Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja 1. 11.9.2015 klo 9-12.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja 1. 11.9.2015 klo 9-12."— Esityksen transkriptio:

1 FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja 1. 11.9.2015 klo 9-12

2 AGENDA ›Palvelun tavoitteet ja mittarit0,5 h ›Analyysi nykytilanteesta0,5 h Käytettävyysanalyysi ja havainnot käyttäjähaastatteluista ›Käyttäjäryhmät ja käyttäjäpersoonat1 h ›Asiointipolut 1 h

3 TYÖSKENTELYTAVOISTA ›Aikaa on rajallisesti ja puhuttavaa on paljon - etsitään keskeiset asiat ja keskitytään niihin. ›Ei juututa tarpeettomiin yksityiskohtiin. ›Asiat tulee linjata ja päättää tarpeeksi konkreettisella tasolla, jotta haluttu tavoitetila kyetään hahmottamaan. ›Ollaan epävirallisia, mutta asiallisia. ›Kysytään tarkennusta, keskeytetään tarpeen mukaan jne. ›Tieto on teillä – nyt se pitää saada esiin. ›Kerro se, mitä ajattelet. Älä kerro sitä, mitä luulet meidän haluavan kuulla. ›Päivän aikana kirjaamme muistiinpanot työpajasta ja lähetämme ne kommentoitavaksi työpajamuistion muodossa.

4 JOKAINEN IDEA ON YHTÄ ARVOKAS Älä unohda pitää hauskaa!

5 PALVELUN TAVOITTEET JA MITTARIT Mittaaminen palvelukehityksen avuksi

6 PALVELUN TAVOITTEIDEN KIRKASTAMINEN Aloituspalaverista kirjatut tavoitteet palvelulle: ›“Facelift”: nykyisistä toiminnallisuuksista parempi käyttökokemus ›Aikaa kestävä käyttöliittymä ›Helpompi ylläpito Ennakkotehtävä: Onko näiden lisäksi muita tavoitteita, mitä palvelun tulisi saavuttaa? ›Miksi palvelu on olemassa? Mitä palvelun tulee tarjota? ›Kirjoitetaan post-it –lapuille palvelun tavoitteita, yksi tavoite per lappu

7 MITTARIT PALVELULLE Palvelukehityksen tueksi on hyvä asettaa mittareita, joiden avulla onnistumista voidaan seurata. Jokaista palvelulle suunniteltua tavoitetta tulisi pystyä mittaamaan. Ennakkotehtävä: Mieti, miten voimme mitata tavoitteiden täyttymistä ›Kirjoitetaan post-it –lapuille mittareita, yksi mittari per lappu ›Esimerkiksi: Tavoite: Parempi käyttökokemus Mittari: Käyttökokemustutkimus nyt ja puolen vuoden kuluttua

8 LOPPUKÄYTTÄJIEN TARPEET Kiteytys käyttäjähaastatteluista ja -kyselyistä

9 ” Hyvä haku-toiminnallisuus, tiedon selkeä esittäminen, mahdollisuus tiedon tallentamiseen, virallisiin suosituksiin vertaaminen ja päätelaiteriippumattomuus. Terveisin, loppukäyttäjät

10 HAKU-TOIMINNALLISUUDEN KEHITTÄMINEN ›Mahdollisuus hakea joko raaka-aineista tai elintarvikkeista ›Rajaava haku ›Ennakoiva tekstinsyöttö ›”Tarkoititko”-ominaisuus ›”Muut käyttäjät hakivat” –ominaisuus ›Oppiva haku – mitä itse on hakenut eniten (hakuhistoria) ›Tulosten listaaminen eri tavoilla: aakkojärjestys ei välttämättä paras

11 MAHDOLLISUUS TIETOJEN TALLENTAMISEEN ›Pidemmän aikavälin seuraaminen kiinnostaa ›Ei tarvetta tehdä laskelmia yhden session aikana ›Suosikki raaka-aine/elintarvike –listat ›Mahdollisuus lisätä omia reseptejä (ei välttämättä muiden käyttäjien nähtäväksi) ›HUOM: Lisää monimutkaisuutta palveluun, mutta suurin osa käyttäjistä kokee tämän erittäin tärkeäksi ominaisuudeksi.

