Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Advertisements

YHTEISTYÖN HAASTEET JA OPPILASHUOLTO MAAHANMUUTTAJATYÖSSÄ Rehtori Auli Vasara, koulukuraattori Tuija Mäkinen ja sosiaalityöntekijä Pirjo Kainulainen.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Psyykkinen itsesäätely
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Ppky Selänne / Pyhäjärven Perhekeskus AARNOLA. Pyhäjärven perhekeskus  Toiminta alkoi vuonna 2012  Vaihtoehto kunnalliselle päivähoidolle  Ohjatut,
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
ERITYISLAPSEN ÄITI,SOSIONOMIOPISKELIJA
VANHEMPIEN JA LÄHEISTEN TUKEMINEN OSANA SUKUPOLVIEN KETJUJEN VAHVUUDEKSI KÄÄNTÄMISTÄ Läheistyön seminaari Mareena Heinonen, Sannariikka.
ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät Anita Nikkanen,
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Nuoret kuntapalveluita kehittämässä
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Vapaaehtoisten ja vertaisten kouluttaminen A-kiltatoiminnassa
Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymä Saana Savela
Perheeseemme kuuluu erityislapsi
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
SAMAT-toiminta samanlainen, erilainen vanhemmuus …samat oikeudet, samat velvollisuudet…
Sosiaalialan tehtävärakenne
– Kolmen sairaanhoitopiirin (ESSHP, PKSSK, PSSHP) ja alueiden kuntien yhteishanke.
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
SISUKAS-MALLI - TUKEA SIJOITETUN LAPSEN HYVINVOINTIIN JA KOULUNKÄYNTIIN Porvoo Christine Välivaara.
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
TYÖNOHJAUS MONIMUOTOISISSA TYÖYHTEISÖISSÄ
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
TAKKUINEN ARKI? KIUKKUA ILMASSA? Nopea perheohjaus Maksutonta ohjausta
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
VERME - VERTAISMENTOROINTI
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Opiskeluhuollon palvelut
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Vanhempien tukeminen kasvatustehtävässä
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
tulevaisuuden työelämätaidot
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Haastavimpien asiakkaiden asumisen tukeminen
Esityksen transkriptio:

Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu

VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen sektorin toimijat, järjestöt jne. -Maahanmuuttajataustaiset perheet TOIMINTA 1.Osaamisen vahvistaminen ammattiyhteisöissä -Kertaluonteisia ja laajempia koulutuskokonaisuuksia -Konsultaatiota -Materiaalien tuotanto 2.Maahanmuuttajaperheitä tukeva työ -puhelin- ja sähköposti, konsultaatiot, -Vertaisryhmät -Materiaalit Kotipuu 2

3 VANHEMPIEN VERTAISRYHMÄT Dialogi vanhempien välillä - ’en ole yksin, muutkin jakavat samanlaisen elämäntilanteen’ Dialogi perheiden ja ohjaajan välillä - tietoa ja ymmärrystä välittyy molemmin puolin - perheiden elämänhallinta paranee - ryhmän ohjaajan monikulttuurinen osaaminen vahvistuu Vertaistuki voi jatkua ryhmän jälkeenkin – pitkäaikaisvaikutus

Kotipuu 4 VERTAISRYHMÄ PIKKULAPSIPERHEIDEN VANHEMMILLE 7 tapaamiskerran sarja Ehdotus teemoiksi 1. TUTUSTUMINEN JA RYHMÄN SÄÄNNÖT 2. MAAHANMUUTON JA KOTOUTUMISEN KOKEMUS 3. LAPSEN TARPEET JA VARHAINEN VUOROVAIKUTUS 4. KASVATUSKOTONA. MUUTTUVA VANHEMMUUS 5. TUKIVERKOSTOT 6. LAPSEN SOSIAALISEN KEHITYKSEN TUKEMINEN 7. KIELENKEHITYS JA KAKSIKIELISYYS

Kotipuu 5 VERTAISRYHMÄT KOULUIKÄISTEN VANHEMMILLE TAPAAMISTEN TEEMOJA: 1. Tutustuminen 2. Maahanmuutto ja lapsen/nuoren näkökulma - muutos lapsen/nuoren elämässä - lapsen ja nuoren monet haasteet 3. Kodin ja koulun yhteistyö - miten luoda kotiin ’koulutuksen ja oppimisen kulttuuri’

4. Miten koulu tukee lasta koulunkäynnissä - oman äidinkielen opetus - erityisluokka sijoitukset yms 5. Kouluikäisen kaksikielisyyden kehittäminen - miten vanhemmat voivat tukea sen kehittymistä 6. Kouluikäisen lapsen sosiaalinen kehitys - kavereiden ja harrastusten merkitys 7. Nuoruus - murrosikä ja seksuuaaliterveys Kotipuu 6

VERTAISRYHMÄT VANHEMMILLE Ryhmiä voivat järjestää esim. - opettajat- neuvolat - esikoulut- avoimet päiväkodit - maahanmuuttajayhdistykset - leikkipuistot - kielikurssien opettajat - päiväkodit - projekteissa toimivat - S2-opettajat - kuraattorit- psykologit - luokkatoimikunta - vanhemmat - vanhempainyhdistys- asukasaktiivit - järjestöjen ym. edustajat - monikulttuurisissa kohtauspaikoissa työskentelevät Kotipuu 7

VERTAISRYHMÄN OHJAAMINEN Kaksi ohjaajaa – muista vertaisohjaaja Osallistujilla yhteinen kieli- tai kulttuuritausta TAI Yhdistävänä tekijänä maahanmuuttokokemus Erikielisten ryhmissä keskustelu suomeksi, englanniksi tai tarvittaessa tulkin avustuksellakin Ryhmät osana kotouttamissuunnitelmaa Kotipuu 8

RYHMÄN KOKOAMINEN Olemassa oleva asiakassuhde toiminnan perusta Tiedottamiseen erityistä huomiota! - tiedottamisen menetelmät, kieli jne. - huomioi ryhmätoiminnan vieraus - luottamuksellisuus, vapaaehtoisuus Tavoitteet toiminnalle Kotipuu 9

PERHEIDEN MONINAISUUS Jokainen perhe on erilainen - vuorovaikutuksessa perheen kanssa kotoutumisen resurssit, riskitekijät ja tarpeet selviävät > mahdollisuus luoda tarpeenmukaisia palveluja > luodaan monikulttuurista, tasa-vertaista yhteiskuntaa Kotipuu 10

VAIKUTTAVUUS Vanhempana vahvempana tässä yhteiskunnassa Vanhempien osallisuus, aktiivisuus Itseymmärryksen lisääntyminen Perheen voimaantuminen haastavassa tilanteessa Ongelmien ennaltaehkäisy Kotoutumisen tuki Kotipuu 11