1 MINNA HAVERI 2015 ETNOGRAFIA JA VISUAALINEN ETNOGRAFIA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Etnografian maailma: kenttätyötä ja analyysia
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Metodologian ja menetelmien valinta
EVU:n 40-v. historiakirja Alustava suunnitelma Kari Kallio
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Markku S. Hannula Dosenttiluento
Kulttuurinen näkökulma miesten terveyteen Arja Oikarinen TtT, lehtori Terveydenhoitajapäivät 2009.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Etnografinen aineisto maahanmuuttotutkimuksessa
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
 Miksi näitä kirjoitetaan?  Status  Juhla(vuosi)  Pelko tiedon menettämisesta  Markkinointi, matkailu  Kuka kirjoittaa? - tarvitaanko kaupallista.
Anneli Niikon tulkinta fenomenografisen analyysin vaiheista kirjassa Fenomenografia kasvatustieteellisessä tutkimuksessa (Joensuun yliopisto 2003)
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
LASTENKULTTUURI -luento
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Oppimisen psykologiaa
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Analyysissä huomioitavaa
Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 7: Menetelmäsuuntaukset ja aineistot.
TKI-aineistonhallinta ja uusi työkalu Minna Marjamaa, Laurea-ammattikorkeakoulu Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -käyttöluvalla.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Laadullisen tutkimuksen päivä
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Kotoutumiskoulutus verkossa
Kirjallisuuden käsitteitä
Kuvan ilmisisällön selvittäminen
Essee – tekstien jalokivi
Työelämän tekstejä sähköposti.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
Välitehtävän palaute Huomioita vuorovaikutuksesta
Muista nämä aineisto- tai dokumenttitehtävään vastatessasi:
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Miten persoonallisuutta voidaan tutkia?
AI8 muistiinpanot Ti
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Lähetysopetus rippikoulussa
Novellianalyysin kirjoittaminen
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Thomas Kuhn Tutki luonnontieteiden historiaa ja päätteli, että tieteen historiassa voidaan tehdä ero normaalitieteen ja tieteen kriisi-vaiheiden välille.
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

1 MINNA HAVERI 2015 ETNOGRAFIA JA VISUAALINEN ETNOGRAFIA

2 Taustaa Etnografian juuret ovat vieraita kulttuureita tutkivassa antropologiassa (1800-l ->). Sosiaalitieteisiin 1930-luvulla ns. Chicagon koulukunnan vaikutuksesta. ”Etnografia on vanhan asian uusi nimi. Sen piirissä tutkitaan kansojen uskontoa, maailmankuvaa, tapoja ja käytänteitä, elämäntyyliä ja asumista. on tiedettä kaikesta, mikä kuuluu kansojen sisäiseen ja ulkoiseen elämään.” (M.A. Castrén, 1857)

3 Etnografiaa on kokoava nimitys erilaisille kulttuuria ”sisältäpäin” lähestyville tutkimuksille. Termin etuliite ”etno” viittaa kansaan, ”grafia” puolestaan kreikan graphein- sanaan, joka merkitsee kirjoittamista (vrt. fenomenografia).

4 Etnografi pyrkii tarkastelemaan, kuvailemaan ja ymmärtämään tutkimaansa kohdetta osallistumalla sen piirissä elävien ihmisten arkeen. Alkujaan etnografiat ovat olleet tutkijan – yleensä länsimaisen – näkökulmasta tehtyjä vieraiden kansojen kuvauksia; ihmisten ja kulttuurin pitkäaikaista kenttätutkimusta. Etnografiaa käytetään nykyisin useilla tieteenaloilla tutkimaan erilaisia kulttuurisia järjestelmiä (esim. kouluetnografia)

5 Etnografia ei ole yksittäinen tiedonkeruumenetelmä vaan tutkimuksen tyyli, jossa tavoitteena on ymmärtää ihmisten toimintaa ja sen sisältämiä sosiaalisia merkityksiä. Etnografia sisältää yleensä luonnollisissa olosuhteissa tehtävää kenttätyötä; tavoitteena on tietoinen kohteeseen sisälle meneminen, siihen henkilökohtaisesti tutustuminen, havainnointi ja oppiminen. (Anderson 1992.) ”Tavoitteena on päästä sisälle yhteisöön, jotta kokemalla oppiminen olisi mahdollista. (…) tutkija kuuntelee, kyselee, katselee oppiakseen näkemään maailmaa yhteisössä totutulla tavalla ja elää tutkimansa yhteisön arkipäivää” (Eskola & Suoranta 2005, 105)

6 Etnografia rakentuu 1)kenttätyöstä 2) kenttätyössä kerätyn aineiston kuvauksesta ja analyysistä. Voidaan ajatella, että mikä tahansa kulttuurinen ilmiö - myös oman kulttuurin sisällä - voidaan saattaa tarkan havainnoinnin kohteeksi ja tematisoida tutkittavaksi ikäänkuin olisi kyse vieraasta ilmiöstä.