12 VERTAAMINEN VIRALLISIIN SUOSITUKSIIN ›Opetus – ja valmennustilanteessa oppilaan/loppuasiakkaan helpompi ymmärtää tilanne grafiikan kautta ›Hälytykset, jos arvot poikkeavat isosti suosituksista ›Erityisruokavaliota noudattavat pystyvät helpommin seuraamaan virallisissa suosituksissa pysymistä ›Halutaan verrata myös eri elintarvikkeita/raaka-aineita toisiinsa ja sitä miten ne suhtautuvat virallisiin suosituksiin

13 PÄÄTELAITERIIPPUMATTOMUUS ›Ruokakoria ei käytetä paljoa (tällä hetkellä) puhelimilla, mutta yksittäistä ja nopeaa tiedonhakua sen sijaan tehdään paljon ›Huonosta käyttökokemuksesta huolimatta palvelun käytetään puhelimella ›Useissa käyttötilanteissa (kuten opetus) mobiililaitteet erittäin suosittuja ›Tulevaisuudessa mobiililaitteiden käyttö vain kasvaa

14 MUITA PINNALLE NOUSSEITA AIHEITA ›Palvelusta tulee yksittäisiä, sisältöä koskevia palautteita (tietoa puuttuu, sitä halutaan lisää tai epäillään sen oikeellisuutta) Miten voidaan tukea palautteen antamista ja siihen reagoimista? ›Tietojen lataaminen excel-muodossa ja hyvä tulostus-mahdollisuus tärkeitä ›Käyttäjät haluavat päästä itse vaikuttamaan tietosisältöön Mitä mieltä? Uskottavuus? Vastuu? Moderoinnin kautta? Käyttäjien tuottama sisältö selkeästi merkattuna?

15 HAASTATTELUT Käyttäjähaastattelut kokonaisuudessaan

16 TIEDOTTAJA (DIABEETIKKOLIITTO) ›Käyttää vähän Fineliä, ei rutiinia käyttöön. ›Pitää palvelua hyödyllisenä ja luotettavana tietolähteenä. ›Hakee lähinnä elintarvikkeiden hiilihydraattipitoisuuksia. ›Pitää haku-toiminnallisuutta huonona. ›Tietosisältö kattava, liiankin kattava hänen tarpeisiinsa. ›Käyttää palvelua tietokoneella, tabletilla ja puhelimella ›Hakee yksittäisen tiedot tai vertailee kahden eri raaka-aineen tietoja ja poistuu palvelusta. ›Ei tarvetta käyttää ruokakori-toiminnallisuutta ›Haluaa tallentaa: omat suosikit, omat listat, omat reseptit ›Haluaa lisätä omia reseptejä: ”vähähiilihydraattinen kakku” ›Mobiilikäyttöön toivoo yksinkertaista hiilihydraatti-infon hakua. ›Eniten/vähiten –toiminnallisuus toimii, jos rajataan tiettyyn ryhmään: esim. maitotuotteet tai ”omat suosikit” ›Haluaa verrata reseptejä virallisiin suosituksiin ›Unelmapalvelu: Personoituu käyttäjän tarpeen mukaan: mitä hakee useimmiten. Ylipäätään hyvä haku ratkaisisi suurimman osan haasteista.

