KUNTATALOUDEN MAKRO-OHJAUS - Kuntatalousohjelma - Luonnos (valmistelun tilanteen mukainen) 23.9.2014 Tommi Oikarinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toiminnan suunnittelu KPKssa.
Advertisements

YM valtakunnalliset suuntaviivat alueiden käytölle MRL§ TEM ja VM ohjaus alueiden kehittämisestä LAK§ Toteuttaminen hallinnonaloittain: työ- ja elinkeinoministeriö,
KO/HK EU-SÄÄNNÖT JULKISELLE TALOUDELLE Kunnat ja maakunnat Euroopassa – seminaari Tuulia Hakola Rakenneyksikön päällikkö.
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Valtionosuusuudistus 2010
Hyvinvointikertomus ja hyvinvointijohtaminen – oulun kaupunki
SalesPeople Finland Oy: Tavoitteet
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: Kuntaliitto
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Kunnan valtionosuusrahoitus 2014 Lähde: Suomen Kuntaliitto Sanna Lehtonen.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Kuukausi-rock Tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, touko-, kesäkuu,
Kunnan valtionosuusrahoitus 2014 Lähde: Suomen Kuntaliitto Jouko Heikkilä.
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Sosiaalihuoltolaki.
Uudistettu tulosohjaus: kohti yhteisiä tavoitteita Tulosohjauksen verkostotapaaminen Markus Siltanen.
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
JHS KUNTIEN TEHTÄVÄ- JA PALVELULUOKITUS Työryhmän 5. kokous Tommi Oikarinen.
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: VM ja ; OKM ja (Suomen Kuntaliitto )
JÄRJESTÖHAUTOMON TILAISUUS INFOA PELIYHTEISÖJEN FUUSIOSTA.
Verkkolaskutilastot 2016 Kum. Q1-Q2, ostolaskut Talous ja henkilöstö, maksuliike.
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Eduskunnalle aluehallintouudistuksesta annettu selonteko, jatkotoimenpiteet
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Osavuosikatsaus 1/2016 Talousarviopoikkeama ja sen johdosta esitettävät/suoritettavat toimenpiteet.
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Lähde: Suomen Kuntaliitto /Sanna Lehtonen
Laskelma Pohjois-Savon kuntien valtionosuusrahoituksesta v. 2016
Henkilöstön rekrytointi lv
Pelastustoimen uudistaminen
Lähde: Suomen Kuntaliitto
(esimerkkinä Oulun kaupunki)
VUOSIKELLO 2014 TAMMI vuosiraportointi 2013 HELMI koordinaattorikokous
Ennakkolaskelma kuntien valtionosuusrahoituksesta v. 2016
Uudenmaan LAPE 2017 Hanke käynnistyy
Talousarvio strategian toteuttajana, vuosikello (esimerkkinä Oulu)
Lähde: Suomen Kuntaliitto
Ennakkolaskelma kuntien valtionosuusrahoituksesta v. 2016
Kuntia säätelevien tehtävien ja velvoitteiden purkaminen
Lähde: Suomen Kuntaliitto / Sanna Lehtonen
Toimitusjohtaja Risto Parjanne :
Taloudellinen katsaus
Toiminnan suunnittelu TSPK tavoite
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Konsensussopimuksen tiekartta: Mistä kokoustetaan?
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Wessman Jenni, Ullgren-Lajunen Sari Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Laskelma Pohjois-Savon kuntien valtionosuusrahoituksesta v. 2016
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Pohjois-Savon kuntakohtaiset ennakolliset valtionosuuslaskelmat 2019
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Talouden ja toiminnan vuosikello Inarin kunta (päivitys /pk)
PSR tilitysrytmi v Huhti Maalis Touko Helmi Kesä Tammi Heinä
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
Marttayhdistyksen vuosikello
Esityksen transkriptio:

KUNTATALOUDEN MAKRO-OHJAUS - Kuntatalousohjelma - Luonnos (valmistelun tilanteen mukainen) Tommi Oikarinen

