© 2015 Innokas | All Rights Reserved Lähtölaukaus koodaukseen!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
European Day of Languages September 26th
Advertisements

@ Leena Lahtinen Helia Ohjelman perusrakenteet 1. PERÄKKÄISRAKENNE 2. VALINTARAKENNE 3. TOISTORAKENNE.
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Vinkkejä sanojen muistamiseen •Visuaalisen muistin tukeminen ▫Sanan liittäminen kuvaan  pohdi, mitä oman kielen sanaa opeteltava sana muistuttaa  luo.
Analyyttinen geometria MA 04
Oppimisen pelejä alakouluun
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
Mosaiikkityö tilkkumaalaustekniikalla
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
MAB8: Matemaattisia malleja III
Puhuvia skannereita, lukevia kyniä ja muita vempaimia
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Algoritminen ajattelu
Mihin vuorokaudenaikaan liittyy seuraava toivotus?
Matemaattiset oppimisvaikeudet
Encyclopedia Britannica Online. Haluaisin tehdä esitelmän valkohaista…
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Jouni Juntunen Oulun seudun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö
3. luokan englanti Vanhempainilta
Kiikuista jatkoa.
NÄKEVÄT KÄDET KU 1: MINÄ, KUVA JA KULTTUURI / TEHTÄVÄ 1.
TYÖPAJAT Esi- ja perusopetus Perjantai klo 14:30-16:15.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ohjelmointi yläkoulussa ja lukiossa LEHTORI JARKKO SIEVI, LAUTTASAAREN YHTEISKOULU, HELSINKI.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Suomi 2A Mielipideopinion Mitä mieltä sinä olet…?  Minusta…  Minun mielestä…  Minä ajattelen, että…(ajatella, 3)
Luokanopettaja Sari Auramo Mäntsälä. Minä? luokanopettaja Mäntsälässä Ohkolan koululla 20 vuotta tässä työssä nyt lk monipuolista tvt:n käyttöä.
Suomi 2A Missä kissa on? Missä lintu on? Kissa on laatikon alla.
TVT JA VIRTUAALINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ VLE = Virtual Learning Environment ICT = Information and Communication Technology Kymintehtaan koulu.
Tervetuloa keskustelukurssille!. Kurssi-info Puhutaan suomea Tilanteet, puhefunktiot Keskustelut, pelit, roolileikit… Vaihdetaan ryhmää / paria usein.
Työpöytäharjoitus 3.1. Olennaisen hahmottaminen
Tietotekniikkaa Ohkolan koululla
Suomi 2A
EV3-ohjelmointi Lumapäivät Lahti.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2016
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Algoritminen ajattelu
Tietotekniikkaa alakouluilla
Suomi 1A
Koodaus tulee, oletko valmis?
Pelit opetuksen tukena
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Robotiikkakoulutus INNOKAS Jussi Näykki
Ohjelmointia matematiikkaan
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Arviointi Vsop-opetuksessa
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Koodaamista Ohkolan koululla
Code.org –sivusto ohjelmoinnin opetuksessa
TERVE Piirto-ohjeita GIMP-kuvankäsittelyohjelmalle
MITÄ ON OHJELMOINTI? Toimintaohjeiden antamista.
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Esityksen transkriptio:

© 2015 Innokas | All Rights Reserved Lähtölaukaus koodaukseen!

Mitä koodaus on? -Ohjelmointi on täsmällisten ohjeiden antamista tietokoneelle. -Ohjelmointikieliä on satoja. -Oleellista on kyky pohtia asioiden loogisia syitä ja seurauksia kuin laskennallinen matemaattinen osaaminen. -Lue lisää Koodi2016 –sivustolta.

OPS 2016  1. – 2. luokilla opetellaan antamaan yksiselitteisiä ohjeita ihmiseltä toiselle  3. – 6. luokilla perehdytään johonkin visuaaliseen, graafiseen ohjelmointiympäristöön esim. Lego EV3, Scratch  7. – 9. luokilla tutustutaan johonkin oikeaan ohjelmointikieleen esim. Python

Leikin varjolla kohti koodausta PARITYÖ  Toisella parista paperia ja kynä  Piirrä kuvio parin ohjeen mukaan  Yritä saada pari piirtämään muoto käyttäen mahdollisimman lyhyitä ohjeita © 2015 Innokas | All Rights Reserved

Leikin varjolla kohti koodausta  Rakenna parin ohjeen mukaan  Multilink  Legot  Palikat  Geolauta  Tangram © 2015 Innokas | All Rights Reserved

© 2015 Innokas | | All Rights Reserved | Copying and reproduction prohibited Leikin varjolla kohti koodausta  Käskyleikki pareittain:  Ohjaa robottia Sandwich Sandwich  IE  Unkarilainen matematiikka  Loogiset palat

