AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén 5.11.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Advertisements

KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
Suomen koulutusjärjestelmä
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
Varastokirjaston syysseminaari : - Ajankohtaista opetus- ja kulttuuri- ministeriössä - Varastokirjaston ohjauskäytänteistä Ylitarkastaja Anne.
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Ministeriön tietotarpeet ja käsitemalli Jukka Haapamäki
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KORKEAKOULUT PARHAIMMILLAAN VUONNA 2012 Korkeakoulujen rooli alueellisessa kehittämisessä, Helsinki, Valtiosihteeri Heljä Misukka.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Sunnuntai, 23. marraskuuta 2014 TASAVERTAINEN KORKEAKOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE ry.:n tavoitteet)
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
FinELib-päivä Johtaja Anita Lehikoinen
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Valtionosuusuudistus 2010
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Tuloksellisuus, muutos ja neuvottelutoiminta Tuomo Vainio / VTML 12. & sopsemdiat
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
1 Valtioneuvoston maatalouspoliittinen selonteko I Selonteko on yleisen tason tarkastelu maatalouden toimintaympäristöstä ja kehityksestä Tarkastellaan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
MAA- JA METSÄTALOUDEN VESIENHOIDON TUTKIMUSOHJELMA Loppuseminaari Säätytalo Helsinki Mikko Peltonen, MMM.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Valtakunnallinen konteksti Valtioneuvoston periaatepäätös julkisen tutkimusjärjestelmän rakenteellisesta kehittämisestä.
Hallitusohjelman arviointi Juha Kettunen.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Yliopistouudistus Rehtori Aino Sallinen
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Minne menet Avoin yliopisto? Jouni Kangasniemi, OPM Leena Leskinen, Avoimen yliopiston foorumi.
OKM:n julkaisutiedonkeruun tarkoitukset Hannu Siren, johtaja Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
OKM–CSC-vuosisopimuksen valmistelu Juha Haataja
Keski-Pohjanmaa vuonna seminaari Alueellisen ennakointiraportin esittelyä Ilkka Rintala.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Heikki Mäenpää /kl/ /3.1. KOULUTUSTARJONTA PROJEKTI O PETUSMINISTERIÖ Opetusministeriö.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Musiikin koulutusseminaari - valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Maija Innola Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Ajankohtaista opetusministeriöstä Johtaja Anita Lehikoinen
ISAT 1 Itä- ja Pohjois-Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistyöseminaari , Vuokatti ISAT – Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun ja Savonia ammattikorkeakoulun.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Rahoitusmallin valmistelu Päivi Seppä.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Kajaanin ammattikorkeakoulu Arto Karjalainen Rehtori Kajaanin ammattikorkeakoulu
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Maanantai, 14. marraskuuta 2016 AMMATTIKORKEAKOULUT; mitä menossa? Rakennusalan koulutustoimikunta Timo Luopajärvi.
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Yhteinen tavoitteemme
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Opiskelijarekisterin ja Oodi-konsortion tulevaisuudennäkymiä
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Korkeakoulun ja CSC:n puitesopimus
Museolain ja museoiden rahoituksen uudistus
Esityksen transkriptio:

AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén

2 RAKENTEELLINEN KEHITTÄMINEN = resurssien kohdentamista tehokkaasti ja tuottavasti → tavoitteena laadun ja vaikuttavuuden optimointi

3 RAKENTEELLINEN KEHITTÄMINEN 1. Korkeakoululaitoksen modernisointi yliopistouudistus ohjausmekanismien uudistaminen olennaiseen keskittyminen eriasteiset yhteistyörakenteet profiilit ja työnjako kansainvälistyminen 2. Rakenteiden kehittäminen rakenteellisen kehittämisen toimenpideohjelma korkeakoulujen strategioiden uudistaminen keskustelu rakenteellisesta kehittämisestä 2010 rakenteellisen kehittämisen toimenpideohjelma vuosille

4 KORKEAKOULUJEN KOKONAISUUDISTUS Yliopistolakiuudistus Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Sektoritutkimuksen rakenteiden kehittäminen Tutkimusinfrastruktuuripolitiikan kehittäminen Kansallinen innovaatiostrategia Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategian valmistelu Yliopistojen pääomittaminen Korkeakoulujen ohjauksen ja rahoituksen uudistaminen

5 KORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS 2010 Korkeakoulut toimivat valtion hallinnon ulkopuolella vastaten itsenäisesti toiminnastaan ja taloudestaan OPM:n toimialaan kuuluvien yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja tiedelaitosten lakisääteisten tehtävien toiminnan ohjaus, rahoitus ja toiminnan seuranta säilyy ministeriöllä OPM edistää jatkossakin niitä keskeisiä valtakunnallisia linjauksia, joita koulutuksen ja tutkimuksen kehittämiselle on asetettu erityisesti hallitusohjelmassa. Nykyisiä ohjauskäytänteitä voidaan soveltaa keskeisiltä osin myös uudessa oikeushenkilöasemassa toimivien yliopistojen kanssa. Tavoitteena on keventää ohjausprosessia ottaen huomioon erityisesti toimialan tavoitteiden pitkäjänteisyys ja korkeakoulujen autonominen päätöksenteko.