17 RAVITSEMUSTIETEEN OPISKELIJA ›Ei ole käyttänyt työssään, vaan opiskelussa + henkilökohtainen kiinnostus aiheeseen ›Käyttää palvelua noin pari kertaa kuussa. ›Eniten/vähiten –toiminnallisuus hyvä, mutta sitä pitää osata lukea (”Ei kukaan syö kiloa oreganoa aterialla”) ›Palvelussa paljon tietoa, mutta vaikeasti löydettävissä ›Käyttää ruokakori-ominaisuutta opintoihin liittyvissä tehtävissä ›Haluaa haku-toiminnallisuutta kehitettäväksi Oppiva haku > mitä haetaan usein, ”tarkoititko”, ennakoiva syöttö, rajaava haku jne. ›Finelillä luotettava mielikuva Ei antaisi kansalaisten lisätä omia tuotteitaan kantaan ›Käyttää palvelua pääasiassa tietokoneella, näkee kuitenkin tulevaisuudessa hyötyä mobiilikäytöstä ›Tulostaminen tehtävä helpoksi ›Ruokakorissa on huonoa se, että kaikki tulee yhteen pötköön. ›Tarve jäsennellä ruokia päivittäin tai ateria-tasolla Maanantai: aaminainen, lounas, päivälllinen jne. ›Haluaisi ehdottomasti tallennus-toiminnallisuuden Pidemmän aikavälin seuranta ›Suosikit-toiminnallisuus kiinnostaa ›Haluaa verrata tietoa virallisiin suosituksiin ›Toivoo palvelusta elämyksellisempää ja visuaalisesti näyttävämpää (esim, kuvat annoksista ja raaka-aineista)

18 RAVITSEMUSTIETEILIJÄ, OPETTAJA ›Käyttää itse palvelua, mutta hänen oppilaansa (200 ihmistä vuodessa) ovat pakotettuja käyttämään palvelua myös. ›Itse hakee yksittäisiä elintarvikkeita ja laskee ruokapäiväkirjoja. ›Oppilaat laskevat tiettyjä ravintoaineita päivän ruoka-annoksista ja suunnittelevat terveellisempiä ruokavalioita. ›Käyttää palvelua, koska se on tuttu, ilmainen ja kaikkien käytettävissä. ›Negatiivista: Palvelussa aikaviive, jonka jälkeen tiedot menetetään. Pakottaa siis ihmisen tekemään laskelmat yhdeltä kertaa. ›Kehitysehdotuksia: ”Omat suosikit / varasto”, josta löytyisi nopeasti ne ravintoaineet / elintarvikkeet, joita itse käyttää paljon ›Haluaisi tallentaa laskelmiaan palveluun ›Haluaa verrata tuloksia virallisiin suosituksiin ›Haluaa hälytyksiä, jos tietyt ravintoarvot ylittävät / alittavat suositusarvot ›Haluaisi muokata Eniten/vähiten –toiminnallisuutta hyödyllisempään suuntaan. ”Per 1oo g” ei välttämättä ole hyödyllinen tieto. Sen sijaan listaus annoskoon mukaan olisi parempi. ”Mistä suomalaiset yleensä saavat rauta-annoksensa”. ›Haluaisi lisätä omia reseptejä: Esim ”itsetehty smoothie”. ›Käyttää itse tietokoneella ja kännykällä. Oppilaat käyttävät paljon kännykkää ja tablet-laitteita. ›Kännykällä katsoo nopeaa tietoa: ”Paljonko kuitua on mustikassa”. ›Unelmapalvelu: Palvelu tunnistaa valokuvasta käytetyt raaka-aineet ja laskee arvot sen perusteella. ›Haluaa, että tieto on THL:n tuottamaa: luottamus ja tiedon oikeellisuus. ›Suurimmat toiveet palvelun kehitykselle: Haku, tallennus, mobiilikäyttö