Julkisen talouden suunnitelma  Valtioneuvoston asetus julkisen talouden suunnitelmasta tuli voimaan  Asetuksella on pantu täytäntöön julkisen talouden kehystä ja sen kattavuutta koskevat budjettikehysdirektiivin 9-11 ja 13 artiklan vaatimukset.  Julkisen talouden suunnitelma on hallituksen päätösasiakirja, joka koostuu finanssipolitiikan linjaa, julkisen talouden kokonaisuutta ja julkisen talouden alasektoreita koskevista päätöksistä. Sen laadintaa ohjaa valtioneuvoston asetus julkisen talouden suunnitelmasta (120/2014).  Valtioneuvosto laatii julkisen talouden suunnitelman vaalikaudeksi. Valtioneuvosto tarkistaa julkisen talouden suunnitelman vuosittain seuraavaksi neljäksi vuodeksi huhtikuun loppuun mennessä (JTSA 120/ §)  Valtiovarainministeriö laatii vaalikauden julkisen talouden suunnitelman laatimista varten arvion julkisen talouden lähtökohdista ja kehitysnäkymistä sekä pitkän aikavälin kestävyydestä (JTSA 120/ §)  Julkisen talouden suunnitelmassa asetetaan rahoitusaseman markkinahintaista bruttokansantuoteosuutta koskeva tavoite koko julkiselle taloudelle sekä erikseen kullekin julkisen talouden osa-alueelle (JTSA 120/ §)  Kuntatalouden rahoituskehys = väline, jonka avulla valtio voi ohjata kuntataloutta kohti asetettua rahoitusasematavoitetta  Rahoituskehys muodostuu valtion kunnille osoittamista tehtävistä, niihin osoitetusta rahoituksesta (valtionosuudet ja veroperusteet) sekä kuntien omista toimenpiteistä (veroprosentti, toiminnan järjestämisen kustannukset, tuottavuus ja tehokkuus).  Menorajoite = Rahoitusasematavoitteen kanssa johdonmukainen euromääräinen rajoite valtion toimenpiteistä aiheutuvalle kuntatalouden menojen muutokselle  Julkisen talouden suunnitelmassa esitetään lisäksi tarvittavat yksilöidyt toimenpiteet ja niiden arvioitu taloudellinen vaikutus asetettujen rahoitusasematavoitteiden saavuttamiseksi (JTSA 120/ §) 2 Kunta- ja aluehallinto-osasto

Kuntatalousohjelma (KuntaL HE-luonnos ) 12 § Kuntatalousohjelma  Osana valtion ja kuntien neuvottelumenettelyä valmistellaan kuntatalousohjelma. Kuntatalousohjelman valmistelu on osa julkisen talouden suunnitelman ja valtion talousarvioesityksen valmistelua.  Kuntatalousohjelma sisältää julkisen talouden suunnitelman kuntataloutta koskevan osan. Julkisen talouden suunnitelmasta on voimassa, mitä talous- ja rahaliiton vakaudesta, yhteensovittamisesta sekä ohjauksesta ja hallinnasta tehdyn sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta ja sopimuksen soveltamisesta sekä julkisen talouden monivuotisia kehyksiä koskevista vaatimuksista annetussa laissa (869/2012) ja sen nojalla säädetään.  Kuntatalousohjelmassa arvioidaan kuntien toimintaympäristön, palveluiden kysynnän ja kuntien tehtävien muutokset sekä tehdään arvio kuntatalouden kehityksestä. Kuntataloutta arvioidaan kokonaisuutena, osana julkista taloutta ja kuntaryhmittäin. Arvioinnissa eritellään kuntien lakisääteiset ja muut tehtävät sekä arvioidaan kuntien toiminnan tuottavuutta.  Valtion talousarvioesityksen yhteydessä esitetään arvio kuntatalouden kehityksestä sekä valtion talousarvion vaikutuksista kuntatalouteen  Kuntatalousohjelman valmistelee valtiovarainministeriö yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön, opetus- ja kulttuuriministeriön, ympäristöministeriön, liikenne- ja viestintäministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön sekä tarvittaessa muiden ministeriöiden kanssa. Kuntatalousohjelman perusteena olevat taloudelliset ennusteet ja kuntatalouden kehitysarvion laatii valtiovarainministeriö. Suomen Kuntaliitto osallistuu kuntatalous-ohjelman valmisteluun. 3 Kunta- ja aluehallinto-osasto

