KÄYTTÄJÄ- PERSOONAT Fineli. NIMI: Matti Meikäläinen TITTELI: Oma hoito satunnainen KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SkyDrive ja Office Web Apps –sovellusten käyttäminen
Advertisements

Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
Suorita menulta voit ottaa yhteyden iSeries:iin tai katkaista yhteyden sinne ja poistua RI400:sta.
KyläNetti - sivun tekeminen • KyläNetti-sivustoon on luotu valmiiksi esimerkinomainen sivurakenne, jota voi vapaasti muokata • Kaikki sivut eivät ole näkyvissä.
Moodlen ohje opiskelijoille
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Nuorten suosima nettiyhteisö
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Pupesoft myyntireskontra
Kansallisen paikkatietoportaalin toiminnallisuus, sisältö ja palveluarkkitehtuuri Antti Jakobsson Luonnos Paikkatietoportaali/vk-projekti.
Uusi JYKDOK Hannu Markkanen, informaatikko Jyväskylän yliopiston kirjasto AMK-kirjastojen Finna-päivä
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Slideshare koonti Mervi Isola.
Yrityksen maineen, toimialan ja kilpailijoiden seuranta: iGoogle ja RSS-syötteet Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär.
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
Asemanseudun persoonat. Eläkeläinen Tärkeää mahdollisuus valmistella matka etukäteen ettei stressaa Matkustaessa tulee asemalle noin puoli tuntia ennen.
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
Keikkahaku-mashup Pekka Virtanen. Mitä sovellus tekee? Käytetty Last fm ja Youtube rajapintoja Last fm:stä haetaan keikkapaikkojen keikka tietoja paikk.
Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelut Katja Savolainen
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Mikromoduuli Projekti. Mikromoduulit? Pieniä tietopaketteja Pieniä tietopaketteja Helposti omaksuttavia ja tiiviitä kokonaisuuksia Helposti omaksuttavia.
Pikaopas: © 2013 Microsoft Corporation. Kaikki oikeudet pidätetään. Lyncin aloitusnäyttö Lyncin aloitusnäytön vasemmassa osassa on ruutuja, joiden avulla.
Lainaus Haasteet lähitulevaisuudessa Uuden kirjastojärjestelmän valmisteluryhmän kokous Ari Ahlqvist
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Verkkopalvelun personointi verkon käytön louhinnan avulla Michael Holler Tieteellisen kirjoittamisen kurssi Tietojenkäsittelytieteen.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ravitsemuskertomus Ravitsemuskertomukset ◦ Vuodesta 1995 alkaen ◦ Uusin vuodelta 2003 (5. järjestyksessä) ◦ Päätulokset Suomessa tehdyistä ravitsemuksen.
FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja klo 9-12.
FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja klo
TOP ja Näytöt kirjaaminen Wilmassa opas wilma.tampere.fi Tuula Tiainen ja Arja-Leena Pöri päivitetty
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI SISÄLLYSLUETTELO 1.Palvelun tavoitteet ja mittari 2.Keskeisiä asioita 3.Loppukäyttäjien tarpeet 4.Käyttäjähaastattelut.
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja klo 9-12.
Ihmisen ravinto.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja klo 9-12.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Tuotteen dokumentointi
Tietokantamoottorit Suosittuja tietokantamoottoreita: MySQL SQLite
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
Suunnistuksen kuivaharjoitus
Abitti-tikku Saat tikun käyttöösi lukion ajaksi. Sen avulla harjoittelet Abitti- järjestelmän käyttöä. Abittia käytetään koko lukion ajan kurssikokeissa.
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Temperamentti.
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
Liikunta+ravinto.
Finnan käyttäjäkysely 2016
Yleisten kirjastojen tulokset
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
Granlund Manager, käyttöohje
Finna.fi:n ohjeiden uudistaminen
Poimintoja käytettävyystesteistä ja palautteesta
Työnantaja: Näin haet korvausta työterveyshuollon kustannuksista verkossa 2018.
Opinto-oikeus/ Lukukausimaksut &Oodi
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
Artikkelihakujen tekeminen
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
Oppilaiden omiin laitteisiin Antti Karvonen
Jäsenyyden kasvattaminen ja klubien vahvistaminen Rotaryssa
Yrittäjyys antaa virtaa
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Auttava keskustelu
Opintopolku-info
Kuva: Samuli Paulaharju, 1907, Museovirasto, CC BY 4.0
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Esityksen transkriptio:

KÄYTTÄJÄ- PERSOONAT Fineli

NIMI: Matti Meikäläinen TITTELI: Oma hoito satunnainen KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Voi olla mitä vaan. Todennäköisesti käyttää nettiä jonkun verran, koska muuten ei ehkä eksyisi Fineliin. Kerran kuussa ja harvemmin Ei soittele perään eikä laita sähköpostia. Jos tulee googlen kautta, ei välttämättä muuta käyttötyytyväisyyttä, mutta hyvät hakuominaisuudet voivat lisätä käyttöhalukkuutta. Käy tarkistamassa yksittäisiä simppeleitä tietoja esim. Paljonko jossakin on rasvaa. Saattaa kokeilla ruokakoria tai eniten/vähiten –toimintoa. Liian laaja hakutulos – Ei löydä etsimäänsä, ei jaksa etsiä ja lähtee pois tyytymättömänä. Haluaisi laskea saantia, mutta ei löydä ruokakoria. Eniten/vähiten –toiminnon tulokset oletetuksena 100g kohden -> voi tulla hämmentäviä tuloksia, joita ei osaa tulkita. Tulee Googlen kautta yksittäisen elintarvikkeen hakutuloksiin, katsoo ne ja lähtee pois.

NIMI: Pekka Pakkotoistaja TITTELI: Oma hoito paljon KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Käyttää paljon – toisaalta myös perustavis, joka alkaa laihduttamaan, voi olla hyvin kokematonkin käyttäjä. Käyttää koko ajan. Todennäköisesti antaa palautetta ja esittää toiveita, mutta tuskin tarvitsee käyttäjätukea. On todella onnellinen, jos mahdollisuus tallentamiseen on. Kiinnostunut erityisesti energian ja perusravintoaineiden saannista, myös esimerkiksi aminohappoprofiilista. Käyttää ruokakoria ja eniten/vähiten- toimintoa. “Mistä saa eniten protskua?” Haluaisi todennäköisesti tallentaa ruokapäiväkirjan omaisesti. Haun toimimattomuus -> Hakujen rajaaminen Haun personointi (hake usein samoja elintarvikkeita). Haluaa tallentaa ruokakorin -> pidemmän aikavälin seuranta. Suosituksiin vertaaminen saattaa kiinnostaa (ei välttämättä juuri pakkotoistajaa, mutta jotain muuta paljon käyttävää) – nyt ei mahdollista. Tulee suoraan Fineliin käyttämään eniten/vähiten-toimintoa ja ruokakoria ja yrittää epätoivoisesti etsiä aminohappo-profiilia. Keliaakikot/Diabeetikot?

NIMI: Pekka Pakkotoistaja TITTELI: Oma hoito paljon KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Käyttää paljon – toisaalta myös perustavis, joka alkaa laihduttamaan, voi olla hyvin kokematonkin käyttäjä. Käyttää koko ajan. Todennäköisesti antaa palautetta ja esittää toiveita, mutta tuskin tarvitsee käyttäjätukea. On todella onnellinen, jos mahdollisuus tallentamiseen on. Kiinnostunut erityisesti energian ja perusravintoaineiden saannista, myös esimerkiksi aminohappoprofiilista. Käyttää ruokakoria ja eniten/vähiten- toimintoa. “Mistä saa eniten protskua?” Haluaisi todennäköisesti tallentaa ruokapäiväkirjan omaisesti. Haun toimimattomuus -> Hakujen rajaaminen Haun personointi (hake usein samoja elintarvikkeita). Haluaa tallentaa ruokakorin -> pidemmän aikavälin seuranta. Suosituksiin vertaaminen saattaa kiinnostaa (ei välttämättä juuri pakkotoistajaa, mutta jotain muuta paljon käyttävää) – nyt ei mahdollista. Tulee suoraan Fineliin käyttämään eniten/vähiten-toimintoa ja ruokakoria ja yrittää epätoivoisesti etsiä aminohappo-profiilia. Keliaakikot/Diabeetikot?

NIMI: Terhi Toimittaja TITTELI: Me Naiset -toimittaja, 25v nainen KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Hyvä ajantasainen osaaminen (some+netti) Päivittäin. Hakuominaisuudet Yhteydenotot puhelimella. Toimiva ja selkeä ja nopea. Hakuominaisuudet. Trendilistaukset tms. Valmista materiaalia “kainalojuttuja” varten. Tarvitsee tutkittua taustatietoa artikkelin perustaksi. Tarvitsee materiaalia kainalojuttua varten. Esim. Vähärasvaiset juustot. Käyttää, koska tieto on nopeasti saatavissa. Minulla ei ole aikaa. Haku ei toimi, liian hidasta. Teksti ei ole kansantajuista. Haku elintarvikkeista. Elintarvikkeiden toisiinsa vertaaminen (kanelipulla vs. munkki). Valmiit trendilistaukset.

