Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja 2. 15.9.2015 klo 12-16.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja 2. 15.9.2015 klo 12-16."— Esityksen transkriptio:

1 FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja 2. 15.9.2015 klo 12-16

2 AGENDA ›Kertaus edellisestä työpajasta0,5 h ›Asiointipolut1 h ›Sisällöt ja sisältötyypit1 h ›Informaatiorakenne1 h ›Haun ominaisuudet0,5 h

3 PALVELUN TAVOITTEET JA MITTARIT Mittaaminen palvelukehityksen avuksi

4 PALVELUN TAVOITTEET SISÄISET TAVOITTEET ›Pysyy elintarvikkeiden ykköspalveluna Suomessa ja THL:n suosituimpien palvelujen joukossa ›Nykyisistä toiminnallisuuksista parempi käyttökokemus ›Aikaa kestävä käyttöliittymä ›Helpompi ylläpito ›Yhdistyminen THL:n muuhun tietoon puoliautomaattisesti ›Tietojen helppo löydettävyys ULKOISET TAVOITTEET ›Toimii ammattilaisten työkaluna Finelin avulla ohjataan asiakkaita ›Tarjoaa tietoa elintarviketeollisuuden tarpeisiin ›Antaa yksityishenkilöille mahdollisuuden seurata omaa ravinnonsaantiaan

5 ” Fineli tarjoaa tietoa elintarvikkeista neutraalisti, eikä ota kantaa niiden terveellisyyteen. Ihmiset voivat muodostaa omat mielipiteensä vertaamalla ravintoarvoja virallisiin suosituksiin.

6 MITTARIT PALVELULLE LAADUKAS KÄYTTÖKOKEMUSELINTARVIKKEIDEN YKKÖSPALVELU SUOMESSA TIEDON LÖYDETTÄVYYS TutkimuksetAnalytiikka (kävijämäärät)Verkkokysely Haastattelut Asiakaskyselyt (teollisuus) Negatiivisen palautteen väheneminen VerkkokyselyMainetutkimusKäyttäjätestit Negatiivisen palautteen väheneminen

7 MUISTIINPANOJA JA IRTOIDEOITA Työpajoissa esille nousseita asioita

8 MUISTIINPANOT ›Raaka-aineen/elintarvikeen ravintoarvot esitetään neutraalisti ›Porautuminen tietoon: ensin yleistaso, sitten asiantuntijasisältö ›Tallentaminen tuo monimutkaisuutta ja on mahdollinen tietoturvariski: käyttäjät kuitenkin toivovat tätä ominaisuutta ›Virallisiin suosituksiin vertaaminen osaksi palvelua ›THL tarkistaa, ovatko palvelussa olevat annoskoot ajan tasalla ›Terminologiaa on kansantajuistettava mahdollisuuksien mukaan (+ synonyymit ja avainsanat) ›Loppukäyttäjälle on tärkeää hyvä tulostusmahdollisuus ja tietojen lataaminen excel-muodossa

9 LOPPUKÄYTTÄJIEN TARPEET Kiteytys käyttäjähaastatteluista ja -kyselyistä

10 ” Hyvä haku-toiminnallisuus, tiedon selkeä esittäminen, mahdollisuus tiedon tallentamiseen, virallisiin suosituksiin vertaaminen ja päätelaiteriippumattomuus. Terveisin, loppukäyttäjät

11 HAKU-TOIMINNALLISUUDEN KEHITTÄMINEN ›Mahdollisuus hakea joko raaka-aineista tai elintarvikkeista ›Rajaava haku ›Ennakoiva tekstinsyöttö ›”Tarkoititko”-ominaisuus ›”Muut käyttäjät hakivat” –ominaisuus ›Oppiva haku – mitä itse on hakenut eniten (hakuhistoria) ›Tulosten listaaminen eri tavoilla: aakkosjärjestys ei välttämättä paras

12 MAHDOLLISUUS TIETOJEN TALLENTAMISEEN ›Pidemmän aikavälin seuraaminen kiinnostaa ›Ei tarvetta tehdä laskelmia yhden session aikana ›Suosikki raaka-aine/elintarvike –listat ›Mahdollisuus lisätä omia reseptejä (ei välttämättä muiden käyttäjien nähtäväksi) ›HUOM: Lisää monimutkaisuutta palveluun, mutta suurin osa käyttäjistä kokee tämän erittäin tärkeäksi ominaisuudeksi.

