Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Kiikuista jatkoa
2
Tieto ja signaalit Data Informaatio Reaalimaailman signaalit
Informaation säilyttäminen Näytteistystaajuus: Fs > 2 ∙ Fmax
3
Informaatio Informaatio ~ tietämys, kohteen syvällinen tuntemus
Informaatiosisältö Keskimääräinen informaatio, entropia
4
Tiedon koodaus Tiedon esittämistä jonkin järjestelmän mukaisesti
Dekoodaus palauttaa alkuperäisen muodon Tiedoittainen koodaus Merkeittäinen koodaus Tietokoneessa merkkitieto/luvut
5
Merkkitieto Jokaista merkkiä esittää oma bittikuvio
ASCII = 8-bittiset arvot Unicode = 16-bittiset arvot ISO proposed standard = 32-bittiset arvot
6
“Hello.” ASCII:na
7
Lukujärjestelmät Luku: matemaattinen objekti, jolla on arvo
Numero: lukujen esittämiseen käytetty merkki Lukujärjestelmä: k-järjestelmä, kantaluku k Luvun esittämiseen käytettävissä k symbolia 2-, 8-, 10- ja 16-järjestelmät
8
10 ja 2 kantaiset järjestelmät
9
Figure 1.16 Decoding the binary representation 100101
10
10-järjestelmästä 2-järjestelmään
Jaa luku kahdella ja ota jakojäännös talteen Jatka jakamista, kunnes jaettava on 0, laita jakojäännös aina edellisen vasemmalle puolelle Jakojäännökset muodostavat binääriesityksen
11
Käytännössä
12
Muut muunnokset Desimaaliosa: 0.70312510 4-järjestelmään
*4 = 0.8125*4 = 3.25 0.25*4 = 1.00 0.231
13
Binäärilukujen yhteenlaskusta
14
Lisää muunnoksia
15
Kokonaislukujen esittämisestä
Etumerkittömät kokonaisluvut voidaan esittää 2-järjestelmässä Etumerkilliset luvut Kahden komplementti Yhden komplementti
16
Kahden komplementti
17
-6 neljän bitin kahden komplementiksi
18
Yhteenlasku kahden komplementilla
19
Figure 1.26 Floating-point notation components
20
Liukuluvut Kiinteä piste Liukuluku
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.