© Ilkka Kauppinen 2007 1 Matkailun markkinointi Internetissä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Varainhankinnan uusi aikakausi!
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen Internet-markkinointi & hakukoneoptimointi LAMK Kirsi Mikkola.
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
Tyky-Kuntoseteli+ Liikuntaan ja kulttuuriin Tyky-Kuntoseteli+ on työnantajasi tarjoama verovapaa työsuhde-etu. Työnantajallesi on tärkeää, että olet kokonaisvaltaisesti.
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Turvallinen ja tehokas kertakirjautuminen webbipalveluihin Pekka Lindqvist
Kodja Consulting © Ilkka Kauppinen 2009 INTERNET ON MEDIA EI TEKNOLOGIA.
Mikä on internet? b Kymmenien tuhansien yhteen liitettyjen tietoverkkojen kokonaisuus b Internetin palvelut ovat ilmaisia - liittymät ovat maksullisia.
Miksei kukaan käy meillä?
SOME (sosiaalinen media)
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
• Agronetiin rakennettu sähköinen toimintaympäristö, joka kokoaa yhteen kaikki koulutukseen liittyvät osa-alueet AGRONET-OPPIMISYMPÄRISTÖ Oppimisympäristö.
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
Internetmarkkinointi Venäjällä – kotipesä kuntoon.
2/2009 MUUTKIN HALUAVAT TIETÄÄ Kerro hankkeesta ja sen tuloksista NR/2011.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
 Kirjoita harkiten keskusteluryhmiin Jos kirjoitat viestejä julkisiin keskusteluryhmiin varmista, että viestisi liittyy ryhmän aiheeseen. Älä lähetä.
TYÖHAKEMUS.
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Muuttuva viestintä yhdistyskentän tukena
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
KH Kirjasampo NYT Yleisten kirjastojen neuvosto
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
#CMAX.gg Messuprojekti. Strategia #CMAX.gg ja strategia: toimii internet pelipalvelinten kauppapaikkana johtava pelipalvelinpörssi, josta asiakkaat haluavat.
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
SPORTS TRACKER Tekijä: Nybäck Teemu TU09s Tiedonhaku internetistä.
Heigo Anto WWW-sivuston Google-optimointi Heigo Anto
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Yliopiston suunnittelumalli Ohje: Näin tallennat suunnittelumallin käyttöösi omalle koneellesi.
Palkintojen jako Ilkka Kauppinen, Kodja Consulting
Tiedonhaku OUTI-verkkokirjastosta Yläkoulu Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto.
Oma Nimi Tilaisuuden nimi Pvm Paikkakunta. Mikä on VALO-CD? Kohderyhmä: tavalliset suomalaiset ihmiset Käyttöjärjestelmä: Windows XP/Vista/7 Sisältää.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
Verkkoympäristöjen hyödyntäminen verkoston toiminnassa. Plonen ja muiden alustojen (yhteis)käyttö.
Linkki: ”MY STAY” Visitfinland.comin ”My Stay” matkailutuotteiden tuotetietokanta esittelee Suomen.
Jarkko Muhonen TeamProg
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Vinkkejä sähköiseen viestintään
Sosiaalinen media.
Työelämän tekstejä sähköposti.
FIRMANI PAHIMMAT KILPAILIJAT
Yritys ja markkinointi mediassa
Puhetilanteen kieli.
MEGA -Suljetun suuren suosion saaneen megauploadin seuraaja
Internethuijaukset Opinnäytetyö © Hans Lindström 2007.
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Mitkä Ovat Eri Valokuvaus Markkinointi-ideoita?
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Tiedotustilaisuus
Muokkaus Mari Lampinen,
Blogger Teppo Räisänen.
Kevään markkinointiaktiviteetit
Esityksen transkriptio:

© Ilkka Kauppinen Matkailun markkinointi Internetissä

© Ilkka Kauppinen Esityksen materiaalia saa käyttää esityksissä, www-julkaisuissa ja muissa medioissa mikäli niihin liitetään kirjoittajan nimi sekä www-osoite Luultavasti et tee sitä kumminkaan, joten nauti työstäni, on mukava, että kelpaa.

