Kajaanin ammattikorkeakoulu Arto Karjalainen Rehtori Kajaanin ammattikorkeakoulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
Advertisements

TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
Suomen koulutusjärjestelmä
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Savonian koulutus tulevaisuudessa Vararehtori Mervi Vidgrén
Satu Helmi & Ismo Kantola
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö Sonectus
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Jouko Paaso1. Oulu, Capital of Northern Scandinavia, is strong in –ICT, health and wellbeing, printed intelligence, cleantech, energy and environment,
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Tuula Peura 1 © Savonia-ammattikorkeakoulu Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana Benchmarking-hanke väliseminaari
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
VAMK pähkinänkuoressa (1/3)
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Aluepalvelut Laureassa
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Oivaltamisen iloa Anna-Liisa Karjalainen, IT-suunnittelija, TAMK
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Aikuiskoulutuksen yhteishaku syksyllä 2007 alkavan aikuiskoulutuksen opiskelijavalinta yhteishaun avulla – tutkintoon johtava aikuiskoulutus – ylempään.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Toiminta-ajatus Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti.
Antaa arvoa sinulle. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Osaava kouluttaja ja kehittäjä Rakennamme Lapin tulevaisuutta asiakaslähtöisesti ja aktiivisesti.
Kajaani Vuonna 1651 perustettu Kajaani on yksi Pohjois-Suomen vanhimmista kaupungeista Asukkaita n Monipuoliset harrastusmahdollisuudet.
Kajaani Kaikki mitä tarvitset on lähellä sinua! Monipuoliset harrastusmahdollisuudet Vimpelinlaakso, Kajaanihalli, Kajaanin liikuntapuisto,
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Hyvinvointialan näkymiä Lapissa OSUVA –klusterin kertomana Sirkka Saranki-Rantakokko THM, HTT.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Kajaanin ammattikorkeakoulun TASO-neuvottelussa keväällä 2008 kirjattiin tavoite yhteistyöselvityksestä seuraavasti: ”Kajaanin ammattikorkeakoulu, Oulun.
Ammattikorkeakoulujen talous- ja hallintopäivät Rehtori Arto Karjalainen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
ISAT 1 Itä- ja Pohjois-Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistyöseminaari , Vuokatti ISAT – Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun ja Savonia ammattikorkeakoulun.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Lapin matkailustrategia Matkailuasiantuntija Satu Luiro, Lapin liitto.
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Opiskelijoiden vuosipalaute 2016.
Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.
Yhteistyö ylempi amk –koulutuksissa Case SaKaRa Yliopettaja, YTT Kaarina Kantele RAMK.
MTI:N PERUSTAMISEN VAIHEET
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Yhteinen tavoitteemme
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Esityksen transkriptio:

Kajaanin ammattikorkeakoulu Arto Karjalainen Rehtori Kajaanin ammattikorkeakoulu

KAMK:n profiili Kajaani ammattikorkeakoulu profiloituu voimakkaasti aluekehitykseen. Aluekehityksen välineinä ovat alueen tarpeista lähtevä monialainen koulutus sekä alueen strategisista painoaloista lähtevä tutkimus- ja kehitystoiminta.

Pelit Aktiviteettimatkailu Opiskelijat (opetus, ohjaus, opiskelijapalvelut) Kone- ja tuotant. Rakennust. Tietot.. Teitojenk. Matkailu Liikunta Terveyden Sairaanh Liiketalous Kansainvälisyys, T&K, liiketoimintaosaaminen Kajaanin ammattikorkeakoulu 1.Opiskelijapalvelut ovat maailmanluokkaa, opinnot etenevät hyvin ja opetus on korkeatasoista 2.KAMK on alueen työelämää palveleva monialainen korkeakoulu 3.KAMK suuntaa koulutuksiaan alueen tarpeet huomioiden 4.Osaamiskärkinä ovat ajoneuvo- tietojärjestelmät (ATJ), peliteknologia sekä aktiviteettimatkailu (matkailu/liikunta/terveys yhteen nivottuna) 5.Kansainvälistyminen liittyy kaikkeen koulutukseen ja T&K:aan, painopiste jatkossa on osaamiskärjissä 6.T&K:n painopiste on osaamiskärjissä 7.Liiketoimintaosaamisen kehittäminen liittyy kaikkeen toimintaamme Kaivostekniikka Venäjä Terveydenhuollon prosessit Sulautetutj./testaus Kajaanin ammattikorkeakoulu: painoalat ATJ