13 VERTAAMINEN VIRALLISIIN SUOSITUKSIIN ›Opetus – ja valmennustilanteessa oppilaan/loppuasiakkaan helpompi ymmärtää tilanne grafiikan kautta ›Hälytykset, jos arvot poikkeavat isosti suosituksista ›Erityisruokavaliota noudattavat pystyvät helpommin seuraamaan virallisissa suosituksissa pysymistä ›Halutaan verrata myös eri elintarvikkeita/raaka-aineita toisiinsa ja sitä miten ne suhtautuvat virallisiin suosituksiin

14 PÄÄTELAITERIIPPUMATTOMUUS ›Ruokakoria ei käytetä paljoa (tällä hetkellä) puhelimilla, mutta yksittäistä ja nopeaa tiedonhakua sen sijaan tehdään paljon ›Huonosta käyttökokemuksesta huolimatta palvelun käytetään puhelimella ›Useissa käyttötilanteissa (kuten opetus) mobiililaitteet erittäin suosittuja ›Tulevaisuudessa mobiililaitteiden käyttö vain kasvaa

15 MUITA PINNALLE NOUSSEITA AIHEITA ›Palvelusta tulee yksittäisiä, sisältöä koskevia palautteita (tietoa puuttuu, sitä halutaan lisää tai epäillään sen oikeellisuutta) Miten voidaan tukea palautteen antamista ja siihen reagoimista? ›Tietojen lataaminen excel-muodossa ja hyvä tulostus-mahdollisuus tärkeitä ›Käyttäjät haluavat päästä itse vaikuttamaan tietosisältöön Mitä mieltä? Uskottavuus? Vastuu? Moderoinnin kautta? Käyttäjien tuottama sisältö selkeästi merkattuna?

16 HAASTATTELUT Käyttäjähaastattelut kokonaisuudessaan

17 TIEDOTTAJA (DIABEETIKKOLIITTO) ›Käyttää vähän Fineliä, ei rutiinia käyttöön. ›Pitää palvelua hyödyllisenä ja luotettavana tietolähteenä. ›Hakee lähinnä elintarvikkeiden hiilihydraattipitoisuuksia. ›Pitää haku-toiminnallisuutta huonona. ›Tietosisältö kattava, liiankin kattava hänen tarpeisiinsa. ›Käyttää palvelua tietokoneella, tabletilla ja puhelimella ›Hakee yksittäisen tiedot tai vertailee kahden eri raaka-aineen tietoja ja poistuu palvelusta. ›Ei tarvetta käyttää ruokakori-toiminnallisuutta ›Haluaa tallentaa: omat suosikit, omat listat, omat reseptit ›Haluaa lisätä omia reseptejä: ”vähähiilihydraattinen kakku” ›Mobiilikäyttöön toivoo yksinkertaista hiilihydraatti-infon hakua. ›Eniten/vähiten –toiminnallisuus toimii, jos rajataan tiettyyn ryhmään: esim. maitotuotteet tai ”omat suosikit” ›Haluaa verrata reseptejä virallisiin suosituksiin ›Unelmapalvelu: Personoituu käyttäjän tarpeen mukaan: mitä hakee useimmiten. Ylipäätään hyvä haku ratkaisisi suurimman osan haasteista.

18 RAVITSEMUSTIETEEN OPISKELIJA ›Ei ole käyttänyt työssään, vaan opiskelussa + henkilökohtainen kiinnostus aiheeseen ›Käyttää palvelua noin pari kertaa kuussa. ›Eniten/vähiten –toiminnallisuus hyvä, mutta sitä pitää osata lukea (”Ei kukaan syö kiloa oreganoa aterialla”) ›Palvelussa paljon tietoa, mutta vaikeasti löydettävissä ›Käyttää ruokakori-ominaisuutta opintoihin liittyvissä tehtävissä ›Haluaa haku-toiminnallisuutta kehitettäväksi Oppiva haku > mitä haetaan usein, ”tarkoititko”, ennakoiva syöttö, rajaava haku jne. ›Finelillä luotettava mielikuva Ei antaisi kansalaisten lisätä omia tuotteitaan kantaan ›Käyttää palvelua pääasiassa tietokoneella, näkee kuitenkin tulevaisuudessa hyötyä mobiilikäytöstä ›Tulostaminen tehtävä helpoksi ›Ruokakorissa on huonoa se, että kaikki tulee yhteen pötköön. ›Tarve jäsennellä ruokia päivittäin tai ateria-tasolla Maanantai: aaminainen, lounas, päivälllinen jne. ›Haluaisi ehdottomasti tallennus-toiminnallisuuden Pidemmän aikavälin seuranta ›Suosikit-toiminnallisuus kiinnostaa ›Haluaa verrata tietoa virallisiin suosituksiin ›Toivoo palvelusta elämyksellisempää ja visuaalisesti näyttävämpää (esim, kuvat annoksista ja raaka-aineista)

