Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys Luonnos JHS 179 –suosituksen liitteeksi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Advertisements

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op
”Yhteentoimivuusmalli” Mikael af Hällström Metatietoryhmä
Käytännön yhteistyötä yli hallinnonalojen Mikael af Hällström, Verohallinto KMR/YSR.
Palvelutietovaranto: suunnitelma julkisten palvelujen tietojen kansalliseksi resurssiksi Latvanen / VK-Suomi.fi Marko Latvanen Valtiokonttori.
Metatietoryhmän työpaja Keskiviikko klo 9-12 VM, Mariankatu 9, nh Jakovara.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri - tietovarantoryhmä
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
KMR – Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä Ehdotus JHKA TA-ryhmälle Mikael af Hällström
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Prosessimallinnuksen kehittäminen JHKA-jaosto Jari Kallela.
Julkisen hallinnon metatietopalvelu Esiselvitys 2013 ja toimenpiteet sen toteuttamiseksi osana kansallista palveluarkkitehtuuria Anne Kauhanen-Simanainen.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Yhteentoimivuusmenetelmä ja julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto.
Kokonaisarkkitehtuurin rajapinnat kohdealueelle. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueiden raportointi, viestintä ja yhteistyö 2 JHKA Kohdealue.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
KATRE-tiedot – kokonaisuus, kuvaukset ja toteuttajat
Yhteentoimivat tietomääritykset ja semanttista yhteentoimivuutta tukeva välineistö osana yhteistä tietoarkkitehtuuria Suvi Remes Tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä.
Yhteinen tiedon hallinta (YTI) –hanke
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Semanttinen yhteentoimivuus tietoarkkitehtuurikuvauksissa
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen julkishallinnossa
Yhteentoimivuuden toteuttaminen julkisessa hallinnossa
Yhteinen tiedon hallinta – Miten tietoa voisi kysyä vain kerran?
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
JUPO-ontologia - nykytila ja jatkonäkymiä 12. 2
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Lupakäytännöt tietojen luovutukseen VIRTA-julkaisutietopalvelusta
Case: Kansallinen tulorekisteri
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Metatietopalvelut Elementit LUONNOS
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Anne Kauhanen-Simanainen
Haastattelujen kysymykset
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Koodistopalvelu ja yhteentoimivuustyö
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
I Selja Luostarinen KMR-kokous
Anne Kauhanen-Simanainen
Hanketietovarannon tietosisältö ja tietovirrat
VARDA-tietovarannon tietomalli
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Semanttisen yhteentoimivuuden välineistö
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen
Julkisen hallinnon tietoalue N Julkisen hallinnon yhteinen toimija
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Suomi.fi-tietomallit -esittely
Yhteentoimivuusmenetelmä lainvalmistelussa
JHS XXX Rekisteritiedon metatiedot osana yhteisen tiedon hallintaa
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuriryhmän toimintasuunnitelma 2014
Esityksen transkriptio:

Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys Luonnos JHS 179 –suosituksen liitteeksi

”Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys” JHS175JHS175JHS170JHS170 KäsitemalliKäsitemalliSanastoSanasto Tieto- komponentit Soveltamis-profiilitSoveltamis-profiilit Koodisto-palveluKoodisto-palvelu Aikaisempi näkemys semanttisen yhteentoimvuuden edistämisestä perustui JHS175-sanastotyön ja JHS170-XML-skeemarakenteiden väliseen suoraan yhteyteen. Tämän liian suoraviivaisen ”sanastoista skeemoihin” näkemyksen tilalle on nyt kehitetty uusi menetelmä, joka tuo sanaston ja teknisten tietorakenteiden väliin uusia tärkeitä tietoarkkitehtuurikuvausten piiriin kuuluvia mallinnuselementtejä. SanastoSanasto (XML)- skeema Tekniset rajapinta- kuvaukset (XML, JSON tms.) Tekniset rajapinta- kuvaukset (XML, JSON tms.)

