Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - hyvänä käytänteenä opinto-ohjaus ja -neuvonta Parempaa aikuiskoulutusta 3.12.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
Advertisements

SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
METROPOLIAN OPINTO-OHJAUSSUUNNITELMA: ”Kokonaisvaltainen, opiskelijakeskeinen opinto-ohjaus” Metropolian opinto-ohjauksen ydintiimi
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Minä oppijana 1 ov..
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opintojen ohjauksen organisointi
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Tutorkoulutukset Mikä Aaltonaut? Aalto-yliopiston upouusi kanditason sivuaineohjelma, joka opettaa poikkitieteellistä tuotekehitystä. Poikkitieteellinen.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos n. 900 tutkinto-opiskelijaa jatko-opiskelijoita n. 50 henkilökuntaa n. 50.
Sosiaalialan opetus- ja tutkimusklinikka - siivu kaste-hanketta LA
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Oikeustieteet Oikeustieteiden laitos  Sijoittuu yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan  n. 600 tutkinto-opiskelijaa, yli 1000.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos 2  n. 900 tutkinto-opiskelijaa  jatko-opiskelijoita n. 50  henkilökuntaa n. 50  yli 1000 avoimen yliopiston.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Kajaanin yliopistokeskus, Irene Salomäki, Informaatiolukutaito ja elinikäinen oppiminen Miten opiskelijat, kirjastot ja koulutussuunnittelu kohtaavat.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Sirkku Ohvo, erityisopettaja MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitos
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
Saimaan ammattiopisto Sampo
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Kokkolan yliopistokeskus Chydenius - hyvänä käytänteenä opinto-ohjaus ja -neuvonta Parempaa aikuiskoulutusta

Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Monitieteinen Jyväskylän, Oulun ja Vaasan yliopistojen yhteistyöhön perustuva yliopistokeskus Jyväskylän yliopiston erillislaitos ja valtakunnallinen erityistehtävä Profiloitunut tutkimukseen perustuvaan aikuiskoulutukseen Alueellinen merkitys vahva Henkilöstöä n. 100 Yliopistokeskuksen opiskelijat (n. 5000) ovat työssäkäyviä aikuisopiskelijoita > joustavat ja monimuotoiset opetus-, ohjaus- ja opiskelumenetelmät (tvt), työelämälähtöisyys Tavoitteena tarjota entistä joustavampia, uudenlaisia, organisaatioiden rajat ylittäviä aikuiskoulutuksen toimintamalleja aikuisopiskelijoille KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS

Tutkimukseen perustuvaa aikuiskoulutusta Toiminta-ajatus: Kokkolan yliopistokeskus Chydenius tarjoaa tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa, laadukasta yliopistollista aikuiskoulutusta, joka edistää yksilöiden, yhteisöjen ja alueen kehittymistä. Maisteriopintoja (4) – Luokanopettajien aikuiskoulutus (JY) – Sosiaalityön maisteriopinnot (JY) – Tietotekniikan maisteriopinnot (JY) – Kemian ja kemiantekniikan maisteriopinnot (OY) Erityisopettajan opinnot (JY) Kauppatieteen täydennyskoulutus (VY) Jatkokoulutusryhmät yhteistyössä tiedekuntien kanssa Tutkimustoiminta: oppiminen ja aikuiskoulutus, osallisuus ja hyvinvointipalvelut, teollisuuden ja elinkeinoelämän älykkäät ja kestävät ratkaisut Avoin yliopisto, väylä tutkinto-opintoihin (JY, VY, OY) Koulutusväylät yhteistyössä AMKin kanssa KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS

Opinto-ohjauksen erityispiirteet ja tavoitteet yliopistokeskuksessa Opinto-ohjausta kehitetty pitkäjänteisesti, nähdään tärkeänä! Opintoja, urasuunnittelua ja ammatillista kehittymistä koskevaa tiedotusta, neuvontaa ja ohjausta (ohjauksellisuus markkinoinnissa ja rekrytoinnissa) Mahdollisimman systemaattinen ja oikea-aikainen, läpinäkyvä ohjaus Holistinen, opiskelijakeskeinen ohjausmalli: yksilöllistä, joustavaa Avoin yhteisöllisyys voimavarana: opiskelijoiden ohjaustarpeet havaitaan nopeasti; matala kynnys ohjaukseen; henkilökunnan tavoitettavuus Erityishuomio tutkintotavoitteisissa opiskelijoissa (yliopistokeskuksen maisteriopinnot, avoimen väylä): opintopolun eri vaiheissa erilaista ohjausta Hopsit, tuutoriohjaus, vertaistuutorointi, opinnäytetöiden ja jatko-opintojen ohjaus, kirjasto, atk-palvelut Sulautuva opetus ja ohjaus: erilaisten ohjaus- ja oppimisympäristöjen yhdistäminen (lähiohjaus, puh, , Optima, AC, Facebook) Verkostoyhteistyö ja jaettu asiantuntijuus eri ohjaustoimijoiden kanssa: eri yliopistojen opetustarjonnan ja ohjauksen koordinointi KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS

Kokkolan yliopistokeskuksen opinto- ohjauksen tavoitteena on edistää: opintojen tunnettuutta ja rekrytointia opintoihin tutkintoon johtavien koulutusväylien tehokasta hyödyntämistä ja suunnitelmallisia urapolkuja opiskelijan sitoutumista opintoihin, opintojen sujumista ja opintojen loppuun saattamista akateemisten opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä sitoutumista tiedeyhteisöön ja tieteelliseen ajatteluun laadukasta oppimista ja joustavien oppimisympäristöjen hyödyntämistä opiskelijan persoonallista ja ammatillista kasvua sekä sitoutumista elinikäiseen oppimiseen yliopisto-opiskelun saavutettavuutta ja esteettömyyttä koulutuksellista tasa-arvoa (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Opinto-ohjauksen kokonaissuunnitelma 2012) KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS

Opinto-ohjauksen vastuut ja tehtävät Opintoneuvoja, suunnittelija Sanna Anttonen Yliopistokeskuksen opinto-ohjauksen ja neuvonnan kokonaissuunnittelu, kehittäminen ja seuranta, tiedottaminen, erityisesti tutkintotavoitteisten opiskelijoiden ohjaus; yleisesittelyt yliopisto-opiskelusta ja avoimen yliopiston opiskelumahdollisuuksista erilaisille kohderyhmille Opetuksen kehittämisryhmä yhdessä pedagogisen johtajan kanssa seuraa, koordinoi ja arvioi opinto-ohjauksen kokonaissuunnitelmaprosessia ja tuotosta osana opetuksen laadunvarmistusta Yksiköt: johtajilla kokonaiskuva ja vastuu ohjauksesta opinto-ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi omassa yksikössä HOPS-käytännöistä tiedottaminen opiskelijoille ohjaustahojen näkyväksi tekeminen ja ajan tasalla pitäminen (www-sivut) Professorit ja opettajat omalla vastuulla olevien opintojaksojen opetus ja niihin liittyvä ohjaus opinnäytetöiden ohjaus opetusharjoittelun ja käytännön opintojaksojen ohjaus (opettajankoulutus, sosiaalityö) professorit vastaavat oman tieteenalansa jatko-opintojen ohjauksesta yhteistyössä tiedekuntien kanssa Opiskelijat: opiskelijoiden edustajat (1-2) jäseninä opetuksen kehittämisryhmässä KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS

Hankkeita ja tutkimuksia Hankkeita: Keskipohjalaiset koulutusväylät –hanke Adult student life Opin Ovi –hanke: Opastin Tutkimuksia ja julkaisuja: Partanen, A ”Kyllä minä tästä selviän”: aikuisopiskelijat koulutustarinansa kertojina ja koulutuksellisen minäpystyvyytensä rakentajina. Akateeminen väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Leivo, M Aikuisena opettajaksi: aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa. Akateeminen väitöskirja. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Matthies, A-L., Alho-Konu, S. & Kokkonen, T. (toim.) Sosiaalityö aikuisopintoina. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Yliopistokeskuksen informaatioteknologiayksikön tutkimusjulkaisuja mm. tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämisestä aikuisopiskelussa. KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS

”Oman opiskeluni onnistumiseksi olen tarvinnut avoimen yliopiston joustavia opintomahdollisuuksia. Oppimisen ja oppimisen mielekkääksi kokemisen kannalta on tärkeää, että opettajat huomioivat jokaisen opiskelijan yksilöllisesti; kannustaen, ohjaten ja tarvittaessa joustaen. Tämä on toteutunut erinomaisesti Chydeniuksen avoimessa yliopistossa. Tämän ajatuksen jakaa kanssani moni tuntemani avoimessa opiskeleva aikuisopiskelija. Kiitokset kuuluvat koko henkilökunnalle; on hyvä opiskella, kun järjestäjien taholta ”puhalletaan yhteen hiileen” – se näkyy kaikessa opiskelijalle.” KIITOS! Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Sari Paajanen, pedagoginen johtaja , KOKKOLAN YLIOPISTOKESKUS CHYDENIUS