19 RAVITSEMUSTIETEILIJÄ, OPETTAJA ›Käyttää itse palvelua, mutta hänen oppilaansa (200 ihmistä vuodessa) ovat pakotettuja käyttämään palvelua myös. ›Itse hakee yksittäisiä elintarvikkeita ja laskee ruokapäiväkirjoja. ›Oppilaat laskevat tiettyjä ravintoaineita päivän ruoka-annoksista ja suunnittelevat terveellisempiä ruokavalioita. ›Käyttää palvelua, koska se on tuttu, ilmainen ja kaikkien käytettävissä. ›Negatiivista: Palvelussa aikaviive, jonka jälkeen tiedot menetetään. Pakottaa siis ihmisen tekemään laskelmat yhdeltä kertaa. ›Kehitysehdotuksia: ”Omat suosikit / varasto”, josta löytyisi nopeasti ne ravintoaineet / elintarvikkeet, joita itse käyttää paljon ›Haluaisi tallentaa laskelmiaan palveluun ›Haluaa verrata tuloksia virallisiin suosituksiin ›Haluaa hälytyksiä, jos tietyt ravintoarvot ylittävät / alittavat suositusarvot ›Haluaisi muokata Eniten/vähiten –toiminnallisuutta hyödyllisempään suuntaan. ”Per 1oo g” ei välttämättä ole hyödyllinen tieto. Sen sijaan listaus annoskoon mukaan olisi parempi. ”Mistä suomalaiset yleensä saavat rauta-annoksensa”. ›Haluaisi lisätä omia reseptejä: Esim ”itsetehty smoothie”. ›Käyttää itse tietokoneella ja kännykällä. Oppilaat käyttävät paljon kännykkää ja tablet-laitteita. ›Kännykällä katsoo nopeaa tietoa: ”Paljonko kuitua on mustikassa”. ›Unelmapalvelu: Palvelu tunnistaa valokuvasta käytetyt raaka-aineet ja laskee arvot sen perusteella. ›Haluaa, että tieto on THL:n tuottamaa: luottamus ja tiedon oikeellisuus. ›Suurimmat toiveet palvelun kehitykselle: Haku, tallennus, mobiilikäyttö

20 KOTITALOUDEN LEHTORI ›Profiili lyhyesti: Pitkään käyttänyt, mutta hyvin yksipuolisesti (vain haku). ›Käyttää Fineliä pääasiassa opetustilanteessa yläkoulussa havainnollistaakseen eri ruoka-aineiden perusravintoarvoja. ›Pitää Fineliä erittäin tärkeänä työkaluna ja tiedon lähteenä työssään. ›On käyttänyt Fineliä "tosi kauan", ei muista mistä oli alunperin löytänyt. Ei käytä muita palveluita, Finelistä löytyy tarvittava opetuskäyttöön. ›Käyttötilanne on suhteellisen hektinen, eikä käyttäjä esim. ole tutustunut Finelissä mihinkään muihin toimintoihin kuin oikean yläkulman hakuun. Ei ollut oikeastaan edes tutustunut vasemman puolen hakuvalintoihin, huolimatta pitkästä käyttöhistoriasta. ›Tyypillinen kulku on seuraavanlainen: ›Hakee Finelin Googlesta -> Fineliin siirryttyään hakee elintarviketta vasemman yläkulman haulla -> etsii tuloslistasta hakutuloksen -> näyttää tiedot oppilaille ja keskustelee niistä -> Poistuu. ›Haettu tieto on lähinnä perusravintoaineet ja niitä havainnollistavat kaaviot (palkit), joskus tarkemmin katsotaan vitamiini- ja kivennäisainetasolla. ›Piti taulukkoja selkeinä, mutta visuaalisempi vähädetaljisempi esitystapa voisi olla hyödyllinen. Oppilaille liika detalji on häiriöksi, haastateltavaa itseään ei niin häirinnyt. ›Arvosti erityisesti tiedon havainnollistamista graafisesti, tämä tuli esiin lukuisia kertoja. Myös kuvien käyttöä toivoi, koska jotkut oppilaat oppivat paremmin kuvien kautta. "Voisi siellä joku perunan kuva olla.” ›Tulevaisuudessa oppilailla tulee olemaan käytössä enemmän pädejä ja älypuhelimia myös opetuksessa, jolloin toivoi, että Fineliä voisi käyttää myös antamalla oppilaille itsenäisiä tehtäviä. Silloin tabletti ja puhelin - käytettävyys olisi ratkaisevaa. ›Hakee enemmän irtonaisia aineksia, kuin valmiita ruokia. ›Toivoi vertailutoimintoa, jolla voisi havainnollistaa ruoka-aineiden eroja ja ostoskori-mallista toimintoa, jossa voisi koostaa yhden tarjoiltavan aterian. Ei tiennyt ruokakori toiminnosta. Kyseessä on siis kauan Fineliä käyttänyt ammattilainen. ›Kokee haun ongelmalliseksi, koska oikean hakusanan löytäminen on hankalaa. Tarkemmat haut voisivat olla hyödyllisiä jos oppilaille tulevaisuudessa antaisi tehtäväksi käyttää Fineliä. ›Käyttää opetustilanteessa pöytä-PC:ltä, mutta tulevaisuuden tarve olisi tabletit ja puhelimet.