19 KOTITALOUDEN LEHTORI ›Profiili lyhyesti: Pitkään käyttänyt, mutta hyvin yksipuolisesti (vain haku). ›Käyttää Fineliä pääasiassa opetustilanteessa yläkoulussa havainnollistaakseen eri ruoka-aineiden perusravintoarvoja. ›Pitää Fineliä erittäin tärkeänä työkaluna ja tiedon lähteenä työssään. ›On käyttänyt Fineliä "tosi kauan", ei muista mistä oli alunperin löytänyt. Ei käytä muita palveluita, Finelistä löytyy tarvittava opetuskäyttöön. ›Käyttötilanne on suhteellisen hektinen, eikä käyttäjä esim. ole tutustunut Finelissä mihinkään muihin toimintoihin kuin oikean yläkulman hakuun. Ei ollut oikeastaan edes tutustunut vasemman puolen hakuvalintoihin, huolimatta pitkästä käyttöhistoriasta. ›Tyypillinen kulku on seuraavanlainen: ›Hakee Finelin Googlesta -> Fineliin siirryttyään hakee elintarviketta vasemman yläkulman haulla -> etsii tuloslistasta hakutuloksen -> näyttää tiedot oppilaille ja keskustelee niistä -> Poistuu. ›Haettu tieto on lähinnä perusravintoaineet ja niitä havainnollistavat kaaviot (palkit), joskus tarkemmin katsotaan vitamiini- ja kivennäisainetasolla. ›Piti taulukkoja selkeinä, mutta visuaalisempi vähädetaljisempi esitystapa voisi olla hyödyllinen. Oppilaille liika detalji on häiriöksi, haastateltavaa itseään ei niin häirinnyt. ›Arvosti erityisesti tiedon havainnollistamista graafisesti, tämä tuli esiin lukuisia kertoja. Myös kuvien käyttöä toivoi, koska jotkut oppilaat oppivat paremmin kuvien kautta. "Voisi siellä joku perunan kuva olla.” ›Tulevaisuudessa oppilailla tulee olemaan käytössä enemmän pädejä ja älypuhelimia myös opetuksessa, jolloin toivoi, että Fineliä voisi käyttää myös antamalla oppilaille itsenäisiä tehtäviä. Silloin tabletti ja puhelin - käytettävyys olisi ratkaisevaa. ›Hakee enemmän irtonaisia aineksia, kuin valmiita ruokia. ›Toivoi vertailutoimintoa, jolla voisi havainnollistaa ruoka-aineiden eroja ja ostoskori-mallista toimintoa, jossa voisi koostaa yhden tarjoiltavan aterian. Ei tiennyt ruokakori toiminnosta. Kyseessä on siis kauan Fineliä käyttänyt ammattilainen. ›Kokee haun ongelmalliseksi, koska oikean hakusanan löytäminen on hankalaa. Tarkemmat haut voisivat olla hyödyllisiä jos oppilaille tulevaisuudessa antaisi tehtäväksi käyttää Fineliä. ›Käyttää opetustilanteessa pöytä-PC:ltä, mutta tulevaisuuden tarve olisi tabletit ja puhelimet.

20 DIABEETIKKO ›Perustarve on äärimmäisen yksinkertainen: Pelkkä hiilihydraatti-tieto kiinnostaa diabeetikkoa, kaikki muu on häiriötä. ›Tiedon ei tarvitse olla äärimmäisen spesifiä muutenkaan, koska diabeetikkokäyttäjää kiinnostaa lähinnä summittainen hiilihydraattien määrä tietyn kaltaisessa ruoka-annoksessa. ›Voi olla, että jotkut diabeetikot, etenkin vasta taudin kanssa elämään opettelevat, ovat tarkempia ja esim. punnitsevat ruokansa ja mittaavat hiilihydraatit tarkkaan, mutta haastateltava oli sairastanut 40 vuotta ja tarvitsi lähinnä karkean referenssin. ›Unelmapalvelu ottaisi huomioon mitatun/syötetyn verensokerin ja opastaisi sen mukaan ruuassa. ›Käyttäjä ei tuntenut Fineliä ennestään kuin yhden kokeilun verran, eikä siksi voinut kommentoida käytön sulavuutta tms. ›Ei myöskään ollut tuntenut Fineliä aiemmin, eikä (diabeetikkojärjestön aktiivina) tuntenut yhtään diabeetikkoa, joka käyttäisi sitä. ›Tiedon esittämisen esimerkkinä Novo Nordiskin hiilihydraattikäsikirja. Käytännössä diabeetikolle hyödylliseltä tuntuisi elektroninen tiedoiltaan täydellisempi versio siitä, mobiilissa muodossa. ›Novon opas: http://www.novonordisk.fi/content/dam/Finland/AFFILIATE/www-novonordisk- fi/Home/About%20Novo%20Nordisk/Documents/HHkasikirja.pdfhttp://www.novonordisk.fi/content/dam/Finland/AFFILIATE/www-novonordisk- fi/Home/About%20Novo%20Nordisk/Documents/HHkasikirja.pdf

21 KÄYTTÄJÄRYHMÄT JA KÄYTTÄJÄPERSOONAT Fokus loppukäyttäjien tarpeissa

22 ASIAKASPROFIILIT

23 KÄYTTÄJÄRYHMÄT Kerrataan yhdessä nopeasti läpi edellisellä sivulla kuvatut asiakasprofiilit ja mitä ryhmiä näistä priorisoidaan palvelua konseptoitaessa. Ennakkotehtävä: Mieti mistä ryhmistä tehdään käyttäjäpersoonat suunnittelun avuksi.