Yhteistyöselvityksen taustaa Tavoitesopimus 2009 ”Kajaanin ammattikorkeakoulu, Oulun seudun ammattikorkeakoulu ja muut lähiseutujen ammattikorkeakoulut sekä niiden ylläpitäjät selvittävät yhteistyössä opetusministeriön kanssa mahdollisuudet ammattikorkeakoulujen yhteistyön syventämiseen” Johtoryhmävierailut: Savonia, PKAMK, OAMK, KPAMK, RAMK, KTAMK

Yhteistyö tällä hetkellä Yhteistyötä on enemmän kuin ennen selvitystä oli tiedossa KAMK:lla yli 50 yksittäistä yhteistyökuviota lähiseutujen amk:ien kanssa Kaikilla osa-alueilla: koulutusyhteistyö, T&K, tukipalvelut Yhteistyökumppanit ovat löytyneet luontevasti aihealueen perusteella Yhteistyö tapahtuu pääosin toimijatasolla Yhteistyön onnistuminen on kiinni toimijoiden omasta aktiivisuudesta ja asenteesta Alueiden välinen koulutustuonti/ -vienti

Hyviä esimerkkejä Ylempi amk: Keski-Pohjanmaa ja RAMK/Savonia Erikoistumisopintojen toteutus yhteistyössä (Sote/ KPAMK) Kaivostekniikan koulutuksen suunnittelu/profilointi (kaikki amk:t) Tutkintoon johtava aikuiskoulutustuonti Kajaaniin (Savonia, PKAMK, OAMK) Koulutusvienti: KAMK Ouluun restonomikoulutusta ja Kuusamoon laajemmin Opettajavaihto (Savonia) => kehitysmahdollisuuksia runsaasti

Tuntumaa Yhteistyöhalua on kaikilla Strategiset kumppanuudet/konsortiot/konsernit ja niiden rakentaminen on vienyt energiaa, joten näiden ulkopuoliselle ammattikorkeakoulujen yhteistyön kehittämiselle on jäänyt entistä vähemmän aikaa/energiaa Keski-Pohjanmaa, Oulu ja Kajaani strategisen yhteistyön syventäminen on mahdollisuus (profilointi, koulutusten toteutus, aluevaikuttavuus) T&K yhteistyötä on mutta yhteistenhankkeiden vaikutus ei kovin usein yllä työelämään saakka

Kajaanin ammattikorkeakoulun tarpeet tulevaisuudessa Yhteistyö on entistä tärkeämpää Ylemmät amk -koulutukset mielellään aina yhteistyössä Painoaloihin liittyen erityisesti tarvitaan kumppaneita (ATJ, Pelit, aktiviteettimatkailu) KV -yhteistyön kehittäminen rekrytointi / pääsykokeet / painoalat Koulutusten yhteistoteutus kaikilla tasoilla Koulutustuonti tärkeää tulevaisuudessakin; lähiseudun ammattikorkeakoulujen tahtotila/strategia?

Kajaanin korkeakoulukonsortio

Rakenteellinen kehittäminen Kajaanin korkeakoulukonsortio, vaikutukset Osaamisresurssien tehokkaampi hyödyntäminen Entistä laadukkaampi koulutus Vaikuttavammat hankkeet Vetovoiman positiivinen kehittyminen Tukipalvelujen laatu ja tehokkuus Ammattikorkeakoulujen yhteistyö koulutuksessa sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa ja tukipalveluiden järjestämisessä on erittäin tärkeää!