21 DIABEETIKKO ›Perustarve on äärimmäisen yksinkertainen: Pelkkä hiilihydraatti-tieto kiinnostaa diabeetikkoa, kaikki muu on häiriötä. ›Tiedon ei tarvitse olla äärimmäisen spesifiä muutenkaan, koska diabeetikkokäyttäjää kiinnostaa lähinnä summittainen hiilihydraattien määrä tietyn kaltaisessa ruoka-annoksessa. ›Voi olla, että jotkut diabeetikot, etenkin vasta taudin kanssa elämään opettelevat, ovat tarkempia ja esim. punnitsevat ruokansa ja mittaavat hiilihydraatit tarkkaan, mutta haastateltava oli sairastanut 40 vuotta ja tarvitsi lähinnä karkean referenssin. ›Unelmapalvelu ottaisi huomioon mitatun/syötetyn verensokerin ja opastaisi sen mukaan ruuassa. ›Käyttäjä ei tuntenut Fineliä ennestään kuin yhden kokeilun verran, eikä siksi voinut kommentoida käytön sulavuutta tms. ›Ei myöskään ollut tuntenut Fineliä aiemmin, eikä (diabeetikkojärjestön aktiivina) tuntenut yhtään diabeetikkoa, joka käyttäisi sitä. ›Tiedon esittämisen esimerkkinä Novo Nordiskin hiilihydraattikäsikirja. Käytännössä diabeetikolle hyödylliseltä tuntuisi elektroninen tiedoiltaan täydellisempi versio siitä, mobiilissa muodossa. ›Novon opas: http://www.novonordisk.fi/content/dam/Finland/AFFILIATE/www-novonordisk- fi/Home/About%20Novo%20Nordisk/Documents/HHkasikirja.pdfhttp://www.novonordisk.fi/content/dam/Finland/AFFILIATE/www-novonordisk- fi/Home/About%20Novo%20Nordisk/Documents/HHkasikirja.pdf

22 ASIANTUNTIJA- ARVIO

23 HAVAINTOJA ›Linkit ovat pieniä, eivät sormikäytettäviä. ›Pitkistä listoista (esim. Raaka-aineluokat), ei löydy yhteenvetoa ylhäältä. ›Termistö ei ole kansankielistä. "Ruoankäyttöluokittain -> Ruokalajeittain”. Termistö tekee välillä yksinkertaisesta asioista epäselviä. ›Jotkut sivut kaipaavat vain opastusta selkiytyäkseen (esim. Erityisruokavaliot-sivu)

24 HAVAINTOJA ›Terveyden ja hyvinvoinnin laitos -linkki on ulkoinen ›Ruokakori toiminnallisuus on epäselvä, eikä ole integroitu toimintoihin hyvin. ›Taulukkojen otsikot esim. ravintotekijät ruoankäyttöluokittain hakemalla rikkovat yleistä käytännettä, jossa taulukon sarake järjestetään otsikkoriviä klikkaamalla. ›Hakutoiminnot hankalia erillisiä, tehokkaampia yhdistettynä.

