NET2 Aloituspäivä Dialogisuus ja koulutuskokonaisuuteen sitoutuminen Sanna Alila & Maritta Sauvola & Sanna Wenström Helsinki - Oulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KOULUTUSTAKUU.
Advertisements

1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Johtavat ammattiin. Monimuotoiset opinpolut johtavat ammattiin Kesto: 01/ /2011 Kohderyhmä: Koulutuskeskus Sedun opiskelijat, opinto-ohjaajat, erityisopettajat,
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE YLÄKOULUSTA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN/ AMMATTILUKIOON/ JATKO-OPINTOIHIN JA TYÖELÄMÄÄN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 NMI Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Tunnistaa opinnoissaan hitaasti etenevät ja keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Ohjauksen arviointi Lukuvuosi
Mikä ihmeen oppisopimus?
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KATKEAMIA OPINTOJEN POLUISSA?
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
Nopolan koulu Opettajien veso
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Ops-iltapäivä Raumanmeri
JOPO Joustava perusopetus Kaakkurin
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Monialainen yhteispalvelu
Kielitietoisuus.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Sosiaalialan tehtävärakenne
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin Essi Muinonen.
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
KP OTE Opinnoista töihin
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
YHTEISHAKUILTA TERVETULOA! Huhtasuon yhtenäiskoulu ti
Väyläopintoihin ohjautuminen
Tiirismaan vesopäivät
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Omnia.fi/yhteishaku.
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
OSAAMISKANSIO Nimi.
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

NET2 Aloituspäivä Dialogisuus ja koulutuskokonaisuuteen sitoutuminen Sanna Alila & Maritta Sauvola & Sanna Wenström Helsinki - Oulu

Helsinki Vahvuudet Joustavat opintopolut Yksilöohjaus Joustavat aloitukset 2.asteella, pajoilla, Valmassa ”erityistapauksille”, tyhjien aloituspaikkojen täyttäminen Aikaresurssi; tehostettu ohjaus (nopo) Moniammatillinen yhteistyö Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Tulevaisuustiski, Ohjaamo, Vamos Mahdollisuus tutustua 2. asteen oppilaitoksiin Ammatinvalintaillat Erityisoppilaitosten ja työpajojen välittämisen kulttuurin välittäminen muillekin => opettajankoulutukseen Nivelvaiheen opot tärkeitä Kehitystarpeet Joustavat aloitukset; ”määrittely”, jaksojen alussa ryhmäyttäminen, käytänteet, opettajien koulutus Lakimuutos; tieto ei siirry Wilma myös 2. asteelle ”Samaopo” alakoulusta toiselle asteelle nivelen yli Markkinointia enemmän ja vahvemmaksi; tarjonta, väylät Tet-jakso 2.asteelle Nyöryys (ammattihenkilöiden) Vanhempien osallistaminen, taito Koulupoissaolot Oppilaitostutustumislistat opoille Vammaisten maahanmuuttajien ohjaus Kopinotto jopo-oppilaista Riittävä tiedonsiirto opiskelijavalintavaiheessa 2. ekan viikon tiivis vastaanotto 2.asteella Taito- ja taideaineiden valinnaisuuden lisääminen varsinkin aloille, joihin vaikea saada opiskelijoita Yhteiset, selkeät toimintamallit Erityisoppilaitosten kopinotto; kädestä pitäen ohjaus Yhteistyö erityisluokka/perhe/opo

Helsinki muuta Työkalupakki ryhmäyttämisiin Rentous opiskelemiseen, katsekontakti, läsnäolo, opettajankoulutuksen sisältöihin Sujuvat siirtymät peruskoulusta toiselle asteelle Joustava haku kouluihin tulevaisuudessa Enemmän infoa ja aikaa nuorille sulattaa erilaisia jatkovaihtoehtoja Etsivä nuorisotyö mukaan NET2:ssa

Oulu Vahvuudet Koulutuskokeilut Oppilaitosvierailut ja tutustumiset Henkilökohtainen ohjaus Nuori keskiössä Etsivä nuorisotyö Tiedonsiirtolomake Verkostotyö Eteenpäin-messut, Työelämään-tapahtumat Työhön valmennus Ammattimaisuus ja koulutukset Ohjaustietolomake Ruori-arviointikaavake Perusopetuksen erityisopetuksen aluekoordinaattorit Oppilaantuntemus Riittävästi opo-resurssia Moniammatillisuus Ilman opiskelupaikkaa –opas Virtuaalivartit Kehitystarpeet Yhteinen käsitys tiedonsiirtolomakkeen merkityksestä ja käytöstä, mitä tapahtuu opiskelijan keskeyttäessä Yhteinen käsitteistö nivelvaiheen molemmin puolin Opojen, erityisopettajien, opintoneuvojien ja kuraattoreitten naamatreffit Yhteinen ymmärrys opiskelijahuoltolaista Tutustuminen opseihin nivelvaiheen yli, tapoihin opettaa ja painopistealueisiin Perusopetuksen henkilöstölle job shadowing toisen asteen vaatimustason konkretisoitumiseksi Etsivälle nuorisotyölle ja toiselle asteelle tieto potentiaalisista pudokkaista Ohjattavien oppilaiden määrä per opo tasa-arvoisesti Luokanvalvojan rooli nivelvaiheessa Selkeä ohjeistus ja käytänteet tiedonsiirtoon Ilman opiskelupaikkaa-opas jakoon aikaisemmin Työssäoppijoista valokuvat käytössä Perusopetuksessa tuen kirjaaminen Ops2016 ja mitä oppilaan tulisi osata toisella asteella Ongelmakeskeisyydestä vahvuuskeskeisyyteen Huoltajien informointi tiedonsiirrosta Etsivä nuorisotyö ja nuorisolaki tunnetummaksi Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden ohjaaminen oikeille poluille

Oulu Muuta Nivelvaiheen tuki kun oppilas eroaa 2. asteen oppilaitoksesta tai sen uhka