7 ETNOGRAFIAN oppi-isä Malinowskin vaati kuvaukselta seuraavia piirteitä: -hyvä kuvaus: tavat, perinteet, instituutiot ja tutkittavan kansan tai ryhmän rakenne sekä se, mitä ihmiset tekevät ja kuinka toimivat on kuvattava hyvin ja kuvauskäsitteet ja kuvauskategoriat (kuinka luokitellaan) on valittava tarkoin ja perusteltava -kuvauksen kontekstoiminen: pelkkä luettelo ei riitä vaan tutkijan on käytettävä retorisia taitojaan kuvatakseen mielekkäitä yhteyksiä asioiden välillä, ihmisten toimissa ja suhteissa; antaa lihaa luiden ympärille samaan tapaan kuin kirjailija tekee mutta pysyen siinä, minkä voi havaita -pyrkimällä kuvaamaan ajattelutapoja siinä määrin kuin se on mahdollista: kuinka kansan tai ryhmän tavat ajatella asioita, yhdistää niitä toisiinsa, nähdä suhteita ja riippuvuuksia tulee ilmi heidän toimissaan ja puheessaan

8 Etnografinen aineisto ja analyysi Aineisto kerätään informanteilta, tapahtumista, toiminnoista tai kirjallisista dokumenteista. Päämenetelminä havainnointi ja haastattelu. Aineistojen laatu ei perustu määriin vaan monipuolisuuteen ja syvällisyyteen. Pyrkimyksenä tutkittavien oman äänen esilletuominen. Ei pyritä tilastolliseen edustavuuteen, vaan ns. kulttuuriseen relevanssiin eli tutkimusaineisto kertoo tutkittavien kielellä jotain hyvin tunnistettavaa ilmiöstä. Tulosten luotettavuuden kriteereitä: toistuvuus, kyllästeisyys, siirrettävyys, merkityksellisyys.

kuvaus Etnografia ja taiteentutkimus kirjoitetaan kertomuksiksi, joissa faktat ja yksityiskohdat yhdistetään kerrontaan. Näin luodaan merkityksiä ja tulkintoja, jotka tekevät ilmiöt merkityksellisiksi, ymmärrettäviksi ja kiinnostaviksi. Etnografiassa tutkimustekstin kirjoittaminen ei ole vain aineistojen ja analyysin purkua sanalliseen muotoon, vaan siihen kuuluu myös juonen rakentaminen ja tyyliin, näkökulmaan ja kohdeyleisöön liittyvät valinnat. Todellisuus ja kirjoitus eivät ole yhtä, sillä ilmiö on tavoitettavissa vain tekstien lävitse. 9

VISUAALINEN etnografia 10

Etnografia sopii hyvin liitettäväksi taiteentutkimuksen käytäntöihin, koska se ei sido tutkijaa tiukasti metodologiaan. Kuten taiteentutkimukseen, ei etnografiaankaan ole olemassa yksiselitteisiä ohjeita. Vaikka esikuvia on paljon, jokainen tutkija joutuu muokkaamaan menetelmänsä ja kirjoitustapansa tutkimuksensa tarpeisiin. -> On monia tapoja käyttää visuaalista etnografiaa 11

Kuvat ovat tapa dokumentoida havaintoa niin, että joku toinenkin voi tehdä siitä tulkintoja. Taiteentutkimuksessa ja sen raportoinnissa kuva on usein suorastaan välttämättömyys, sillä muuntamalla visuaalinen tieto tekstin muotoon menetetään aina osa informaatiosta. Visuaalisesti painottunut etnografia tarkoittaa tutkimuksessani kuvallisten ja sanallisten kenttäaineistojen yhdenvertaisuutta. 12

13 Marjo Räsänen, 2015.Visuaalisen kulttuurin monilukukirja s.248.