25 KÄYTTÄJÄRYHMÄT JA KÄYTTÄJÄPERSOONAT Fokus loppukäyttäjien tarpeissa

26 ASIAKASPROFIILIT

27 KÄYTTÄJÄRYHMÄT OMA HOITO AKTIIVINEN Yksityiset tehokäyttäjät (karppaajat, urheilijat) Itsehoitoon käyttävät yksityishenkilöt ja vertaisryhmät OMA HOITO SATUNNAINEN OPETUSNEUVONTATUTKIMUSVIESTINTÄ Omasta ravitsemuksestaan satunnaisesti kiinnostuneet yksityishenkilöt Yliopistojen ja korkeakoulujen opetus Joukkoruokailun opetus Kotitalousopetus Ravitsemus- terapeutit Terveysalan ammattilaiset Ravitsemus- asiantuntijat Valistusjärjestöt (Sydänliitto, Kuluttajaliitto, Martat, Kotitalousnaiset) Ravitsemusblogistit

28 MIKÄ ON KÄYTTÄJÄPERSOONA JA MIKSI NIITÄ KÄYTETÄÄN? ›Fineli-palvelun keskeisten kohderyhmien tarpeita, motiiveja ja käyttötilanteita kartoitetaan syvällisemmin käyttäjäpersoonien kautta. ›Käyttäjäpersoonat ovat esimerkkejä kuvitteellisista käyttäjistä, jotka ovat tavalla tai toisella tekemisissä palvelun kanssa. Persoona on yksittäinen esimerkki, todellisen kaltainen persoona, käyttäjäroolin edustajasta. ›Käyttäjäpersoonat auttavat herättämään loppukäyttäjät ”eloon” verkkopalveluiden suunnittelijoiden ja toteuttajien mielissä, sekä auttavat näin yhteisen näkökulman luomisessa. Näin myös syntyy selkeämpi mielikuva siitä, minkälaisille käyttäjille palvelua tehdään. ›Käyttäjäpersoonien kautta kyetään myös analysoimaan, kuinka palvelu vastaa käyttäjien tarpeisiin ja käyttötilanteisiin. ›Käyttäjäpersoonat ovat työkalu palvelun suunnittelijoille ›Suunnittelijoilla on taipumus ajatella itseään käyttäjänä, vaikka usein palvelua ei suunnitella itselle. Sivustolle voi tulla myös henkilö, jolla on erilainen näkökulma yrityksesi tarjontaan tai vähintäänkin hän on erilainen verkkopalveluiden käyttäjänä eli erilainen käyttäjäpersoona kuin sivuston suunnittelija. ›Auttaa tekemään paremmin perusteltuja suunnittelupäätöksiä ja auttaa priorisoimaan kehityskohteit

29 NIMI: Matti Meikäläinen TITTELI: Oma hoito satunnainen KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Voi olla mitä vaan. Todennäköisesti käyttää nettiä jonkun verran, koska muuten ei ehkä eksyisi Fineliin. Kerran kuussa ja harvemmin Ei soittele perään eikä laita sähköpostia. Jos tulee googlen kautta, ei välttämättä muuta käyttötyytyväisyyttä, mutta hyvät hakuominaisuudet voivat lisätä käyttöhalukkuutta. Käy tarkistamassa yksittäisiä simppeleitä tietoja esim. Paljonko jossakin on rasvaa. Saattaa kokeilla ruokakoria tai eniten/vähiten –toimintoa. Liian laaja hakutulos – Ei löydä etsimäänsä, ei jaksa etsiä ja lähtee pois tyytymättömänä. Haluaisi laskea saantia, mutta ei löydä ruokakoria. Eniten/vähiten –toiminnon tulokset oletetuksena 100g kohden -> voi tulla hämmentäviä tuloksia, joita ei osaa tulkita. Tulee Googlen kautta yksittäisen elintarvikkeen hakutuloksiin, katsoo ne ja lähtee pois.

30 NIMI: Pekka Pakkotoistaja TITTELI: Oma hoito paljon KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Käyttää paljon – toisaalta myös perustavis, joka alkaa laihduttamaan, voi olla hyvin kokematonkin käyttäjä. Käyttää koko ajan. Todennäköisesti antaa palautetta ja esittää toiveita, mutta tuskin tarvitsee käyttäjätukea. On todella onnellinen, jos mahdollisuus tallentamiseen on. Kiinnostunut erityisesti energian ja perusravintoaineiden saannista, myös esimerkiksi aminohappoprofiilista. Käyttää ruokakoria ja eniten/vähiten- toimintoa. “Mistä saa eniten protskua?” Haluaisi todennäköisesti tallentaa ruokapäiväkirjan omaisesti. Haun toimimattomuus -> Hakujen rajaaminen Haun personointi (hake usein samoja elintarvikkeita). Haluaa tallentaa ruokakorin -> pidemmän aikavälin seuranta. Suosituksiin vertaaminen saattaa kiinnostaa (ei välttämättä juuri pakkotoistajaa, mutta jotain muuta paljon käyttävää) – nyt ei mahdollista. Tulee suoraan Fineliin käyttämään eniten/vähiten-toimintoa ja ruokakoria ja yrittää epätoivoisesti etsiä aminohappo-profiilia. Keliaakikot/Diabeetikot?

