ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sommittelusta.
Advertisements

Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen •Eka –Ekan 1. Kohta –Ekan 2. Kohta •Toka –Tokan alakohta •Kolmas •Neljäs –Neljännen alakohta •Neljännen.
Pelkistäminen Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun
Tiedonhallinnan näkökulma valokuvien digitoinnin suunnitteluun Originaalin vähimmäistiedot, jälkituotannon tiedot ja metadata Anne Isomursu Suomen valokuvataiteen.
Muokkaa perustyyl. napsautt. Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen •Eka –Ekan 1. kohta –Ekan 2. kohta •Toka –Tokan alakohta •Kolmas •Neljäs.
Valokuvaus, 1. tunti.
Vaasa-opisto. Kokeva-Orientaatio-M. Tuomivirta-2013
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Miten otetaan hyvä valokuva?
Kuva verkkolehdessä. Kuvaesimerkkejä Tässä linkki tai yksittäisiä kuvia hs.fi.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen Eka –Ekan 1. kohta –Ekan 2. kohta Toka –Tokan alakohta Kolmas Neljäs –Neljännen alakohta Neljännen.
Jorma Ronkainen / IT-laitos
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen eka ekan 1. kohta ekan 2. kohta toka tokan alakohta kolmas neljäs neljännen alakohta neljännen ala.
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen Eka –Ekan 1. kohta –Ekan 2. kohta Toka –Tokan alakohta Kolmas Neljäs –Neljännen alakohta neljännen.
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Mitä kieli on?.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Leenan ja Leevin lumiukot Veera Tervo, Laura Päärni VAKA 12C.
Runo tekstitaidon kokeessa
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen Eka –Ekan 1. kohta –Ekan 2. kohta Toka –Tokan alakohta Kolmas Neljäs –Neljännen alakohta Neljännen.
Sommittelu.
VIDEOKUVAUKSEN PERUSTEITA
Tulkinnan perusteita Fysiologiset perusteet
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen eka –ekan 1. kohta –ekan 2. kohta toka –tokan alakohta kolmas neljäs –neljännen alakohta neljännen.
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen Eka –Ekan 1. kohta –Ekan 2. kohta Toka –Tokan alakohta Kolmas Neljäs –Neljännen alakohta Neljännen.
Vaikuttaminen ja vakuuttaminen
PowerPoint 2002 esitysgrafiikka
KU1 / Akryylimaalaus ”KATSE”
Tekstilaji eli genre Tekstilajeilla on eri tehtäviä.
JOPOX Uusi hallinta / Lomaketyökalu. Uuden lomakkeen luonti Lomakkeen rakentaminen alkaa klikkaamalla auki Lomakkeet. Oletusarvoisesti oman joukkueesi.
REFLEKSIIVINEN LUKEMINEN - katsojan kontekstualisointi Millaisia tunteita, kysymyksiä, assosiaatioita tai muistoja kuva herättää? Mikä kuvassa aikaansaa.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
Ä I 4- KURSSI : KERTAUSTA A RGUMENTAATIO Argumentaatioanalyysissä otetaan huomioon tekstin kirjoittajan teesi eli väite argumentit eli perustelut.
InfoWeb Mallisivuja Kuva- ja tekstiohjeistusta Tarja Helala, Viestintä 11 / 2013.
Kuva-analyysi / Taneli Tuovinen. Mitä kuvassa analysoidaan?
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
Sommittelu, muoto, värit ja rakenne
Kuva-analyysin harjoittelemista
Kirjallisuuden käsitteitä
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tutkielman teko-ohjeet
Matematiikkaa 3b Yhdenmuotoinen © Varga-Neményi ry
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
Kuva aineistona esseekokeessa
Opinnäytetyön otsikko
Huumoria ja vertauskuvia
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen
Otsikko kuvien asettelun kanssa
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen
Tekstikokonaisuuden analyysi
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
POSTERIOHJE – AIHEEN NIMI TÄHÄN
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
aihe tekstiä SmartArt-kuva, jossa on kuvia punaisella taustalla
Tee vasemmanpuoleisesta luettelosta oikean kaltainen
Otsikko Ingressiin kirjoitetaan kortin sisältö tiivistettynä.
ARKKITEHDIKSI JA MUILLE LUOVILLE ALOILLE
Esityksen transkriptio:

ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus (yksityinen tai julkinen, kuten journalismi, mainos, taide, opetus) Julkaisuyhteys, konteksti (näyttely, lehti, ulkomainos, nettialbumi) Visuaalinen kieli eli ilmaisukeinot Sisältö eli viesti tai sanoma Katsojan arvot, asenteet jne.

Kuvan visuaalinen kieli eli ilmaisukeinot Sommittelu, muodot, värit, rakenteet Sommittelu ja rakenteet Viivat (leveys, eheys, suunta) Suunnat (kulttuurinen merkitys, länsimaissa vasemmalta oikealle) Kuvan yläosa ja alaosa ja niiden painottuminen Tila eli syvyysvaikutelma Muodot Kuvapinnan muoto: neliö, suorakulmio, ympyrä Perusmuodot: kolmio, neliö, ympyrä Albert Edelfelt (1877), Drottning Blanka

Värit Vastavärit, kontrastit Harmoniat Mustavalkoisuus Värien symboliikka Valokuva Kuvakulma (silmän tasalla, yläviisto, alaviisto) Rajaus (lähikuva, puolikuva, kokokuva, yleiskuva) Terävyys/epäterävyys Liike (pysäytetty liike ja valotusajat) Valo (valon suunta, lähde ja voimakkuus) Luonnonvalo Salamavalo Tasovalo

Kuvan sisältö Muotoanalyysin lisäksi kuvan tulkinnassa tarvitaan sen sisällön avaamista. Tällöin kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin: Kuvaan liittyvät tekstit (lehtikuvien otsikot ja kuvatekstit, taideteoksen nimi) Pääaihe (eli kuvan hallitsevin elementti) Näyttämö eli ympäristö, johon kuvan aiheet sijoittuvat Tilanne ja toiminta Mitä kuvassa tapahtuu? Mitä kuvassa tehdään? Henkilöt Millaisia henkilöhahmot ovat? Mikä on heidän suhteensa toisiinsa ja katsojaan? Yksityiskohdat Katsojan rooli: sivustakatsoja vai osallistuja? Kuvan suhde muihin kuviin (pastissi, parodia; intertekstuaalisuus) Muistuttaako kuva jotakin toista kuvaa sommittelultaan tai aiheeltaan? Merkitykset Denotaatio eli päämerkitys Konnotaatio eli lisämerkitys