Elokuva ja muut taitet Elokuva ja arkkitehtuuri. Juhani Pallasmaan ajatuksia elokuvasta ja arkkitehtuurista ”Elokuva projisoi kokemuksellisesti tosia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osta koira!!.
Advertisements

Onneni on olla Herraa lähellä
 PHENOMENON , 5. jakso.  Elämisen taito voi olla erilaista eri alueilla ja eri aikoina  Savoir vivre peut être different selon le temps et.
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Kasvaako pääni, kun opin?
Venäläistä kekseliäisyyttä ja tyyliä
Luo nopeasti ylhäältäpäin kuvattu sisustussuunnitelma.
Tulipalot ja palokuolemat
Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
ELÄMÄN LÄHDE JA PARANEMISEN MAHDOLLISUUDET
Muijalan koulu Lohja
Hirsimökki + tulisija Tuloilma joka hirren välistä n. 1m:n korkeuteen
EUROOPAN MAISEMIA EUROOPAN LUONTO 8LK.
Työ (W) Voima tekee työtä kun se vaikuttaa liikkuvaan kappaleeseen liikkeen suunnassa Työn suuruus saadaan pistetulon avulla: W on voiman F tekemä työ.
Gaston Bachelard kirjassa Tilan poetiikka
Ikääntyminen ja vanhuus
Tikkurila 10 The City of dreams
Ikääntyneiden asemaan liittyvät voimavarat (kollektiiviset voimavarat)
Suunnittelutilanteen analysointi
Turvallisuuskoulutus
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Kaksi olohuonetta ja tilaa riisisäkille? – Maahanmuuttajat ja asumisen suunnittelu Hanna Dhalmann HY / Maantieteen laitos.
Avaimia itsensä valmentamiseen
Foursquare tiedottamisessa ja markkinoinnissa. Foursquare Foursquare on paikannusta hyödyntävä peli ja mobiilisovellus. Sen avulla on mielenkiintoista.
Pedagogisen toimikunnan toisen kokouksen muistio
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Willa Wanhan kulttuuri Kajaani Kulttuuri ”tietylle ihmisryhmälle ominaista käytöstä, tapoja ja historiaa” ”tietylle ihmisryhmälle ominaista.
Lauri Viidan lapsuudenkoti
Kappale 4: Hanna kulta! Milloin Pedro haluaisi matkustaa Hannan kanssa Brasiliaan? Miksi? Miksi Pedron äiti pitää Hannaa sankarina? Mitä Pedro tekee viikonloppuna?
Runo tekstitaidon kokeessa
Eteneminen Ylhäältä alas Pakko, pelko – pakottaminen ja pelottelu Havainnollistaminen, case-esimerkit – esim. kuinka paljon johtaja Turtiainen maksaa Aducatelle.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
1.4. Integroimismenetelmiä
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
1. Probleema –Onko täysikuu yhtä korkealla ollessaan eteläisellä taivaalla sekä kesällä että talvella?
7. TOINEN PALATSIKAUSI KREETALLA MM III-LM IB. Parhaiten tunnettu vaihe -Runsaasti aineistoa, varhaisempi usein tuhoutunut ”Minolaisen kulttuurin kulta-aika”
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Modernismin tulo Suomeen
Professional ethics in context – Institutions, images and empathy Tuukka Kivioja.
1 Invalidiliitto 1 Avustajakoiratoiminta Katso esittelyvideo.
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Suomi 1B Harjoitus 23 A (s. 102) Kuunteluharjoitus 14 Kotitehtävä: harjoitus 18 & 21, 22.
Usko ja tieto Kysymys Jumalan olemassaolon todistamisesta - Tuomas Akvinolainen s Mestari Eckhart s. 78 -> miten Jumalan olemassaoloa on filosofisesti.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Sanatyypit ja sijamuodot.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
Muistiinpanot esitelmän tueksi Elias Nietosvaara & Jori Torkkila
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Vanhus ja hissi: viisi teemaa, kymmenen haastattelua
Älyteknologialaitteiden toimivuuden edellytyksiä: matkapuhelinverkot ja sisätilakuuluvuus Helena Leppäkoski ja Ari Asp Tampereen Teknillinen Yliopisto.
AAAK kotiharjoitus 1 Palautus MyCourses perjantaina 23
Sosioemotionaalinen kehitys
Semiotiikka lavastuksessa
Rakenteellinen murtosuojelu
My Home . By:Ines.N.
Eremitaasi - Эрмитаж.
Tavoitteet Tarjota nuorelle myönteisiä kokemuksia, kivaa tekemistä ja kavereita Tukea nuoren kasvua ja vahvistaa luottamusta omiin kykyihinsä ja mahdollisuuksiinsa.
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Eksistentialismi Eero Jussila.
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Kanojen hoito ohjeet Peltolan tila
Käytännön harjoitus 3.2 Viivasuunnistus
Karttamerkit 2
Kehittämistä kaipaavia kohteita kuvin esiteltynä
Päivi Arvonen Pois kadulta!.
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Esityksen transkriptio:

Elokuva ja muut taitet Elokuva ja arkkitehtuuri

Juhani Pallasmaan ajatuksia elokuvasta ja arkkitehtuurista ”Elokuva projisoi kokemuksellisesti tosia kuvia elämästä, kun taas arkkitehtuuri kehystää ihmisen olemassaoloa ja tarjoaa horisontin ihmisen olotilan ymmärtämiselle. Molemmat taiteet poetisoivat eksistentiaalista kokemusta” Kaikki taiteet hahmottavat mielen ja maailman rajapintaa, elokuva ja arkkitehtuuri tekevät sen artikuloimalla elettyä tilaa, ne ”määrittelevät eletyn, eksistentialistisen tilan ulottuvuuksia ja olemusta; ne luovat elämäntilanteiden näyttämöitä”. Elokuvan väistämätön arkkitehtonisuus ja arkkitehtuurin väistämätön elokuvallisuus Pallasmaa: ”Eletty tila elokuvassa ja arkkitehtuurissa”. Teoksessa Henttonen & Al., Elokuva ja arkkitehtuuri, s. 24. Ks. Myös Pallasmaa, The Architecture of Image, s. 13.

Tilan poetiikka elokuvassa Elokuvallisin keinoin luotu vaikutelma rakennuksista ja rakennetussa tilassa liikkumisesta tarinallisen kontekstin modifioimana Elokuvallisesti hahmotettujen tilojen dramaturginen potentiaali Tila eksistentiaalisen kokemuksen ehdollistajana ja indikaattorina

Tilallisia peruselämyksiä (Pallasmaa) Talo kulttuurin merkkinä maisemassa, talo ihmisen projektiona ja kiintopisteenä maisemassa Rakennusten lähestyminen, ihmisen asumuksen tai tietyn instituution tunnistaminen talon hahmossa Rakennuksen vaikutuspiiriin tulo, sen hallitsemaan reviirin astuminen, rakennuksen lähellä oleminen Katon alla, suojassa ja varjossa oleminen Taloon astuminen, ovesta käyminen, ulko- ja sisätilan rajan ylittäminen Kotiin tulo tai talon sisätilaan astuminen tietyssä tarkoituksessa, odotus ja täyttymys, vieraus ja tuttuus Huoneessa olo, turvassa olo, yhdessä tai eristettynä oleminen Rakennuksen kokoavien keskusten, kuten pöydän, vuoteen tai tulisijan vaikutuspiirissä oleminen Tilassa vallitsevan pimeyden tai valon kohtaaminen, valon tila Ikkunasta katsominen, yhteys maisemaan

Arkkitehtuurin perusulottuvuudet elokuvassa Ajan ja paikan määrittäminen Vanha / nykyaikainen / uusi Muutoin määritellyn sosiaalisten odotusten synnyttämien normien mukainen vai ei? Rakennettu tila henkisen tilan ja tunnelmien ilmentäjänä Sosiaalisen statuksen ja suhteiden ilmentäminen Vuorovaikutuksen mahdollistaminen / estäminen / ehdollistaminen talon sisällä ja suhteessa ulkomaailmaan Kenen paikka? Kenen koti, kenen vankila?

Huoneiden dramaturgis- temaattisia funktiota Eri huoneiden perusfunktio – ja mitä muuta siellä tehdään yksityisyys / julkisuus ketkä saavat tulla sisään, ketkä ovat tunkeilijoita sekaisuus / siisteys sukupuolittuneisuus keskinäiset sijainnit avautuminen ulospäin

Rakennuksen osien dramaturgisia funktioita: 1) rajat Seinät: – etäisyydet (huoneen koko) – onko seinällä suojaava funktio? Mitä vastaan? – herääkö kysymys siitä, mitä on seinän takana – seinän murtuminen Katot ja lattiat – Huoneen korkeus – Mitä on ylä-, mitä alapuolella? – Mitä ja miten siitä tiedetään, miten suhtaudutaan?

Rakennuksen osien dramaturgisia funktioita: 2) yhteydet ulospäin Ovet lukkoineen ja avaimineen: – pääsee tietyllä hetkellä kulkemaan läpi vai ei? – kuka kontrolloi ja miten kulkua oven läpi? – kuinka auki ovi on tietyssä tilanteessa? – oven murtaminen Ikkunat – nähdäänkö yhteen vai kahteen suuntaan? – millaista valoa tulee läpi? – ikkunan särkyminen – defenestraatio

Rakennuksen osien dramaturgisia funktioita: 3) kulkureitit Kerrokset, portaikot – kuka asuu ja/tai toimii missäkin kerroksessa, mitä se kertoo hänen asemastaan sos. hierarkiassa? – millä ehdoilla eri kerroksissa liikutaan? Hissit – kohtauspaikka tuttujen ja tuntemattomien kanssa – pakoreitti / loukko Käytävät – mitä kaikkea on käytävän varrella – ystäviä, vihollisia? – käytävässä olo ’ei suojassa’ olemisena

Rakennuksen osien dramaturgisia funktioita: 4) salaiset ulottuvuudet Epäviralliset, yllättävät, salaiset ja väkivalloin luodut kulkureitit Piilopaikat Kätköpaikat Ansat