31 NIMI: Olli Opettaja TITTELI: Opettaja (leipurit) 45v KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Keskinkertainen, käyttää nettiä, ei tehokäyttäjä, ei some-käyttäjä Kurssimuotoinen opetus -> Kerran viikossa Hakuominaisuudet, ruokakori Ottaa yhteyttä sähköpostilla tai soittaa Toimiva ja selkeä hakuominaisuus Kansantajuiset termit Mobiilitoimivuus (opiskelijoilla tabletit) Haetaan tietoja raaka-aineista yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opetettavien asioiden havainnollistaminen (esim. Mikä on energia) Yksinkertaiset laskennat opiskelijoiden kanssa. Opetuksen apuväline. Sivut toimii huonosti mobiilissa Sivut opiskelijoiden mielestä tylsät Laskuri liian vaikea Ei löydetä haulla elintarvikkeita Erityisoppilaiden tarpeet (selkokieli/esteettömyys) Maahanmuuttajaopiskelijat Haetaan tietoa raaka-aineista.

32 NIMI: Terhi Toimittaja TITTELI: Me Naiset -toimittaja, 25v nainen KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Hyvä ajantasainen osaaminen (some+netti) Päivittäin. Hakuominaisuudet Yhteydenotot puhelimella. Toimiva ja selkeä ja nopea. Hakuominaisuudet. Trendilistaukset tms. Valmista materiaalia “kainalojuttuja” varten. Tarvitsee tutkittua taustatietoa artikkelin perustaksi. Tarvitsee materiaalia kainalojuttua varten. Esim. Vähärasvaiset juustot. Käyttää, koska tieto on nopeasti saatavissa. Minulla ei ole aikaa. Haku ei toimi, liian hidasta. Teksti ei ole kansantajuista. Haku elintarvikkeista. Elintarvikkeiden toisiinsa vertaaminen (kanelipulla vs. munkki). Valmiit trendilistaukset.

33 NIMI: Ninni Neuvonta, 42v. TITTELI: Diabeteshoitaja KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Hakee tietoa, tuntee hoito-ohjeiden sijainnit. 2-3 kertaa viikossa – kerran päivässä. Kaipaa tukevaa välinettä neuvontatyöhön. Konkreettinen tieto, tavoiteasettelun mahdollisuus, ei yhteydenottoja. Haluaa välineen, jota voi jalostaa omiin tehtäviin ja toistaa/muokata. Haluaa tarkistaa ruokaryhmittäin eri raaka- aineita. Haluaa tehdä laskentoja. Haluaa laskea suosituksia toteutumisen pienellä energialla -> kaipaa optimointia tai vertailua suosituksiin. Opetuksen tuki elintarvikkeiden koostumukseen. Finelissä ei saa koko pääryhmää yhdellä kertaa vaan joutuu tekemään useita hakuja -> vie paljon aikaa. Datan siirto yhteen tulostukseen mahdoton. Onko tallennettavissa tutkittavan omiin tietoihin? Eniten/vähiten liharyhmä ja maitoryhmä rasvat, hh. Tulostus, tulostuksen muokkaus. Käyttö ohjeistukseen.

34 NIMI: Taisto Tutkija, 53v. TITTELI: Elintarviketeollisuuden konsultti (freelancer, ex-THL) KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Sujuva käyttäjä. Viikottain tehtäväksiannosta riippuen. Tarpeita: Tarkat monipuoliset elintarvikkeiden koostumustiedot (oikeellisuuden tarkistaminen). Laajojen tietomäärien lataaminen omalle koneelle omia laskentoja varten. Ruokavalio- ja reseptiesimerkkien laskenta näppärästi. Sujuva, kattava, luotettava, nopeat toiminnot. Toimii yrittäjänä palvellen erityisesti elintarvikealan yrityksiä, tuotekehityksen, uuselintarvikeasetuksen mukaisten ensiarvioiden, muiden vaativien asiantuntijatehtävien toteuttamisessa. Käyttää muiden maiden tietokantoja puutteiden paikantamiseen. Tuote ei löydy. Taustatiedot ei näkyvissä. Tiedon lataaminen omalle koneelle työlästä. Elintarviketurvallisuusviraston säädökset “kaukana” eri hakujen takana – toivoisi “yhden luukun” –palvelua. Reseptilaskenta- ja tulostus ruokakoriohjelmalla hankalaa. Ei aitoa reseptilaskentaa, prosessointi huomioonotettava omatoimisesti. Oman raaka-aineen syöttömahdollisuus puuttuu. Ruokapalvelu “X”:n uuden elintarvikkeen ravitsemuksellisen laadun laskeminen / arviointi. Mahdollisen uuselintarvikeasetuksen mukaisen ensiarvioraportin tekeminen.