Kuntatalouden rahoituskehyksen asettaminen vaalikauden alussa (luonnos) 4 Kunta- ja aluehallinto-osasto Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu Tekninen julkisen talouden suunnitelma Kuntatalouden lähtötilanne Hallitusohjelman linjaukset Kuntatalouden rahoitusasema ja tasapaino-tavoitteen asettaminen Päätös mikä osuus sopeuttamisesta kuuluu kuntien vastuulle Päätös valtion toimenpiteistä tavoitteen saavuttamiseksi Kuntatalouden ennuste (toimenpiteillä) Toimenpiteiden vaikutusten arviointi Kuntatalouden lähtötilanne Linjausten vaikutusten arviointi Sopeutustarve  Vaalivuonna väistyvä hallitus laatii ns. teknisen julkisen talouden suunnitelman  suunnitelmassa otetaan huomioon kaikki lainsäädännöstä tai muista pakollisista syistä aiheutuvat, tiedossa olevat menotarpeet  Hallitus asettaa julkisen talouden ja kuntatalouden rahoitusasemaa ja tasapainoa koskevan tavoitteen  Ennusteen ja tasapainotavoitteen välinen ero osoittaa sopeutustarpeen  Hallituksen linjaa, miltä osin valtio vastaa kuntatalouden sopeuttamisesta ja miltä osin sopeutustoimet jätetään kuntien omalle vastuulle  Valtion toimenpiteet mitoitetaan ja valitaan siten, että päästään tarvittavaan sopeutukseen.  Menorajoite asetetaan viimeistään hallituksen ensimmäisessä julkisen talouden suunnitelmassa Vaalikauden julkisen talouden suunnitelma kuntatalouden ennuste

Kuntatalouden rahoituskehyksen tarkistus (luonnos) 5 Kunta- ja aluehallinto-osasto Tammi Helmi Maalis Huhti Touko Kesä Heinä Elo Syys Loka Marras Joulu Keskipitkän aikavälin ennuste Keskipitkän aikavälien ennuste Ministeriöiden kehys- ehdotukset Hallituksen kehyspäätös Hallituksen budjettiriihi Talousarvio- esitysten vaikutusten arviointi Kehys- ehdotusten vaikutusten arviointi Lyhyen aikavälien ennuste Ministeriöiden talousarvio- ehdotukset Lyhyen aikavälien ennuste Hallituksen linjauksen julkisen talouden suunnitelman valmisteluun Päätös julkisen talouden suunnitelma tarkastuksesta  Julkisen talouden suunnitelman tarkistusprosessi käynnistyy syksyllä sen jälkeen, kun valtion talousarvioesitys on annettu eduskuntaan  samanaikaisesti julkaistaan VM:n taloudellinen katsaus, joka sisältää julkisen talouden keskipitkän aikavälin ennusteen  Talousarvioesityksen antamisen jälkeen tehdään analyysi keskipitkän aikavälin näkymistä suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.  Tilannekatsauksen perusteella hallitus linjaa julkisen talouden suunnitelman tarkistuksen lähtökohdat ja antaa ohjeita valmisteluun ml. tarve lisätoimien valmisteluun  Ministeriöiden tulee sisällyttää hallinnonalansa kehys- ja talousarvioehdotukseen kaikki kuntatalouteen vaikuttavat toimet  ehdotukset sisältävät tiedon siitä, kuinka paljon ehdotetut toimet vaikuttavat kuntatalouden menoihin

