, joista saadaan parhaat pisteet -Sirpa Syväsen väitöskirja; vanhuspalveluissa laatu on parasta siellä missä organisaation johtaminen ja työyhteisön esimiestyö on parasta ja laadukkainta
Hankintalain muuttaminen - Suomessa EU:n tiukin kilpailulainsää- däntö;useissa maissa vammaisten palvelut hankintalain ulkopuolella; onko todellisia markkinoita ? Vs. vastuu koko väestönosasta; -Julkinen, avoin keskustelu; sosiaalipoliittiset intressit, julkiset kustannukset, transaktio- kustannukset
Hankintalain muuttaminen -Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunta; vammaisten henkilöiden asumispalvelut ja muu jokapäiväisen elämän apu ja tuki hankintalain ulkopuolelle -hallitusohjelman maininnat perustana muutostyölle