35 ASIOINTIPOLUT Käyttäjän liikkuminen palvelussa

36 ASIOINTIPOLUT Ennakkotehtävä: Tutustu valmiiksi tehtyihin asiointipolkuihin. ›Täytetään yhdessä loput asiointipolut tärkeimmistä käyttötapauksista seuraavalta sivulta löytyvään A3-pohjaan Satunnainen omahoito - Matti Meikäläinen ›Tulee Googlen kautta yksittäisen elintarvikkeen hakutuloksiin, katsoo ne ja lähtee pois. Aktiivinen omahoito - Pekka Pakkotoistaja ›Tulee suoraan Fineliin käyttämään eniten/vähiten- toimintoa ja ruokakoria Viestintä - Terhi Toimittaja ›Hakee elintarvikkeita ja vertaa niitä toisiinsa. ›Valmiit trendilistaukset. Neuvonta – Ninni Neuvonta ›Eniten/vähiten liharyhmä ja maitoryhmä rasvat, hh. ›Tulostus, tulostuksen muokkaus. Tulosteen käyttö ohjeistukseen. Koulutus – Olli Opettaja ›Hakee ja näyttää tietoa raaka-aineista. Tutkimus – Taisto Tutkija ›Uuden elintarvikkeen ravitsemuksellisen laadun laskeminen / arviointi. ›Mahdollisen uuselintarvikeasetuksen mukaisen ensiarvioraportin tekeminen.

37 KÄYTTÖTAPAUS: Aatu Asiakas: Haluaa lähettää ruokapäiväkirjan ravintoneuvojalle TAVOITE & EXIT POINT: Lähettää ruokapäiväkirjan eteenpäin TAPAHTUMAT ASIOINTIPOLULLA: Kriittiset pisteet asiointipolulla Mahdollisuudet tarjota erinomainen palvelukokemus ! Saapuu palvelun etusivulle Kevyt rekisteröinti Luo päiväkirjaan päiviä ja aterioita Tekee haun Lisää päiväkirjaan aterian Antaa määränTallentaa Muokkaa rivejä. -poistaa -kopioi -vaihtaa määriä Lataa Tiedoston Lähettää tiedoston sähköpostilla Automaattitallennus Lisää mahdollisesti sukupuolen ja iän (+raskaus/imetys)

38 KÄYTTÖTAPAUS: Ninni Neuvonta: Laskee päiväkirjan ravintoaineiden saannin TAVOITE & EXIT POINT: Vertaillut suosituksiin, ohjeistanut asiakkaan TAPAHTUMAT ASIOINTIPOLULLA: Kriittiset pisteet asiointipolulla Mahdollisuudet tarjota erinomainen palvelukokemus ! Saa sähköpostin asiakkaalta (csv) Saapuu Finelin palveluun Siirtyy ruokakoriin Lataa asiakkaan tiedot päiväkirjaan Tekee saantilaskelman Vertaa suosituksiin Koostaa listan kommentteineen Lataa PDF- dokumentin tai CSV:n Tulostaa tai lähettää

39 KÄYTTÖTAPAUS: Taisto Tutkija: Muokkaa vertailun tietosisältöä TAVOITE & EXIT POINT: On muokannut tietosisällön haluamakseen TAPAHTUMAT ASIOINTIPOLULLA: Kriittiset pisteet asiointipolulla Mahdollisuudet tarjota erinomainen palvelukokemus ! (jatkuu suosikkilistan tekemisestä) On koostanut listan vertailtavista asioista Valitsee metatiedot joita vertaillaan/ näytetään Vertailee Tai Tulostaa

40 KÄYTTÖTAPAUS: Pekka Pakkotoistaja: Etsii ravintoarvoa hyvinvointinsa tueksi TAVOITE & EXIT POINT: On tyytyväinen kun on löytänyt etsimänsä arvon TAPAHTUMAT ASIOINTIPOLULLA: Kriittiset pisteet asiointipolulla Mahdollisuudet tarjota erinomainen palvelukokemus ! Tulee suoraan etusivulle Hakee ravintoainetta Siirtyy ravintoaineen sivulle Valitsee eniten sisältävät tuotteet -linkin Lajittelee sisällön annoskoon mukaan Löytää tiedon Siirtää tuotteen ruokakoriin /Siirtää suosikkeihin / Poistuu Uusi haku / Vertailee suosikkeja / Jakaa somessa? !

