Kunta- ja aluetalouden tila ja näkymät sekä digitalisaatio Keski-Pohjanmaa huomenna ja nyt, 2.10.2015 Ilari Soosalu, Johtaja, kuntatalous.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Advertisements

Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2015 tilinpäätösarviot sekä talousarviot ja taloussuunnitelmat vuosille Toimitusjohtaja Jari Koskinen Tiedotustilaisuus.
jh/hp Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd. € Tilinpäätösten mukaan (ennakkotieto) Alv ja muut verot 2,7 1,6 Vero ansiotuloista 18,5.
Varsinais-Suomen kuntapäivä Turussa Ajankohtaiskatsaus kuntarakenteesta ja -taloudesta Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja.
Pohjanmaan liiton sekä Kuntaliiton maakuntatilaisuus, Vaasa Ajankohtaista kuntataloudesta Ilari Soosalu Kuntatalousyksikön johtaja.
Pohjois-Savon Liiton sekä Kuntaliiton maakuntatilaisuus, Kuopio Ajankohtaiskatsaus: talous, työllisyys, pakolaiset ja sote Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Yliopiston sopeuttamis- ja kehittämistoimet (Soke) Koponeuvosto Joni & Jyri.
TALOUSARVION 2016 LÄHTÖKOHDAT Alueiden johtokunta
Kuntatalouden tila – Arviointi ja mittarit Muutosta johtamassa –seminaari, TuKKK, Porin yksikkö Jani-Petri Laamanen Tampereen yliopisto, taloustieteiden.
/hp Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v Lähde: Tilastokeskus Muut menot 0,81 mrd. € Investoinnit 4,70 mrd. € Muut toimintakulut.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2015, mrd
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Julkinen talous = Valtion, kuntien, kuntayhtymien ja sosiaalirahastojen (KELA, työeläkeyhtiöt) talous Valtion talous Hallitus valmistelee ja eduskunta.
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
taloussuunnitelmat vuosille
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Vaasan kaupunki Talousarviokehys 2009 Kaupunginvaltuuston info 26. 5
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Miina Sillanpää Seuran ja Valtaa vanhuus –liikkeen seminaari
Taloudellinen katsaus
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd. €
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
taloussuunnitelmat vuosille
Kuntien ja kuntayhtymien tuloslaskelma vuosina , mrd. €
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2017 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien rahoituslaskelma vuosina , mrd. €
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Lähde: Kuntaliitto /Sanna Lehtonen
Lähde: Kuntaliitto/Sanna Lehtonen
JULKINEN TALOUS -Valtio ja Kunnat -Valtion Budjetti HE → EDK hyväksyy.
Esityksen transkriptio:

Kunta- ja aluetalouden tila ja näkymät sekä digitalisaatio Keski-Pohjanmaa huomenna ja nyt, Ilari Soosalu, Johtaja, kuntatalous

Talouden fundamentteja

Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa Sisältää hallituksen päättämät sopeuttamistoimenpiteet, ne, jotka ovat täsmentyneet siinä määrin, että niiden vaikutus julkiseen talouteen voidaan arvioida luotettavasti

4 Myötäsyklisyys vs. vastasyklisyys!? Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa

Hallitusohjelman tavoitteissa on työllisyysasteen nostaminen 72 %:iin HO-tavoite 72%

Työllisyystietoja työ- ja elinkeinoministeriön työnvälitystilaston mukaan elokuu/2015 Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriö Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa6

”SELVITETÄÄN TYÖVOIMAPALVELUIDEN SIIRTO RESURSSEINEEN VAIKEIMMIN TYÖLLISTYVIEN OSALTA KUNTIEN VASTUULLE TYÖSSÄKÄYNTIALUEITTAIN, TANSKAN MALLIN MUKAISESTI. VOIMAVARAT JA TYÖLLISTÄMISVASTUU YHDISTETÄÄN, MIKÄ TEKEE NOPEAN TYÖLLISTÄMISEN KUNNILLE TALOUDELLISESTI HOUKUTTELEVAKSI.” Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa7

