Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuArttu Saarinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 EU-SÄÄNNÖT JULKISELLE TALOUDELLE Kunnat ja maakunnat Euroopassa – seminaari 23.5.2012 Tuulia Hakola Rakenneyksikön päällikkö
2
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 JULKINEN TALOUS valtio paikallishallinto pakollista sosiaaliturvaa hoitavat sosiaaliturva- ja työeläkerahastot
3
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 JULKISEN TALOUDEN EU-SÄÄNTELY Eurooppalainen ohjausjakso (voimassa nykymuodossa vuodesta 2011) Vakaus- ja kasvusopimus EU2020 (Euroopan kasvustrategia) Six pack (voimassa vuodesta 2011 joulukuu) vahvistaa vakaus- ja kasvusopimusta makrotalouden tasapainottomuuksien seuranta (MIP) sisältää myös budjettikehysdirektiivin Fiscal compact (sopimus ratifioitavana) rakenteellisen alijäämän minimiarvo Two pack (yksityiskohdat valmistelussa; tavoiteaikataulu kesä) budjettisuunnitelma, finanssipoliittisen suunnitelman (vakausohjelman) lisäksi riippumaton ennuste ja fiscal policy council
4
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 VAKAUS- JA KASVUSOPIMUS alijäämän ja velan seuranta koko julkiselle talouden osalta asetetaan keskipitkän aikavälin tavoite julkiselle taloudelle (rakenteellinen alijäämä) julkisen talouden alijäämää ennaltaehkäisevä ja korjaava osa muut uudet direktiivit ja asetukset (sopimus) pitkälti tarkentavat vakaus- ja kasvusopimusta
5
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 SIX PACK: BUDJETTIKEHYSDIREKTIIVI keskipitkällä aikavälillä julkisten menojen tulee kasvaa hitaammin kuin kokonaistuotannon, ellei kompensoida veroja korottamalla Suomessa tällä hetkellä käytössä nimellinen, ei-BKT:hen suhteutettu valtiontalouden kehys (hallitusohjelmaan sisältyvä poliittinen sopimus); kunnilla tasapainosääntö direktiivin sisältöisen lain tultava voimaan 2013 loppuun mennessä
6
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 FC: RAKENTEELLISEN ALIJÄÄMÄN MINIMIARVO vuosittaisen rakenteellisen julkistalouden alijäämän oltava alle 0,5 prosenttia nimellisestä BKT:sta (Suomen vakausohjelman MTO +0,5) Jos jäsenvaltio poikkeaa tästä säännöstä, käynnistyy automaattinen korjausmekanismi. sopimuksen ratifiointiaikaraja 2013 alussa; kansallinen voimaan saattaminen 2014
7
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 TWO PACK: BUDJETTISUUNNITELMA tavoiteaikataulu kesä budjettisuunnitelma toimitettava komissiolle lokakuussa arvioidaan onko budjettisuunnitelma vakausohjelman ja annettujen suositusten kanssa linjassa
8
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 EU2020 kasvustrategia rakennepoliittisia suosituksia kuntia koskevia peruspalvelujen tuottavuus kuntien taloudellinen sääntely?
9
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 Tulevaisuuden peruskuva Väestö vanhenee ja huoltosuhde heikkenee, talouskasvu hidastuu, julkiset ikäsidonnaiset menot kasvavat... ... näiden trendien vuoksi haasteenamme on mittava julkisen talouden kestävyysvaje. Kestävyysvajeesta merkittävä osa tulee kuntien vastuulla olevista palveluista ja niistä johtuvien menojen kasvusta. 9
10
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 KUSTANNUSPAINEET IKÄÄNTYMISESTÄ Suomi 2010 2020-20102060-2010 EU27 2060-2010 Eläkkeet1223,21,6 Terveyden- huolto 60,411,2 Pitkäaikais- hoito 2,50,62,61,6 Koulutus5,900,2-0,1 Työttö- myys 1,6-0,3 -0,4 Yhteensä282,76,73,9
11
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 11 Väestötekijöiden vaikutus peruspalvelujen kysyntään Suomessa SOSIAALIPALVELUT5005100121148 - lasten päivähoito2560100106104 - vanhainkodit 974100141204 - kotipalvelut 741100133182 - palveluasuminen (arvio) 730100136193 TERVEYSPALVELUT9307100115133 - erikoissairaanhoito5545100112125 - perusterveydenhuolto3762100119145 KOULUTUSPALVELUT7006100 99103 - esiopetus 305100108108 - perusopetus4122100 104108 - lukiokoulutus 641100 89 96 - ammatillinen koulutus1467100 95 98 - ammattikorkeakoulut 471100 96 94 Menoerä v. 2009 M€ v. 2010 v. 2020 v. 2030 Lähde: Sosiaali- ja terveysministeriö 11
12
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 KUNNAN TALOUS -RYHMÄN POHDINTOJA tehtävien kustannusten arvioinnin kehittäminen (velvoiteryhmä) tasapainosäännöstä kumpuavan toimenpideohjelman enimmäiskesto alijäämän kattamisvelvoite kattamaan myös kuntayhtymiä kunnan tulojen, menojen, velan hillinnän keinot
13
24.1.2012 KO/HK 24.1.2012 LOPUKSI EU:sta tuleva julkisen talouden säännöstö tarkentuu ei koske suoraan kuntia, mutta koska kuntasektori on merkittävä osa koko taloutta ja isoimmat kustannuspaineet ovat siellä – sääntelyllä tullee olemaan merkitystä myös kuntatalouden sääntelyyn käytännön sovellutukset vielä auki – kuntien osalta suositeltavaa käsitellä osana kuntalain kokonaisuudistusta
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.