41 KÄYTTÖTAPAUS: Ninni Neuvonta: Tekee asiakkaalle neuvontamateriaalin TAVOITE & EXIT POINT: Asiakas saa neuvontamateriaalin TAPAHTUMAT ASIOINTIPOLULLA: Kriittiset pisteet asiointipolulla Mahdollisuudet tarjota erinomainen palvelukokemus ! Tulee suoraan etusivulle Tekee hakuja Siirtää suosikkeihin Tekee vertailun Koostaa listan kommentointi mahdollisuuksi n Lataa PDF- tiedoston Tulostaa tai lähettää ! Voiko tallentaa? / Kevyt rekisteröinti

42 KÄYTTÖTAPAUS: Terhi Toimittaja: Hakee ja vertaa elintarvikkeita TAVOITE & EXIT POINT: Vertailu tehty, sisältö siirretty (excel, copy-paste) TAPAHTUMAT ASIOINTIPOLULLA: Kriittiset pisteet asiointipolulla Mahdollisuudet tarjota erinomainen palvelukokemus ! Tulee suoraan etusivulle Hakee teemaa tai ruokaryhmää tai ravintotekijää/eli ntarviketta/ravin toainetta Hakutuloslista Rajaa hakutulosta Lisää listasta suoraan suosikkeihin Siirtyy suosikkeihin Vertailee ! Upotettu sisältö? Muokkaa listaa / Valitsee vertailuun Liittää sisällön artikkeliin

43 KÄYTTÖTAPAUS: Matti Meikäläinen: Tulee Googlesta, katsoo yksittäisen elintarvikkeen TAVOITE & EXIT POINT: Löytänyt halutun sisällön ja tulkinnut tiedon TAPAHTUMAT ASIOINTIPOLULLA: Kriittiset pisteet asiointipolulla Mahdollisuudet tarjota erinomainen palvelukokemus ! Tekee google- haun Saapuu sisältösivulle Etsii sivulta haluamansa tiedon Löytää tai Ei löydä tietoa Poistuu tai Tekee tarkentavan haun Löytää tai ei löydä tietoa ! Tulostus Poistuu sivulta Tai Tekee uuden haun SEO -> syvälinkit -> aakkosjärjestys ”Muuta porkkanasta” -> ”Liittyy porkkanaan”->

44 KÄYTTÖTAPAUS: Aatu Asiakas: Haluaa lähettää ruokapäiväkirjan ravintoneuvojalle TAVOITE & EXIT POINT: TAPAHTUMAT ASIOINTIPOLULLA: Kriittiset pisteet asiointipolulla Mahdollisuudet tarjota erinomainen palvelukokemus !

45 TOIMINNALLISUUDET, SISÄLLÖT JA INFORMAATIORAKENNE

46 SISÄLLÖT JA SISÄLTÖTYYPIT Ennakkotehtävä: Mieti alustavasti mitä toiminnallisuuksia, sisältöä ja sisältötyyppejä palvelu tulee sisältämään? ›Kirjataan toiminnallisuuksia, sisältöjä ja sisältötyyppejä post-it –lapuille. ›Koostetaan lapuista palvelun alustava rakenne seinälle.

47 HAKU- TOIMINNALLISUUS

48 MIKÄ ON TEKNISESTI MAHDOLLISTA THL:N TEKNISESSÄ YMPÄRISTÖSSÄ? MIKÄ KOETAAN HYÖDYLLISEKSI? ›Erityishaut ja niiden erottamisen tarpeellisuus? ›Mahdollisuus hakea joko raaka-aineista tai elintarvikkeista? ›Rajaava haku? ›Ennakoiva tekstinsyöttö? ›”Tarkoititko”-ominaisuus? ›”Muut käyttäjät hakivat” –ominaisuus? ›Oppiva haku – mitä itse on hakenut eniten (hakuhistoria)? ›Tulosten listaaminen eri tavoilla: aakkosjärjestys ei välttämättä paras?

49


Lataa ppt "FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja 2. 15.9.2015 klo 12-16."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google