24 MIKÄ ON KÄYTTÄJÄPERSOONA JA MIKSI NIITÄ KÄYTETÄÄN? ›Fineli-palvelun keskeisten kohderyhmien tarpeita, motiiveja ja käyttötilanteita kartoitetaan syvällisemmin käyttäjäpersoonien kautta. ›Käyttäjäpersoonat ovat esimerkkejä kuvitteellisista käyttäjistä, jotka ovat tavalla tai toisella tekemisissä palvelun kanssa. Persoona on yksittäinen esimerkki, todellisen kaltainen persoona, käyttäjäroolin edustajasta. ›Käyttäjäpersoonat auttavat herättämään loppukäyttäjät ”eloon” verkkopalveluiden suunnittelijoiden ja toteuttajien mielissä, sekä auttavat näin yhteisen näkökulman luomisessa. Näin myös syntyy selkeämpi mielikuva siitä, minkälaisille käyttäjille palvelua tehdään. ›Käyttäjäpersoonien kautta kyetään myös analysoimaan, kuinka palvelu vastaa käyttäjien tarpeisiin ja käyttötilanteisiin. ›Käyttäjäpersoonat ovat työkalu palvelun suunnittelijoille ›Suunnittelijoilla on taipumus ajatella itseään käyttäjänä, vaikka usein palvelua ei suunnitella itselle. Sivustolle voi tulla myös henkilö, jolla on erilainen näkökulma yrityksesi tarjontaan tai vähintäänkin hän on erilainen verkkopalveluiden käyttäjänä eli erilainen käyttäjäpersoona kuin sivuston suunnittelija. ›Auttaa tekemään paremmin perusteltuja suunnittelupäätöksiä ja auttaa priorisoimaan kehityskohteit

25 KÄYTTÄJÄPERSOONIEN LUOMINEN ›Täytetään yhdessä A3-kokoisiin pohjiin seuraavalla kalvolla esitetyt asiat, yksi käyttäjäpersoona per paperi.

26 NIMI: Täytetään TITTELI: Täytetään KOKEMUS SÄHKÖISISTÄ PALVELUISTA: PALVELUN KÄYTÖN TIHEYS: TAVOITETILA: ASIAKASPALVELUN TARVE: MITEN JA MIKSI KÄYTTÄÄ PALVELUA?MITÄ HAASTEITA KOHTAA PALVELUSSA? YLEISIN KÄYTTÖTAPAUS KÄYTTÄJÄPERSOONA Täytetään Lyhyt kuvaus siitä, miten ja miksi käyttää palvelua työssään Lyhytvkuvaus suurimmista haasteista työssä ja palvelun käytössä Kuvataan palvelun käytöstä yleisin käyttötapaus

27 ASIOINTIPOLUT

28 Ennakkotehtävä: Mieti käyttäjien tavoitteita, mitä tulevat verkkopalveluun tekemään. ›Esimerkki: “Personal trainer laskee asiakkaansa päivittäisen kalorimäärän” jne. ›Ideoidaan yhdessä lisää käyttötapauksia ja kerätään post-it –lapuille. Priorisoidaan tärkeimmät käyttötapaukset. ›Täytetään yhdessä asiointipolut seuraavalta sivulta löytyvään A3-pohjaan

29 KÄYTTÖTAPAUS:TAVOITE & EXIT POINT: TAPAHTUMAT ASIOINTIPOLULLA: Kriittiset pisteet asiointipolulla Mahdollisuudet tarjota erinomainen palvelukokemus !

30


Lataa ppt "FINELI: VERKKOPALVELUN KONSEPTI Työpaja 1. 11.9.2015 klo 9-12."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google