Sanastot Yhteiskäyttöisyyden turvaamiseksi luokkia ja ominaisuuksia kuvaavat käsitteet on määriteltävä erikseen mahdollisimman neutraalilla ja kontekstivapaalla tavalla. Käytettävä sanasto julkaistaan sovitussa formaalissa muodossa ja siinä esiintyvään käsitteeseen tulee pystyä viittaamaan käsitteen yksilöivällä tunnisteella. Mikäli komponenttien tarvitsemia käsitteitä ei ole julkaistu julkisen hallinnon yhteisessä tai toimialakohtaisissa sanastoissa, pitää käsite määritellä sanastoon. Ns. ydinkäsitteet on harmonisoitava YSR:n eli julkisen hallinnon ydinsanastoryhmän toimesta, sillä nämä käsitteet on usein määritelty eri tavalla eri kohdealueilla tai toimialoilla. Tietokomponentit Tietokomponentit koostuvat luokista ja niiden ominaisuuksista. Luokkien ja ominaisuuksien semanttinen merkitys määritellään sanastossa, jonka sisältämiin käsitteisiin komponentista viitataan luokka- ja ominaisuuskohtaisesti. Tietokomponentit ovat itsessään aina luokkia, mutta ne voivat muodostaa keskinäisen hierarkian ylä- ja alaluokkasuhteilla. Ominaisuuksille on määritelty tiedon esitysmuoto, joka voi olla joko yleinen tietotyyppi tai viittaus toiseen luokkaan.

Soveltamisprofiilit (sovellusprofiilit) Soveltamisprofiili on tietomääritys, jota käytetään olemassa olevan tietomallin tarkennuksena tai laajennuksena toiseen käyttötarkoitukseen uutena tietojärjestelmä- tai käyttötapauskohtaisena tietomallina yhteisiä tietokomponentteja hyödyntäen Muodostamalla soveltamisprofiileja voidaan yhteisiä tietokomponentteja tarkentaa eri käyttötarkoituksiin muuttamatta tietokomponenttien semanttista merkitystä. Soveltamisprofiileja muodostetaan esimerkiksi tietojenvaihdossa sellaisten toimijoiden välillä, joiden tietovarannot eivät ole yhteismitallisia kun halutaan yhtenäistää eri tietomalleissa käytettyjä tietomäärityksiä

KMR Keskeiset käsitteet – tilanne työpajan jälkeen Julkisen hallinnon tietokomponenttikirjaston ”ydin”

Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen: Kilpailuttaminen Esimerkki Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehyksen käyttökohteesta

Tilaaja on laatimassa [IT-järjestelmän] kilpailutusdokumentaatiota. Yhtenä tehtävänä kuvata tulevan järjestelmän tiedonsiirtorajapinnat. Miten edetään? Tilaaja on laatimassa [IT-järjestelmän] kilpailutusdokumentaatiota. Yhtenä tehtävänä kuvata tulevan järjestelmän tiedonsiirtorajapinnat. Miten edetään? Toimittajia Tilaaja

1) Laaditaan ”toimintakokonaisuuden” Soveltamisprofiili hyödyntämällä Yhteentoimivuusvälineistöä

Tilaaja Soveltamisprofiili on toiminnan tietotarvelähtöinen ja tilannekohtainen otos julkisen hallinnon yhteisistä tietokomponenteista ja niiden ominaisuuksista.

