© Ilkka Kauppinen Matkailun markkinointi Internetissä
© Ilkka Kauppinen Esityksen materiaalia saa käyttää esityksissä, www-julkaisuissa ja muissa medioissa mikäli niihin liitetään kirjoittajan nimi sekä www-osoite Luultavasti et tee sitä kumminkaan, joten nauti työstäni, on mukava, että kelpaa.
© Ilkka Kauppinen Kodja Consulting on Suomen johtava matkailun Internet-markkinoinnin konsultointiin keskittyvä yritys. Asiakkaina suomen johtavat matkailualan yritykset ja oppilaitokset. Lisätietoa
© Ilkka Kauppinen Matkailu markkinointi?
© Ilkka Kauppinen Internet-markkinointi = markkinointi Internetissä
© Ilkka Kauppinen Segmentointi Kohderyhmä
© Ilkka Kauppinen I D A A Attention Interest Desire Action
© Ilkka Kauppinen Suuntauksia Internetissä Web 2.0 Käyttäjien yhteisöt, yhdessä tuotettu palvelu ja sisältö Long tail – teoria Vähemmän on enemmän Multimedia Laajakaistat ja alentuneet tiedon varastointikustannukset
© Ilkka Kauppinen Matkailutilastoja Arvioiden mukaan vuonna % Euroopan matkailualan liikevaihdosta tuli Internet-transaktioista Matkailutuotteet suosituimpia Internet-ostoksia Online-matkailijat ovat suunnitelleet matkansa etukäteen, mutta varaavat sen viime minuuteilla Internetistä Lähes kaikki netin käyttäjät selailevat tuote- ja palvelutietoja ja 2/3 matkatietoja Suomalaiset ahkeria verkon käyttäjiä ja verkko-ostosten tekijöitä
© Ilkka Kauppinen Matkailun Internet markkinoinnin välineet
© Ilkka Kauppinen Internet-markkinoinnin välineitä Sähköinen suoramarkkinointi Yhteisömarkkinointi sis. yhteisöt, blogit ja sosiaaliset suosittelupalvelut Verkkomainonta sis. bannerit, kampanjasivustot ja kilpailut Affiliatemarkkinointi eli kumppanuusmarkkinointi Hakukonemarkkinointi - hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta Linkittäminen RSS-feedit Mobiilimarkkinointi
© Ilkka Kauppinen Sähköpostimarkkinointi Sähköposti on Internetin eniten käytetty sovellutus Yksinkertaisimmillaan sähköpostin lähetystä Yksilöllistä suoramarkkinointia Kanta-asiakas ja jälkimarkkinointi Muokkaaminen henkilökohtaiseksi yksinkertaista Kustannukset asiakaskontaktia kohden pieniä Varo spämmäämistä Muista signature! Hanki kunnon ohjelma Opettele Cc: ja Bcc:n käyttö
© Ilkka Kauppinen Sähköinen suoramarkkinointi –Sähköpostimarkkinointi –Mobiilimarkkinointi –Näiden yhdistelmät –Nopeaa –Tilattua –Edullista –Kohdennettua –Mitattavaa ->Tehokasta
© Ilkka Kauppinen Yhteisöt Yhteisömarkkinointi tarkoittaa erilaisten nettiyhteisöjen muodostamista ja/tai olemassa olevien hyväksikäyttöä. Onnistuessaan ehkä tehokkain Internet- markkinoinnin muoto
© Ilkka Kauppinen Kerro kaverille -markkinointi
© Ilkka Kauppinen Blogit Tutustu blogeihin ja blogittamisen kulttuuriin! Mieti kohderyhmäsi ja miksi kirjoitat Viitataan ahkerasti muihin blogeihin Nimeä blogisi hyvin Markkinointi tehtävä hienovaraisesti Kirjoita säännöllisesti, pitkäjänteistä toimintaa Hakukoneiden rakastama julkaisumuoto Ilmaisia työkaluja ja Markkinointi mm. ja
© Ilkka Kauppinen Bannerit Bannerin tarkoitus on saada käyttäjä klikkaamaan sitä! Kaikkinainen klikkaamaan houkuttelu suotavaa, esim. nuoli Eivät yhtä tehokkaita kuin haluaisi Toimii myös imagomarkkinointina Muista standardit -> käytä samaa monta kertaa ja useassa paikassa Yleisimmät standardit 140X350 ja 728 x 90 pix