Palkkasumman muutos Työttömyysaste Kuluttajahintaindeksin muutos Prosenttia: BKT, määrän muutos Kuluttajahintojen muutos Kuntien kustannustason muutos Valtionosuusindeksin muutos Kuntien ansiotasoindeksin muutos ,0 0,0 2, ,6 8,7 1,0 0,8 1,5 0,7 Kokonaistaloudelliset ennusteet ja taustaoletukset Lähde: Vuosi 2014 Tilastokeskus, vuosien 2015–2019 ennusteet VM (Kuntatalousohjelma ).2011 Prosenttia: Ennusteet huhtikuussa 2015 (Kuntatalousohjelma) : ,5 8,8 0,3 -0,1 0,9 0,6 0, ,1 0,0 1,1 -0,10,5 Palkkasumman muutos Ansiotasoindeksin muutos Työttömyysaste BKT, määrän muutos 2,5 2,1 8,3 0,3 1,4 8,7 0,5 1,1 9,6 1,5 1,2 9,4 1,2-0,40,21,3 Kuntien kustannustason muutos 2,10,50,61,2 1,6 8,6 1,4 1,3 1, ,5 0,0 1,2 1,7 1,2 9,1 1,4 1,1 Ansiotasoindeksin muutos 1,41,21,3 1,9 8,3 1,7 1,4 1, ,8 0,0 1,7 2,2 1,7 8,7 1,3 1,7 2,5 7,6 1,8 2,0 1,2 2,0 2,3 7,9 1,8 1,3 1,8 Useita heikentyneitä arvioita Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa8

1)Mm. opetustoimen ylläpitäjämallin johdosta vuosi 1997 ei ole vertailukelpoinen aikaisempien vuosien kanssa Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen kasvuprosentit 1991–2019 % 1) Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa 3)Vuonna 2017 toimintamenojen kasvua hidastaa perustoimeentulotuen maksatuksen ja laskutuksen siirto Kelalle. Ilman tätä siirtoa toimintamenojen kasvu olisi noin 1,9 %. Lähde: Vuodet 1991–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM ) 3) 2) 2)Vuosina 2014–2015 toimintamenojen kasvua hidastaa kunnallisten ammattikorkeakoulujen sekä liikelaitosten yhtiöittäminen. Ilman näitä yhtiöittämisiä kasvu olisi 2014 noin 1,0 % ja 2015 noin 2,0 %

Lähde: Vuodet 2013–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM Muutos, %: Yhteisövero Kiinteistövero Verotulot yhteensä Kunnallisvero Yhteisövero Kiinteistövero Verotulot yhteensä Yhteisöveroprosentti Kunnallisvero Verolaji Osuus yhteisöverosta, % Tuloveroprosentti, keskim. 20,43 1,46 1,84 23,73 3,8 4,1 3,1 3,8 20,0 2019** 30,34 19,84 17,97 1,31 1,36 20,64 6,7 8,2 7,2 6,8 24, ,49 19,38 18,19 1,47 1,51 21,17 1,3 12,0 11,0 2,6 20,0 2014* 35,56 19,74 Kuntien verotulot vuosina 2013–2019, mrd. € (painelaskelma, kuntien veroprosentit pidetty 2015–2019 samoina) 18,60 1,57 1,61 21,78 2,2 7,1 6,5 2,9 20,0 2015** 36,87 1) 19,84 Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa 18,69 1,32 1,66 21,67 0,5 -15,9 2,8 -0,5 20,0 2016** 30,92 2) 19,84 19,04 1,35 1,72 22,11 1,9 1,8 3,9 2,1 20,0 2017** 30,34 19,84 1)Työmarkkinatuen rahoitusvastuun siirtoa kunnille on kompensoitu nostamalla kuntien yhteisöveron jako-osuutta vuodesta 2015 lähtien 1,81 prosenttiyksikköä 19,67 1,40 1,79 22,86 3,3 4,2 3,8 3,4 20,0 2018** 30,34 19,84 2)Kuntien yhteisövero-osuuden viiden prosenttiyksikön määräaikainen korotus päättyy vuonna