© Ilkka Kauppinen Kodja Consulting on Suomen johtava matkailun Internet-markkinoinnin konsultointiin keskittyvä yritys. Asiakkaina suomen johtavat matkailualan yritykset ja oppilaitokset. Lisätietoa

© Ilkka Kauppinen Matkailu markkinointi?

© Ilkka Kauppinen Internet-markkinointi = markkinointi Internetissä

© Ilkka Kauppinen Segmentointi Kohderyhmä

© Ilkka Kauppinen I D A A Attention Interest Desire Action

© Ilkka Kauppinen Suuntauksia Internetissä Web 2.0  Käyttäjien yhteisöt, yhdessä tuotettu palvelu ja sisältö Long tail – teoria  Vähemmän on enemmän Multimedia  Laajakaistat ja alentuneet tiedon varastointikustannukset

© Ilkka Kauppinen Matkailutilastoja Arvioiden mukaan vuonna % Euroopan matkailualan liikevaihdosta tuli Internet-transaktioista Matkailutuotteet suosituimpia Internet-ostoksia Online-matkailijat ovat suunnitelleet matkansa etukäteen, mutta varaavat sen viime minuuteilla Internetistä Lähes kaikki netin käyttäjät selailevat tuote- ja palvelutietoja ja 2/3 matkatietoja Suomalaiset ahkeria verkon käyttäjiä ja verkko-ostosten tekijöitä

© Ilkka Kauppinen Matkailun Internet markkinoinnin välineet

© Ilkka Kauppinen Internet-markkinoinnin välineitä Sähköinen suoramarkkinointi Yhteisömarkkinointi sis. yhteisöt, blogit ja sosiaaliset suosittelupalvelut Verkkomainonta sis. bannerit, kampanjasivustot ja kilpailut Affiliatemarkkinointi eli kumppanuusmarkkinointi Hakukonemarkkinointi - hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta Linkittäminen RSS-feedit Mobiilimarkkinointi

© Ilkka Kauppinen Sähköpostimarkkinointi Sähköposti on Internetin eniten käytetty sovellutus Yksinkertaisimmillaan sähköpostin lähetystä Yksilöllistä suoramarkkinointia Kanta-asiakas ja jälkimarkkinointi Muokkaaminen henkilökohtaiseksi yksinkertaista Kustannukset asiakaskontaktia kohden pieniä Varo spämmäämistä Muista signature! Hanki kunnon ohjelma Opettele Cc: ja Bcc:n käyttö

© Ilkka Kauppinen Sähköinen suoramarkkinointi –Sähköpostimarkkinointi –Mobiilimarkkinointi –Näiden yhdistelmät –Nopeaa –Tilattua –Edullista –Kohdennettua –Mitattavaa ->Tehokasta

© Ilkka Kauppinen Yhteisöt Yhteisömarkkinointi tarkoittaa erilaisten nettiyhteisöjen muodostamista ja/tai olemassa olevien hyväksikäyttöä. Onnistuessaan ehkä tehokkain Internet- markkinoinnin muoto

© Ilkka Kauppinen Kerro kaverille -markkinointi

© Ilkka Kauppinen Blogit Tutustu blogeihin ja blogittamisen kulttuuriin! Mieti kohderyhmäsi ja miksi kirjoitat Viitataan ahkerasti muihin blogeihin Nimeä blogisi hyvin Markkinointi tehtävä hienovaraisesti Kirjoita säännöllisesti, pitkäjänteistä toimintaa Hakukoneiden rakastama julkaisumuoto Ilmaisia työkaluja ja Markkinointi mm. ja

© Ilkka Kauppinen Bannerit Bannerin tarkoitus on saada käyttäjä klikkaamaan sitä! Kaikkinainen klikkaamaan houkuttelu suotavaa, esim. nuoli Eivät yhtä tehokkaita kuin haluaisi Toimii myös imagomarkkinointina Muista standardit -> käytä samaa monta kertaa ja useassa paikassa Yleisimmät standardit 140X350 ja 728 x 90 pix