© Ilkka Kauppinen Kilpailut Oivallinen tapa kerätä rekistereitä Oivallinen tapa saada liikennettä omille sivuille Oivallinen tapa saada näkyvyyttä muiden sivuilla Kilpailut.net,
© Ilkka Kauppinen Hakukoneoptimointi n. 80% www-sivujen ensikävijöistä tulee hakukoneiden kautta Hakutulosten 10 ensimmäisen joukossa oleminen tärkeää Sisältää joukon keinoja joiden avulla yrityksen sivut saadaan näiden 10 joukkoon valituilla tai muilla hakusanoilla tai fraaseilla, huom. Long tail Aktiivinen, koko ajan seurattava prosessi Hakukoneoptimointi vs. hakukonemainonta
© Ilkka Kauppinen Hakukoneoptimointi -keinot 1. Linkitys 2. Hyvä runsas sisältö 3. Teknisten ongelmien poistaminen 4. Metatieto, merkitys vähäinen 5. Muita vähemmän tärkeitä keinoja
© Ilkka Kauppinen Hakukonemainonta - Googlen Adword Maksetut eli sponsoroidut linkit Oikein käytettynä tehokas työkalu, ei kuitenkaan enää samanlainen aarreaitta kuin pari vuotta sitten Lisätietoa ja opetusvideoita Hyvä aloituskirja ”101 kysymystä ja vastausta Google- markkinoinnista, Risto Poutiainen loistava maksullinen artikkeli aiheestahttp:// Useat yritykset tarjoavat tätäkin
© Ilkka Kauppinen Hakemistot Yleisiä linkkihakemistoja jaoteltuna kategorioihin Pelkästä linkistä jossain sivuilla ei kannata maksaa Moneen isoon ja tehokkaaseen hakemistoon saa linkkinsä ilmaiseksi Suomen suurin hakemisto Maailman suurin ja tärkein hakemisto on Open Directory Project osoitteessa jossa ilmainen sivun ilmoittaminen, vaatii tosin tarkkaa perehtymistä Erittäin tärkeitä hakusanaoptimoinnin tähden Tuovat myös suoria käyntejä Hanki itsellesi niin paljon laatulinkkejä kuin voit!
© Ilkka Kauppinen Affiliate eli kumppanuus-markkinointi Kumppanuusohjelmien muodostamiseta ja ylläpitoa Esim. bannereita tai varausikkunoita muiden sivuilla Maksetaan yleensä cost-per-click(CPC) tai cost-per-action (CPA) Tradedoubler, Googlen AdSense, Omat verkostot
© Ilkka Kauppinen Mobiili Osaksi liiketoimintaprosessia Kotisivut mobiilissa toimiviksi Suoramarkkinointi Muita? -> asiakasrekisteri ja sen hyväksikäyttö mm.
© Ilkka Kauppinen Kotisivujen kehittäminen
© Ilkka Kauppinen Kotisivut KÄVIJÄT
© Ilkka Kauppinen Kotisivut KISS
© Ilkka Kauppinen Kotisivujen kehittäminen
© Ilkka Kauppinen Kuka teillä käy? Mistä teille tullaan? Mitä teillä tehdään? Milloin teillä käydään?
© Ilkka Kauppinen Sähköisen markkinoinnin seuranta www-hotellit tarjoavat perusstatiikkaa, käytä edes sitä! Jotta www-sivuja ja omaa verkkomarkkinointia voidaan kehittää, on kävijöiden määrien ja käyttäytymisen seuraaminen ja näiden tietojen hyväksi käyttö äärimmäisen tärkeää Google tarjoaa ILMAISEN erinomaisen statistiikan Mahdollistaa myös erilaisten konvertointilukujen seuraamisen Lisätietoa ja esittelyvideowww.google.com/analytics Suositellaan myös kävijäkyselyn tekemistä -> runsaasti kehittämisen varaa
© Ilkka Kauppinen Kaikki asiat on jo ajateltu, mutta ongelma on ajatella jokin asia uudelleen”. Johann W. von Goethe
© Ilkka Kauppinen Kodja Consulting Ilkka Kauppinen etunimi.sukunimi(at)matkailumarkkinointi.com