Tilaaja Mikäli Tilaaja huomaa Soveltamisprofiilia koostaessaan, että julkisen hallinnon yhteisistä tietokomponenteista puuttuu jokin hänen tarvitsema komponentti (luokka) tai jonkin luokan ominaisuus… Jokin luokka

Tilaaja …tulee hänen ottaa yhteyttä Julkisen hallinnon käsitemalliryhmään (KMR) ja tehdä ehdotus uuden komponentin tai luokan ominaisuuden lisäämiseksi Tietokomponenttikirjastoon. KMR zxzx Something/JotainSomething/Jotain Jokin luokka zxzx Something/JotainSomething/Jotain

KMR zxzx Something/JotainSomething/Jotain KMR:n tehtävänä on tunnistaa, onko komponentin tai ominaisuus luonteeltaan Ydin, Yhteinen vai ”Domain-kohtainen”. Komponentin ja/tai sen ominaisuuden määrittelyssä laaditaan… a)komponentin/ominaisuuden taustalla olevaa käsitettä kuvaava käsitemääritelmä ja sitä edustava termi JHS-sanastoon b)komponentti/ominaisuus tietokomponentiksi Tietokomponenttikirjastoon c)ominaisuuden arvoalueen määrittelevä koodisto/luokitus Koodistopalveluun Komponentin ja/tai sen ominaisuuden määrittelyssä laaditaan… a)komponentin/ominaisuuden taustalla olevaa käsitettä kuvaava käsitemääritelmä ja sitä edustava termi JHS-sanastoon b)komponentti/ominaisuus tietokomponentiksi Tietokomponenttikirjastoon c)ominaisuuden arvoalueen määrittelevä koodisto/luokitus Koodistopalveluun

Yhteentoimivuusmenetelmän rooli julkisen hallinnon kehittämisessä Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri & Kansallinen palveluarkkitehtuuri

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Tietohallintolaki /634  ”Tietojärjestelmien yhteentoimivuudella tarkoitetaan tietojärjestelmien teknistä ja tietosisällöllistä yhteentoimivuutta muiden julkisen hallinnon viranomaisten tietojärjestelmien kanssa silloin, kun järjestelmät käyttävät samoja tietoja.”  ”Julkisen hallinnon viranomaisen on julkisen hallinnon tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava ja kuvattava kokonaisarkkitehtuurinsa sekä noudatettava laadittua ja ylläpidettyä kokonaisarkkitehtuuria ja sen edellyttämiä yhteentoimivuuden kuvauksia ja määrityksiä sekä toimialakohtaisia tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kuvauksia ja määrityksiä.” 17

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Metatietopalvelut ja -järjestelmät 18

JHS 179 uudistus tietoarkkitehtuurin näkökulmasta ‒ Käsitteiden selventäminen, terminologinen työ ‒ Sovellettavuuden helpottaminen ‒ Tietoarkkitehtuurin osuuden vahvistaminen toiminta- ja tietojärjestelmäarkkitehtuurin välissä ‒ Semanttisen yhteentoimivuuden menetelmä tulee liitteeksi suositukseen, suosituksen tekstiin viittaukset ‒ Tiedonhallinnan näkökulmaa avataan myös omassa liitteessään ‒ Uudistuksen sivutuotteena koulutusmateriaalia 19

JHS179:n uudistaminen Liite: Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys

Toiminnan muutoksen aloite: idea <> lakimuutos Tiedon omistaja Tietovastaava Toiminta- arkkitehtuuri Tieto- arkkitehtuuri Toiminnan kehittäminen -prosessi Prosessi X Prosessikuvaus Projekti Prosessi Y Päätösmalli Säännöt Tietokoosteet SanastoKäsitemalliKoodistot Organisaation strateginen suunnittelutaso

Yhteentoimivuusmenetelmä sähköisen palvelutarjonnan näkökulmasta Case KATRE & Suomi.fi

Palkanlaskentaohjelmisto Palvelunäkymä JHSXML: Tulotietoraportointi KATREKATRE Oma tietoformaatti JHSXML: Tulotieto- kysely Muunnos Palkanlaskija Minun tulotietoni

Lisätietoja Yhteentoimivuusmenetelmästä ja Yhteentoimivuusvälineistöstä: ulujentietomalli/Yhteentoimivuusmalli ulujentietomalli/Yhteentoimivuusmalli Mikael af Hällström KMR/YSR