© Ilkka Kauppinen Kilpailut Oivallinen tapa kerätä rekistereitä Oivallinen tapa saada liikennettä omille sivuille Oivallinen tapa saada näkyvyyttä muiden sivuilla Kilpailut.net,

© Ilkka Kauppinen Hakukoneoptimointi n. 80% www-sivujen ensikävijöistä tulee hakukoneiden kautta Hakutulosten 10 ensimmäisen joukossa oleminen tärkeää Sisältää joukon keinoja joiden avulla yrityksen sivut saadaan näiden 10 joukkoon valituilla tai muilla hakusanoilla tai fraaseilla, huom. Long tail Aktiivinen, koko ajan seurattava prosessi Hakukoneoptimointi vs. hakukonemainonta

© Ilkka Kauppinen Hakukoneoptimointi -keinot 1. Linkitys 2. Hyvä runsas sisältö 3. Teknisten ongelmien poistaminen 4. Metatieto, merkitys vähäinen 5. Muita vähemmän tärkeitä keinoja

© Ilkka Kauppinen Hakukonemainonta - Googlen Adword Maksetut eli sponsoroidut linkit Oikein käytettynä tehokas työkalu, ei kuitenkaan enää samanlainen aarreaitta kuin pari vuotta sitten Lisätietoa ja opetusvideoita Hyvä aloituskirja ”101 kysymystä ja vastausta Google- markkinoinnista, Risto Poutiainen loistava maksullinen artikkeli aiheestahttp:// Useat yritykset tarjoavat tätäkin

© Ilkka Kauppinen Hakemistot Yleisiä linkkihakemistoja jaoteltuna kategorioihin Pelkästä linkistä jossain sivuilla ei kannata maksaa Moneen isoon ja tehokkaaseen hakemistoon saa linkkinsä ilmaiseksi Suomen suurin hakemisto Maailman suurin ja tärkein hakemisto on Open Directory Project osoitteessa jossa ilmainen sivun ilmoittaminen, vaatii tosin tarkkaa perehtymistä Erittäin tärkeitä hakusanaoptimoinnin tähden Tuovat myös suoria käyntejä Hanki itsellesi niin paljon laatulinkkejä kuin voit!

© Ilkka Kauppinen Affiliate eli kumppanuus-markkinointi Kumppanuusohjelmien muodostamiseta ja ylläpitoa Esim. bannereita tai varausikkunoita muiden sivuilla Maksetaan yleensä cost-per-click(CPC) tai cost-per-action (CPA) Tradedoubler, Googlen AdSense, Omat verkostot

© Ilkka Kauppinen Mobiili Osaksi liiketoimintaprosessia Kotisivut mobiilissa toimiviksi Suoramarkkinointi Muita? -> asiakasrekisteri ja sen hyväksikäyttö mm.

© Ilkka Kauppinen Kotisivujen kehittäminen

© Ilkka Kauppinen Kotisivut KÄVIJÄT

© Ilkka Kauppinen Kotisivut KISS

© Ilkka Kauppinen Kotisivujen kehittäminen

© Ilkka Kauppinen Kuka teillä käy? Mistä teille tullaan? Mitä teillä tehdään? Milloin teillä käydään?

© Ilkka Kauppinen Sähköisen markkinoinnin seuranta www-hotellit tarjoavat perusstatiikkaa, käytä edes sitä! Jotta www-sivuja ja omaa verkkomarkkinointia voidaan kehittää, on kävijöiden määrien ja käyttäytymisen seuraaminen ja näiden tietojen hyväksi käyttö äärimmäisen tärkeää Google tarjoaa ILMAISEN erinomaisen statistiikan Mahdollistaa myös erilaisten konvertointilukujen seuraamisen Lisätietoa ja esittelyvideowww.google.com/analytics Suositellaan myös kävijäkyselyn tekemistä -> runsaasti kehittämisen varaa

© Ilkka Kauppinen Kaikki asiat on jo ajateltu, mutta ongelma on ajatella jokin asia uudelleen”. Johann W. von Goethe

© Ilkka Kauppinen Kodja Consulting Ilkka Kauppinen etunimi.sukunimi(at)matkailumarkkinointi.com