6 KORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS 2010 Sopimuskausi rytmitetään hallituskausiin siten, että tavoitteet sovitaan nelivuotiskaudelle Rahoitus vahvistetaan vuosittain Sopimusneuvottelut käydään kauden alussa ja tarkistukset tarvittaessa sopimuskauden aikana Sopimuksesta tehdään aiempaa strategisempi ja vain keskeisimpiin tunnuslukuihin ja tavoitteisiin rajoittuva Korkeakoulujen osalta luovutaan nykyisen kaltaisesta erikseen haettavasta harkinnanvaraisesta hankerahoituksesta Valtion rahoitus pääosin laskennallisin perustein määräytyvää Toiminnan kehitystä seurataan vuosittain tulosindikaattoreilla ja avainluvuilla Sopimuskauden aikana korkeakouluille annetaan kirjallinen palaute niinä vuosina, jolloin ei käydä varsinaisia neuvotteluja Opetusministeriö varmistaa riittävän yhteistyön korkeakoulujen ja alueiden sekä muiden keskeisten sidosryhmien kanssa

7 SOPIMUSRAKENNE (luonnos ) 1.Korkeakoululaitoksen yhteiset tavoitteet –sanalliset tavoitteet käsittäen korkeakoulujen lakisääteiset tehtävät, kansainvälistymisen, henkilöstö- ja opiskelijanäkökulman sekä toiminnan taloudellisuus ja tuottavuus –esillä johdon seminaari, sidosryhmäseminaari 2.Yliopiston/ammattikorkeakoulun tehtävä, profiili ja painoalat –Korkeakoulujen strategiatyön pohjalta – tarkistus tarvittaessa strategioiden valmistuttua –Määrälliset korkeakoulu/koulutusalakohtaiset tavoitteet (alle 10 kpl) –tunnuslukutavoitteet (alle 15 kpl) 3.Keskeiset kehittämistoimet –1-5 kpl/ korkeakoulu liittyen esimerkiksi rakenteelliseen kehittämiseen tai johonkin alakohtaiseen kysymykseen 4.Rahoitus –Kaikki valtion rahoitus sopimuksiin tarvittavin erittelyin –AMK: vos-rahoituksen laskennallisen pohjan muodostavat opiskelijamäärät

8 SOPIMUSKAUSI Ohjekirje12/2009 Ammattikorkeakoulujen ehdotus määrällisiksi tavoitteiksi ja tunnuslukutavoitteiksi Ammattikorkeakoulun alustava ehdotus tehtävästään Esitykset koulutusohjelmista Esitykset keskeisistä kehittämistoimista Neuvottelut

9 AMMATTIKORKEAKOULUJEN RAHOITUS 1.Valtionosuusuudistus - Kuntarahoitus osana ammattikorkeakoulujen rahoitusta? 2. Nuorten koulutuksen ja aikuiskoulutuksen raja - Sopimusten sisältö - Valtionosuusasetus 3. Maahanmuuttajille tarkoitettu valmistava koulutus 4. Avoin amk-opetus

10 YLIOPISTOJEN RAHOITUS 2010 Perusrahoituksen lähtökohtia Kannusteet koulutus- ja tiedepoliittisten tavoitteiden edistämiselle Taloudellisen autonomian vahvistaminen - strateginen ote Toiminnan tuloksellisuuden ja laadun huomioon ottaminen Havaittuihin epäkohtiin reagointi Selkeys, läpinäkyvyys  Tavoitteena on, että muutosvaiheessa yliopistojen keskinäiset rahoitussuhteet eivät olennaisesti muutu ja että pidemmällä aikavälillä toiminnan tuloksellisuus heijastuu yksittäisen yliopiston saamaan rahoitukseen

11 YLIOPISTOJEN RAHOITUS 2010, hahmotelma Perusrahoitus Yhteiset menot Koulutus Tutkimus ja tutkijankoulutus Muut koulutus- ja tiedepolitiikan tavoitteet CSC, Funet jne. Toiminnan laatuun ja laajuuteen liittyvä laskennallinen perusrahoitus

12 YLIOPISTOJEN RAHOITUS PERUSRAHOITUS, hahmotelma Koulutus 55% Muut koulutus- ja tiede- politiikan tavoitteet 30% Toiminnan laajuus 85% Laatu ja vaikuttavuus 15% Toiminnan laatuun ja laajuuteen liittyvä laskennallinen perusrahoitus 70% Toiminnan laajuus 70% Laatu ja vaikuttavuus 30% Tutkimus ja tutkijankoulutus 45% Koulutus- ja tieteenalarakenne 75% Strateginen kehittäminen 25%

13 PERUSRAHOITUS – MUUT KOULUTUS- JA TIEDEPOLITIIKAN TAVOITTEET, hahmotelma Koulutus- ja tieteenalarakenne 75% Strateginen kehittäminen 25% - Alarakenne- Harjoittelukoulut ja tutkijakoulut- Valtakunnalliset erityistehtävät - Yliopiston strateginen kehittäminen (ottaa huomioon koulutus- ja tiedepol. tav.)