Leikin varjolla kohti koodaamista LUOKITTELU  Millaisia ryhmiä esineistä voidaan tehdä?  Ryhmien tekeminen ehtojen mukaan. SARJOITTAMINEN  Korutyöt  Matematiikan tuntien "Mikä tulee seuraavaksi"  Mensan sarjat ylöspäin eriyttämiseen © 2015 Innokas | All Rights Reserved

© 2015 Innokas | | All Rights Reserved | Copying and reproduction prohibited Bee Bot  Alkeisohjelmointia  Suuntien hahmottaminen  Motivaatiota oppimisen syventämiseen ja drillauksiin  BeeBot app iPadiin pp/bee- bot/id ?mt=8 pp/bee- bot/id ?mt=8 BeeBoteja voi hankkia esim. Tevellasta

© 2015 Innokas | | All Rights Reserved | Copying and reproduction prohibited Harjoitus: Väritetään numeroita! Tavoite: Kuvien esittäminen numeroilla Ikäsuositus: 7 vuodesta ylöspäin Sääntö: Aloitetaan aina valkoisella Ylöspäin eriyttämistä: japanilaiset siluettiristikot Lähde: Computer Science Unplugged

© 2015 Innokas | | All Rights Reserved | Copying and reproduction prohibited Salakirjoitusta  Mikä nelikirjaiminen sana? 1. 2.

© 2015 Innokas | | All Rights Reserved | Copying and reproduction prohibited Salakirjoitusta  Erilaisia salakirjoituksia  Caesarin salakirjoitus salakirjoitus/ salakirjoitus/

© 2015 Innokas | | All Rights Reserved | Copying and reproduction prohibited Harjoitus: Morsen aakkoset Ratkaise koodi: -.- / --- / --- / -.. /.. /...- /.. /.. / -.- / -.- / --- Morsen aakkoset akkoset akkoset

Salakirjoitusta  Eriyttämistä ylöspäin: Toisen maailmansodan aikainen Enigma-salauslaite Pringles-purkista enigma-machine/ enigma-machine/

© 2015 Innokas | | All Rights Reserved | Copying and reproduction prohibited Ongelmanratkaisua - Hanoin torni Hanoin torni:  Tehtävänäsi on siirtää tornin osat vasemmalta alustalta oikeanpuoleiseen alustaan. Et voi siirtää isompaa kiekkoa pienemmän päälle.  

© 2015 Innokas | | All Rights Reserved | Copying and reproduction prohibited Mitä kieltä tietokone puhuu?  Tietokone tallentaa, siirtää ja lukee numeromuodossa olevaa raakamateriaalia.  Tämä numeromuodossa oleva data toimii binäärilukujärjestelmässä (0,1).  Tietokone muuttaa datan helpommin ymmärrettäväksi informaatioksi (sanoiksi, numeroiksi ja kuviksi).  Lapset oppivat binäärilukujärjestelmän helposti. Lähde: Computer Science Unplugged

© 2015 Innokas | | All Rights Reserved | Copying and reproduction prohibited

Lasketaan pisteillä! Tavoite: Lukujen esittäminen numeroilla 0 ja 1 Ikäsuositus: 7 vuodesta ylöspäin Esimerkkivideot Binäärikortit Lähde: Computer Science Unplugged

© 2015 Innokas | | All Rights Reserved | Copying and reproduction prohibited Scratch-Junior  iPad  Aloitusvideo Quick Intro to ScratchJr  Työkalut: Blocks guide  HUOM! Työ tallentuu ainoastaan siihen laitteeseen, millä se on tehty.  Laajempi versio

Ohjelmointia applikaatioilla ScratchJr Daisy the Dinosaur Lightbot © 2015 Innokas | All Rights Reserved A.L.E.X

© 2015 Innokas | | All Rights Reserved | Copying and reproduction prohibited Vinkkejä ja linkkejä  Scratch (PC)  Hopscotch, Kodable, The Foos (iPad)  Muita applikaatioita eri laitteisiin and-websites and-websites  Kattava verkkosivusto ohjelmointiin sopivien ajattelumallien harjoitteluun

Linkkejä ja vinkkejä  Ensiapua ohjelmoinnin opettamiseen peruskoulussa    

© 2015 Innokas | | All Rights Reserved | Copying and reproduction prohibited Vinkkejä ja linkkejä  Kirjoja:  Linda Liukas: Hello Ruby + nettisivu  Koululaisen ohjelmointikirja  Dibitassut Matka ohjelmoinnin maailmaan  Konttinen Minna: Ohjelmointia alakouluun (kevät 2016)  Peli: Oppi&Ilo: Robogem  Koirankujeita – loogiset päättelytehtävät  Oppi ja ilo: Salakirjoituksia  Verkkokurssi: MOOC Koodiaapinen  Seuraava alkaa  Viikoittainen työaika 0,5 – 2 h