Kuntien lainakannan muutos 2000–2014, milj. € Lähde: Tilastokeskus, vuosi 2014 tilinpäätösarvioiden mukaan 1)Syömävelka on kuntien negatiivisten vuosikatteiden summa. Vuosina 2000–2014 syömävelkaa on otettu noin 600 miljoonaa euroa, mikä on 5 % vuosien 2000–2014 lainakannan muutoksesta Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa11

Vuosien 2012–2019 leikkausten vaikutus kuntien peruspalvelujen* valtionosuuteen, milj. € Leikkausten johdosta kunnilta jää saamatta 10,5 mrd. euroa peruspalvelujen valtionosuutta vuosina 2012–2019. Tehdyt leikkaukset pienentävät valtionosuutta vuoden 2019 tasolla 1,9 mrd. euroa eli noin 18 %. Sosiaali- ja terveystoimen maksujen korotusten hyödyn (40 milj. €) leikkaaminen kunnilta valtionosuutta vähentämällä sl/hp *Tämän lisäksi OKM:n valtionosuusrahoitusta on leikattu noin 400 milj. euroa vuosina 2012–2015. Kaudella 2016–2019 OKM:n leikkaukset ovat noin 200 milj. euroa Aikaisempien leikkausten kumulatiivinen summa -40 Aikaisempien vuosien indeksi- korotusten jäädyttämisten kumulatiivinen vaikutus (arvio) Ko. vuoden uusi valtionosuusleikkaus Ko. vuoden indeksikorotuksen jäädyttämisen vaikutus (arvio) Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa

Vuosien 2012–2019 peruspalvelujen valtionosuusleikkausten vaikutus kuntasektorin vuosikatteeseen Lähde: Vuodet 2000–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM Ilman vuosien 2012–2019 peruspalvelujen valtionosuusleikkauksia kuntatalous olisi myös vuosina 2015–2019 tasapainossa (vuosikate suhteessa poistoihin keskimäärin 134 %) ja vuosikate riittäisi myös kattamaan nettoinvestoinnit. Mrd. € Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa13

Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan) Toimintakate Verotulot Käyttötalouden valt.os. Muut rahoituserät, netto Investoinnit, netto Tilikauden tulos Poistot Lainakanta Rahavarat Rahoitusjäämä 2) Tulorah. korjauserät Satunnaiset erät, netto Vuosikate 1) Kunnallisten liikelaitosten yhtiöittäminen parantaa vuonna 2014 tilikauden tulosta arviolta noin 1,7 mrd. euroa. Vuonna 2015 liikelaitosten yhtiöittäminen heikentää toimintakatetta arviolta 0,45 mrd. euroa. -26,45 20,63 8,29 0,21 -3,53 0,43 -2,63 15,55 5, ,09 -0,62 0,37 2,69 -30,29 23,73 8,54 0,10 -3,61 -0,70 -3,04 24,97 5, ** -1,72 -0,45 0,27 2,07 Tulorahoitus2,441,89 -26,67 21,18 8,20 0,17 -2,34 2,16 -2,64 16,53 5, * -0,10 -2,56 1,92 2,88 2,24 Lähde:Vuodet 2013–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM ,07 21,78 8,23 0,24 -3,57 -0,19 -2,64 18,20 5, ** -1,57 -0,45 0,27 2,18 2,00 -28,54 21,67 8,84 0,21 -3,61 -0,29 -2,74 19,91 5, ** -1,61 -0,45 0,27 2,18 2,00 -28,64 22,11 8,64 0,19 -3,61 -0,27 -2,84 21,51 5, ** -1,50 -0,45 0,27 2,30 2,11 1) 2) Rahoitusjäämä = Toiminnan ja investointien rahavirta = Tulorahoitus + investoinnit, netto Tulorahoitus = Vuosikate + satunnaiset erät, netto + tulorahoituksen korjauserät -29,45 22,86 8,70 0,15 -3,61 -0,42 -2,94 23,15 5, ** -1,54 -0,45 0,27 2,26 2,07 1) Tasapaino/ alijäämä/rahoitusasema kriteeri!! Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa14

Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat 1991–2019, mrd. € (käyvin hinnoin) (arviot painelaskelman mukaan) Lähde:Vuodet 1991–2014 Tilastokeskus. Vuosien 2015–2019 arviot VM Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa15

Kuntatalousohjelman / hallituksen päättämät kuntataloutta koskevat linjaukset

Kuntatalouden uusi ohjausmalli 1.Kuntataloudelle asetetaan tasapainotavoite Ei koske yksittäistä kuntaa. Yksittäistä kuntaa ja kuntayhtymää ohjataan jatkossa tiukentuneella alijäämän kattamisvelvollisuudella. Minkä tilaston mukainen tasapainokäsite? Millä aikavälillä? 2.Päätetään toimista, joilla tasapainoon päästään Kuntatalouden rahoituskehys Kuntien tehtävien ja velvoitteiden vähentäminen Palvelujen tuottavuuden kohottaminen, esim. sote 3.Valtion toimista aiheutuville kuntien kustannuksille asetetaan menorajoite Euromääräinen Hallinnonalakohtaisesti? Kustannusarvioiden kehittäminen Laaditaan vaalikaudeksi, tasapainotavoitteen saavuttamisesta seurataan vuosittain Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa18

Kuntatalouden ohjaus kuntatalousohjelmalla Talouden tasapainotavoite, ½ % alijäämä / BKT -0,7 mrd., kansantalouden tilinpidon käsittein -> 1 mrd. sopeutustarve. Menorajoite, valtion toimet kuntiin nähden, vähintään 0,54 mrd. vuonna 2019 Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa Rahoitusasematavoite Alijäämä -1,7 mrd. Alijäämä -0,7 mrd. Nyt Vuonna 2019 TASAPAINOTAVOITE Menorajoite 0,5 mrd. sopeutus 1 mrd. Ei vielä täsmentyneitä + kuntien toimenpiteet Ei mukana sotea Tehtävien ja velvoitteiden 1 mrd. Kilpailukykyesityksiä

VM-esitys sisältää monia välittömiä sopeutustoimia, mm. Alueellisen erikoissairaanhoidon järjestämisen tehostaminen »Säästö 113 milj. € vuoteen 2020 mennessä Lisäys omais- ja perhehoitajien vapaisiin 2016 »Säästö 165 milj. euroa v mennessä, kun kalliimpaa laitoshoitoa korvautuu omaishoidolla, M? Vanhuspalvelujen henkilöstömitoituksen tarkistaminen 2017 lähtien Subjektiivisen päivähoito-oikeuden rajaaminen (hoitoaika muutos, lapsimäärä sama)-26M menoja ja -6,6 M vos/tulot. Päivähoidon hoitosuhteen nostaminen 1/8 v Asiakasrakenne/kuntakohtainen arvio. -18M ja -6,5 M vos/tulot Indeksikorotusten jäädyttäminen 2016– Menot Omat päätökset Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa20

VM-esitys sisältää muutoksia myös tulopuoleen 2016 Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksuja korotetaan 2016 (n milj. €), 1,3 mrd. pohja, 11-12% korotuspotentiaali Päivähoitomaksuja korotetaan alkaen (n. +22 milj. €), pohja 329M, kuntakohtainen, potentiaali Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan maksuja ajantasaistetaan (n. +10 milj. €) Kiinteistöveron korottaminen (arvio n. +25 milj. €) Yhteisöveron korotetun jako-osuuden poistuminen »pienentää tuloja noin -260 milj. € Kustannustenjaon tarkistus (n. +/(-)340 milj. €) Veroperustemuutosten vaikutus kuntien verotuottoihin kompensoidaan kunnille valtionosuuksien kautta »n milj. € Tulot Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa21