NIMI: Ninni Neuvonta, 42v. TITTELI: Diabeteshoitaja KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Hakee tietoa, tuntee hoito-ohjeiden sijainnit. 2-3 kertaa viikossa – kerran päivässä. Kaipaa tukevaa välinettä neuvontatyöhön. Konkreettinen tieto, tavoiteasettelun mahdollisuus, ei yhteydenottoja. Haluaa välineen, jota voi jalostaa omiin tehtäviin ja toistaa/muokata. Haluaa tarkistaa ruokaryhmittäin eri raaka- aineita. Haluaa tehdä laskentoja. Haluaa laskea suosituksia toteutumisen pienellä energialla -> kaipaa optimointia tai vertailua suosituksiin. Opetuksen tuki elintarvikkeiden koostumukseen. Finelissä ei saa koko pääryhmää yhdellä kertaa vaan joutuu tekemään useita hakuja -> vie paljon aikaa. Datan siirto yhteen tulostukseen mahdoton. Onko tallennettavissa tutkittavan omiin tietoihin? Eniten/vähiten liharyhmä ja maitoryhmä rasvat, hh. Tulostus, tulostuksen muokkaus. Käyttö ohjeistukseen.

NIMI: Ninni Neuvonta, 42v. TITTELI: Diabeteshoitaja KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Hakee tietoa, tuntee hoito-ohjeiden sijainnit. 2-3 kertaa viikossa – kerran päivässä. Kaipaa tukevaa välinettä neuvontatyöhön. Konkreettinen tieto, tavoiteasettelun mahdollisuus, ei yhteydenottoja. Haluaa välineen, jota voi jalostaa omiin tehtäviin ja toistaa/muokata. Haluaa tarkistaa ruokaryhmittäin eri raaka- aineita. Haluaa tehdä laskentoja. Haluaa laskea suosituksia toteutumisen pienellä energialla -> kaipaa optimointia tai vertailua suosituksiin. Opetuksen tuki elintarvikkeiden koostumukseen. Finelissä ei saa koko pääryhmää yhdellä kertaa vaan joutuu tekemään useita hakuja -> vie paljon aikaa. Datan siirto yhteen tulostukseen mahdoton. Onko tallennettavissa tutkittavan omiin tietoihin? Eniten/vähiten liharyhmä ja maitoryhmä rasvat, hh. Tulostus, tulostuksen muokkaus. Käyttö ohjeistukseen.

NIMI: Taisto Tutkija, 53v. TITTELI: Elintarviketeollisuuden konsultti (freelancer, ex-THL) KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Sujuva käyttäjä. Viikottain tehtäväksiannosta riippuen. Tarpeita: Tarkat monipuoliset elintarvikkeiden koostumustiedot (oikeellisuuden tarkistaminen). Laajojen tietomäärien lataaminen omalle koneelle omia laskentoja varten. Ruokavalio- ja reseptiesimerkkien laskenta näppärästi. Sujuva, kattava, luotettava, nopeat toiminnot. Toimii yrittäjänä palvellen erityisesti elintarvikealan yrityksiä, tuotekehityksen, uuselintarvikeasetuksen mukaisten ensiarvioiden, muiden vaativien asiantuntijatehtävien toteuttamisessa. Käyttää muiden maiden tietokantoja puutteiden paikantamiseen. Tuote ei löydy. Taustatiedot ei näkyvissä. Tiedon lataaminen omalle koneelle työlästä. Elintarviketurvallisuusviraston säädökset “kaukana” eri hakujen takana – toivoisi “yhden luukun” –palvelua. Reseptilaskenta- ja tulostus ruokakoriohjelmalla hankalaa. Ei aitoa reseptilaskentaa, prosessointi huomioonotettava omatoimisesti. Oman raaka-aineen syöttömahdollisuus puuttuu. Ruokapalvelu “X”:n uuden elintarvikkeen ravitsemuksellisen laadun laskeminen / arviointi. Mahdollisen uuselintarvikeasetuksen mukaisen ensiarvioraportin tekeminen.