Kuntatalouden arviointi (luonnos)  Asetus julkisen talouden suunnitelmasta edellyttää, että rahoitusasemaa koskevat tavoitteet asetetaan kansantalouden tilinpidon käsittein ja kuntatalousohjelmassa kuntataloutta tarkastellaan kuntien kirjanpidon käsittein  käytännössä on tarpeen esittää kuntataloutta koskevat tavoitteet myös kuntien kirjanpidon käsittein (Kuntien kirjanpidon ja kansantalouden tilinpidon mukainen lähestymistapa eroavat mm. kuntasektorin rajauksen osalta)  Kuntatalouden arviointi tehdään suhteessa asetettuihin tavoitteisiin (rahoitusasema, tasapainotavoite)  Valtion toimenpiteiden vaikutusten arviointi kuntatalouteen tehdään hallinnonaloittain (kuntien tehtävät ja velvoitteet, valtion toimenpiteet, valtionavut), kuntaryhmittäin sekä kuntakohtaisesti  Valtion toimenpiteiden osalta arvioidaan myös rahoitusperiaatteen toteutuminen (valtion tulee varmistaa kunnille tosiasialliset edellytykset selviytyä lakisääteisistä tehtävistään kohtuullisella veroasteella)  Arviossa eritellään kuntien lakisääteiset ja muut tehtävät  Mennyt kehityksen esitetään edelliseltä vuodelta (viimeisimmän tilinpäätöksen mukainen tilanne) ja hallituskauden ajalta taulukkomuodossa 6 Kunta- ja aluehallinto-osasto Kuntatalouden tilanne / taloudelliset lähtökohdat Julkisen talouden suunnitelma (tasapainotavoite, menorajoite, toimenpiteet) Verotulot Valtionavut Asiakasmaksutulot Tehtävät / velvoitteet Toimenpiteiden Vaikutukset Hallinnonaloittain Kuntaryhmittäin Kuntakohtainen Tehtävittäin Rahoitusperiaatteen toteutuminen Kuntatalouden tilanne / taloudelliset lähtökohdat Julkisen talouden suunnitelman tarkistus (mahdolliset lisätoimenpiteet Ehdotusten Vaikutukset Hallinnonaloittain Kuntaryhmittäin Kuntakohtainen Tehtävittäin Rahoitusperiaatteen toteutuminen Valtion talouden kehys Talousarvio

Kuntatalouden makro-ohjauksen tietotarpeet (tähän saakka)  Keskeiset tulo- ja menoerät  Menot ja menokehitys tehtäväryhmittäin  Lakisääteiset tehtävät  Muut tehtävät  vaatimukset tehtäväluokitukselle (taloustiedot)  Keskeisten palveluiden tuottavuuskehitys  Peruspalvelut (peruspalveluiden valtionosuus)  Opetus- ja kulttuuripalvelut (opetuksen ja kulttuuritoimen rahoitus)  vaatimukset tehtävä- ja palveluluokitukselle (talous- ja toimintatietojen yhdistäminen)  tehtävä- ja palveluluokitukseen sidotut ”uudet” indikaattorit/mittarit tuottavuutta, taloudellisuutta ja panosten käyttöä varten  Kustannustenjaon tarkistuksen edellyttämät menoluokat  peruspalvelujen valtionosuuden laskennallisten kustannusten perushinnat (ikäluokat)  Kansantalouden tilinpidon ja kuntien kirjanpidon käsitteiden välinen yhteys (miten kirjanpidon käsitteistä yhden kunnan osalta päädytään tilinpidon mukaiseen aineistoon ja paikallishallinnon sektoritiliin?) 7

Volyymi / määrät: (palvelu)suoritteiden lukumäärä Asiakasmäärä Panosten käyttö: Kokonaiskustannus Henkilöstökustannus Henkilöstömäärä Taloudellisuus: Kustannus (€) / asiakas kokonaiskustannus henkilöstökustannus Taloudellisuus 1: kustannus (€) / asiakas, (asiakassegmentti) Taloudellisuus 2: kustannus (€) / asukas (ikäryhmä) Tuottavuus: Kustannus (€) / palvelusuorite suhteutettuna euroihin kokonaiskustannukset (kokonaistuottavuus) henkilöstökustannukset (työn tuottavuus) suhteutettuna tuotannontekijöihin (henkilöstö) Indikaattori ja mittarit (ehdotusluonnos) 8 Kunta- ja aluehallinto-osasto Kokonaiskustannus / suorite Taloudellisuus Panosten käyttö Tuottavuus Kokonaiskustannus / asiakas Henkilöstökustannus / suorite Kokonaiskustannus Indikaattorit Volyymi Asiakasmäärä Henkilöstömäärä / suorite Henkilöstökustannus / asiakas Kokonaiskustannus / asukas Henkilöstökustannus / asukas Henkilöstökustannus Henkilöstömäärä Suoritemäärä Tehtävät / palvelut Esitystapa Opetus- ja koulutus Varhaiskasvatus Esiopetus Perusopetus Lukiokoulutus Ammattikoulutus Perusterveydenhuolto Avohoito Vuodeosastohoito Suun terveydenhuolto Erikoissairaanhoito Terveydenhuolto Sosiaalihuolto Päihdehuolto Lastensuojelu Vanhusten kotipalvelut Vanhusten laitospalvelut Kirjastotoimi Nuorisotoimi … Määritelmät ja tiedon muodostumissäännöt

Kiitos! 9