Keski-Pohjanmaa

Kuntien vuosikate % poistoista maakunnittain vuonna 2014 sekä vuosien 2010–2014 keskiarvo Lähde: Tilastokeskus Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa23

Kuntien vuosikate % poistoista 2000–2014 Keski-Pohjanmaa % Lähde: Tilastokeskus Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa24

Kuntien vuosikate, poistot sekä investoinnit, €/as. Keski-Pohjanmaa yhteensä Lähde: Tilastokeskus (investointimenot – rahoitusosuudet investointimenoihin) Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa25

Kuntien vuosikate, poistot sekä investoinnit, €/as. Kokkolan seutukunta Lähde: Tilastokeskus (investointimenot – rahoitusosuudet investointimenoihin) Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa26

Kuntien vuosikate, poistot sekä investoinnit, €/as. Kaustisen seutukunta Lähde: Tilastokeskus (investointimenot – rahoitusosuudet investointimenoihin) Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa27

Keski-Pohjanmaan kuntien vuosikate sekä tilikauden tulos vuosina 2000–2014, milj. € Lähde: Tilastokeskus Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa28

Kuntien lainakanta sekä rahavarat maakunnittain , €/asukas Lähde: Tilastokeskus Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa29

Kuntien lainakanta sekä rahavarat –2014, €/as. Keski-Pohjanmaa Lähde: Tilastokeskus Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa30

Digitalisaatio

Digitalisaatio tarkoittaa sisäisten ja ulkoisten toimintamallien uusiutumista ja digiteknologian hyödyntämistä kaikessa toiminnassa Palvelujen digitalisointi tarkoittaa palvelujen takana olevien toimintaprosessien uudistamista palvelukanavasta riippumatta Digitaaliset palvelut eivät siis ole pelkästään sähköisiä palveluita vaan mitä tahansa palveluita, joiden tuottamisessa tieto- ja viestintätekniikalla on keskeinen rooli Termi Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa32

Digitalisaation seurauksia Kunnan toiminnassaan tarvitseman tiedon käyttö helpottuu Tiedon jakaminen vapaasti tuottaa lisäarvoa »Esimerkiksi ulkopuoliset tekevät kunnan luovuttamaan avoimeen tietoon perustuvia sähköisiä palveluita Perinteisistä järjestelmistä siirrytään nopeasti käyttöön otettaviin ja joka puolella käytettävissä oleviin pilvipalveluihin Kunnan tarjoama palvelu tulee olemaan yhä useammin jonkun muun tuottama Resurssien (esimerkiksi henkilöstön) käyttö yli organisaatiorajojen lisääntyy Open Data Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa33

Kansallinen palveluarkkitehtuuri digitalisaatiokehityksen tukijana Ohjelma käynnistynyt 2014 ja jatkuu vuoteen 2017 Helpottaa tiedon yhteiskäyttöä palveluissa yli sektori- ja organisaatiorajojen Kansallinen tunnistamisratkaisu kuntalaisille ja yrityksille Mahdollisuus tunnistautua myös tietyssä roolissa tai jonkun valtuuttamana Kuntaliitossa käynnistynyt Kunta-KaPA-projektitoimisto, jolla pyritään helpottamaan ja tukemaan kuntasektoria palveluarkkitehtuurin/palveluväylän hyödyntämisessä Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa34

Kunnan Tietoverkko / SoTe Seutu- Verkko / SoTe Kunta 2 / SoTe Kunta 1 / SoTe Internet KY-verkko Palvelun- hallinta Paikallinen palvelun- hallinta Palveluntuottajat / Palvelukeskukset (Sonera, Tiera, Istekki, LapIT, CGI, Tieto, ym.) kuntien yhteisiin palveluihin (KL-puhe, KanTa, ym.) Palveluväylä Paikallinen palvelun- hallinta Kuntien yhteisellä tietoliikenneratkaisulla turvallisesti kansallisiin palveluihin Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa35

Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa

Ilari Soosalu, Keski-Pohjanmaa Läpileikkaava teema Yksi luukku Esineiden Internet Robotiikka Massadata